PDA

View Full Version : Fender Clean en Boogie Crunch / Lead



groovieguitarguus
4 november 2008, 21:59
Ik ben op zoek naar een circa 50 watt combo.
Met een prachtig clean (Fender) en een mooie Crunch Lead (Boogie) sound.
Het Crunch / Lead kanaal pep ik dan op met een mooi Overdrive pedaal
(gebruik ik nu ook in combi met mijn 19" setup).
De Combo is in eerste instantie t.b.v. repeteren, maar sluit het breder inzetten niet uit?
Suggesties?

Lexvandoef
4 november 2008, 22:05
Ik denk dan direct aan een oudere Fender prosonic combo, fender clean met een hele goeie brute scheur. Beetje de 'voorganger' van de supersonic van Fender.

Thijssie
4 november 2008, 22:14
Ik ben op zoek naar een circa 50 watt combo.
Met een prachtig clean (Fender) en een mooie Crunch Lead (Boogie) sound.
Het Crunch / Lead kanaal pep ik dan op met een mooi Overdrive pedaal
(gebruik ik nu ook in combi met mijn 19" setup).
De Combo is in eerste instantie t.b.v. repeteren, maar sluit het breder inzetten niet uit?
Suggesties?

Wat dacht je van.....

Een mesa boogie! :chicken:

Pepe
4 november 2008, 22:20
Ja, Fender en Boogie hebben een aantal amps die allen min of meer hetzelfde doen hoewel de Fenders wat beter zijn in het clean en boogie beter in de lead sound -verrrassend:chicken:

Bij Fender denk ik aan de Riviera reeks tot en met de Prosonic, allen min of meer een Santana lead sound on tap, bij Boogie aan de Mark serie en Studio met hun californian clean.

Ik heb hier een Princeton II en een Boogie studio dus je kan zeggen dat ik ook wel fan ben van die sound.


Wat ook zou werken is een Fender voor clean en dan een Boogie pre amp erbij. Andersom lijkt me lastiger.

zjanke
4 november 2008, 22:23
Waarom zoekt iedereen toch altijd van die onmogelijke combinaties? (no pun intended!)

Als je Fender clean wil en pedaaltjes gaat gebruiken, waarom maak je het jezelf dan niet makkelijk en koop je gewoon een goede Fender? (Of een een cleane Mesa Boogie :satisfie: )

Michael AE
4 november 2008, 22:23
Mijn MKIIC heeft een prachtig Fenderachtig clean aan boord. Heel dynamisch en met veel belletjes, wat heel vreemd is voor een channelswitcher.:sssh:

Lexvandoef
4 november 2008, 22:25
Mijn MKIIC heeft een prachtig Fenderachtig clean aan boord. Heel dynamisch en met veel belletjes, wat heel vreemd is voor een channelswitcher.:sssh:

Foei Micheal, dat kan natuurlijk niet ;)

Pepe
4 november 2008, 22:37
(Of een een cleane Mesa Boogie :satisfie: )

jaaa, een blue angel! haha

beess
5 november 2008, 08:15
Misschien een mesa boogie lone star... Is wel 100W, maar schakelbaar...

Shaggy
5 november 2008, 08:26
Waarom zoekt iedereen toch altijd van die onmogelijke combinaties? (no pun intended!)



Niet onmogelijk, eerder niet te betalen.

Als je echt het geld kan/wil uitgeven dan moet je kijken naar soldano lucky 13, die levert je gegarandeerd wat jij zoekt. Ik zocht zelf ooit namelijk ook naar datgene en vond dat bij de lucky 13. Alleen de prijs, ... tsja!



Als je Fender clean wil en pedaaltjes gaat gebruiken, waarom maak je het jezelf dan niet makkelijk en koop je gewoon een goede Fender?


Uiteindelijk heb ik gekozen voor een 2ehandse blues deville die ik oppimp met pedalen (die overigens nog niet heb). Prachtige bell achtige clean met veel headroom, nog geen pedalen geprobeerd, maar volgens de recensies kan ze dat prima aan.

AART
5 november 2008, 11:29
Boogie Mark I t/m IV + bijbehorende preamps als je voor de vroege boogie lead gaat. (of de *budget* variant daarvan: studio .22+ en Caliber .50+)

Tremoverb als je fender clean + recto scheur wil gaan.

