PDA

View Full Version : Buizenamp temperen... hoe?



Meneer I.
4 november 2008, 14:33
Ik heb naar volle tevredenheid een Madamp A15MkII prima geluid...tijdens optredens dan. Voor thuis is ie gewoon way-too-loud. En om nu thuis steeds alleen maar met een processor en koptelefoon te kloten gaat ook vervelen. En daarbij wil ik gewoon sounds en settings vastleggen op de Madamp en mijn pedalen, en niet een vertaalslag te hoeven maken van processor geluid naar amp/pedals.

Wat is nu wijsheid om het aantal db's naar beneden te krijgen (wat tonesuck is acceptabel):

- Attenuator ($$$)
- PPIMV ($$)
- Master Volume (=PPIMV??)
- Volume pedaal in FX loop ($)
- Volume potmeter (zie bijv. musikding The Volume) in FX loop

De laatste optie is nogal cheapo, je hebt alleen een potmeter, 2 weerstanden en een condensatortje nodig, ledje (en dus power) kan dan achterwege blijven. Maar ik heb geen idee wat de nadelen precies zijn, of wellicht de voordelen. Ik heb een cleanbooster gehad in de FX loop en die deed precies wat ie moest doen, nl het totaalgeluid opboosten/versterken. Nu zoek ik dus eigenlijk een 'verzwakker' in de FX loop, want de eerste optie is nogal prijzig, de 2e en 3e optie moet ik weer in de amp lopen wroeten (heb ik eigenlijk geen zin in, tenzij er grote voordelen zijn te behalen).

- Heeft iemand ervaringen/suggesties?

Chris Winsemius
4 november 2008, 14:47
Kun je het schema posten of mailen? Ik wil wel even kijken wat er in jouw amp mogelijk is betreffende jouw wens.

Meneer I.
4 november 2008, 14:53
Ik heb helaas geen digitale versie van het schema meer, ik zal een van de mede madamp bouwers wel even benaderen.

Door mijn verhuizing heeft Ziggo mijn account een maand te vroeg opgezegd!! Foutje bedankt... Dus het overpompen van emails naar mijn UPC account is helaas in het water gevallen. Ach, maar 5 jaar aan emails weg.....grrr

Hier het volumeschema van musikding:
http://www.musikding.de/images/product_images/popup_images/avolume.jpg

SimonS
4 november 2008, 14:57
Een ppimv is een goedkope oplossing. Gewone mastervolume zit er nu al in, per kanaal.

Of een diy attenuator van Tube-town. http://www.tube-town.net/ttstore/product_info.php/info/p580_Lastwiderstaende-fuer-TT-PoS50.html
http://www.tube-town.net/diy/tt-pos/tt-posx-en.html

Je kunt ook bij Conrad een l-pad kopen.
http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=342718

Kamiess
4 november 2008, 16:18
Puur om het volume te temperen kan het wel dacht ik in de effectsloop.

Heynis
4 november 2008, 16:23
Je eindtrap is in principe gewoon een (bijna) lineaire versterker, dus als je het signaal in de effects loop verzwakt komt er logischerwijs ook minder geluid uit de eindtrap. Als je een kapotte kabel tussen de send en return hangt, komt er immers ook geen geluid uit.

SimonS
4 november 2008, 17:08
ik heb even geen zicht op het schema, maar wanneer we er van uit gaan dat de fx-loop vóór de fasedraaier zit, zal een master volume in de fx-loop niet de eventuele vervorming van de fasedraaier (die je krijgt bij een hoog volume) toelaten.

(Of de eindtrap zo lineair is weet ik niet)

Meneer I.
4 november 2008, 17:26
Hier alvast wat crappy plaatjes van de eindtrap:
http://www.madamp.biz/images/a15_schem2.jpg

En de preamp:
http://www.madamp.biz/images/a15_schem1.jpg

Zodra ik de originele handleiding weer heb komen wat betere plaatjes. Maar nu heb je een beetje een idee van de layout.

Chris Winsemius
4 november 2008, 19:43
Post pi mv ipv. de biassplitters.(Kan de circuit-waardes moeilijk zien maar dit is iig. 'n start.)

fredjuh
5 november 2008, 09:47
er staat 220k, standaard op die plek. dual 250k pot ertussen, ouwe master skippn en je nieuwe in t lege gaatje:cheerup:

Chris Winsemius
5 november 2008, 10:23
Oude/standaard master NIET weghalen...

SimonS
5 november 2008, 11:22
lijkt me idd niet zo'n goed idee.

je zou een speaker-output kunnen opofferen. Je hebt nu 4, 8 en 16 ohm toch?

Meneer I.
5 november 2008, 11:33
Yep, de 4 ohm uitgang zou kunnen worden opgeofferd. Maar jullie stellen dus een dualpot 250k voor, is dit dan de PPIMV oplossing (moeten er dan ook niet 4 condensatoren bij?).

En wat is het effect op het geluid (voor- en nadelen) bijv. tov een attenuator?

Chris Winsemius
5 november 2008, 11:46
Yep, de 4 ohm uitgang zou kunnen worden opgeofferd. Maar jullie stellen dus een dualpot 250k voor, is dit dan de PPIMV oplossing (moeten er dan ook niet 4 condensatoren bij?).

En wat is het effect op het geluid (voor- en nadelen) bijv. tov een attenuator?

Ik kan de circuit-waardes niet (goed) zien en ken de kwaliteit daarvan en van de trafo's niet maar qua temper-optie is 'n post pi mv imho meestal de beste (of minst slechte) oplossing. Itt. soaks/etc. blijf je de interactie met de speaker(s) meer behouden en wordt er (wat) minder hoog gedempt.

Gewoon 'n dubbele 250k A (log) pot ipv. die twee 220k biassplitters, bedraad als stereo-volume-regelaar.

Wel even opletten hoe je de bedrading laat lopen.

Meneer I.
5 november 2008, 11:55
Check, duidelijk thnx (allen)!

Nu nog op zoek naar een dubbele 250k log pot.

Chris Winsemius
5 november 2008, 12:06
Check, duidelijk thnx (allen)!

Nu nog op zoek naar een dubbele 250k log pot.

Mail me anders even, moet toch nog bij het postkantoor langs.

Meneer I.
17 februari 2009, 22:14
't heeft even geduurd voordat ik tijd had om de PPIMV in te bouwen, maar het is vandaag gelukt!
Klusje van 10 minuten, extra gat kunnen boren tussen de footswitch en de smooth switch, dus er zijn geen speakeroutputs opgeofferd.

Werkt super! Volumes van beide kanalen kunnen nu verder open en dus meer buizenoversturing. De boel daarna terugdraaien met de PPIMV, en dan klink de boel nog steeds lekker.

Ik kwam er wel achter dat een ECC83 stuk was, dus heb ik even nieuwe gehaald. Er zitten nu 2 TAD ECC83S op V1 en V2 en de 2 JJ ECC83S zitten in de phasedraaier en fx loop. De fx loop doet het overigens niet meer, daar kwam ik van 't weekend achter. Buizen zijn nu goed dus ik moet e.e.a. gaan uitpluizen om het te vinden...ach blijf je lekker bezig.