PDA

View Full Version : AC Booster Voeding..



JelmerOnGuitar
4 november 2008, 11:09
Gitaarnetters,

Met de zoekfunctie kwam ik er niet uit.

Ik kreeg vandaag mijn Xotic AC booster binnen, super dus. Nu valt het me nu pas op dat erop staat dat je hem moet voeden met een DC-voeding.. Ik raakte een beetje confused en ging mn andere pedalen bekijken.

Toen kwam ik tot de conclusie dat ik al een paar maanden mijn VOX bulldog distortion voedt met een AC Adapter, terwijl erop staat dat het met een DC adapter zou moeten!!

Is dit erg? Kan het zijn dat ik mn pedaal verneukt heb, hij klinkt namelijk wel geweldig.. Wat is nou echt het essentiele verschil tussen AC en DC? Wat adviseren jullie me om te doen?

Jelmer.

EDIT: Mn korg dt-10 is ook het geval, gevoedt met AC terwijl er DC op staat, boss pedaaltjes gaan wel gewoon op AC, en mn vox wah geloof ik ook.

Nellyrocks
4 november 2008, 11:22
Gelukkig heb je niet de DC booster want die kan je alleen voeden met RC en dat is weer het tegenovergestelde van de BB op AC.

Ik heb er nog nooit op gelet wat er op pedaaltjes staat, altijd alles gewoon aangesloten en nog nooit problemen gehad. Ik heb zelf de RC boosteren die doet het gewoon. Geen idee wat er in gaat.

HaroldA
4 november 2008, 11:36
Mn korg dt-10 is ook het geval, gevoedt met AC terwijl er DC op staat, boss pedaaltjes gaan wel gewoon op AC, en mn vox wah geloof ik ook.

Ehm... Volgens mij moeten alle pedaaltjes in principe DC (=gelijkstroom) hebben, ook die van Boss, tenzij anders aangegeven.

Een Boss ACA adapter is een DC adapter trouwens. Later is die vervangen door een gestabiliseerde variant (PSA).

Verkeerde voeding aan je pedaaltje hangen kan er voor zorgen dat hij door fikt. Oftewel, laat je informeren door iemand die er verstand van heeft of zoek het op in de (online) handleidingen van je apparaten!

Dirk_Hendrik
4 november 2008, 11:37
AC: Wisselspanning
DC :Gelijkspanning

En wat staat er bij de adapteraansluiting op je pedaal? Een tekeningetje. Met een plusje en een minnetje. Gelijkspanning (DC) dus. Met de - op de centeraansluiting. Net als bij elk Boss, Ibanez of wat dan ook pedaal.

En wat staat er op je Bulldog?? precies datzelfde tekeningetje!!

JelmerOnGuitar
4 november 2008, 11:52
AC: Wisselspanning
DC :Gelijkspanning

En wat staat er bij de adapteraansluiting op je pedaal? Een tekeningetje. Met een plusje en een minnetje. Gelijkspanning (DC) dus. Met de - op de centeraansluiting. Net als bij elk Boss, Ibanez of wat dan ook pedaal.

En wat staat er op je Bulldog?? precies datzelfde tekeningetje!!

Jah dat viel mij idd ook al op, dat tekeningetje is bij al mn pedalen identiek! Dat is goed nieuws, dankjewel Dirk!

Op mn adapter staat wel dat het een AC adapter is, maar volgens mij (heb em hier ff niet) staat daar óók dat zelfde plaatje op!
Ik ben toch van plan binnenkort een One Spot adapter te kopen, omdat die wat meer pedalen kan hebben, alleen alles lijkt wel in orde te zijn? Ik hoef me geen zorgen te maken? Is die kans op doorfikken van mn pedalen aanwezig?

Alvast bedankt voor die posts:).
Jelmer.

iWishmaster
4 november 2008, 13:41
Jah dat viel mij idd ook al op, dat tekeningetje is bij al mn pedalen identiek! Dat is goed nieuws, dankjewel Dirk!

Op mn adapter staat wel dat het een AC adapter is, maar volgens mij (heb em hier ff niet) staat daar óók dat zelfde plaatje op!
Ik ben toch van plan binnenkort een One Spot adapter te kopen, omdat die wat meer pedalen kan hebben, alleen alles lijkt wel in orde te zijn? Ik hoef me geen zorgen te maken? Is die kans op doorfikken van mn pedalen aanwezig?

Alvast bedankt voor die posts:).
Jelmer.

