PDA

View Full Version : Gibson Acoustic



Nocki
4 november 2008, 19:43
Hi,

Zo'n 10 jaar speel ik nu voornamelijk elektrische gitaar. Vaak ben ik gevraagd om ook akoestisch te spelen maar dat heb ik altijd afgehouden omdat ik dat minder goed kan en omdat het zo enorm moeilijk is om uit te versterken. Nu ik mn sounds na 10 jaar een beetje op orde heb voor de elektrische gitaar is de tijd gekomen om akoestisch wat meer te gaan doen.
Ik heb een LAG gehad (ik heb veel meer gehad maar dit was een fijne gitaar) die lekker speelde (als een ell. gitaar) en een Marshall AS50-r top. Dit was een hele fijne set want het zong niet rond en speelde en klonk goed!

Nu ben ik van plan om een akoestische gitaar te kopen met amp. het moet beide (akoestisch en ellektrisch) gewoon goed klinken. Ik ben geen enorm goede gitariste en ik zal het meest slaggitaar spelen. Dus speciale fingerpicking sounds of gitaren zijn voor mij niet van toepassing. Als de gitaar maar goed door de mix kan komen en makkelijk uit te versterken is (dit natuurlijk in combinatie met de amp).

Wat een vereiste is zijn een ebben toets en spelen als een ell. gitaar.

Waar zou ik naar kunnen kijken? Ik ben enorm gecharmeerd van Gibson gitaren en ben ook sterk geneigd alleen daarnaar te kijken. Zoals je merkt heb ik meer kaas gegeten van ell gitaar want al mn opmerkingen zijn daarop gebaseerd. Voor de complete set wil ik tot 1500,- uit geven. geen idee of dat kan. wanneer het meer moet zijn moet dat maar dit is ongeveer wat ik bereid ben uit te geven... Als het meer is heb ik het idee dat ik zover nog niet ben :)

kan iemand me een beetje helpen? Kwa stijl zit ik in de praise en gospel voornamelijk dus lekkere stevige slag gitaar en gevoelige tokkels...

remcol
5 november 2008, 09:47
Hoi Nocki!

Net als jou zit ik ook in het gospel / praise genre. En ook veel stevige slag afgewisseld met af en toe gevoelige tokkels;) Zelf heb ik een dreadnought gekocht. Dit omdat het met slag gewoon een heerlijk vol geluid geeft. En het prikt goed door de band. In een band is een gitaar met mahogany of maple back and sides en een spruce bovenblad het lekkerste (mijn mening;)). Dit omdat deze gitaren wat meer hoge tonen produceren en daardoor lekker door de mix komen. Een en ander hangt natuurlijk ook af van merk, model en pick-up.
Bij Gibson akoestische gitaren zit er tussen modellen uit de zelfde serie enorme kwaliteits verschillen. Heb ook altijd het gevoel dat je meer voor de naam betaald dan voor de uiteindelijke gitaar. Er is hier volgens mij onlangs nog een topic over geweest?!
In de review topics bovenaan de akoestische index page staan ook wat mooie gitaren. Kijk ook eens naar merken als L'arrivee, Ayers, Blueridge, Furch of een ColeClark (uitversterkt een kanon!!).
Een goede akoestische amp is wel lekker, maar niet perse noodzakelijk. Met een goede Di kun je je gitaar rechtstreeks over de PA gooien. Eventueel met een effectunit ertussen voor een beetje reverb e.d. Ik heb zelf een AER versterker, klinkt echt helemaal geweldig maar zit kwa prijs op een dikke 900 Euro. Een goed alternatief is de Roland AC60, deze zit zo rond de 500 Euro.

Muzieknono
5 november 2008, 12:03
Een paar weken geleden op een ayers gespeeld, dijk van een gitaar maar iets boven mijn budget.
De yamaha CPX 900 is ook het proberen waard.
Mvgr Dirk Jan :metal:

JeroenSchaaf
5 november 2008, 12:26
Voor versterking kan ik alleen maar zeggen AER!
:cheerup:

zoon van Piet
5 november 2008, 13:01
Als eigenaar van een Gibson J-45 kan ik me wel vinden in je voorkeur. Vooral omdat een -goeie!- Gibson juist het sterkst is op jouw gebied: lekkere volle grote open akkoorden. Ik heb nooit meer een andere western gewild, ben volkomen verpest door mn ouwe Gibson...

Maar ik kan me wel vinden in de opmerking dat je voor de merknaam betaalt. ze zijn echt wel duur...

Droffie
7 november 2008, 16:33
het zelfde hier, ik heb een Gibson CL50 supreme...handsdown de best klinkende akoestische gitaar die ik ooit gehoord heb...
er zijn goedkopere alternatieven natuurlijk...ga eens een middagje naar dirk witte, of nederland muziek...probeer ze allemaal!!!....

8-)

Tupelo
7 november 2008, 22:08
Droffie terug op GN? :o

Kan me die Gibson van je nog herinneren ja.
Erg fijn exemplaar.
Kan me niet voor de geest halen een prettigere western in handen te hebben gehad daarna.

Misschien naar verhouding prijs/kwaliteit wel; maar eerlijk; 't is een lekker ding!!

