PDA

View Full Version : nieuwe tele kopen met of zonder toets?



robobas
3 november 2008, 16:04
Ben al een tijdje aan het kijken naar een nieuwe telecaster.
Kan iemand mij vertellen wat de verschillen zijn in een hals met en zonder toets? Mijn Fender strat classic 50 heeft geen toets en dat bevalt goed maar ik sta best open voor iets nieuws.

thnx:strat:

Heibel
3 november 2008, 16:26
Mijn Fender strat classic 50 heeft geen toets en dat bevalt goed maar ik sta best open voor iets nieuws.

Dat is knap zonder toets!!:confused: Ik zou altijd een gitaar nemen met toets..Maar genoeg gedold..

Ik neem aan dat je bedoeld het verschil tussen een maple of pallisander toets? Maple is de oer tele, palisander geeft een wat ronder, meer fluwelen sound. Luxer dus zou je kunnen zeggen. Ik zelf prefereer een maple toets (liefst nog een maple hals uit één stuk), dat past wat mij betreft het beste bij een gitaar van dergelijke eenvoud.

Eko
3 november 2008, 17:27
Een hals , voor een tele, kan op verschillende manieren worden gemaakt.
Uit een stuk en dan zit er aan de achterkant een zgn. skunkstripe. Dat is een reep hardhout die de opening vult die is ontstaan na het plaatsen van de halspen.
Volledig maple ,waarin de halspen in de hals zit en waar een maple toets bovenop ligt.
Volledig maple ,waarin de halspen in de hals zit en waar een rosewood toets op ligt.
Het rosewood is geplaatst omdat het maple slijt en dus kale plekken maakt ( na zeer veel spelen). Het rosewood was allereerst dus om dat te verhelpen. Het bleek qua toon ook iets toe te voegen, maar dat was nooit de eerste bedoeling. Een rosewood toets voegt inderdaad iets mee warmte toe. Of anders gezegd het heeft niet het echt bijtende hoge van maple.