PDA

View Full Version : Clean door de bandmix heen komen..



Luke-wannabe
4 november 2008, 23:59
Hey iedereen,

Ik speel in mijn coverbandje veel cleane partijen, maar vind het erg moeilijk om door de mix heen te komen als de hele band speelt.
Ik denk dat de beste oplossing hiervoor wat compressie of een klein randje aan het geluid is, maar hoe doen jullie het? Sprankelend clean er doorheen prikken?

TimmU
5 november 2008, 00:21
Ik zet m'n versterker meestal harder , en het midgebied harder. Klaar!

EuroCinema
5 november 2008, 00:27
Yep, wat mids erbij wil wel eens wonderen doen. En je halselement gebruiken, dat heeft voor clean vaak meer body/definitie. Je andere bandleden vriendelijk verzoeken om de boel niet dicht te smeren kan ook helpen. :p In wat voor bezetting spelen jullie?

Luke-wannabe
5 november 2008, 00:28
Ja maar dan is het te hard, of te middig..
Het is zeg maar zo dat het na de aanslag iets zachter word. Het moe dus 'minder dynamisch' in principe :P

Edit: Ik draai trouwens sowieso al best veel mid er in. Driekwart. En daarbij, Mijn amp heeft geen mid regelaar..
Bezetting is toetsen zang bas gitaar en drums.

edje kadetje
5 november 2008, 02:26
Volgens mijn waarneming komt clean zonder randje vaak duidelijker door de mix dan met. Randje maakt het toch net iets minder gedefinieerd.

wiegersma
5 november 2008, 08:09
ik gebruik compressie met een klein randje en dat werkt goed. De balans tussen het scheurgeluid en het cleane geluid goed instellen en dan komt het wel voor elkaar.

TimmU
5 november 2008, 09:42
Edit: Ik draai trouwens sowieso al best veel mid er in. Driekwart. En daarbij, Mijn amp heeft geen mid regelaar..


Dit snap ik even niet , Leon. je draait 3kwart mid erin terwijl je geen mid regelaar hebt...?:???:

Kim Wilson
5 november 2008, 09:46
Ja maar dan is het te hard, of te middig..
Het is zeg maar zo dat het na de aanslag iets zachter word. Het moe dus 'minder dynamisch' in principe :P

...
Een compressortje zou dit moeten kunnen oplossen. Of een tubescreamer misschien, met de drive helemaal naar beneden.

Luke-wannabe
5 november 2008, 10:33
@ Edje: Grappig mijn ervaring is juist dat mét een randje beter door de mix komt. (door de compressie)

@ Wiegersma: De balans tussen clean en scheur stel ik altijd wel goed in hoor, maar voor jou werkt een randje met compressie dus erg lekker.

@ Timmu: Sorry dat is ook verwarrend. Op mijn eigen Concert zit geen mid, maar ik moet altijd na school oefenen in Utrecht, en die bakkies die je soms in oefenruimtes tegenkomt hebben wel mid.

@ Kim: Tubescreamer kan ik wel eens proberen, inderdaad.

Dan word het dus óf een compressor óf ts voor dit probleem.

jerome
5 november 2008, 21:34
Helaas komt het ook vaak doordat de rest van de band en met name de toetsen, vaak alles helemaal volspelen
Dan kan het voorkomen dat je als gitarist compleet wordt weggedrukt doordat je in ongeveer hetzelfde frequentiegebied zit.
Het is belangrijk dat je als muzikanten onder elkaar afspreekt dat niet alles volgespeeld wordt en dat je elkaar de ruimte geeft.
Bovendien klinkt een nummer veel beter als er dynamiek in zit en als "de kunst van het weglaten" toegepast wordt door alle muzikanten...

Maar mijn ervaring is ook dat sommige merken/typen amps gewoon moeite hebben om door de bandmix heen te prikken
Het kan zijn dat die amps best wel voldoende vermogen hebben, maar gewoon niet een écht dragend geluid kunnen voorbrengen.
Ik heb het pas weer meegemaakt met een optreden met een gelegenheidsband.
De andere gitarist had een een of andere 100 Watt Marshall combo
Dat ding ging bloedhard maar als de hele band speelde hoorde je m niet meer en moest ie de mids én de mastervolume op 8 zetten.
Even om het verschil aan te geven; ik speelde met mijn Marshall 100 watt JMP2203 top over een 40 watt Vox 2x12 alnico-cab met de mastervolume op 3...

