PDA

View Full Version : ENGL se E670



Orpheo
4 november 2008, 14:19
ik heb de powerball getest, tot dikke tevredenheid, en de invader idem dito. ik las echter dat de SE best of both is (gerrekat, mee eens?). Is iets goedkoper, en handzamer, en heeft een powersoak, en ook reverb, wat ik fijn vind.

Wat zijn jullie meningen over deze amp? zal de gedeelte EQ lastig worden voor clean/crunch en od1/od2?

verder, waar is ie in nederland te koop? hij spreekt me qua specs behooorlijk aan namelijk!

zenabi
4 november 2008, 14:25
ik heb............................................... .................................................. .................................

verder, waar is ie in nederland te koop? hij spreekt me qua specs behooorlijk aan namelijk!

http://www.bigone.nl/cms/publish/content/showpage.asp?pageid=255

ben ook aan het zoeken vandaar.. niet naar deze hoor

Orpheo
4 november 2008, 16:08
ah, fijn :) maar helaaaas niet in de randstad, kan ik net zo goed naar duitsland gaan. scheelt me ook wat euro's (niet veel, maar wel wat).

JelmerOnGuitar
4 november 2008, 16:50
Bij Westerhaven in Groningen staan een aantal ENGL versterkers, geen idee of dat type die jij zoekt er bij staat, je zou die amps daar wel mooi kunnen testen:)

ps. Wat is een powersoak (offtopic, neem me niet kwalijk)

Orpheo
4 november 2008, 16:59
Bij Westerhaven in Groningen staan een aantal ENGL versterkers, geen idee of dat type die jij zoekt er bij staat, je zou die amps daar wel mooi kunnen testen:)

ps. Wat is een powersoak (offtopic, neem me niet kwalijk)

powersoak, daarmee kan je het vermogen verlagen :) en het toffe is, het is midischakelaar, en het kan dus terwijl je speelt.

wat je kunt kiezen qua 'leuke' dingen:
2x presence
2x master volume
speakerkast (je kan dus je signaal naar TWEE speakerkasten sturen, en schakelen daartussen)
reverb
en pff nog zoooveel meer.

JelmerOnGuitar
4 november 2008, 17:06
powersoak, daarmee kan je het vermogen verlagen :) en het toffe is, het is midischakelaar, en het kan dus terwijl je speelt.

wat je kunt kiezen qua 'leuke' dingen:
2x presence
2x master volume
speakerkast (je kan dus je signaal naar TWEE speakerkasten sturen, en schakelen daartussen)
reverb
en pff nog zoooveel meer.

Oeiiii, dat klinkt wel geil.. Ik kan zelf met mn voxje wel wattage instellen, maar zeker niet MIDI aanstuurbaar..

Klinkt als een gave amp, ik heb nog nooit op een ENGL gespeeld, maar succes met je zoektocht:D

Orpheo
4 november 2008, 17:14
Oeiiii, dat klinkt wel geil.. Ik kan zelf met mn voxje wel wattage instellen, maar zeker niet MIDI aanstuurbaar..

Klinkt als een gave amp, ik heb nog nooit op een ENGL gespeeld, maar succes met je zoektocht:D


t wordt OF de se (voorkeur, maar eerst de sound checken!) en anders de invader en de powerball. die 2 hebben de tones die ik wil (beukende distortion, scheurende dist, brullende dist, helder clean, warm clean, etc etc),schakelbaar (want aan knoppen draaien kan ik ook, maar wil ik niet (meer)), maar de SE is wat goedkoper, exclusiever, ennnn, heeft REVERB! de specs spreken me heel erg aan, naast reverb natuurlijk. schakelbare speakers dus, dubbele presence, etc etc. dat gaat een enorm pallet aan tones opleveren.

moet wel goed kiezen. tis of invader+powerball+engl cab, of SE+bogner cab. moet dus nog effe goed kijken naar wat ik precies ga doen (maar de SE is zo lekker 'compact' met alles erop en eraan, maar kheb 'm nog nooit gehoord...)


dus, wie heeft er ervaring mee?

caliban
4 november 2008, 17:43
Ik dacht dat de SE zowat een powerball en een savage120 gecombineerd waren, maar ik denk dat een invader en een savage120 nog wel vrij close zijn.