Verder nog de lonestar classic,DR maverick,DR blue angel, heartbreaker (in feite een Mk I). Allemaal ietwat anders.


En natuurlijk is de clean ietsiepietsie anders, maar een fender met pedaaltjes komt no way as close richting boogie lead als een boogie clean richting fender clean...

Jimwoud
5 november 2008, 11:35
@ Aart: Welke Mesa amp lijkt het meest op die Mesa studio preamp? Caliber .50+?

Shaggy
5 november 2008, 14:23
En natuurlijk is de clean ietsiepietsie anders, maar een fender met pedaaltjes komt no way as close richting boogie lead als een boogie clean richting fender clean...



Met een mesa v-twin op een fender zou het wel moeten lukken.

almarvk
5 november 2008, 14:34
Pedaaltjes van Mesa kan idd altijd. V-twin of bottle rocket oid. Prima mesa sounds.

Ik dacht altijd dat Mesa was gebaseerd op Fender? Of klopt dat van geen kant?

Chris Winsemius
5 november 2008, 14:48
Ik dacht altijd dat Mesa was gebaseerd op Fender? Of klopt dat van geen kant?

Dat verschilt per model maar de oude/eerste Boogies (Mk Is bijvoorbeeld) kun je zeker zien als "gepimpte" Fenders, t/m de jaren 80 (iig.) zie je ook meestal dezelfde trafo's als Fender in Boogies.

De DualRectifier is weer ernstige gebaseerd op 'n Soldano SLO 100.

AART
5 november 2008, 18:35
@ Aart: Welke Mesa amp lijkt het meest op die Mesa studio preamp? Caliber .50+?

Mark IIC. Enkel iets meer gain on tap dan de IIC, eigenlijk een beetje een tussenvorm tussen de IIC en de C+.

Qua lead sound is ie meer richting de marks dan richting de calibers. De calibers zijn iets anders qua feel. Ligt allemaal wel erg bij elkaar in de buurt though, ik vind het erg moeilijk om de verschillen uit te leggen zo...

Ik vind de studio preamp samen met de Mark IV de lekkerste rythm sound hebben btw.

caliban
5 november 2008, 20:58
Mark IIC. Enkel iets meer gain on tap dan de IIC, eigenlijk een beetje een tussenvorm tussen de IIC en de C+.

Qua lead sound is ie meer richting de marks dan richting de calibers. De calibers zijn iets anders qua feel. Ligt allemaal wel erg bij elkaar in de buurt though, ik vind het erg moeilijk om de verschillen uit te leggen zo...

Ik vind de studio preamp samen met de Mark IV de lekkerste rythm sound hebben btw.

En het eerste kanaal van de quad is toch gewoon hetzelfde als de studio preamp hè?

Joey Handsome
5 november 2008, 21:49
Mark IIC. Enkel iets meer gain on tap dan de IIC, eigenlijk een beetje een tussenvorm tussen de IIC en de C+.

Qua lead sound is ie meer richting de marks dan richting de calibers. De calibers zijn iets anders qua feel. Ligt allemaal wel erg bij elkaar in de buurt though, ik vind het erg moeilijk om de verschillen uit te leggen zo...

Ik vind de studio preamp samen met de Mark IV de lekkerste rythm sound hebben btw.

Gewoon iets wat ik me afvraag uit nieuwsgierigheid, niet aanvallend bedoelt of wat dan ook.

Je weet een hele hoop van Mesa. Heb je al die verschillende modellen ook allemaal zelf bespeeld/gehad, of is het meer van horen zeggen of gewoon een keertje in de winkel getest?

AART
6 november 2008, 01:57
Gewoon iets wat ik me afvraag uit nieuwsgierigheid, niet aanvallend bedoelt of wat dan ook.

Je weet een hele hoop van Mesa. Heb je al die verschillende modellen ook allemaal zelf bespeeld/gehad, of is het meer van horen zeggen of gewoon een keertje in de winkel getest?