Rude Perception
6 november 2008, 01:07
Even om het verschil aan te geven; ik speelde met mijn Marshall 100 watt JMP2203 top over een 40 watt Vox 2x12 alnico-cab met de mastervolume op 3...

Gheghe:seriousf:
Precies daarom hou ik ook van m'n JCM800. Probeer eens met de toetsenist samen het geluid op elkaar aan te passen, misschien is een compressor een idee. Het probleem is in ieder geval de toetsenist+jou. Samen kijken wie elkaar waar in de weg zit en zorgen dat als jullie elkaar in de weg zitten jij degene bent die de ander weet weg te drukken;). Je bent niet voor niets gitarist.

rickert
6 november 2008, 01:13
Waarom zou je helemaal clean willen zijn?








Compressortje zou het werk wel doen denk ik!

Luke-wannabe
6 november 2008, 01:37
@ Jerome: Mijn ervaring is dezelfde als de jouwe, maar laat ik nou net met een geweldige toetsenist (en overigens allemaal aspirant-professionele muzikanten) spelen die de smaak heel erg goed te pakken heeft.
Verder heb ik het met elke versterker waar ik op speel. Het valt allemaal een beetje weg in de mix.

@ Rude: Ja dat kan ik wel doen. Ding alleen is dat toetsen natuurlijk erg breed zitten over het spectrum heen gezien, dus hij kan mij eigenlijk alleen maar in het mid in de weg zitten, lijkt mij.

@ Rick: Ik! En compressor'll do the trick denk ik inderdaad.

jerome
6 november 2008, 08:56
Mmm, een compressor, ik heb het altijd kl*te dingen gevonden.
De kans is groot dat van je gitaarsound een stukje van de dynamiek verdwijnt en daarmee een stukje van de diepte en "de ziel" van het geluid .
He Leon, zorg er dan iig voor dat bij de compressor het "ingrijpen" zo licht mogelijk staat afgesteld...
Ik zou zelf eerder voor een goede EQ gaan,
Daar kan je je sound in bepaalde frequenties (nauwkeuriger dan je amptoonregeling) nét wat vetter en dikker maken en zodat je sound beter gaat "dragen" en beter door de mix heenprikt.
En de dynamiek blijft dan imho beter behouden...

Eko
6 november 2008, 08:56
Als je wegvalt in de mix , heb je het dan over zaalgeluid of tijdens repetitie zonder p.a.? Het eerste is op te lossen zonder pedalen maar met een goede inregeling door een technicus. Het tweede is een afspraak tussen bandleden onderling. Als je tijdens repeteren jezelf niet kunt horen is het volume te hoog van de rest. Klinkt stom maar zo simpel is het. Anders doe je met z`n allen niet meer dan kijken hoe je klinkt als ie hard staat.
Goede monitoring is een andere optie.

Kim Wilson
6 november 2008, 11:53
Mmm, een compressor, ik heb het altijd kl*te dingen gevonden.
De kans is groot dat van je gitaarsound een stukje van de dynamiek verdwijnt en daarmee een stukje van de diepte en "de ziel" van het geluid ....
En de dynamiek blijft dan imho beter behouden...
Lees nou eens goed. Hij wil die dynamiek juist een beetje afvlakken. Ik kan het me wel voorstellen. Hoe cleaner ik speel, hoe meer dynamiek ik heb, oftewel, hoe harder de aanslag en hoe zachter de rest. Als je in je eentje zit te spelen is dat prachtig, maar in een complete band heb je toch meer aan een beetje compressie. Nu haal ik die gewoon uit mijn versterker, maar dan komt er al wel een klein randje aan, en ik begrijp dat Leon dat net niet wil.

Lexvandoef
6 november 2008, 12:11
Ik denk dat het ook aan de voicing van de amp ligt, ik heb ook een hele dynamische amp, maar nooit moeite om door de mix te prikken.