Nocki
11 november 2008, 12:52
Iedereen enorm bedankt voor de suggesties en opmerkingen. Ik heb zelfs door dit topic een aantal gibsons aangeboden gekregen.
Zojuist heb ik de eerste gitaar al vast gehad. een Martin met ebben toets in de prijsklassen van 1000,-
Dit was totaal niet mijn gitaar, Het hele martin verhaal ligt me denk ik niet. Daarnaast was deze gitaar zonder element en dat is wel een vereiste.
Kheb wel even "wild rover" gespeeld voor het winkelpersoneel :) Toen moest ik opeens weg zeiden ze... ik kon dus maar heel even testen... :)

Ik zag wat Gibsons op thomann.de in de prijs van 600 to 900 wat me ook wel aansprak kwa uiterlijk... Kent iemand deze gitaren?

nocki

Ello
11 november 2008, 15:46
Ik zag wat Gibsons op thomann.de in de prijs van 600 to 900 wat me ook wel aansprak kwa uiterlijk... Kent iemand deze gitaren?
nocki

Dat zijn dan waarschijnlijk Gibsons uiit de Songmaker serie (DSM, CSM, DSR, CSR, DQM en CQM). Die zijn volgens mij niet USA-made (Bozemane) maar worden in Canada gemaakt.

Droffie
12 november 2008, 00:08
Droffie terug op GN? :o

Kan me die Gibson van je nog herinneren ja.
Erg fijn exemplaar.
Kan me niet voor de geest halen een prettigere western in handen te hebben gehad daarna.

Misschien naar verhouding prijs/kwaliteit wel; maar eerlijk; 't is een lekker ding!!

hey Tuup!...ja, ben er weer...Ik zie aan je post count dat je niet stil gezeten hebt..allemachtig..hehe.
Was een leuke dag die akoestische meeting trouwens. Kon zijn naam niet meer herinneren maar die ene gast kon lekker fingerpicken..

later gozert...8-)

Eko
12 november 2008, 00:18
Voor diegene die het nog niet weten: Gibson is op een haar na failliet. De laatste tijd is er van allerlei voorraad nog gitaren gemaakt. Als voorbeeld de SJ 185 die vroeger met een Maple neck in 5 delen werd gemaakt , opeens werd er een nieuwe serie gemaakt , tegen lagere prijzen , met een mahonie neck. De klank haalde het niet bij het origineel.
Kijk dus uit met het kopen van aanbiedingen en koop zeker niets via de post.
Dit is me in vertrouwen verteld door een grote handelaar. Zelfs de directie van Gibson Europe is al weggeroepen naar de USA. Alle leveringen zijn gestopt en zelfs de fabriek van Epiphone is stilgelegd. Serieuze shit dus!

Eko
12 november 2008, 00:20
Even ter aanvulling: ik kreeg dit te horen omdat ik een duurdere Gibson acoustische wilde kopen/bestellen. De leverancier leek het wel zo netjes om te vertellen dat de eerste 12-18 maanden mijn bestelling zeker niet geleverd kon worden. Marktplaats en Ebay werden als beter alternatief voorgesteld.

duckman
12 november 2008, 00:33
Voor diegene die het nog niet weten: Gibson is op een haar na failliet. De laatste tijd is er van allerlei voorraad nog gitaren gemaakt. Als voorbeeld de SJ 185 die vroeger met een Maple neck in 5 delen werd gemaakt , opeens werd er een nieuwe serie gemaakt , tegen lagere prijzen , met een mahonie neck. De klank haalde het niet bij het origineel.
Kijk dus uit met het kopen van aanbiedingen en koop zeker niets via de post.
Dit is me in vertrouwen verteld door een grote handelaar. Zelfs de directie van Gibson Europe is al weggeroepen naar de USA. Alle leveringen zijn gestopt en zelfs de fabriek van Epiphone is stilgelegd. Serieuze shit dus!

Dit is echt pure onzin en dat weet ik 100% zeker.
Graag zou ik vna jou via PM wel willen weten van wie je dit hebt.

Nocki
15 november 2008, 19:06
Ik probeer vanaf het aanmaken van dit topic meer te verdiepen in akoestische gitaren. Hoe meer ik leer hoe meer ik erachter kom dat ik geen drol ervan weet.
Ik heb zojuist een Martin D-2r aangebdoen gekregen als ruil op mn smartwood LP van Gibson en ik zie dat wel zitten maar dan lees ik weer dat er geen ebben toets op zit maar weer iets anders... erg moeilijk allemaal.

Ook die Gibson CQM-C2 die tekoop staat lijkt me fantastisch maar ik ben echt bang om zo snel al een keuzen te maken. erg moeilijk.

Is het belangrijk dat een gitaar overal massief is en niet gelamineerd? Is het een groot verschil dat die gibsons uit canada komen of uit de USA?

moeilijk moeilik moeilijk... wel heb ik van jullie al veel geleerd!

