PDA

View Full Version : Gitaarvergelijking (appels met peren?)



Kiepie
4 november 2008, 13:59
Hallo,

Ik ben een beginnend gitaarspeler en wil graag een akoestische gitaar gaan kopen, ik overweeg de volgende types:

Seagull S6 - vanwege de vermeldingen op dit forum
Blueridge BR63 - aanbevolen door de gitaarwinkel ook vanwege model (ooo) wat voor vrouwen wellicht geschikter is
Washburn D10S - erg populair overzees (USA en UK) en heeft een award gewonnen als "overall beste gitaar"

Dit zijn natuurlijk 3 heel verschillende gitaren, ook qua prijs: de eerste 2 circa 400 euro, de laatste circa 200 euro. Daarom zou ik ze met elkaar willen vergelijken. Weten jullie of er een winkel in in het zuiden des lands waar ze deze 3 merken hebben? Ik woon zelf in Den Bosch.
Of hebben jullie een duidelijke voorkeur/advies voor één van deze 3 types?

Ik hoor het graag, alvast bedankt!

--=HANS=--
4 november 2008, 15:48
Hallo Kiepie, welkom op dit forum.
Ik heb zelf geen speciale voorkeur voor een van deze gitaren, de vergelijking is idd nogal moeilijk. Als je in Den Bosch woont is het zeker de moeite om eens te gaan kijken bij Luthiers gitaren in de Vughterstraat. Het is een prima speciaalzaak op het gebied van akoestische gitaren. Ze verkopen alles van goede beginnersgitaren tot peperdure high end gitaren.

charles
4 november 2008, 19:46
Ik heb zo'n half jaar een Blueridge BR-73 en heb even een Seagull S6 gehad. De 73 is natuurlijk geen 63, maar die zijn wel een beetje vergelijkbaar. Met Washburn heb ik geen ervaring, maar heb ook veel goede dingen gehoord over die gitaren.

Zowel de Blueridge als de Seagull zjn goede gitaren naar mijn mening. Er zijn wel grote verschillen. De S6 is een Dreadnought (vrij grote gitaar), short-scale (de nek is iets korter) en een brede hals.

De Blueridge is veel kleiner, normale nek lengte, erg low-profile, smalle nek.

Ze klinken allebei heel goed voor het geld, vind ik. Door zijn bouw, is de Seagull luider en heeft hij meer bas. De Blueridge (de iets duurdere 73 in ieder geval), heeft minder bas maar "sprankelt" misschien iets meer (al vond ik de Seagull ook mooie hoge tonen hebben).

Maar klank is erg subjectief - en het zijn inderdaad twee erg verschillende gitaren (ook het houtsoort is anders, iets wat de klank ook erg beinvloedt). Ceder/kers (geloof ik) voor de S6 en sitka/mahonie voor de Blueridge. Ik ben een grote sitka/mahonie fan, maar een ceder bovenblad klinkt ook heel lekker (misschien iets "mellower", terwijl sitka misschien meer kracht heeft).

Maar je hebt gelijk - eerst proberen. Vooral de nek - dat moet wel comfortabel voelen, anders speel je gewoon zonder plezier. Ik heb erg lange vingers, de Blueridge nek vond ik op den duur te smal. De short-scale van de Seagull vond ik ook te kort voor mij. Ik zal voortaan altijd eerst de nek beoordelen, dan luister ik pas naar hoe de gitaar klinkt. Al klinkt het geweldig, als het niet lekker voelt, dan krijg je misschien wel spijt.

En ik sluit me een beetje aan bij de verkoper - een 000 is erg comfortabel (en niet alleen voor vrouwen!). Ik ben 188 cm en vind een dreadnought na een tijdje wel een beetje vermoeiend. Die kleine Blueridge gitaren liggen erg lekker op je schoot.

Maar als je de kans krijgt om ze te vergelijken, kan ik me haast niet voorstellen dat je spijt zal hebben van een van de gitaren die je noemt. Ik heb geen ervaring met Washburn maar heb zowel een Blueridge als een S6 gehad, en vond ze heel leuk. Uiteindelijk toch niet voor mij (al hou de Blueridge wel), maar dat heeft meer te maken met mijn vingers, handen, oren en smaak dan met de gitaren zelf. Allebei prima instrumenten!

LaurentB
4 november 2008, 20:05
Ga inderdaad eens naar Luthiers in de Vughterstraat (hij is van woensdag t/m zaterdag open geloof ik). Die heeft Blueridge, bijvoorbeeld, en adviseert je goed.
Blueridge heeft een erg goede prijs-kwaliteitverhouding. Seagulls vind ik ook mooi klinken.

Kiepie
11 november 2008, 12:15
Bedankt voor jullie adviezen. Ik ben zaterdag bij Luthiers geweest en heb inderdaad de blueridge BR 63 gekocht. Morgen ga ik hem ophalen, Joepie! :p

thorax
11 november 2008, 12:50
Hallo,

Ik heb al 2 jaar de Washburn D10SCE, dat is zezelfde als de D10S maar dan met een pickup in. Ik ben zeer blij met deze gitaar en zou ze ook aanraden aan andere mensen maar ik heb ook al heel veel goede dingen gehoord over blueridge.

Het enige nadeel dat je hebt bij de Washburn is dat het een dreadnought model is en deze zijn toch wel zeer groot. Die blueridge zal waarschijnlijker gebruiksvriendelijker zijn omdat hij kleiner is maar daardoor verlies je ook wel een beetje bas.

Moest ik nu opnieuw een gitaar moeten kopen zou ik tg wel bewust voor een kleiner model kiezen dan een dradnought omdat het gewoon veel handiger is.

bertje1
26 december 2012, 09:36
www.photobucket.com

Rizz
26 december 2012, 09:40
www.photobucket.com

mooi! :D 238696- en een 4 jaar oud topic?..

LaurentB
26 december 2012, 15:43
Zeg, wat is dat de laatste dagen, met al die jaaaaren oude topics die ineens gebumpt worden?

Rizz
26 december 2012, 16:14
Zeg, wat is dat de laatste dagen, met al die jaaaaren oude topics die ineens gebumpt worden?

Mensen worden weemoedig en kijken graag terug tijdens de kerstdagen? :D