Jimwoud
4 november 2008, 18:11
tis of invader+powerball+engl cab, of SE+bogner cab.

Deze conclusie snap ik niet helemaal, bv als een SE+Engl cab beter klinkt dan met een Bogner???

Ik vind het nog steeds zonde om 2 Engls te nemen, maar dat is jou keuze, no offense btw.

Ben wel benieuwd waar je uiteindelijk mee gat thuis komen.

gerrekat
4 november 2008, 18:27
Goedkoper en handzamer? volgens mij is ie duurder en net zo groot wellicht zwaarder vanwege alle extra electronica. Het is echter absoluut de vetste amp die ik ooit gehad heb.
Een powersoak heeft ie volgens mij niet maar hij klinkt zonder powersoak prima op lage volumes, en zeker voor een buizenamp! Nou ja als je bedoelt dat er een half power switch op zit dat klopt en die is midi schakelbaar, echter het volume verschil tussen 50 of 100 watt is marginaal. De SE heeft echter en giga load aan superhandige mogelijkheden maar daarvoor verwijs ik je naar de manual want het is teveel om op te noemen, ik dnek dat het de meest geavanceerde tube amp op de markt is wellicht gedeeld met de mesa road king.

gerrekat
4 november 2008, 18:31
Ik dacht dat de SE zowat een powerball en een savage120 gecombineerd waren, maar ik denk dat een invader en een savage120 nog wel vrij close zijn.

klinken totaal anders, de Invader klinkt helemaal niet zo typisch engl terwijl de savage 120 dat zeker wel doet (erg vette amp trouwens!). De SE is zeker niet een Powerball + als dat zo was was het prijskaartje niet gerechtvaardigd en dat is het wel IMO, hij klinkt veel "groter" en vetter dan de powerball. superveel punch, heel veel mids snijdt perfect door de mix en klinkt altijd goed.

Bernd Veenema
4 november 2008, 19:09
Topicstarter wil kiezen tussen de SE of de Powerball en de Invader. De SE is wel degelijk lichter en goedkoper dan de Powerball en de invader samen.

ON: Ik vind de SE ook veel vetter dan de Powerball. De invader is toch weer een heel ander beest.

Orpheo
4 november 2008, 19:21
ik zit steeds meer te neigen naar de SE.


de bogner cab is 1000, de engl cab is 500 a 600. scheelt nog wel een slok op een borrel ;)


Maar gerrekat, je hebt een PM van mij :)

casper innosence
4 november 2008, 19:47
Een engl v30 kast is niet voor 5-600 (nieuw) te krijgen hoor.. die gaan ook voor 950 + in Nederland dan... en Bogners zijn recentelijk iets in prijs gezakt..

Orpheo
4 november 2008, 19:53
ik wil de v60 kast. de v30 vind ik iets te snerpend.

casper innosence
4 november 2008, 20:13
en in die bogner dan? dat zijn toch met name v30's of greenbacks?

Orpheo
4 november 2008, 20:23
en in die bogner dan? dat zijn toch met name v30's of greenbacks?

in een bogner vind ik de v30's weer wel lekker, in een engl cab vind ik het te scherp...

casper innosence
4 november 2008, 20:56
dat kan inderdaad flink verschillen, maar ik vroeg t me af :)

iWishmaster
5 november 2008, 09:13
Deze amp wil ik ook nog wel eens testen (hoewel ik niet echt van die enorme ladingen aan opties houd normaal gesproken).