LaurentB
15 november 2008, 19:18
Ik probeer vanaf het aanmaken van dit topic meer te verdiepen in akoestische gitaren. Hoe meer ik leer hoe meer ik erachter kom dat ik geen drol ervan weet.
Ik heb zojuist een Martin D-2r aangebdoen gekregen als ruil op mn smartwood LP van Gibson en ik zie dat wel zitten maar dan lees ik weer dat er geen ebben toets op zit maar weer iets anders... erg moeilijk allemaal.

Ook die Gibson CQM-C2 die tekoop staat lijkt me fantastisch maar ik ben echt bang om zo snel al een keuzen te maken. erg moeilijk.

Is het belangrijk dat een gitaar overal massief is en niet gelamineerd? Is het een groot verschil dat die gibsons uit canada komen of uit de USA?

moeilijk moeilik moeilijk... wel heb ik van jullie al veel geleerd!

Bij akoestische gitaren geldt vooral : proberen! Twee gitaren van exact hetzelfde merk en model kunnen nog behoorlijk verschillen.
Vaar niet blind op specificaties.
Massief hout is vooral belangrijk voor het boven- en achterblad, heb ik eens begrepen. Maar de bouwer heeft meer invloed dan dat soort specificaties.

Ga nou eens eerst een hele serie verschillende merken proberen, en kijk dan eens of je nog steeds een Gibson wilt. Dat is heel goed mogelijk hoor, maar zorg wel dat je dat wil vanwege de gitaren die ze maken, niet vanwege de naam.

Akoestische gitaren zijn veel gevoeliger voor individuele verschillen dan electrische. Je kunt echt een slecht uitgevallen exemplaar van 2000 euro treffen dat niet beter klinkt dan een van 750, dat is niet overdreven.

jplm
15 november 2008, 19:50
Ik probeer vanaf het aanmaken van dit topic meer te verdiepen in akoestische gitaren. Hoe meer ik leer hoe meer ik erachter kom dat ik geen drol ervan weet.
Ik heb zojuist een Martin D-2r aangebdoen gekregen als ruil op mn smartwood LP van Gibson en ik zie dat wel zitten maar dan lees ik weer dat er geen ebben toets op zit maar weer iets anders... erg moeilijk allemaal.

Ook die Gibson CQM-C2 die tekoop staat lijkt me fantastisch maar ik ben echt bang om zo snel al een keuzen te maken. erg moeilijk.

Is het belangrijk dat een gitaar overal massief is en niet gelamineerd? Is het een groot verschil dat die gibsons uit canada komen of uit de USA?

moeilijk moeilik moeilijk... wel heb ik van jullie al veel geleerd!

Dan zal ik je nog iets leren: In je hele verhaal hierboven heb je het niet één keer over het geluid. Daarom, probeer de gitaar, en als hij fijn speelt en goed klinkt maakt het weinig uit of het fretboard van ebben of van schokbeton is, of de kast massief of (deels) gelamineerd is, of de gitaar is gbouwd in de usa of in Canada, enz.enz. Ook schreef je in je beginpost "Ik ben enorm gecharmeerd van Gibson gitaren en ben ook sterk geneigd alleen daarnaar te kijken". Is op zich niet zo'n bijster goed uitgangspunt, maar ik ken het gevoel, dus in dat geval gewoon gaan voor een Gibson, en laat het geluid + het speelgevoel bepalend zijn, niets anders.

Groet, Jan.

Nocki
15 november 2008, 20:12
Dan zal ik je nog iets leren: In je hele verhaal hierboven heb je het niet één keer over het geluid. Daarom, probeer de gitaar, en als hij fijn speelt en goed klinkt maakt het weinig uit of het fretboard van ebben of van schokbeton is, of de kast massief of (deels) gelamineerd is, of de gitaar is gbouwd in de usa of in Canada, enz.enz. Ook schreef je in je beginpost "Ik ben enorm gecharmeerd van Gibson gitaren en ben ook sterk geneigd alleen daarnaar te kijken". Is op zich niet zo'n bijster goed uitgangspunt, maar ik ken het gevoel, dus in dat geval gewoon gaan voor een Gibson, en laat het geluid + het speelgevoel bepalend zijn, niets anders.

Groet, Jan.

Hoi,

Dat klopt. De reden dat ik nog niks heb verteld over hoe het mag klinken is omdat ik wel weet wat ik niet wil maar nog niet weet wat ik wel wil. en hoe ik dat dan moet omschrijven is dan helemaal moeilijk.

Wat ik belangrijk vindt is volume zonder te gaan bonken. Veel gitaren klinken te scherp in het hoog of te bonkig in het laag.
Wat ik ook niet mooi vindt is dat een gitaar heel geweldig op je overkomt bij slag maar weinig sustain en volume heeft na de slag. Maar dit zit waarschijnlijk vast op de goedkope gitaren die ik ken.
Ik moet toch eerst eens een aantal gaan proberen voor ik echt iets over het geluid kan zeggen...

northernlake
16 november 2008, 09:50
Ik heb zojuist een Martin D-2r aangebdoen gekregen als ruil op mn smartwood LP van Gibson en ik zie dat wel zitten maar dan lees ik weer dat er geen ebben toets op zit maar weer iets anders... erg moeilijk allemaal.


