PDA

View Full Version : Versleten snaren?



Vakama
3 november 2008, 19:22
Hey!

Ik heb al ongeveer een half jaar mijn akoestische gitaar.
Er lagen al snaren op toen ik ze kocht, en toen waren ze nog mooi goudkleurig.
Maar nu beginnen er overal wat donkere vlekken op te komen, en op sommige frets vind ik ze niet echt meer helder klinken.
Kan dit te maken hebben met versleten snaren?
Zoja, welke snaren zou ik het beste kunnen kopen.
Ik heb echt geen idee welke dikte er nu opligt.

Thanks

LaurentB
3 november 2008, 19:31
Jahahahaaa... ;)

Na een half jaar zijn snaren echt helemaal versleten. Heb je stalen snaren of nylon? (kijk even naar de hoogste snaren).

Stalen snaren zijn doorgaans na twee maanden al helemaal dood qua klank. Nylon snaren houden het wat langer, maar na drie, vier maanden is het leven er toch ook wel uit.

Merken:

Staal:

d'Addario
Martin
Elixir (deze zijn twee keer zo duur maar hebben een coating waardoor ze ook twee keer zo lang meegaan).


Nylon:
Hannabach

Dikte:

Staalsnarig: 012 is normaal.

Nylon: ikzelf hou van Hannabach high tension, dat klinkt voller.

Er zijn veel meer merken, ook wel goede, maar deze vind ik zelf goed. Hannabach blijft erg lang goed klinken.

eldec
3 november 2008, 19:37
Hallo Vakama,

Een half jaar met dezelfde snaren is redelijk lang daarom klinkt ze niet meer zo helder. Je kunt dus het beste nieuwe snaren kopen als je snaren koopt

als je past begint zou ik dikkere snaren kopen (0.12 ofzo) deze doen minder pijn aan je vingers en zouden langer in stemming blijven.

Als je al een tijdje speelt zou ik voor dunnere snaren gaan (0.10 ofzo) deze spelen lichter en maken bends en pulloffs makkelijker.

Moest dit niet 100% juist zijn mogen medeforummers mij altijd corrigeren.

EDIT: LaurentB was me voor.

LaurentB
3 november 2008, 20:52
010 zal op de meeste akoestische gitaren erg dun klinken (zelfs 011 is nog aan de dunne kant), en in het algemeen doen dikkere snaren meer pijn hoor, door de hogere spanning.
Ikzelf heb b.v. 013 op mijn gitaar, omdat die anders niet zo goed klinkt, maar als ik een tijdje niet veel gespeeld heb voel ik dat wel behoorlijk aan mijn vingers als ik weer begin.

Vakama
3 november 2008, 20:53
Oei, dan moet ik dringend eens langs de gitaarwinkel gaan...

Ik heb stalen snaren.
Als die Elixer snaren zo goed blijken te zijn, zou ik toch wel overwegen om wat extra te betalen dan.
Bedankt.

peter_heijnen
4 november 2008, 08:28
Ik zou als je beginner bent, niet meteen met elixers gaan spelen. Ondervind eerst maar eens wat het is om met een verse set normale snaren aan de slag te gaan, als je dan later met elixer aan de slag gaat kun je ze iig zelf vergelijken.

En btw, elixers zijn ook niet persé heiligmakend, ikzelf vind het helemaal niets.

charles
4 november 2008, 10:09
Tenzij je gitaar er echt vor gebouwd is, zou ik niet dikker dan .12 gaan. De meeste dreadnoughts kunnen waarschijnlijk .13 wel hebben (maar je moet het wel nakijken), maar de kleinere gitaren hebben vaak .12 als grens. Ik zou de site van de maker op zoeken en zien wat zij aanbevelen.

Snaren zijn ook sneller versleten als je vaak speelt - elke dag een uur of twee spelen, dan zijn ze binnen twee weken al weer "oud" (maar je mag ze zo vaak wisselen als je wilt, natuurlijk - twee keer in de maand kan een beetje duur worden).

vincent136
4 november 2008, 11:00
Ik heb 010 op mijn gitaar, omdat ik 012 gewoon te dik vind. Het klinkt inderdaad stukken mooier, maar het speelgemak vind ik belangrijker. 'd addario maakt goede snaren, je zou zo'n setje kunnen nemen:

http://www.lordofthestrings.com/lots/RAPRD/D-Addario-EJ10/10000033.html

of zoals anderen adviseren hier, de 012:

http://www.lordofthestrings.com/lots/RAPRD/D-Addario-EJ11/10000034.html

Vakama
4 november 2008, 21:25
Oke!
Bedankt allemaal.
Dit weekend misschien eens naar de gitaarwinkel gaan als ik tijd heb :D