Zolang t niet klinkt als een engl kan het best een gave amp zijn :cheerup:!

gorgasm
5 november 2008, 09:50
paar maand gehad, toen kocht ik een line 6 vetta, en verkocht ik wat later de engl. ik kan nl toch moeilijk met 3 heads blijven(mn andere is een vh4)

Orpheo
5 november 2008, 10:51
paar maand gehad, toen kocht ik een line 6 vetta, en verkocht ik wat later de engl. ik kan nl toch moeilijk met 3 heads blijven(mn andere is een vh4)

waarom heb je de engl verkocht, en een line6 gekocht?! en waarom heb je de vh4 gehouden?


@iwishmaster: wat vind jij dan zo verkeerd aan de engl sound? spreekt mij eigenlijk wel aan, moet ik zeggen. en de opties zorgen ervoor dat je juist je amp optimaal kunt gebruiken (denk aan het load-detectiesysteem, buizen detectie systeem, of juist de tone shape opties).

iWishmaster
5 november 2008, 11:46
@iwishmaster: wat vind jij dan zo verkeerd aan de engl sound? spreekt mij eigenlijk wel aan, moet ik zeggen. en de opties zorgen ervoor dat je juist je amp optimaal kunt gebruiken (denk aan het load-detectiesysteem, buizen detectie systeem, of juist de tone shape opties).

De Invader is een uitzondering op de Engl sound als je t mij vraagt. De Fireball, Powerball, thunder en screamer bedoel ik voornamelijk. Ik vind de lead kanalen van Engl dun en schel klinken. De crunch is niet 'crunchy' genoeg: ik krijg geen lekkere rocksound uit die bakken, het is metal of heavy metal. Clean blijft wel lekker clean, maar vond ik kil en doods: geen sprankelende heldere tone.

@al die opties (vooral de tone-shape knopjes):
Het wordt al snel teveel vind ik. Het is leuk om veel met tone te kunnen doen, maar uiteindelijk stel je het 1x in op een compromie (en ik houd niet van compromissen) tussen alle kanalen en kom je er nooit meer aan, tenzij het per kanaal midi-switchable is. Vaak doen die knoppen ook niet wat erop staat; dat is namelijk subjectief. Neem Bold/Spongy op mesa's: het is niet eenduidig te intrepeteren. (overigens maak je mij niet wijs dat als je iemand hoort spelen dat je denkt "had ie zn amp nou maar op spongy gezet want zn attack is veel te fel in de solo's"). Een goed werkende EQ daarentegen snap ik: ik wil een helderder geluid, draai ik meer treble in. klaar.

Veelzijdigheid en eenvoudig kunnen heel goed samen gaan; iets wat bijv. Mesa nooit begrepen heeft. Wat ik dus bedoel: meer knoppen maakt het veelzijdig, maar ook onnodig (en dat is puur mijn mening) complex.

Orpheo
5 november 2008, 16:44
ik vind juist dat crunchen wel lekker gaat, en high gain. tja, tis een bepaald karakter wat je moet liggen lijkt mij he :)

maar goed, het idee was aanvankelijk powerball+invader. wat vinden jullie de beste keus? se, of PB+INV?

Manuvdv
5 november 2008, 16:53
Wachten tot je de SE hebt getest? Als je nu de Powerball + Invader koopt en je hoort later de SE, kan je wel eens heel erg spijt gaan krijgen.. Na het testen van de SE kun je nog steeds terugkeren naar die Powerball + Invader combinatie hè. Ik kan de SE beter vinden, jij daarentegen zult de combinatie van de andere 2 heads misschien verkiezen.

