PDA

View Full Version : Oefenversterker



TomVersteege
3 november 2008, 20:53
Ha mensen.
Na een jaartje gitaarspelen werd ik uiteindelijk uitgenodigd in een bandje: met als voorwaarde dat ik zou gaan bassen. Zag het niet echt zitten maar probeerde het toch, bleek goed te gaan en flink leuk te zijn.

Ik kan ten aller tijde een uitstekende bas gebruiken: een ibanez roadstar (http://www.bovinehost.com/pit/ibanez1.jpg, deze, geen idee welk merk en uit welk jaar hij komt, ziet er iig precies zo uit), geleend van de vader van de drummer die vroeger bassist was. In onze oefenruimte hebben we ook een basversterker die goed genoeg is. Nu zijn we serieuzer bezig met de band, en ik wilde graag ook thuis wat oefenen, maar ik heb dus geen versterker :p

Gezien ik er alleen technieken en liedjes op hoef te oefenen, hoeft het (naar mijn idee?) niet super te klinken. De bas klinkt net te zacht om goed te oefenen zonder versterking, dus wat versterking lijkt me wel nodig. Valt gelukkig samen met mn láááge budget, omstreeks 150 euro. Heb me al laten vertellen dat dit echt kut gaat worden voor een basversterker, maar dat is dan ook wat ik verwacht: kut! Maar, het liefste heb ik dan wel de beste kutversterker! :D

Heeft iemand misschien een ideetje/aanrader?
Alvast bedankt voor de hulp, heb hier overigens een nieuwe topic over geopend (bovenaan de pagina staat nog een ''welke versterker?'' topic) omdat de andere topic niet echt gaat over super cheapass versterkertjes, en ik die topic niet wilde verneuken :p.

edit: dit schiet me net tebinnen, is een gebruikte versterker overkopen een optie, en zo ja, waar moet ik op letten? :D

Greets, een bas newbie!

schwalbe
3 november 2008, 21:17
Ik oefen altijd met koptelefoon. Bas dreunt echt hele huizenblokken door, dus dat is voor mij de enige oplossing. Ik gebruik daar een Zoom B2 voor: http://www.samsontech.com/products/productpage.cfm?prodID=1855&brandID=4

Kost rond de 100 euro en je hebt meteen effecten voor als je optreed. Zit ook een ritmebox in en dat is handig als metronoom voor bij oefenen. Geluidskwaliteit is best wel OK.

pueblo
3 november 2008, 21:17
eerst: merk, een versterker van een onbekend merk is niet al te handig als er iets mis mee is, en beter toch ook kwaliteit kopen
ten tweede: hm, als je tweedehands koopt, kijken en testen of alles in orde is (geen beschadigingen aan speaker, kijken of alle knoppen naar behoren werken) eens aansluiten.
ten derde: eigen bas en kabel meebrengen kan handig zijn, omdat je weet hoe die bass ongeveer klinkt en omdat je weet dat daarmee niets aan de hand is (als je test met zijn bas kan hij zeggen dat het ligt aan de bas terwijl het aan de versterker ligt)
ten vierde: ik hoop dat je aarding hebt op de plaats waar je gaat spelen
ten vijfde: enkele links
http://www.2dehands.be/bascombo-hartke-a35-46833729.html?muz_instr=4&sort=prijs
nooit zelf op gespeeld, maar was niet slecht dacht ik
http://www.2dehands.be/peavey-minx110-45238610.html?muz_instr=4&sort=prijs
peavey maakt kwaliteit, naar het uiterlijk te oordelen is het van hetzelfde genre als mijn tnt 115 maar dan kleiner, goed materiaal.