Als je een pedaal dat DC nodig heeft, voedt met AC kun je er 100% zeker van zijn datie het gewoon niet doet (kun je trappen wat je wilt, er gaat gewoon geen geluid doorheen). En met een beetje pech isie ook gewoon meteen stuk.

Dus als je pedaal het nog gewoon doet, heb je niks fout gedaan en kun je het gewoon zo laten. Overigens in de toekomst wel even op de spanning letten en of de plus en min goed zitten, voorkomt onnodige problemen en beschadigingen.

JelmerOnGuitar
4 november 2008, 13:57
Als je een pedaal dat DC nodig heeft, voedt met AC kun je er 100% zeker van zijn datie het gewoon niet doet (kun je trappen wat je wilt, er gaat gewoon geen geluid doorheen). En met een beetje pech isie ook gewoon meteen stuk.

Dus als je pedaal het nog gewoon doet, heb je niks fout gedaan en kun je het gewoon zo laten. Overigens in de toekomst wel even op de spanning letten en of de plus en min goed zitten, voorkomt onnodige problemen en beschadigingen.

Oké dankjewel.. Dan vind ik het maar raar dat er DC op mn pedalen staat en AC op mn adapter terwijl ze het wel allemaal gewoon doen!

In het vervolg dus gewoon ff goed kijken waar de plus en min moet, dankjewel.

HaroldA
4 november 2008, 14:01
Oké dankjewel.. Dan vind ik het maar raar dat er DC op mn pedalen staat en AC op mn adapter terwijl ze het wel allemaal gewoon doen!

Het is ook een AC adapter! Hij maakt van 230 Volt AC 9 Volt DC. ;)

iWishmaster
4 november 2008, 14:04
Oké dankjewel.. Dan vind ik het maar raar dat er DC op mn pedalen staat en AC op mn adapter terwijl ze het wel allemaal gewoon doen!

In het vervolg dus gewoon ff goed kijken waar de plus en min moet, dankjewel.

Een AC-adapter maakt van AC (wisselspanning uit het stopcontact) een DC (gelijkspanning voor je pedalen).

Kan verwarrend zijn als je weinig kaas van electriciteit gegeten hebt :). Enige kennis van electrotechniek komt regelmatig goed van pas als muzikant dus het is best de moeite om je er een keer een beetje in te verdiepen: zijn genoeg verhaaltjes over op internet.

JelmerOnGuitar
4 november 2008, 14:15
Een AC-adapter maakt van AC (wisselspanning uit het stopcontact) een DC (gelijkspanning voor je pedalen).

Kan verwarrend zijn als je weinig kaas van electriciteit gegeten hebt :). Enige kennis van electrotechniek komt regelmatig goed van pas als muzikant dus het is best de moeite om je er een keer een beetje in te verdiepen: zijn genoeg verhaaltjes over op internet.

Aaaah daarom heet het een AC adapter! Oké superbedankt dat verklaart een hoop..

Tsjah op het VWO heb ik wel natuurkunde gehad, was dr slecht in en het interesseerd me niet heel erg.. Ik studeer momenteel bedrijfseconomie, daar hebben we het niet heel vaak over electrotechniek;)..
Maar ik geef je groot gelijk, het is wel heel nuttig er wat van te weten, zal me der eens wat beter in verdiepen..

@ Harold: Bedankt, verklaart een hoop.

Dick Wolkendeck
4 november 2008, 15:38
Mooi ook dat je een AC booster hebt - nee, daarmee boost je niet het lichtnet naar 1000 Volt.

;)

JelmerOnGuitar
4 november 2008, 16:48
Mooi ook dat je een AC booster hebt - nee, daarmee boost je niet het lichtnet naar 1000 Volt.

;)

Haha:P Jah dat zou wat zijn, een AC booster voor je stopcontact, dikke power stofzuiger dat je dan krijgt:P haha..

Die naam van het pedaal is in dit topic ook dik verwarrend:P Heeft gelukkig nix met Alternating Current te maken..

Wel een gruwelijk lekker pedaal zeg, wat heb ik hier lang naar gezocht, perfeckte bluesOD, binnenkort maak ik ff een improvisatie filmpje en zet ik die wel in sounds..

Jelmer.

Mitch
4 november 2008, 17:57
Waarom makkelijk doen als het ook moeilijk kan :seriousf:

crelis
26 november 2008, 20:56
ik voed mijn ac booster en bb preamp allebij met 1 one spot adaptor met een multiplug eraan. werkt prima!