De specs van de D-2R staan hier. http://www.mguitar.com/guitars/choosing/guitars.php?m=D-2R%20Satin&p=i

Die Micarta toets speelt fijn; niets mis mee. Alleen denk ik zelf dat je zeker wel een massieve gitaar voor zo'n LP moet kunnen krijgen. Ik weet niets van electrics dus ik heb ook geen idee wat dat ding zou moeten opbrengen.

Als je 'gevoel' bij Gibson ligt, dan vraag ik me af of die Garrisson/Canadese Gibsons daaraan voldoen. Als ik aan een Gibson acoustic denk, dan is dat voor mij een J-45, (of -50 of -35; een slope shouldered dread), of een Advanced Jumbo of een (S)J200. Misschien is kun je op zoek naar een J-100 xtra; die komen nog wel eens voorbij voor ong. 1200 op marktplaats etc.

Otje
16 november 2008, 10:43
Ik heb altijd een heel dubbel gevoel bij Gibson's: als ik er eentje in m'n handen krijg geduwd die een paar jaar intensief bespeeld is, dan vind ik het bijna altijd te gekke gitaren. Maar bij een nieuwe haak ik bijna altijd af. Ik vind de bespeelbaarheid niet goed genoeg en het geluid te "koud" en "klinisch" voor een gitaar die moet kosten wat een Gibson kost. Maar ze komen wel tot leven naarmate er meer op gespeeld wordt en naarmate de tijd verstrijkt. Ik zou dus zelf nooit voor een nieuwe Gibson gaan.

Nocki
19 november 2008, 18:25
kheb eens zitten kijken wat ik mooi vindt klinken...

http://www.youtube.com/watch?v=nVU-MwbgRAo


Takamine en Martin kwamen voor mij niet uit de bus als winnaars...

LaurentB
19 november 2008, 19:53
Het is erg moeilijk het geluid van een gitaar te beoordelen op basis van opnames van anderen. De plaatsing van de microfoon kan echt 100% verschil maken.

jplm
19 november 2008, 19:56
kheb eens zitten kijken wat ik mooi vindt klinken...

http://www.youtube.com/watch?v=nVU-MwbgRAo


Takamine en Martin kwamen voor mij niet uit de bus als winnaars...

Even kijken of ik het goed begrijp: heb je geconstateerd dat een Gibson goed klinkt omdat het geluid van dit filmpje je bevalt, of heb je zelf een dergelijk model gespeeld en vond je toevallig een filmpie waar ook zo'n model in zat? Ik bedoel maar, als je af gaat op een gitaargeluid wat uit je computerspeakers komt dan moet ik je, vrees ik, teleurstellen.

Groet, Jan.

Nocki
19 november 2008, 20:15
Hoi,

Net zoals op een cd klinken filmpjes natuurlijk ook niet zoals het echte werk.

Maar dit geluid is vrij zoet en gebalanceerd. dit is het type geluid wat ik mooi vind. Het gaat me niet om die gitaar. maar ik heb ook fims gehoord van andere gitaren die toch een ander karakter hebben. In de winkel klonken de Takamines en Martins beide anders maa rhadden ook het karakter wat me niet ligt...
Het gaat me dus om het karakter van de sound en dat hoor je redelijk op diverse filmpjes. Je hoort zeker niet alle finesses maar omdat ik nog maar weinig heb vastgehad en weinig ken geef ik maar aan welke kant mn interesse op gaat.

Deze opname klinkt net als een cd wat dat betreft en is idd niet representatief. maar geef wel een goed idee van de sound die ik zoek.

LaurentB
19 november 2008, 20:38
Hoi,

Net zoals op een cd klinken filmpjes natuurlijk ook niet zoals het echte werk.

Maar dit geluid is vrij zoet en gebalanceerd. dit is het type geluid wat ik mooi vind. Het gaat me niet om die gitaar. maar ik heb ook fims gehoord van andere gitaren die toch een ander karakter hebben. In de winkel klonken de Takamines en Martins beide anders maa rhadden ook het karakter wat me niet ligt...
Het gaat me dus om het karakter van de sound en dat hoor je redelijk op diverse filmpjes. Je hoort zeker niet alle finesses maar omdat ik nog maar weinig heb vastgehad en weinig ken geef ik maar aan welke kant mn interesse op gaat.

Deze opname klinkt net als een cd wat dat betreft en is idd niet representatief. maar geef wel een goed idee van de sound die ik zoek.

Ok, da's goed, dan weet je wat je wilt qua geluid. En nu moet je dus naar veel winkels en gaan proberen welke gitaren zo klinken. Leuk man! :)
Koop NIETS blind, zeker geen akoestische. OOK niet blind een van hetzelfde model als je die eens ergens anders geprobeerd hebt. Koop de gitaar die je in je handen hebt en waarvan je zegt: DIT is hem (als je hem kunt betalen zonder de auto van je ouders achter hun rug te verkopen tenminste).

Nocki
19 november 2008, 21:03
Hihi. Bedankt voor de tip. Ik zal de auto van mn ouders niet verkopen...

Nocki
26 november 2008, 17:57
Vandaag op een aantal Martin dreadnoughts gespeeld en op andere dreadnoughts en dat ligt me niet. kwa geluid en kwa speelcomfort is dat het niet. Daarnaast ook 3 concert body's vast gehad van Tanglewood en een Tanglewood JS body (zeg ik dat goed?). Die 2 laatste lagen me het beste. De Concert body's hebben ook het mooiste geluid naar mijn beleving. Lekker breed gebalanceerd maar ik wel het idee dat het laag wat opgeofferd wordt... Maakt het wel beter, Ik merkte ook dat er heel veel verschil zat in hoe de gitaar klonk bij mn stem. Ook iets om rekening mee te houden...

We blijven testen!

jplm
26 november 2008, 19:37
Vandaag op een aantal Martin dreadnoughts gespeeld en op andere dreadnoughts en dat ligt me niet.

De Concert body's hebben ook het mooiste geluid naar mijn beleving. Lekker breed gebalanceerd maar ik wel het idee dat het laag wat opgeofferd wordt...

Je hebt hu dus geheel zelfstandig precies de verschillen in geluid en eigenschappen vastgesteld tussen de D's en de OM's, dus je komt er wel.
Tip: als je nu dan de OM-typen van de Epiphone Masterbilt serie gaat testen zit je tenslotte helemáál op het goede (en niet dure) spoor.

Groet, Jan.

Mephistocles
26 november 2008, 20:07
Diene Martin DX1 die ook bij de sonora staat <3, ja die staat zeker op mijn verlanglijstje. Prima gitaar voor de slag, geen ebben toets belachelijk slechte afwerking, goedkoop (alles is relatief, 700 euri dus), het geluid is best wel erg donker (wel erg diep, duidelijk, gedefinieerd en erg zuiver laag, redelijk in t midden en zacht, maar duidelijk int hoog), zal dus mooi in de bas drums en gitaar verzuipen vermoed ik, kortom, ik vind het een geweldige gitaar. Vooral lekker om bij te zingen, of met een wat lichtere gitaar ernaast.

Hoezo ik heb een slechte smaak? Toch vind ik dat een gitaar om verliefd op te worden, als dat al nog niet is...

Nocki
26 november 2008, 22:32
Hee Vinni,
Weet je gelijk weer wat je binnenkort mag verwachten. Je moet maar eens komen kijken naar mn nieuwe jazzgitaar. Een hele mooie tanglewood uit de jaren 80...

Binnenkort wil ik eens naar een paar gitaar zaken voor akoestische gitaren te proberen. misschien willen/kunnen jij en Nathaniel mee?

bleep
27 november 2008, 16:12
Hi,

Zo'n 10 jaar speel ik nu voornamelijk elektrische gitaar. Vaak ben ik gevraagd om ook akoestisch te spelen maar dat heb ik altijd afgehouden omdat ik dat minder goed kan en omdat het zo enorm moeilijk is om uit te versterken. Nu ik mn sounds na 10 jaar een beetje op orde heb voor de elektrische gitaar is de tijd gekomen om akoestisch wat meer te gaan doen.
Ik heb een LAG gehad (ik heb veel meer gehad maar dit was een fijne gitaar) die lekker speelde (als een ell. gitaar) en een Marshall AS50-r top. Dit was een hele fijne set want het zong niet rond en speelde en klonk goed!

Nu ben ik van plan om een akoestische gitaar te kopen met amp. het moet beide (akoestisch en ellektrisch) gewoon goed klinken. Ik ben geen enorm goede gitariste en ik zal het meest slaggitaar spelen. Dus speciale fingerpicking sounds of gitaren zijn voor mij niet van toepassing. Als de gitaar maar goed door de mix kan komen en makkelijk uit te versterken is (dit natuurlijk in combinatie met de amp).

Wat een vereiste is zijn een ebben toets en spelen als een ell. gitaar.

Waar zou ik naar kunnen kijken? Ik ben enorm gecharmeerd van Gibson gitaren en ben ook sterk geneigd alleen daarnaar te kijken. Zoals je merkt heb ik meer kaas gegeten van ell gitaar want al mn opmerkingen zijn daarop gebaseerd. Voor de complete set wil ik tot 1500,- uit geven. geen idee of dat kan. wanneer het meer moet zijn moet dat maar dit is ongeveer wat ik bereid ben uit te geven... Als het meer is heb ik het idee dat ik zover nog niet ben :)

kan iemand me een beetje helpen? Kwa stijl zit ik in de praise en gospel voornamelijk dus lekkere stevige slag gitaar en gevoelige tokkels...