Orpheo
5 november 2008, 17:05
Wachten tot je de SE hebt getest? Als je nu de Powerball + Invader koopt en je hoort later de SE, kan je wel eens heel erg spijt gaan krijgen.. Na het testen van de SE kun je nog steeds terugkeren naar die Powerball + Invader combinatie hè. Ik kan de SE beter vinden, jij daarentegen zult de combinatie van de andere 2 heads misschien verkiezen.

is waar. Gerrekat vindt de invader wat bijtender en agressiever dan de SE, en de se vind hij weer dikker en vetter dan de powerball. raar, ik vind juist de invader dikker en brullender dan de powerball, terwjil de laatste dus juist flink scheurt en een agressieve krachtpatser is....


nou ja ik ga de se zeker testen, en als ie is wat ik hoop dat ie is, neem ik 'm. anders gewoon de PB+inv.

caliban
5 november 2008, 20:55
Voor zover ik weet is het modern lead kanaal van de SE ongeveer hetzelfde als het leadkanaal van de fireball/powerball, buiten de EQ sectie. De fireball bijvoorbeeld zijn tonestack snijdt automatisch veel mid uit.

Orpheo
5 november 2008, 23:32
ik blijf het een lastige keus vinden. SE (die bijna per definitie goed door de mix snijdt heb ik begrepen...), of de PB+invader (die snijden minder makkelijk door de mix heb ik begrepen, helemaal als ik Tho's ervaringen ermee lees). de se heeft 4 kanalen waarvan 2x gedeelde EQ (net als de PB!), maar heeft reverb (en dat is chill, maar om zo superveel te betalen voor 1 head als ik voor een beetje meer er 2 kan hebben...

ik wil ook nog (als evt. 'replacement' van de invader, of de PB hangt af van de tone etc etc) de Morse proberen. iemand daar ervaringen mee?

gerrekat
6 november 2008, 08:43
Voor zover ik weet is het modern lead kanaal van de SE ongeveer hetzelfde als het leadkanaal van de fireball/powerball, buiten de EQ sectie. De fireball bijvoorbeeld zijn tonestack snijdt automatisch veel mid uit.

beide leadkanalen van de SE klinken heel anders dan de Powerball, veel meer mids, dikker veel meer harmonische overtonen m.a.w. gewoon een rijker geluid. Als de SE gewoon een opgedirkte Powerball was had ik er geen 3000 eurootjes aan gespendeerd. Met alle respect voor de Powerball trouwens voor € 1600 is dat een megavette amp.

gerrekat
6 november 2008, 08:45
ik blijf het een lastige keus vinden. SE (die bijna per definitie goed door de mix snijdt heb ik begrepen...), of de PB+invader (die snijden minder makkelijk door de mix heb ik begrepen, helemaal als ik Tho's ervaringen ermee lees). de se heeft 4 kanalen waarvan 2x gedeelde EQ (net als de PB!), maar heeft reverb (en dat is chill, maar om zo superveel te betalen voor 1 head als ik voor een beetje meer er 2 kan hebben...

ik wil ook nog (als evt. 'replacement' van de invader, of de PB hangt af van de tone etc etc) de Morse proberen. iemand daar ervaringen mee?


Het is waar datg de SE makkeljik door de mix snijdt maar dat betekent niet dat de Powerball dat helemaal niet doet, ik heb er nooit problemen mee gehad al moet je er wel wat meer moeite voor doen. De mid open setting van de powerball klinkt megavet in je slaapkamer maar werkt niet in een band, je moet de mid focussed setting gebruiken en je mids behoorlijk hoog zetten dan gaat het allemaal prima. De Invader snijdt al beter in, maar de SE is gwoon het nonplusultra wat mij betreft van alle high gainers.

Marc Oblivian
6 november 2008, 09:48
Ik onderschrijven wat Gerrekat zegt over de instellingen van de Powerball: mid opendraaien en focussed knop is the way to go (zo gebruik ik hem overigens ook thuis, dus niet alleen in de band).
Ik hou mijn gain ook altijd laag: verder dan 3 komt die niet.

