PDA

View Full Version : Geen bas op de versterker?



Zjef
4 november 2008, 20:40
Ik ben sinds een paar maanden de gelukkige bezitter van een Ibanez Artwood Studio Series ACS1150ECENT (http://www.ibanez.com/acoustic/guitar.aspx?m=ACS1150ECENT)

Tot nu toe speelde ik vooral zuiver akoustisch. Vandaag gebruikte ik deze gitaar voor het eerst versterkt omdat er stilaan een optreden aan begint komen waar ik voor de eerste keer mijn nieuwe zou willen gebruiken.
Nu merkte ik dat het geluid van mijn bassnaar (E) zo goed als niet doorkomt door de versterker. Het geluid van de andere snaren komt wel mooi door (en klinkt verduiveld lekker). Toen ik de gitaar in de winkel teste had ik dit probleem niet. Het probleem ligt niet bij de versterker (getest op 3 versterkers, met zelfde resultaat).

Iemand enig idee wat de oorzaak hiervan kan zijn? Ten laatste eind december zou de gitaar terug volledig operationeel moeten zijn.

dadgad
5 november 2008, 09:47
Ik ben sinds een paar maanden de gelukkige bezitter van een Ibanez Artwood Studio Series ACS1150ECENT (http://www.ibanez.com/acoustic/guitar.aspx?m=ACS1150ECENT)

Tot nu toe speelde ik vooral zuiver akoustisch. Vandaag gebruikte ik deze gitaar voor het eerst versterkt omdat er stilaan een optreden aan begint komen waar ik voor de eerste keer mijn nieuwe zou willen gebruiken.
Nu merkte ik dat het geluid van mijn bassnaar (E) zo goed als niet doorkomt door de versterker. Het geluid van de andere snaren komt wel mooi door (en klinkt verduiveld lekker). Toen ik de gitaar in de winkel teste had ik dit probleem niet. Het probleem ligt niet bij de versterker (getest op 3 versterkers, met zelfde resultaat).

Iemand enig idee wat de oorzaak hiervan kan zijn? Ten laatste eind december zou de gitaar terug volledig operationeel moeten zijn.

Hallo,

Meestal wordt zoiets veroorzaakt door ofwel drukverschillen
tussen de verschillende snaren ofwel een piezo element dat
net niet lang genoeg is.

Drukverschillen kun je bijvoorbeeld krijgen als of de
onderkant van het beentje ("zadel") niet vlak is, of de
bodem van de gleuf waar die in zit niet vlak is. Soms ook
als die gleuf te smal is en het zadel klem zit zonder de
bodem goed te raken.

Afhankelijk van aan welke kant het piezo element in de
gleuf binnenkomt (waar zit het gaatje voor het snoertje ?)
kan de buitenste snaar (hoogste of laagste) net niet mooi
boven het element liggen. Meestal zit het gaatje bij de lage
E snaar, en is dan de hoge E te zwak - maar het kan ook
andersom.

In beide gevallen denk ik dat de snelste oplossing is om
terug te gaan naar de winkel waar je de gitaar gekocht
hebt, en daar het probleem laten oplossen. Dit soort
dingen kun je niet oplossen zonder voldoende kennis van
zaken.

Greetz,

Han.

Zjef
5 november 2008, 19:46
Bedankt Han,

de winkel waar ik hem kocht ligt niet direct om de hoek, maar ik zal er zeker eens langsgaan. Het zou toch niet mogen met een nieuwe gitaar.
En ik kan echt niet zonder mijn bassnaar aangezien ik de laatste tijd steeds vaker in DADGAD speel, en daar kan jij zeker over meespreken... :satisfie: