PDA

View Full Version : Hoe zit dat nou...?



cruncher
4 november 2008, 18:53
Ik heb een fender stratocaster met 0.09 snaren erop. Hij heeft wat last van buzz. Als ik er nou 0.10 snaren erop leg(zonder de snaarhoogte te veranderen) wordt de buzz dan minder of juist meer?

Gearjunkie
4 november 2008, 18:55
die blijft hetzelfde.

Mr.Fingers
4 november 2008, 18:55
die blijft hetzelfde.

0.010 trekt harder dan 0.009, dus die zal de hals ietsje holler trekken, dus de fretbuzz zou minder moeten worden. Met de nadruk op ZOU

cruncher
4 november 2008, 18:59
0.010 trekt harder dan 0.009, dus die zal de hals ietsje holler trekken, dus de fretbuzz zou minder moeten worden. Met de nadruk op ZOU

Als hij ''harder'" trekt is dan de "uitslag" van de snaar ook minder?

cruncher
4 november 2008, 19:01
0.010 trekt harder dan 0.009, dus die zal de hals ietsje holler trekken

Maar dan moet je de hals toch ook weer wat bijstellen?

aaronstonebeat
4 november 2008, 19:11
Maar dan moet je de hals toch ook weer wat bijstellen?

Nee, juist niet; je wou toch van die fretbuzz af?

Gearjunkie
4 november 2008, 19:12
In elk geval (zo vatte ik de vraag op) is een dikkere snaar niet het middel tegen fretbuzz.

Wiellem
4 november 2008, 19:17
Meer spanning is een hollere hals zeggen jullie, maar de snaren zijn ook dikker en dus dichter tegen de frets aan.

rock 'n roll
4 november 2008, 19:22
Meer spanning is een hollere hals zeggen jullie, maar de snaren zijn ook dikker en dus dichter tegen de frets aan.


Toch niet? Ze blijven toch gewoon op de topkam en de brug liggen?

Wiellem
4 november 2008, 19:24
Toch niet? Ze blijven toch gewoon op de topkam en de brug liggen?

Ok je hebt gelijk ;)

macwilliams
4 november 2008, 19:25
En je trem komt ook iets omhoog als je de veren op de zelfde spanning laat.

Ernieballetje
4 november 2008, 20:17
En je intonatie klopt niet meer na het anpassen van je hals of dikkere snaren.

RoelTM
4 november 2008, 20:26
Dé manier om fredbuzz tegen te gaan is de brug verhogen.
niks snaardikte vervangen, en al helemaal niet de halspen verstellen, daar is dat ding niet voor.
De hals moet recht zijn, als je daardoor fretbuzz krijgt moet je de brug hoger zetten.

Gearjunkie
4 november 2008, 21:03
Dé manier om fredbuzz tegen te gaan is de brug verhogen.
niks snaardikte vervangen, en al helemaal niet de halspen verstellen, daar is dat ding niet voor.
De hals moet recht zijn, als je daardoor fretbuzz krijgt moet je de brug hoger zetten.

Zeg dat nou niet... een verkeerd afgestelde hals kan zeker voor buzz zorgen, wat je weer verhelpt door het verstellen van de halspen...

groovieguitarguus
4 november 2008, 21:53
Heren, heren, heren... en wellicht ook ergens een dame.

Check eerst even de maatvoering en afstelling van de gitaar zoals deze nu is.

b.v. deze site: http://www.donhofstee.nl/

Als er b.v. niets van de afstelling klopt, kom je er met dikkere snaren ook niet...

RoelTM
4 november 2008, 22:02
Zeg dat nou niet... een verkeerd afgestelde hals kan zeker voor buzz zorgen, wat je weer verhelpt door het verstellen van de halspen...
Ja, dat klopt, een kromme hals kan fredbuzz veroorzaken.
maar als je hals recht is en he hebt fretbuzz, moet je niet de hals afstellen
(dat was wat ik wilde zeggen ;) )

richwoodplayer
4 november 2008, 22:07
hoe kan je eigenljk zien of de hals recht of krom is dan?

aaronstonebeat
4 november 2008, 22:12
hoe kan je eigenljk zien of de hals recht of krom is dan?

Deels door er langs te kijken, maar pas echt goed door er iets rechts tegenaan te houden.

bassmart
5 november 2008, 00:03
Ik gebruik zelf altijd het trucje om de eerste fret in te drukken, en bijvoorbeeld de laatste fret. Ik las ( geloof ik, correct me if i'm wrong ) ergens dat het goed is als je hals een beetje krom staat, wel krom naar de "goede" kant natuurlijk. Dus dat de snaren de andere frets niet meer aanraken als je een andere noot gefret hebt. Ohja: je kan het ook best zien hoor, of je hals recht of krom is