Orpheo
6 november 2008, 10:51
hmm. de SE klinkt dus, qua beschrijvingen, als de ultieme amp voor mij. toch blijft het idee 'dure amp, kan ik net zo goed PB+inv of PB+morse kopen' knagen. maar goed, ik ga 't testen als ik kan. ben benieuwd of ie de prijs waard is, en het niet verstandiger is om 2 amps te kopen.


tussen twee haakjes. er staat op ebay met nog maar een paar uur te gaan, een savage SE te koop, voor niet al te veel. de e660. Kenners, weten jullie hoeveel deze verschilt van de e670?

ik zie dat ie qua specs wel behoorlijk wat verschilt. niet het tubedriver circuit onder andere. wellicht maar gewoon laten vliegen dus.

Lexvandoef
6 november 2008, 11:12
Orpheo, als die ene duurdere amp toch doet wat jij wilt, waarom zou je dan voor 2 goedkopere amps gaan, die je dan misschien ook allebei moet mee slepen? Dan ben je net zo veel geld kwijt, en moet je meer sjouwen ;)

Het is ook wel 'stoer' om meerdere amps te hebben, maar als je alles in 1 amp al krijgt, is dat vele malen handiger, m.i. ;)

gorgasm
6 november 2008, 11:26
waarom heb je de engl verkocht, en een line6 gekocht?! en waarom heb je de vh4 gehouden?

omdat die vetta way beyond die engl gaat, ik speel voornamelijk metal.
en die Vh4 een moeilijker, logge versterker.
Ja de engl is ook super, maar als ik moet overlopen wat de vetta kan, en de engl niet, ben ik wel ff bezig.

Orpheo
6 november 2008, 14:41
Orpheo, als die ene duurdere amp toch doet wat jij wilt, waarom zou je dan voor 2 goedkopere amps gaan, die je dan misschien ook allebei moet mee slepen? Dan ben je net zo veel geld kwijt, en moet je meer sjouwen ;)

Het is ook wel 'stoer' om meerdere amps te hebben, maar als je alles in 1 amp al krijgt, is dat vele malen handiger, m.i. ;)
Alles in 1 amp is wat ik wil,maar van wat ik lees,is de se te dik.ik vind de invader al zo dik!de powerball scheurt precies goed voor bepaalde dingen,en de invader dekt precies dat wat de pb niet (overtuigend) heeft of doet.

Ilk kan me niet voorstellen dat de se ,met zyn gedeelde eq dat ook redt,ondanks zyn indrukwekkende features.

Lexvandoef
6 november 2008, 14:42
Zet ze nou maar gewoon alle 3 een keertje naast elkaar ipv reviews te lezen ;) :)

Orpheo
6 november 2008, 15:58
het lullige is dat de SE niet zo makkelijk te testen is. Damn,ik wil graag die Morse proberen...

Orpheo
6 november 2008, 16:07
neemt niet weg wat mijn vraag is/was:hoe erg verschilt de Se van de savage se?dus de 660 van de 670. er staat er een op ebay voor bijster weinig...

gerrekat
6 november 2008, 16:26
omdat die vetta way beyond die engl gaat, ik speel voornamelijk metal.
en die Vh4 een moeilijker, logge versterker.
Ja de engl is ook super, maar als ik moet overlopen wat de vetta kan, en de engl niet, ben ik wel ff bezig.


misschien dat je meerdere typen geluid uit een vetta kan halen, maar qua "tone" mag ie de veters van de SE nog niet eens strikken. Tis een leuk stukje speelgoed dat wel maar voor een serieuze gitaarsound komt ie niet aan een behoorlijke buizenamp.

Ik heb een paarw eken over zo'n ding gespeeld maar toen ik uitgespeeld was met de oneindig veel settings was ik blij weer een echte ballensound te hebben, maar goed dat is mijn mening. Mijn POD gebruik ik nog vrij voor voor opnames als ik stil over de hoofdtelefoons met een drummer mee wil spelen daar is ie super voor.