>> links uit belgie, als je in nederland woont kan www.marktplaats.nl heel handig zijn

en nog een hint, als je iets ziet en eraan twijfelt om het te doen, post hier dan een model, foto, misschien hoeveel hij ervoor vraagt, zodat wij wat kunnen zeggen
ook kan je hier kijken
http://www.2dehands.be/peavey-minx110-45238610.html?muz_instr=4&sort=prijs voor reviews

TomVersteege
3 november 2008, 21:39
Ik oefen altijd met koptelefoon. Bas dreunt echt hele huizenblokken door, dus dat is voor mij de enige oplossing. Ik gebruik daar een Zoom B2 voor: http://www.samsontech.com/products/productpage.cfm?prodID=1855&brandID=4

Kost rond de 100 euro en je hebt meteen effecten voor als je optreed. Zit ook een ritmebox in en dat is handig als metronoom voor bij oefenen. Geluidskwaliteit is best wel OK.

Nieuwtje voor me! Kan ik met een effectendingetje zoals dat plus headset, ''versterkt'' spelen zonder versterker? Dat zou wel echt vet zijn.

schwalbe
3 november 2008, 21:44
Nieuwtje voor me! Kan ik met een effectendingetje zoals dat plus headset, ''versterkt'' spelen zonder versterker? Dat zou wel echt vet zijn.

Ja dat kan met deze. Errug handig. De ingebouwde tuner is trouwens ook super.

TomVersteege
3 november 2008, 22:02
Ja dat kan met deze. Errug handig. De ingebouwde tuner is trouwens ook super.

Ait! Denk dat het iets in deze richting gaat worden, zal mams ook leuk vinden. Gitaar kon ze nog net aan, denk niet dat ze t tof zou vinden als ik d'r serviesje van de tafel afbas.

Trouwens, elke headset voldoet, of moet ik nog een speciaal merk kopen (maakt 't qua geluid erg veel uit?)? Budgetje is 150 euries, als ik een 100 euro ''pedaal, zalkt maar noemen'' koop, zou ik dus evt nog geld hebben voor een betere headset.

schwalbe
3 november 2008, 23:03
Een speciale koptelefoon is niet nodig, maar de kwaliteit hoor je natuurlijk wel. Je hebt er wel een nodig met een 'grote' plug. Of natuurlijk zo'n verloopstukje van kleine naar grote plug.
Wat demo-sampletjes van de B2: http://www.zoom.co.jp/english/download/demosound/demo_b2series.php

TomVersteege
3 november 2008, 23:10
Een speciale koptelefoon is niet nodig, maar de kwaliteit hoor je natuurlijk wel. Je hebt er wel een nodig met een 'grote' plug. Of natuurlijk zo'n verloopstukje van kleine naar grote plug.
Wat demo-sampletjes van de B2: http://www.zoom.co.jp/english/download/demosound/demo_b2series.php

Denk dat dit m gaat worden, klinkt goed. Zon verloopstukje heb ik nog wel ergens liggen geloof ik.
Bedankt man!

Pedulla
4 november 2008, 12:58
Op zich is het een leuk idee om via zo'n pedaaltje en koptelefoon te spelen maar... je kan het aan niemand laten horen....

Ik zou zelf een klein oefenversterkertje kopen, daar zit ook een aansluiting voor koptelefoon op maar als je het volume niet te hard zet valt het dreunen nog wel mee (of je moet houten vloeren in huis hebben...)

Ik heb enige tijd geleden een Line-6 Lowdown Studio 110 (75 watt) gekocht (tweedehands). Heel goed ding !

Maar anders zo'n klein versterkertje van bijvoorbeeld Ashdown. Worden ook veel tweedehands aangeboden. Kost je de kop niet en klinkt nog aardig ook !

tiopsa
4 november 2008, 17:30
Op zich is het een leuk idee om via zo'n pedaaltje en koptelefoon te spelen maar... je kan het aan niemand laten horen....

Ik zou zelf een klein oefenversterkertje kopen, daar zit ook een aansluiting voor koptelefoon op maar als je het volume niet te hard zet valt het dreunen nog wel mee (of je moet houten vloeren in huis hebben...)

Ik heb enige tijd geleden een Line-6 Lowdown Studio 110 (75 watt) gekocht (tweedehands). Heel goed ding !

Maar anders zo'n klein versterkertje van bijvoorbeeld Ashdown. Worden ook veel tweedehands aangeboden. Kost je de kop niet en klinkt nog aardig ook !


