PDA

View Full Version : MF400 kast ombouwen



VanMeekeren
4 november 2008, 15:23
Hallo,

Ik heb mijn Mode Four verkocht en meteen het geld maar omgezet voor een AC30. Typisch een 'David vs. Goliath' geval, met de welbekende winnaar.

Nou is de koper een bekende van mij. Hij heeft nu twee MF350 tops en twee MF400 kasten, waarvan de A en de B.

Nu kan je niet met één top over beide kasten spelen. Doordat de impedantie van de cabinetten lager is dan de kasten die Marshall voorstelt voor Full-Stack, namelijk de MF280's.



Vraag: Hoe kun je beide MF400 kasten ombouwen zodat je ze beide kunt gaan gebruiken. (Ze moeten beide 16 Ohm worden en zijn nu 8 Ohm.)

Of is het allemaal een onmogelijke zaak met de speakers die er nu inzitten?



Ik denk het laatste namelijk.


Van Meekeren

JohnLord
4 november 2008, 15:47
Die Mode Four is toch een transistor amp?

Nielsje
4 november 2008, 15:48
Wat voor speakers zitten er in die kasten (impedantie?)

Als de kasten nu beiden 8 ohm zijn, en je wil er 16 ohm van maken, dan kan je ze ook serieel schakelen (beide kasten dus), maar handig is anders.

Afhankelijk van de impedantie van de speakers kan je het anders gaan bedraden.

VanMeekeren
4 november 2008, 15:52
In de MF400 cabs zitten 4x12" Celestion G12-K100 met een impedantie van 8 Ohm.

AART
4 november 2008, 16:40
Wordt lastig. Je kan dan beter een speaker out maken in een van de kasten zodat je amp > kast 1 > kast 2 krijgt.
Als beide 8 ohm kasten serieel aan de amp hangen dan is het 16 ohm.

casper innosence
4 november 2008, 16:56
maare heeft die modefour top geen 2 4ohm uitgangen dan? dan kun je toch gewoon 2x 8ohm dr aan hangen?

VanMeekeren
4 november 2008, 17:01
Ik zou verder ook niet weten hoe ik dat aan zou moeten pakken.

@ casper - Een MF heeft inderdaad 2 external's. Maar die zitten wat vreemd verpakt.

Output 1 alleen --> 16 Ohm
Output 2 alleen --> 8 Ohm
Beide outputs ---> beide 16 Ohm.

Staat misschien wel iets handiger uitgelegd op de Marshall site; op de havo vertelde ze me al dat ik beter niet in het onderwijs kon. Ik leg dingen altijd zo vaag uit. :sssh:


Van Meekeren

Puerco
4 november 2008, 23:09
Je kunt dus alleen 1x8Ohm OF 1x16Ohm OF 2x16Ohm cabinetten aansluiten officieel. Als je dus 2X8Ohm wil gebruiken zul je zoals gezegd die kasten serieel aan moeten sluiten voor een totale impedantie van 16Ohm.
Als je een kabel maakt volgens onderstaand schematje waarbij + de tip is en - de sleeve, en je sluit beide 8Ohm cabinetten daar mee aan ziet de amp een totale load van 16Ohm.
Je kunt het ook in een kastje solderen met 3 pluggen en dan 3 speakerkabels gebruiken om de boel aan te sluiten.
Je kunt het nog verder uitwerken als je wilt met switches etc maar dit moet in principe werken.
Let op dat je met deze kabel beide cabs MOET aansluiten anders is de verbinding open en dat vind je amp helemaal niet fijn!!! In een kastje kun je het evt (auto) schakelbaar maken.

http://i6.photobucket.com/albums/y244/Puerco/serialcab.jpg
sorry voor m'n tekenkwaliteit, heb het even snel in paint gemaakt, hoop dat het duidelijk is...

VanMeekeren
5 november 2008, 15:11
@Puerco:

Zoiets zou denk ik wel moeten werken. Zelf zo'n kabeltje maken is het probleem niet. Ik zal het eens aan hem voorstellen. Bedankt.

DaveItUp
5 november 2008, 16:25
Een transistor amp kijkt toch alleen naar de totale load?

Heynis
5 november 2008, 18:44
De totale impedantie dan. Die mag nooit lager zijn dan aangegeven, maar als het hoger is is dat geen enkel probleem. De meeste transistor amps willen minimaal 4 of 8 ohm, en bij combo's zo nu en dan een afwijkende waarde.