Ik zou je een simpel advies willen geven voor de toepassing die je vraagt. Een j-45 is een gitaar die in open akkoorden beschikt over een ingebouwde cruise control (gelijk een goeie d-18 van martin). Speel juist heel simpel en hij geeft je mooie en ronde tonen (dat is eigenlijk wat de meeste gitaristen willen van een begeleidingsgitaar)

Voor 1600 euro stond er een in putten met die naam erop.
Je kunt ook van blue-ridge een j-45 uitvoering nemen (800euro en 600euro pallisander en mahonie) en die klinken waarschijnlijk 'goddelijker', ze zijn in ieder geval totaal massief. Met een bbband ust (160 + inbouw, meestal gratis als je het instrument bij dezelfde winkel koopt) + een aer compact (900)

ongeveer 1800 euro (misschien kun je nog 10 % korting vragen als je alles bij de zelfde zaak besteld, kunnen ze gewoon doorschuiven en cashen)

Voor een goeie 1600 euro ben jij compleet het mannetje en heb je in ieder geval spullen waar een pro zich zelfs niet voot hoeft te schamen.
Kun je lekker met goed gereedschap aan het feitelijke werk.

hendrix2
27 november 2008, 17:25
Om te versterken:

ik gebruik de relatief goedkope Kustom Sienna 65 en die geeft tot mijn verbazing het akoestische geluid mooi weer. Het kan uiteraard niet op tegen een duurdere AER ofzo, maar in ieder geval mocht je een beperkt budget hebben, bekijk deze amp zeker eens, heel fijn dingetje.

Blend
27 november 2008, 22:04
De Bogey AC60R schijnt ook een hele goede te zijn. Een imitatie van de Marshall nog wat, maar ik hoor er hier positieve verhalen over...

Nocki
1 december 2008, 11:49
In het verleden heb ik een Marshall AS-50r gehad waar ik erg van onder de indruk was. Samen met mn Lag gitaar kon ik lekker spelen en was het goed in de mix. Ik hoefde eigenlijk de tone controlls niet te gebruiken op gitaar en amp want het jklonk al fantastisch met alles neutraal. was een erg fijne amp. Misschien komt die wel weer terug... Of een van zn broertjes...

JeroenSchaaf
1 december 2008, 11:53
Ik weet niet of je al een keuze voor de gitaar had gemaakt , maar voor de versterking zou ik ook gaan kijken bij AER heb nu 2 weken de Bingo/compact 60 staan.

En klinkt verdomd goed uit zo'n doosje :)

Nocki
1 december 2008, 11:54
Keuze voor de gitaar is idd gemaakt. ik wacht nog even tot ik alle info heb om het te melden...

JeroenSchaaf
1 december 2008, 11:55
Keuze voor de gitaar is idd gemaakt. ik wacht nog even tot ik alle info heb om het te melden...

Owke dan! ben zeer benieuwd!

Droffie
1 december 2008, 12:32
ben ook erg benieuwd...

overigens mijn ervaring is dat slechte snaren ook grote invloed heeft als je in de winkel speelt. toen ik mijn gibson accoustic kocht heb ik op alle merken gespeelt...met name de Martins vielen me vies tegen...D en DM28 beide totaal niet in balans...veel te boomerig in het laag, wel indrukwekkend maar onbruikbaar imo...Mijn gibson CL-50 had een onwaarschijnlijk gebalanceerde toon. Lekker volle bass maar ik had ietwat twijfels over de hoge tonen...die klonken daar een klein beetje mat en tijfelde toen aan de fingerpick mogelijkheden...er zaten erg oude snaren op...

Toch intuitief gekocht en na het wisselen van de snaren was het echt even een zucht van opluchting als je merkt dat je een goede keus gemaakt hebt...tot op de dag van vandaag super happy met mijn Gibson....

Post je gitaar hier, ik ben ook beniewd...

gr
D

Nocki
1 december 2008, 14:27
ja. ik heb de ervaring nog niet om elke gitaar op zn waarde te schatten en moet dat nog allemaal ontwikkelen. Ik weet wel dat ik gevoelig ben voor het merkje erop.

Ik heb deze gekocht. http://link.marktplaats.nl/205534341

Hij moet nog hier naartoe komen maar dat is m geworden.

Hij heeft houten binding wat ik bij mn lag ook zo mooi vond en hij heeft de juiste body en ebben toets. Ook de combinatie van element en mic in de versterking spreekt me enrom aan. Dit is eigenlijk de goedkooptste gitaar die dat allemaal heeft en is gevoelsmatig voor mij dus in orde. of tie dat daadwerkelijk is weet ik pas als ik m heb. Beetje raar misschien om een gitaar ongehoord/onbespeeld te kopen maar ik heb er wel vertrouwen in...

anders moet ik weer verder kijken maar dat zien we dan wel... i houdt jullie op de hoogte of dit een stomme zet was of dat k geluk heb.

LaurentB
1 december 2008, 14:30
Ziet er in elk geval mooi uit!

JeroenSchaaf
1 december 2008, 14:36
Hmm ik had hem zelf denk ik eerst geprobeerd! maar goed als je het budget er voor hebt en goed vertrouwen in hebt! klaar toch :D

Ben benieuwd wat je er uiteindelijk van vind!

Nocki
1 december 2008, 15:57
Hmm ik had hem zelf denk ik eerst geprobeerd! maar goed als je het budget er voor hebt en goed vertrouwen in hebt! klaar toch :D

Ben benieuwd wat je er uiteindelijk van vind!

Ja heb je gelijk in. Was slimmer geweest maar tijd ontbreekt me gewoon...

Ik ben ook benieuwd wat ik ervan vind. Ik ben een grote Christy Moore fan en heb het idee dat ik dat geluid er wel uit ga halen. Zowel tokkel als slag op een redelijk volume met toch de mogelijkheid om er kwa dynamiek veel mee te kunnen...

