PDA

View Full Version : Probleem met beginnersset



SandmanXL
4 november 2008, 12:47
Hallo iedereen,

ik ben sinds kort gefascineerd door gitaren en heb me dan ook een beginnersset gekocht.
Een tijd lang ging alles goed en was ik druk bezig met het leren van akkoorden en kweken van stevige vingers.

De laatste dagen is er een probleem opgedoken. Als ik mijn gitaar aansluit op de versterker krijg ik (heel) soms geluid maar meestal hoor ik niks of een "tokkelend"/brommend geluid. Ik ben al naar de winkel geweest en volgens hun was het de kabel die van slechte kwaliteit is. Deze is ondertussen vervangen maar het probleem blijft.
Ik denk niet dat het probleem bij de versterk ligt want als ik mijn gitaar op een stemapparaat aansluit krijg ik geen input...

De set die ik gekocht heb is een washburn x10 gitaar met washburn versterker(tje).
Kan zijn dat er een betere beginnersset is maar ik heb nu deze en zou deze graag houden.

Heeft iemand een idee wat het probleem kan zijn en of ik dat zelf kan herstellen?

Bedankt,
SandmanXL.

koen90
4 november 2008, 12:50
Ik denk dat je kabel kapot is, aangezien je soms geluid hebt en geen input op je stemapparaat. Heb ik ook een paar keer gehad, nieuwe kabel en hij doet het weer denk ik.

remmiedepemmie
4 november 2008, 12:53
De TS heeft de kabel al vervangen. Misschien is het het beste dat je met de gitaar naar de winkel gaat om te kijken of die het doet op een andere versterker?

Jaffster
4 november 2008, 12:55
Ik ben al naar de winkel geweest en volgens hun was het de kabel die van slechte kwaliteit is. Deze is ondertussen vervangen maar het probleem blijft.

'T is dus niet de kabel.......

Is het een los stemapparaatje, of zit zoiets tegenwoordig ook al in een versterker?


grt

Jaffster

macwilliams
4 november 2008, 12:58
Misschien dat je aansluiting in je gitaar los ligt of je plug het contact niet maakt.

Jaffster
4 november 2008, 13:03
Ik denk niet dat het probleem bij de versterk ligt want als ik mijn gitaar op een stemapparaat aansluit krijg ik geen input...

Dit snap ik ook niet zo ..... als je geen input krijgt op je tuner, zou het dus aan je gitaar liggen, niet aan je versterker.....
Of klopt de zin niet helemaal ?


Jaffster

Spitfire
4 november 2008, 13:05
Waarschijnlijk zit ergens in de gitaar een verbinding los of is de metalen strip van de input te ver naar buiten gebogen. Dus: eerst even de input eruit schroeven en de metalen stripjes wat naar elkaar toe buigen. Mocht dat nog niet helpen, hele gitaar openschroeven en kijken of je ergens een losse verbinding ziet zitten.

Mark1990
4 november 2008, 13:18
het zou ook kunnen dat de tuner ook niet helemaal werkt zoals het moet. zo dacht ik bijvoorbeeld ook dat de mijne kapot was, maar het blijkt dat als ik de kabel iets terugtrek, dat ik dan wel input op mn stemapparaatje heb,

Spitfire
4 november 2008, 13:21
het zou ook kunnen dat de tuner ook niet helemaal werkt zoals het moet. zo dacht ik bijvoorbeeld ook dat de mijne kapot was, maar het blijkt dat als ik de kabel iets terugtrek, dat ik dan wel input op mn stemapparaatje heb,

In dat geval zou hij geen problemen krijgen met zijn versterker...

SandmanXL
4 november 2008, 14:04
Bedankt voor jullie snelle reactie.

Het is een los stemapparaat dit ik via de kabel op mijn gitaar aansluit.
Ter info : Als ik geluid krijg door de versterker en ik versteek de kabel naar het stemapparaat krijg ik input. Als ik geen geluid krijg door de versterker en ik versteek de kabel naar het stemapparaat krijg ik geen input...

iWishmaster
4 november 2008, 14:10
Bedankt voor jullie snelle reactie.

Het is een los stemapparaat dit ik via de kabel op mijn gitaar aansluit.
Ter info : Als ik geluid krijg door de versterker en ik versteek de kabel naar het stemapparaat krijg ik input. Als ik geen geluid krijg door de versterker en ik versteek de kabel naar het stemapparaat krijg ik geen input...

Ligt dus aan de gitaar: schroef de jack (ding waar de kabel in gaat) er eens uit en controleer of de draadjes goed vast zitten. Kijk ook of het tipje van de plug aan de kabel goed tegen het verende metalen contact van de jack aan zit: zo niet; plug eruit en iets verder doorbuigen. Als je t hebt gelijk even wat contactspray erover en weer terug schroeven.

Als dat het probleem niet oplost zit er ergens anders in de gitaar een contact los. Dan moet je dus alle draden 1 voor 1 controleren, slagplaat eraf halen en alle electronica nalopen.

SandmanXL
4 november 2008, 14:35
Waar bevindt zich de slagplaat? Ik heb nu geen toegang tot mijn gitaar(ben op werk) maar zal vanavond de jack controleren.

Ik hou jullie op de hoogte.

Squier4ever
4 november 2008, 15:01
volgens mij heeft jouw gitaar geen slagplaat (te lui om het op te zoeken) maar een plaatje aan de achterkant, waarmee je bij je potmeters kunt komen.

JP074
4 november 2008, 16:52
Toggle-switch al gechecked? mankeert ook wel eens wat aan.

2shane
4 november 2008, 17:00
heb een keer bij feedback op een cheapo telecaster gespeeld , en hierbij had ik in de winkel al het zelfde probleem. kwam waarschijnlijk door een los draadje of contact , ik zou zeggen schroef je gitaar eens open en loop alle electronica na met een multi meter . het probleem zou best daar eens kunnen zitten.

succes

SandmanXL
6 november 2008, 10:00
update :

De output jack lijkt in orde.
Heb het plaatje aan de achterkant verwijderd. Op het eerste zicht lijkt alle bedrading contact te maken, heb voor de zekerheid alles aangeduwd. Ik krijg nu terug geluid.
Als het probleem terugkomt zal ik naar de winkel gaan.

Bedankt voor jullie hulp!

Jaffster
6 november 2008, 12:28
tja, ik kan niet zien uit welke windstreek je komt, maar er zijn indien de winkel je niet kan/wilt helpen waarschijnlijk zat mensen die je hier wel kunnen helpen...

mocht het niet lukken horen we het wel :)


grt en succes

Jafftster

rijsberman
6 november 2008, 21:06
Is dat ding uit de garantie ofzo? Als je nog garantie hebt gewoon terug naar de winkel met dat ding. Kijk uit dat je met zelf prutsen je garantie niet verspeelt!