PDA

View Full Version : Clean geluid JCM SLX 100watt ?



Marlboro
6 maart 2003, 23:59
Clean geluid JCM SLX 100watt ? Is het echt zo beroerd als men zegt?

Ik ga deze week nml. eentje uittesten maar wou graag alvast jullie mening weten! Ik wil nml een fatsoenlijk clean geluid dat ik met behulp vsn mn dist.pedaal kan omtoveren tot scheurbak maar zodoende dus wel nog kan schakkelen tussen dist. en clean. De extra gain switch in de die top zou ik dan kunnen gebruiken om mn solo's te boosten.
Goed plan of niet?

Ps Tja mn eerste keus gaat eigenlijk uit naar een jcm 800 top (100w) maarja die zijn schijnbaar niet erug makkelijk te vinden. :sad:

andy
7 maart 2003, 00:27
Is dat de JCM 900 SLX???
Die ga ik volgende week uitproberen.
De meningen over deze amp zijn sterk verdeeld, maar daar kom je nog wel achter, er zijn al wat topics hier over geweest.

Marlboro
7 maart 2003, 00:38
yes..dat is 'm

Guinness
7 maart 2003, 08:53
Het enigste nadeel van de SLX is dat er JCM 900 opstaat.

Droffie
7 maart 2003, 09:54
Hoi,
de JCM 900 SLX is een scheurbak.
extra preamp tube zorgt voor veel gain.
Ik zou daar geen scheurpedaal voor zetten als ik jou was. Hoogstens als booster.
Misschien een Fendertje ernaast en A/B switchen tussen versterkers.

succes
D.

Marlboro
7 maart 2003, 16:48
"Het enigste nadeel van de SLX is dat er JCM 900 opstaat."

Huh? Uitleg plz..

Phizer
7 maart 2003, 18:06
is niet bepaald de beste serie van Marshall :wink:

andy
7 maart 2003, 18:34
en daar gaan we weer hahahahahaha

Marlboro
7 maart 2003, 22:39
Ja uh daar kan ik jammer genoeg niet veel mee.. Ik heb wel de andere topics erover gelezen maar ook daar kwam ik niet echt wijs uit.

Kijk wil gewoon mn metalgeluid kunnen vormen met effecten ipv interne drive niet vreemd toch? en clean clean houden...wellicht ook wel weer wat delay etc via pedaal.

Is het dan echt zo dat marshall geld en tijd heeft gestoken in een bak die nix waard is?...lijk me toch stug!

niels5150
8 maart 2003, 10:02
niet clean te krijgen dat ding

andy
8 maart 2003, 10:46
ok dan, de jcm 900 staat niet bekend als de beste serie van Marshall.
De SLX schijnt wel de beste te zijn van de serie JCM 900"s.
Maar voor een echt "clean" geluid is het niet de beste keus denk ik. Ik ga hem uitproberen, omdat ik wil weten hoe erg het ding kan scheuren en of er nog wat pompend laag uit te halen valt. Bij mij is het nieuwsgierigheid, want ik hoef niet per se nog een amp er bij. Maar als je nog een paar dagen geduld hebt zal ik mijn ervaring laten weten, zal hem dan ook ff op "clean" testen. Maar ik heb er er een tijdje geleden al over gespeeld, noodgedwongen bij een optreden, maar wat me toen op viel is dat het een scheurbak is met veel hoog. Maar had toen de tijd niet om echt ff alles uit te proberen. Moest wel mijn metal zone gebruiken om het laag er in te krijgen wat ik wilde. Haalde ik niet direkt uit de amp, maar ja, had toen een kwartiertje. Gewoon testen dus en vergelijken met een andere amp. Plug ergens in een winkel in en vergelijk dat is de beste oplossing denk ik. Bijt je niet vast op die JCM 900 slx

Droffie
8 maart 2003, 21:24
Ik ben wel benieuwd wat je bevindingen zijn Andy.

Marlboro,
Als je een tube amp wil met een goed clean geluid zou ik toch echt niet voor Marshall gaam. Fender is daar toch echt een stuk beter in.

Guinness
8 maart 2003, 21:30
Het enigste nadeel van de slx is dat jcm 900 opstaat bedoelde ik me dat de jcm 900 serie niet zo'n goede naam hebben. Meestal wordt met de jcm900 de dual reverb bedoeld. De slx heeft hier niets mee te maken. Ik gebruik hem zelfs ook clean, maar dan draai de de volumeknop dicht. Dat het een hoge overdrive heeft komt volgens mij dat men zich blind staart op de knopjes op de bak. Men ziet staan 'gain' en draait die knop helemaal open. Zo krijg je inderdaad een hoge schelle overdrive. Die andere knop de 'preamp' geeft een bruine donkere overdrive en die moet je niet vergeten die er bij te gebruiken. Deze is eigenlijk het belangrijkste. Let er wel op welke eindtrap de bak heeft nml. de EL34 of de 5881 buizen want dit maakt een wereld van verschil.

