PDA

View Full Version : Dreadnought of Grand Concert?



baksteen123
3 november 2008, 16:25
Hallo

ik ben van plan een nieuwe western gitaar te kopen ( waarschijnlijk een Garrison G 30 CE )

ik vraag mij af

zit er verschil in het geluid van een Dreadnought of een Grand Concert? ikzelf vind Grand Concert er mooier uitzien, en als er verschil is waarin zit dit verschil dan?

groeten Bryan

Eko
3 november 2008, 17:33
De verschillen zijn niet echt groot. Naar mate de onderkant breder wordt komen de bassen meer naar voren. Oftewel hij heeft meer laag. Naar mate de kast evenwichtiger wordt , onderzijde en bovenzijde meer gelijk, wordt de gitaar minder warm. Naar mate het gehele model groter wordt , zoals bij Jumbo`s , neemt ook het volume toe. Een parlour bv heeft meer mid en minder volume.

baksteen123
3 november 2008, 19:02
dus een grand concert heeft een warmer geluid?

welk model is duurder of zou dat niks uitmaken

GetnFunky
3 november 2008, 19:44
Staat eigenlijk genoeg over op het internet, en dit forum.

Maar dreadnoughts worden over het algemeen meer gebruikt voor slagwerk door de diepe bas, en Grand Concert models meer voor fingerpicking door het wat gebalanceerder geluid. Maar je kan ook net zo goed fingerpicken op een dreadnought hoor, en slagwerk op een concert model.

De prijs ligt niet zo verschillend, in de lagere prijsklasses zitten de concert modellen misschien iets hoger. Maar naarmate meer kan uitgeven is dat ook te verwaarlozen.

Probeer ze gewoon uit zou ik zeggen?

Nocki
4 november 2008, 20:11
Leuk topic. ook ik heb weer wat geleerd!