Luke-wannabe
6 november 2008, 12:53
@ Jerome: Dat is inderdaad juist wat ik wil.

@ Eko: Nouja.. Mijn overdrive geluid is wel altijd hard genoeg (en niet harder dan mijn clean!!) maar m'n clean valt gewoon een beetje weg.

@ Kim Wilson: Jij begrijpt het! Dynamisch hoeft van mij helemaal niet, en als ik in een stukje wel dynamisch wil, trap ik die compressie gewoon uit.


Ik denk dat ik gewoon een compressortje koop of een transparant drive pedaaltje die ik met en licht randje afstel.

Rutger
6 november 2008, 13:00
Als je het op elke willekeurige versterker hebt, zou ik het niet zozeer in voicing zoeken, maar meer in de gitaar zelf of in het bandgeluid. Tenzij je gewoon niet van mids houdt en die er te weinig indraait... al is t niet mooi, t is wel functioneel :) Dat is de reden waarom ik mijn solo's bijv. vrijwel altijd op het brugelement speel, terwijl ik de neckpositie persoonlijk veel mooier vind.

Wat voor gitaar gebruik je? k Zie dat je je strat verkoopt, maar die zou met gemak door de mix heen moeten komen.

Een cleane gitaarpartij en de toetspartij kunnen elkaar idd gruwelijk in de weg zitten, misschien moet je daar toch even op letten. Als dat zo is: maak afspraken met de toetsenist over de verdeling van de partijen (ofwel: bind zijn linkerhand op z'n rug zodat ie wat minder gaat spelen :D ).

Verder zie ik niet in waarom je met een compressor beter hoorbaar zou zijn... dat heb ik in elk geval nooit zo ervaren.

Mijn ervaring is toch wel dat je het dikwijls pas als laatst in nieuwe gear moet zoeken, en meestal een heel eind komt door gewoon anders met je huidige sound om te gaan.

Luke-wannabe
6 november 2008, 14:14
Nouja.. Het verschil is dat ik het met elke gitaar-amp setting heb. Dus ik denk wel dat het daar in ligt eerlijk gezegd.. En een ding is dat een beetje compressie je gewoon beter hoorbaar maakt omdat je niet meteen in de mix verzuipt.

Kim Wilson
6 november 2008, 14:19
Het is ook niet in de mix verzuipen, het is dat je volume te snel zakt waardoor je sneller onder het niveau van de band duikt. Johnny Cash heeft bijvoorbeeld geen compressie op de Tele, waardoor die ritme-'tik' heel goed hoorbaar is (oké, dat is ook gedempt spelen). Maar als je in een volle band staat te spelen, wil je niet alleen de tik van het aanslaan, maar wil je de noot ook horen.

Luke-wannabe
6 november 2008, 14:30
Het is ook niet in de mix verzuipen, het is dat je volume te snel zakt waardoor je sneller onder het niveau van de band duikt. Johnny Cash heeft bijvoorbeeld geen compressie op de Tele, waardoor die ritme-'tik' heel goed hoorbaar is (oké, dat is ook gedempt spelen). Maar als je in een volle band staat te spelen, wil je niet alleen de tik van het aanslaan, maar wil je de noot ook horen.
Exact! Grappig dat jij mijn probleem zo goed door hebt! Ben zelf nooit zo goed in dingen uitleggen enzo.

Kim Wilson
6 november 2008, 14:41
Exact! Grappig dat jij mijn probleem zo goed door hebt! Ben zelf nooit zo goed in dingen uitleggen enzo.
Ik speel zelf ook met de amp zo clean mogelijk, maar dat lukt niet altijd door hetzelfde probleem wat jij hebt. Dus draai ik de boel maar wat verder open, zodat ie al wat compresst in de buizen. Maar ja, dan niet helemaal clean meer, maar da's voor blues weer niet zo erg. :)

Rutger
6 november 2008, 14:42
Ow, zeg dat dan! :p

Als je versterker van zichzelf weinig compressie heeft, is een compressortje ervoor een uitkomst.
Maar het klinkt vaak toch net ff wat anders dan een "natuurlijke" compressie, moet je wel van houden.