Ben enorm benieuwd en heb sinds lange tijd ook weer het idee dat ik naar iets uitkijk...
Voel me net een kind voor sinterklaas... Misschien laat ik m wel ingepakt tot op pakjes avond... :) lukt me vast niet...

Ik merkte dat ik ook op de concert body's waa rik op gespeeld heb direct in de stijl van Christy ging zingen en pelen dus wat dat betreft heb ik goede hoop... Op die manier kom ik waarschijnlijk nog eens in de ierse pub terecht bij ons... Kan ik weer lekker ruzie krijgen met toevallige engelsen... Basterds... :)

guitargeek3
1 december 2008, 16:59
Ik kan hem ook pas versturen na kerst, heb je nog langer plezier om naar iets uit te kijken.

Nocki
1 december 2008, 17:39
Ik kan hem ook pas versturen na kerst, heb je nog langer plezier om naar iets uit te kijken.

oei... nee dat hoeft niet hoor. doe morgen maar :)

jplm
1 december 2008, 19:42
oei... nee dat hoeft niet hoor. doe morgen maar :)

Hallo.

Heb je nog gevraagd waarom hij "na een paar maanden" alweer de deur uit ging?

Groet, Jan.

Nocki
1 december 2008, 20:24
ja.

Was niets bijzonders. Iets met een townsend gig ofzo. Er was iets met zn kop en er zat een gat in de body. maar dat lijkt me normaal bij een akoestische gitaar.

:)


Als ik het goed begreep houdt de verkoper meer van een andere sound. Hij had het over Maton maar dat kan hij beter zelf uitleggen...

guitargeek3
1 december 2008, 21:36
Inderdaad.
De Gibson was gewoon niet mijn sound.
In de eerste instantie wel maar nadat ik een Maton EM325C had gehoord en bespeeld was ik verkocht (voor de 2de maal).

Ik heb Nocki meerdere malen uitgenodigd vóór de koop maar hij had de tijd er niet voor.

Maar Nocki heeft mijn telefoonnummer, adres en bankgegevens.
Zou er iets mogen zijn kan hij mij altijd bereiken en vinden.

De gitaar mag misschien voor een "nieuwe" gitaar goedkoop zijn, maar ik wil ook verder en het geld hebben voor een nieuwe gitaar.

Nocki
8 december 2008, 13:45
Weer een weekje verder...

De gitaar heb ik even aan de tand kunnen voelen en ik ben er wel tevreden over. Moet nog even kijken welke snaren erop komen en ik heb wat eisen en wensen ten opzichte van de afstelling. Ik wil er een andere topkam op laten zetten en m even af laten stellen door een gitaarbouwer.

De Hals is heerlijk zoals ik gewend ben. Lekker flink halsje wat speelt als een elektrische gitaar. Ook was ik aangenaam verrast door de dikte van de body. Die is niet zo enorm dik en dat bevalt me wel. De balans tussen hoog en laag is ook erg lekker en de sustain is enorm fijn. In het genre wat ik ermee wil doen voldoet ie best en ook versterkt klinkt ie leuk al heb ik nog geen goede amp. Het echte werk moet nog blijken... dat komt begin volgend jaar bij zn vuurdoop.

Vanavond gaat ie naar de bouwer toe om de dingen aan te passen die ik nog wel.

Dynamiek van de gitaar is heerlijk. Ik houdt er wel van om zacht en hard af te wisselen. Bij veel gitaren merkte ik dat een stapje harder er vaak niet bij was en dat zacht echt te zacht was... Bij deze kan ik naar mijn idee altijd een slagje harder en bij getokkel blijft er ook genoeg dynamiek en balans. Moet wel weer even opnieuw leren spelen want het is enorm wennen.

Als de gitaar terug is van de bouwer verwacht ik dat is precies naar mn wensen zal zijn. Alleen nog het type snaren...

duckman
8 december 2008, 13:50
ik vind zelf d'addario EXP coated erg lekker klinken, ook na langere tijd.

guitargeek3
8 december 2008, 14:52
Fijn dat ie je bevalt!
Veel plezier ermee.

Ik heb m'n Maton ook binnen.
Nu zijn we 2 blije kinderen!

Nocki
22 december 2008, 15:33
mooi! gefeliciteerd!

Ik heb een bericht gehad van de bouwer (Peter de Smet) dat de mijne klaar is dus die gaan we vanavond op halen... Ben erg benieuwd.
Hij heeft het een en ander veranderd en schijnt beter te klinken en beter te spelen/. dus ik ben vol spanning!

Benen topkam, kam verlaagd, frettengevlakt, afgesteld, nieuwe snaren...

Ik bracht 2 weekjes terug de gitaar naar Peter en liet mn ell. gitaar zien. Zo moet die spelen zei ik en hij stond er nogal van te kijken... Maar wel een leuk gesprek met m gehad enzo!

Nocki
24 december 2008, 11:15
Complimenten aan Peter de Smet.
Fijne man om mee te praten, rustig en precies!

Hij heeft wat werkt gehad aan de gitaar om m meer naar mn zin te krijgen en vertelde me bij voorbaat wat hij er aan zou veranderen...