Veel gehoord en bespeelt hoor (vooral de Marks/calibers, niet de rare DR vormen).
Ik heb best wat vrienden en kennisen met Mesa amps (quad, studio, studio preamp). Ik heb zelf enkel Mark IV's gehad (2 A's en nu een B). Maar ik handelde ook wel een beetje in toebehoren voor marks etc en dan kom je mensen tegen met IIC's (o.a. die van Michael AE gehoord en bespeelt thuis en op een meeting en zo goed kunnen vergelijken met mijn Mark IV) en zo heb ik ook een IIC+ kunnen bespelen (die overigens en beetje tegenviel, niet de extra bucks waard imo).

AART
6 november 2008, 02:01
En het eerste kanaal van de quad is toch gewoon hetzelfde als de studio preamp hè?


Nope. Studio preamp heeft meer gain dan lead 1. Lead 1 is meer als een IIC qua gain. Lead 2 heeft wel weer meer gain (Mark 3 like).

Daarnaast lijkt de studio preamp wat opener, minder compressed en hij heeft meer defenitie. Agressiever vind ik hem. Allemaal op lead gebied btw, clean is op allebei ok maar heb het niet echt vergeleken.

JeanPaul du Vinnie
6 november 2008, 02:39
Tremoverb als je fender clean + recto scheur wil gaan.


Dat was ook mijn eerste gedacht toen ik dit topic zag, maar toen merkte ik dat de meeste mensen "Mesa-scheur" interpreteerden als het Mark lead-geluid.

Maar bon, uit mijn Tremoverb kan ik (als hij 's wil meewerken) een sprankelend clean geluid krijgen. Gewoon genoeg mids (en bas) wegdraaien en de presence ver genoeg open. Dan nog een beetje reverb erbij en naar smaak wat tremelo: fenomenaal.

habberdoedas
6 november 2008, 13:50
Als het alleen maar voor de oefenruimte is zou ik je aanraden om de kleine Mesa F30 1x12" 30 watter te proberen. Klink als een dijk. Weet niet of je van de soud houd maar een Rivera Clubster 1X12" 40 watter vind ik ook een heel mooi ampje. Suc6 ermee Guus

AART
6 november 2008, 20:03
Als het alleen maar voor de oefenruimte is zou ik je aanraden om de kleine Mesa F30 1x12" 30 watter te proberen. Klink als een dijk. Weet niet of je van de soud houd maar een Rivera Clubster 1X12" 40 watter vind ik ook een heel mooi ampje. Suc6 ermee Guus

Lijkt me inderdaad ook een leuke optie. Op Harmony central is er zelfs een fanclub van. Heb zelf eens een F50 geprobeert en daarvan was het clean erg goed. De overdrive was niet helemaal mijn ding though, maar dat kan heel goed aan de combo hebben gelegen aangezien ik geen fan ben van open back cabs.

heavy-metal-thunder
7 november 2008, 08:10
Ik gebruik een H&K triamp (MK1)en daar ben ik blijk mee en kost geen drol.

De lone Star heb ik gehad en heeft idd. een erg goed clean, maar qua overdrive vond ik het niet bijzonder. Denk niet dat je daar erg goed kan mee scheuren. Ik heb er nooit pedalen voor gezet, maar het overdrive kanaal vond ik niet bruut genoeg en te weinig gain. Kwam ook niet erg goed door de mix.

Heb ooit een oude Vox AC30 (piggy back, head met 2*12 cabje) gehad en daar kon ik dat allemaal wel mee, snif snif ... domweg verkocht.

groovieguitarguus
10 november 2008, 20:40
Thanx voor alle tips... Was ondertussen even druk met aanschaf van een mooie Les Paul... ;-)
En daar stond een hele mooie Fender Concert... mooie prijs...
Ontworpen door Rivera. Zou dat een mooie optie zijn?
(is niet genoemd... dus wellicht een loze kreet van mij).

Gr. Guus

Pepe
10 november 2008, 20:42
Thanx voor alle tips... Was ondertussen even druk met aanschaf van een mooie Les Paul... ;-)
En daar stond een hele mooie Fender Concert... mooie prijs...
Ontworpen door Rivera. Zou dat een mooie optie zijn?
(is niet genoemd... dus wellicht een loze kreet van mij).

Gr. Guus

Vraag het even aan Lukewannabee, die heeft um een paar weken geleden aangeschaft.