Anderszijds: dat uitsterven van de toon is natuurlijk wel gitaar eigen...

Kim Wilson
6 november 2008, 14:44
Ja, maar dat kan ook te snel gaan, vooral in een volle bandmix.

Harald
6 november 2008, 22:46
Ik speel zelf ook met de amp zo clean mogelijk, maar dat lukt niet altijd door hetzelfde probleem wat jij hebt. Dus draai ik de boel maar wat verder open, zodat ie al wat compresst in de buizen. Maar ja, dan niet helemaal clean meer, maar da's voor blues weer niet zo erg. :)

Jij had toch echt geen cleane sound in Heerde, en met je Fender had dat echt een stuk cleaner en toch hoorbaar gekund. Zelfs mooier voor dat soort partijen. Maar goed, als je dan ook wilt rocken is een Marshall wel leuk.

EuroCinema
6 november 2008, 23:20
Een cleane sound vereist ook gewoon dat je andere dingen speelt. Noten drie, vier keer aanslaan of tremelo-picken ipv ze 1 keer laten sustainen bijvoorbeeld. Meer double stops gebruiken om power te maken. Vaker aanslaan en minder legato, etc etc. (Misschien een open deur, maar ik roep het maar eventjes.)

Kim Wilson
6 november 2008, 23:22
Jij had toch echt geen cleane sound in Heerde, en met je Fender had dat echt een stuk cleaner en toch hoorbaar gekund. Zelfs mooier voor dat soort partijen. Maar goed, als je dan ook wilt rocken is een Marshall wel leuk.
Ja, ik had mijn OCD aanstaan. Ik ben ook nog wat zoekende met deze amp, het was de eerste keer dat ie in deze band op het podium stond.

Luke-wannabe
7 november 2008, 00:28
Een cleane sound vereist ook gewoon dat je andere dingen speelt. Noten drie, vier keer aanslaan of tremelo-picken ipv ze 1 keer laten sustainen bijvoorbeeld. Meer double stops gebruiken om power te maken. Vaker aanslaan en minder legato, etc etc. (Misschien een open deur, maar ik roep het maar eventjes.)

Ja dat snap ik, maar soms is het gewoon niet mooi en te druk om meer aan te slaan..




Waarom is dit topic hierheen verplaatst trouwens??

rjong999
8 november 2008, 22:48
Soms is het ook helemaal niet erg om niet 'door de bandmix heen te komen'. Het moet niet democratisch worden, dat je altijd iedereen hoort, het gaat om het totaalgeluid. Als je jezelf niet hoort moet je dat in je monitoring regelen, niet in de bandmix.

Denk ik dan

Mitch
9 november 2008, 18:21
Waarom is dit topic hierheen verplaatst trouwens??
Omdat het hier meer op zijn plaats is!

Luke-wannabe
9 november 2008, 19:52
Soms is het ook helemaal niet erg om niet 'door de bandmix heen te komen'. Het moet niet democratisch worden, dat je altijd iedereen hoort, het gaat om het totaalgeluid. Als je jezelf niet hoort moet je dat in je monitoring regelen, niet in de bandmix.

Denk ik dan
Waar sta ik er anders voor? Als ik niet gehoord moet worden in een stuk muziek speel ik gewoon niet. Voor de rest is het natuurlijk wel relaxed dat je (ik mezelf) me hoor(t). Verder spelen wij niet met monitoren tijdens het oefenen, bij een gig ok, maar daar heb ik ook lang niet altijd monitoring.


@ Mitch: Daar ben ik het absoluut niet mee eens :???: Maar laat maar, ik weet toch al wat te doen.

hendrix2
10 november 2008, 11:48
@ Mitch: Daar ben ik het absoluut niet mee eens :???: Maar laat maar, ik weet toch al wat te doen.

Dan heb je de bedoeling van dit subforum niet door... Hier gaat het erover om problemen/mogelijkheden/opstellingen/plaatsing van micros...Etc. voor je live geluid te bespreken. Niet goed door de mix komen heeft dus echt wel met je live-geluid te maken ;)

Kim Wilson
10 november 2008, 11:52
Soms is het ook helemaal niet erg om niet 'door de bandmix heen te komen'. Het moet niet democratisch worden, dat je altijd iedereen hoort, het gaat om het totaalgeluid. Als je jezelf niet hoort moet je dat in je monitoring regelen, niet in de bandmix.