Nieuw benen topkammetje. De topkam die erop zat was iets te laag dus ging hij kletteren bij een lage actie waardoor de gitaar dus niet super speelde naar mijn zin.
Ook was de brug te hoog op de body. Er is een stuk van het ebben afgehaald zodat dat lager werd en ook de brug wat lager kon waardoor de gitaar beter bespeelbaar is geworden en de actie dus lager.
Ook heeft hij de fretjes nog wat gevlakt omdat dat niet 100% naar zn zin was. Nu is het ene fijn gitaartje geworden naar mn zin.

Ik ben een beetje een zeikerd wat betreft speel gemakt en wou dat hij speelde als een ell. gitaar. Natuurlijk doet ie dat nog niet helemaal maar hij komt een eind in de richting. Ben er dus erg blij mee.

De gitaar is er echt voor gemaakt om op het podium te gebruiken. Akoestisch klinkt ie wat vlakjes maar dat komt op het podium helemaal goed!

Gisteravond heb ik een hele oefening staan spelen erop zowel slag, solo als tokkeltjes en hij klonk erg fijn. moet nog even zoeken naar de beste instelling om door de mix te komen en ik moet nog een amp ervoor. Maar door de PA heen klonk het al erg goed!

Totaal geen feedback of de neiging om te gaan feedbacken! zonde feedbackbuster erin deed de gitaar gewoon zn werk.

Dit heeft te maken met de wat dikkere zangbalkjes in de gitaar die daar wat voor zorgen. aan de ene kant is de akoestische klank wat minder maar aan de andere kant is tie live op hoog volume goed te gebruiken! en dat is eigenlijk wat ik wil!

Leuke gitaar dus! ben er blij mee nu. bedankt iedereen!

Squier4ever
24 december 2008, 12:04
nocki dit vraagt om foto's natuurlijk!

guitargeek3
24 december 2008, 15:33
You're welcome.

jplm
24 december 2008, 19:37
Akoestisch klinkt ie wat vlakjes maar dat komt op het podium helemaal goed!

Aan de ene kant is de akoestische klank wat minder maar aan de andere kant is tie live op hoog volume goed te gebruiken!

Oeps. Ik zie héél in de verte iets aankomen :dontgeti:.

Groet, Jan.

Mephistocles
29 december 2008, 21:31
Complimenten aan Peter de Smet...
Peter de Smet... Bekende naam. Er beginnen belletjes te rinkelen. Of er staat ergens een kerstkaart open of ik heb die naam eerder gehoord. No seriously, waar ken ik die naam van. En niet alleen die van die strips. Welke was dat ook al weer? Dommel? De generaal? Ach, is niet mn sterkste kant, strips. Maar Peter de Smet... Misschien dat ik m ergens heb horen spelen? Help me ff nocki, ik raak gefrustreerd omdat ik er niet op kan komen. Hoe ziet ie er uit?

Nocki
29 december 2008, 23:04
Peter de Smet... Bekende naam. Er beginnen belletjes te rinkelen. Of er staat ergens een kerstkaart open of ik heb die naam eerder gehoord. No seriously, waar ken ik die naam van. En niet alleen die van die strips. Welke was dat ook al weer? Dommel? De generaal? Ach, is niet mn sterkste kant, strips. Maar Peter de Smet... Misschien dat ik m ergens heb horen spelen? Help me ff nocki, ik raak gefrustreerd omdat ik er niet op kan komen. Hoe ziet ie er uit?

Peter de Smet is een gitaarbouwer uit Schoondijke. http://www.pdsguitars.nl

Ik ben al eens eerder bij m geweest en kan de manier van aanpak enorm waarderen.

Hij heeft een karakter die past bij wat hij doet. Het is een enorm serieuze man die naast de kennis, praktijk en theorie ook de emotie de ruimte geeft zonder mee te praten of zweverig te worden. No nonsense zonder persoonlijke voorkeur weg te duwen als je begrijpt wat ik bedoel.
Fijne vent!

Ello
30 december 2008, 09:48
Nocki, kun je nog wat foto's posten van je nieuwe Gibson? Ben erg benieuwd.

jazz studio
2 januari 2009, 14:20
Nocki, kun je nog wat foto's posten van je nieuwe Gibson? Ben erg benieuwd.

jah ik ook wel :dance:

JeroenSchaaf
2 januari 2009, 14:27
Und me 2! :D

Nocki
26 januari 2009, 19:37
het heeft heel langgeduurt maar hier zijn ze dan....

http://img93.imageshack.us/img93/8473/img9099tj3.th.jpg (http://img93.imageshack.us/my.php?image=img9099tj3.jpg)

http://img93.imageshack.us/img93/9792/img9102vz8.th.jpg (http://img93.imageshack.us/my.php?image=img9102vz8.jpg)

http://img177.imageshack.us/img177/8859/img9101ni2.th.jpg (http://img177.imageshack.us/my.php?image=img9101ni2.jpg)

Ash ketchum
26 januari 2009, 20:20
Mooi ding man, waar heb je h'm gehaald?

Nocki
26 januari 2009, 20:39
marktplaats... :)