Aangezien zo'n Zoom mij ook wel interessant lijkt: zou je in plaats van een koptelefoon niet gewoon een (bijvoorbeeld) 2.1 geluidssysteem (externe of ingebouwde versterker) aan kunnen sluiten op de koptelefoonuitgang? Zo creëer je een extra mogelijkheid om én over koptelefoon én over speakers te spelen. Natuurlijk moet je wel oppassen met het volume, aangezien normale multimedia satellietspeakers niet gemaakt zijn voor de lage tonen...

Optie of onzin? Ik ben benieuwd...

Tim

TomVersteege
4 november 2008, 23:04
Op zich is het een leuk idee om via zo'n pedaaltje en koptelefoon te spelen maar... je kan het aan niemand laten horen....

Ik zou zelf een klein oefenversterkertje kopen, daar zit ook een aansluiting voor koptelefoon op maar als je het volume niet te hard zet valt het dreunen nog wel mee (of je moet houten vloeren in huis hebben...)

Ik heb enige tijd geleden een Line-6 Lowdown Studio 110 (75 watt) gekocht (tweedehands). Heel goed ding !

Maar anders zo'n klein versterkertje van bijvoorbeeld Ashdown. Worden ook veel tweedehands aangeboden. Kost je de kop niet en klinkt nog aardig ook !

Die line6 wilde ik heel graag, ben een enorm fan van line6 apparatuur. Maar zelfs die 110 was al ver boven mn budget, hoe duur was ie tweedehands? Mss is dat een optie, al denk ik dat ik bij de zoom blijf, niemand anders hoeft het toch te horen, oefenmateriaal hé.
Ben ook wel geïnteresseerd in de vraag van tiopsa, en vooral, hóe hard zou ik 'm kunnen zetten zonder dat ik de apparatuur opblaas? Ben enorm slecht in schatten, vraag me een beetje suiker ergens in te doen en ik gooi dr een vol pak in :\.
Thanx voor alle hulp trouwens! ;)

Pedulla
5 november 2008, 12:55
Het is wat je wilt.
Ik denk dat spelen over je normale speakers géén optie is.
Volgens mij zal dat gelijk vervormen en loop je altijd het risico dat het e.e.a. kapot gaat.

Ik heb mijn Line-6 gekocht voor 175,- geloof ik. Kwestie van goed zoeken...

Maar het kan ook minder, het hoeft niet gelijk 75 watt te zijn. Die Ashdown kosten minder... en tweedehands.

Ik wist het wel...

TomVersteege
10 november 2008, 08:07
Heb net de zoom besteld, heb hem dus over een weekje.
Alleen, mijn effectenpedaaltje voor mn gitaar heeft geen eigen voeding, die moet ik op de versterker aansluiten, heeft dit ding een losse voeding dan? Gezien ik geen amp heb om hem op aan te sluiten :p

schwalbe
10 november 2008, 10:41
Voeding wordt meegeleverd. Het ding kan trouwens ook op batterijen.

TomVersteege
10 november 2008, 16:15
Voeding wordt meegeleverd. Het ding kan trouwens ook op batterijen.

Nice! Bedankt iedereen ;)

Edit: Bah, feedback heeft m niet op voorraad, krijg ik net een mailtje van. Dat wordt een weekje of drie wachten :x.

freakout12
11 november 2008, 09:42
jah dat kan irritant zijn ik zit op me intoneer schroeven + battery holder van guitar-parts.nl te wachten duurt ngo wel een weekje of 2 voordat ik dat heb o.0
(kmoet namelijk me intoneer schroeven vervangen ^_^en een niuewe battery holder de laatste is er perongelijk uitgebroken tijdens het uithalen van batterij)

najah suc6 met wachten xD ik wacht met je mee ^_^

D.ArOOtLesTeAR
11 november 2008, 19:27
Als je nog een verstekertje zoekt? Rond 150 euro raad ik een Ashdown versterker aan, toffe dingen. voor 150 krijg je al een 30 watt geloof ik, wat al goed is voor thuis hoor:) zelfs 15 watt zou al voldoende zijn.







Ps; feedback is lousy service , wel mooie prijsjes :)