DaWi
6 november 2008, 17:47
het lullige is dat de SE niet zo makkelijk te testen is. Damn,ik wil graag die Morse proberen...

psst;

http://www.peterverspuy.nl/cgi-bin/x/16520.html

aangezien je al een in R'Dam bent geweest voor de Powerball / Invader ;)

Orpheo
6 november 2008, 19:08
de invader, powerball en morse staan ook naast elkaar in Amsterdam, is dus ook goed te doen (bij Dijkman). ik kom er maar gewoon niet toe om het te proberen. tijdgebrek. (ik post dan wellicht veel, maar ben ook veel bezig met de studie).


maarrrr. hoe vind men de savage SE? de e660 dus. hij staat nog op ebay voor een paar minuten, en wil het echt graag weten!

Orpheo
6 november 2008, 20:09
fuck, in de laatste seconde overboden met dik 200E. wellicht maar beter ook, maar toch lullig. Ik ga dit weekend denk ik maar wat ampies weer testen, vooral de Morse. die spreekt me heel erg aan (naast de Invader en powerball, maar de morse ipv de invader dan). ik denk dat ik toch 2 amps doe ipv alles in 1 head. het feit dat de SE gedeelde eq's heeft, staat me teveel tegen.

ME.
6 november 2008, 22:48
Ga gewoon testen die SE

(Dan wil je nooit meer wat anders 8-) )
Heb hem al bijna drie jaar, geweldige versterker.

Orpheo
6 november 2008, 23:14
Ga gewoon testen die SE

(Dan wil je nooit meer wat anders 8-) )
Heb hem al bijna drie jaar, geweldige versterker.

hij zal vast te gek klinken, maar ik hik tegen die gedeelde eq aan. hebben de gebruikers daar dan geen 'last' van? ik wil dat het derde kanaal lekker over the top brits wordt, en het 4e kanaal veel meer in de lijn van een amerikaans geluid ligt. daarom denk ik dat ik met 2 amps diverser zal/kan zijn dan met eentje. hebben de gebruikers daar geen problemen mee ofzo?

nja, ik ga 'm zeker testen, moet eens weer tijd vinden :mad:

ben vanhoof
6 november 2008, 23:45
Gedeelde equilizer kan je ook 'teniet' doen door een equilizer in 1 vd 3 midischakelbare loops te steken. Ik had met mn vorige amp de settings op 't leadkanaal met veel mids staan, en had via midi preset een preset met een midcut. Ik denk ook wel dat je met die extra midischakelbare features vergelijkbare dingen kan bereiken per kanaal.
Ik heb al wel wat engl's getest, en voor mij was de se echt dé versterker, alleen €1500 duurder dan de jvm dusja... De blackmore is ook erg goed, en de morse was dacht ik een mengeling van de blackmore en de se. Ik zou echt niet twijfelen als ik jou was. En 2 cabinets op 1 amp, hoe vet is dat wel niet! Voor crunch/clean een marshall heritage, en voor lead een bogner of engl v30 :p

Orpheo
6 november 2008, 23:56
Gedeelde equilizer kan je ook 'teniet' doen door een equilizer in 1 vd 3 midischakelbare loops te steken. Ik had met mn vorige amp de settings op 't leadkanaal met veel mids staan, en had via midi preset een preset met een midcut. Ik denk ook wel dat je met die extra midischakelbare features vergelijkbare dingen kan bereiken per kanaal.
Ik heb al wel wat engl's getest, en voor mij was de se echt dé versterker, alleen €1500 duurder dan de jvm dusja... De blackmore is ook erg goed, en de morse was dacht ik een mengeling van de blackmore en de se. Ik zou echt niet twijfelen als ik jou was. En 2 cabinets op 1 amp, hoe vet is dat wel niet! Voor crunch/clean een marshall heritage, en voor lead een bogner of engl v30 :p

kortom, de SE? ik wil juist niet meer met pedalen of extra dingen in loops oid werken om de tone te krijgen. de morse een blackmore/SE kruising; dat zijn de berichten die ik horen wil ghehe. morse kennende zal ie het ook wel zo getweaked willen hebben dat ie ergens ook een goeie britse sound levert.

damn, morgen kan ik niet testen. zaterdag dus.