Denk ik dan
Dat is niet het probleem wat Leon heeft. Hij hoort wel de aanslag, maar de toon sterft te snel weg.

Daarbij moet iedereen wel te horen zijn in de bandmix, anders kun je idd net zo goed gaan bierdrinken...

Lexvandoef
10 november 2008, 12:22
Dat is niet het probleem wat Leon heeft. Hij hoort wel de aanslag, maar de toon sterft te snel weg.

Daarbij moet iedereen wel te horen zijn in de bandmix, anders kun je idd net zo goed gaan bierdrinken...

Maar niet iedereen hoeft even prominent aanwezig te zijn in de bandmix he ;) Je hoeft er niet altijd hard uit te springen, maar je kan ook wat zachter op de achtergrond aanwezig zijn.

Kim Wilson
10 november 2008, 12:25
Ja, dat klopt ook. :)

Lexvandoef
10 november 2008, 12:27
Ja, dat klopt ook. :)

Nou dan kan het dus zijn dat je bijvoorbeeld niet uitdrukkelijk heel erg goed te horen bent in de bandmix, maar dat je het wel mist als je niet speelt en dus geen bier moet gaan zitten drinken ipv spelen. :)

Kim Wilson
10 november 2008, 12:41
Ja, dat is een beetje mijn rol in de band. :D

Maar goed, dat is niet Leon's probleem. :)

Meneer I.
10 november 2008, 12:52
Hey iedereen,

Ik speel in mijn coverbandje veel cleane partijen, maar vind het erg moeilijk om door de mix heen te komen als de hele band speelt.
Ik denk dat de beste oplossing hiervoor wat compressie of een klein randje aan het geluid is, maar hoe doen jullie het? Sprankelend clean er doorheen prikken?

Juist hiervoor heb ik een cleanbooster in mijn FX loop. Met name voor cleane partijen die er wat uit moeten springen. Laat je geluid qua tone nagenoeg onveranderd maar wel een stuk luider!

skanky
10 november 2008, 13:40
Iedereen heeft het over de apparatuur, maar waarom ga je niet wat dichter bij je versterker staan? Of je versterker dichterbij. Of als ie op de grond staat dan kantel je'm een beetje achterover.....

Luke-wannabe
10 november 2008, 13:47
Dan heb je de bedoeling van dit subforum niet door... Hier gaat het erover om problemen/mogelijkheden/opstellingen/plaatsing van micros...Etc. voor je live geluid te bespreken. Niet goed door de mix komen heeft dus echt wel met je live-geluid te maken ;)
Ahah, dan begijp ik het ;) Ik ga nog even kijken wat ik precies ga doen.

Kim Wilson
10 november 2008, 14:02
Iedereen heeft het over de apparatuur, maar waarom ga je niet wat dichter bij je versterker staan? Of je versterker dichterbij. Of als ie op de grond staat dan kantel je'm een beetje achterover.....
Ik begrijp dat de topictitel nogal misleidend is. Wordt een topic eigenlijk nog wel gelezen?

skanky
10 november 2008, 14:12
Ik begrijp dat de topictitel nogal misleidend is. Wordt een topic eigenlijk nog wel gelezen?

Zeker wel, maar het gaat mij erom dat je ook met plaatsing en akoestiek veel kan bereiken.
En ik verwacht niet dat een compressor 'm veel vooruit zal helpen hierbij. Als je een compressor voor sustain wil gebruiken dan zal je'm altijd horen werken, en dat wil ie juist niet.
Als je gitaar niet door de bandmix heenprikt dan moet er ook iets mis zijn met de balans op het podium. En die balans kan je aanpassen door de volumes aan te passen of door de plaatsing te veranderen.