Marlboro
10 maart 2003, 15:07
Ben ook benieuwd naar je bevindingen Andy enuh Guinnes....als je je volume dichtdraai danuh komt er toch helemaal geen geluid meer uit?

Droffie
10 maart 2003, 15:12
EL34 geven eerder eindtrap vervorming dan de 5881's. Dus imo minder geschikt voor clean geluid.
Ik ben het zeker eens met minder gain en meer pre amp volume. Geeft een mooier overdrive.

Guinness
10 maart 2003, 17:13
Ik bedoel de volumeknop van mijn gitaar, sorry...

Marlboro
10 maart 2003, 18:55
Is het dan echt niet met die amp mogenlijk te doen zoals ik in mn eerse post voorstelde??? Nml een pedaal gebruiken voor de distortion en met de amp volume switchen voor riffen en solo?

shredneck
10 maart 2003, 21:13
Hoi, ik heb een slx gehad, een 50 watt en ik moet zeggen, goede amp maar het gain karakter beviel me niet. Veel kan ie ook niet, in principe heeft ie 1 kanaal en twee mastervolumes,dus je kan een solo en slag VOLUME instellen,meer niet.

Deze amp heeft ook een extra gain stage, een extra buis voor meer gain die je apart met een knop kunt regelen (10 t/m 20 oid) en het spreekt voor zich dat deze amp is gemaakt om te scheuren. Op zich kun je hem mooi clean afstellen, maar als ik jou was zette ik er eerder een tubescreamer of een overdrive/volumeboost voor ipv een distortion. Het is een scheurbak, wil je met een distortionpedaal spelen, koop dan gewoon een heel krachtige transistorbak voor weinig.

Succes!

andy
11 maart 2003, 00:02
Ik heb de amp nog niet uitgeprobeerd, maar alvast ff bij de eigenaar geinformeerd over het "clean". Nou Marlboro en Droffie, het antwoord was duidelijk: "Die versterker is niet gemaakt voor clean". En als je zo clean mogelijk wilt kreeg ik hetzelfde antwoord als Guinness gaf. De volumeknop naar beneden. Trouwens bedankt voor de tip over de donkere gain, want dat zal het indertijd geweest zijn, dat ik die schelle vervorming kreeg. Zal daar vrijdag rekening mee houden, wanneer ik hem uit probeer.
Ik laat het nog wel weten hoe die in mijn oren klonk.
Andor.

Braindead
15 maart 2003, 00:00
Als je die amp uitgaat proberen moet je hier
http://www.blamepro.com/br01210A.htm eerst ff de settings meenemen anders kom je van een koude kermis thuis!
Als je die settings meeneemt en ze probeert krijg je een beetje een indruk van wat de SLX kan. Vooral de hardcore instellingen vind ik wel vet.
Ik heb hem zelf ook, hij is snoeihard en dus eigenlijk niet geschikt voor clean omdat beide kanalen gain channels zijn.
Strange but true, je kunt er wel een beetje clean uithalen maar niet met een hard volume omdat ie dan al snel overstuurd.
Succes!

andy
15 maart 2003, 03:51
goedemorgen braindead,

wat vind je zo goed aan die amp???
ik ben nu wat te bezopen om er serieus op te reageren, maar ..... Ik vond het ding niks.
Clean nix, vervorming te korrelig. Wat is de kwaliteit van de JCM xls????

andy
15 maart 2003, 13:24
Ik vond die XL-S dus niet mooi klinken.
Voor clean is de amp sowieso niet geschikt, of je moet het volume laag zetten.
Het ding blaast wel als een gek, maar het leek wel alsof de amp van zijn eigen vervorming over de nek gaat. Alsof de amp het eigen vermogen niet trekt. En dat lag niet aan de box, want daar zit 300 watt aan vermogen in.
Het zelfde effect kreeg ik toen ik de bak zo clean mogelijk afstelde en met een voetpedaal werkte. Twee geprobeerd, metal zone en DS1. Voor alle duidelijkheid, de amp is gebrobeerd tijdens de repetitie met de band. Volume is dan hoog. Heb het halverwege de repetitie opgegeven en ben verder gegaan op mijn jcm 800. En dat klonk stukken beter, ook mijn bandleden waren daarvan overtuigd.
En we lopen al een jaartje of wat mee.....
Ik koop die JCM 900 dus niet.

Braindead
15 maart 2003, 17:02
Tja wat vind ik er mooi aan.
Hij is erg fel en heeft een lekkere crispy distortion vind ik zelf. Maar het is gewoon een beest en je moet er echt mee om leren gaan. Hij heeft erg veel hoog en dat moet je behoorlijk laag draaien.
Ik zelf gebruik er een multieffectboard bij om de equalizer wat bij te staan. Een equalizer vind ik bij alle Marshalls een must om er een lekker geluid uit te krijgen.
Nogmaals, je moet er mee om leren gaan en eerlijk gezegd blijft het moeilijk om hem af te stellen.
Wat je hier zegt is dus waarom de meeste mensen de slx waardeloos vinden:
"Het ding blaast wel als een gek, maar het leek wel alsof de amp van zijn eigen vervorming over de nek gaat. Alsof de amp het eigen vermogen niet trekt."
Dat is dus de sterke kant maar ook de moeilijke kant van de slx.
Hij heeft inderdaad teveel power en teveel gain. Als je alles opendraait zoals je misschien bij een gewone jcm 900 zou doen dan geeft ie zoveel distortion dat ie helemaal dichttrekt. Hij verliest het transparante wat een amp altijd moet hebben.
Daarom moet je dus met beleid de instellingen hanteren en uitgaan van b.v. de instellingen hardcore op de Marshall settings lijst. Dan nog een beetje draaien omdat elke gitaar anders klinkt.
Het beste kun je wel een gitaar met een flinke body pakken, en hoge output pickups.
Probeer het nog eens met die settings en een equalizer pedaaltje of een multieffectbak met equalizer.
Er zit echt een ongelooflijke druk in de slx en die moet je er met een beetje geduld uit zien te halen.
Ik ben er zelf wel van onder de indruk, maar als je hem zoals ik hierboven beschrijf hebt geprobeerd en je vind hem dan nog niks, kijk dan eens naar een andere amp.

Braindead
15 maart 2003, 17:06
Oh ja, en met een distortion pedaal aankomen bij een marshall slx is net zoiets als de uitlaat van je scooter afschroeven en hem onder een ferrari willen zetten denkende dat de ferrari dan sneller zou gaan lopen.
:smile:

andy
15 maart 2003, 17:26
hahahahahaha. Heb hem toen wel zo clean mogelijk gezet hoor. Maar ik snap wat je bedoelt. Ik heb die settings ff bekeken en die "standjes" zijn ook langs gekomen.
Ik vond hem toch niet mooi klinken voor onze stijl metal, smaken verschillen. Ik zou hem een tweede kans kunnen geven maar er was nog een maar. De amp viel af en toe uit, dus dan is ie ook niet echt goed, kan die meteen door naar de reperateur. Maar misschien kunnen de anderen met de settings die je door gaf "hun" xls uitproberen.
thnx

Braindead
16 maart 2003, 14:48
Als ie uitvalt dan is er inderdaad iets niet goed, misschien dat ie daarom niet klinkt.
Anyway

:smile:

Guinness
17 maart 2003, 15:53
Ja, het is inderdaad een moeilijke versterker om af te regelen, maar als je eenmaal door hebt hoe 't moet dan heb je ook iets. Met die twee gain knoppen en een master is het ook niet eenvoudig. Je draait er gemakkelijk veel te veel gain in en dan klinkt het erg modderig. Preamp knop heeft ook weer invloed op de toonregeling dus dat moet je ook meenemen. Dus alles beinvloed elkaar op toon.

Het is allemaal pure tube wat je hoort. Let er wel op dat het de EL34 versie is. Anders is ie makkelijk om te bouwen.

Braindead
17 maart 2003, 23:57
Volgens mij heb ik een 5881 maar die
bevalt mij ook prima

andy
18 maart 2003, 01:04
Braindead en Guiness, jullie twee fokking SLX verslaafden. Jullie geloven er zooo in. Geef me een prachtige Motorhead achtige afstelling voor die bak en ik probeer het opnieuw. Heavy metal Rock n Roll dus. Neem ik die drop outs ff voor lief, maar de amp heeft jaren niet aangestaan en kreeg toen ineens met mij te maken. Kan dan wat van de prijs afpraten. Maar jullie zijn zo overtuigd van de kwaliteiten van die JCM 900, en ik wil zien of ik het er ook uit kan halen. Jullie hebben me omgeluld, maar dat is ook een kwaliteit. Waar is de big smile icoon??? Groeten. Andor.