Kim Wilson
10 november 2008, 14:17
Zeker wel, maar het gaat mij erom dat je ook met plaatsing en akoestiek veel kan bereiken.
En ik verwacht niet dat een compressor 'm veel vooruit zal helpen hierbij. Als je een compressor voor sustain wil gebruiken dan zal je'm altijd horen werken, en dat wil ie juist niet.
Als je gitaar niet door de bandmix heenprikt dan moet er ook iets mis zijn met de balans op het podium. En die balans kan je aanpassen door de volumes aan te passen of door de plaatsing te veranderen.
Nee, dat is niet het probleem. Het niveau moet platter. De aanslag is nu te hard t.o.v. de hele toon. Dus de aanslag is wel te horen maar de rest niet. Als je daarvoor een compressortje gebruikt (niet al te extreme instellingen gebruiken, want dan ga je hem idd horen werken), krijg je een wat beter bruikbaar geluid. Heel veel dynamiek is niet altijd even gewenst.

Lexvandoef
10 november 2008, 15:25
Ja, dat is een beetje mijn rol in de band. :D

Maar goed, dat is niet Leon's probleem. :)

Dat is Leon's probleem inderdaad niet helemaal, maar misschien is het wel lekker als hij het zo aanpakt, hoeft hij ook geen nieuwe spullen te kopen ;)

Luke-wannabe
10 november 2008, 16:57
Wie zegt dat ik die compressor niet wil horen werken? Opzich heb ik daar geen problemen mee hoor. Balans vraag ik me af.. Toetsen is gewoon een instrument dat, hoe je het ook wend of keert, flink smeert in een mix.

skanky
10 november 2008, 17:15
Wat voor toetsinstrumenten worden er gebruikt?

Lexvandoef
10 november 2008, 21:48
Wie zegt dat ik die compressor niet wil horen werken? Opzich heb ik daar geen problemen mee hoor. Balans vraag ik me af.. Toetsen is gewoon een instrument dat, hoe je het ook wend of keert, flink smeert in een mix.

huh? Reageer je op mij of niet?

Wat ik bedoelde is dat het dus soms wel fijn is om niet al te hard uit de mix te springen. Beetje te mixen in de mix. :)

Luke-wannabe
11 november 2008, 02:51
huh? Reageer je op mij of niet?

Wat ik bedoelde is dat het dus soms wel fijn is om niet al te hard uit de mix te springen. Beetje te mixen in de mix. :)
Nee sorry, dat was naar Skanky bedoeld.

rjong999
11 november 2008, 09:50
Wat trouwens ooknog wel helpt (geen grap) is minder hard aanslaan. Je kunt je gitaar dan harder zetten zonder dat 'ie gaat overheerschen, en je houdt een natuurlijk geluid zonder compressor. Als je minder hard aanslaat is de tail van je geluid relatief harder ten opzicht van de attack dan als je harder aanslaat.
Wat verder helpt is wat hoog wegdraaien, want in de attack zit ook relatief meer hoog.

Harald
11 november 2008, 09:55
En bedoel je nu de zaalmix of de podiummix? Op het podium wil je jezelf iig goed horen. In de totaalmix kunnen er wel partijen zijn die erg op de achtergrond zitten. Soms zijn die nauwelijks hoorbaar totdat je ze gewoon maar weglaat. Maar als je ze moet spelen wil je ze zelf toch wel duidelijk horen. Dat kun je als je backline ook zaalgeluid is evt. oplossen door te kijken naar de plaatsing van versterkers. Speel je met monitors zou je gewoon je monitormix moeten aanpassen (als je voldoende submixen kunt maken voor iedereen).

Ander punt om naar te kijken is evt. het arrangement. Speel je een cover en zijn dat de partijen van het origineel dan zou het goed te mixen moeten zijn. Is het eigen werk of een bewerking, zou je ook eens kunnen kijken of je niet in een ander bereik kunt spelen als de toetsenist.

EuroCinema
11 november 2008, 10:38
Wat trouwens ooknog wel helpt (geen grap) is minder hard aanslaan. Je kunt je gitaar dan harder zetten zonder dat 'ie gaat overheerschen, en je houdt een natuurlijk geluid zonder compressor. Als je minder hard aanslaat is de tail van je geluid relatief harder ten opzicht van de attack dan als je harder aanslaat.
Wat verder helpt is wat hoog wegdraaien, want in de attack zit ook relatief meer hoog.
+1, goeie opmerkingen.