PDA

View Full Version : Solo's komen niet door



Highway49
3 november 2008, 16:29
Dag iedereen,

waarschijnlijk een welbekend probleem: gitaarsolo's komen live niet goed door...

Onze bezetting:

zang
gitaar
gitaar
bas + 2e zang
drums

We hebben altijd gezegd geen 1e en 2e gitarist te hebben, beiden spelen we ook solo's (de één iets meer dan de ander wel).

Ik vrees zelf dat het tijd wordt om die loyaliteit te laten gaan en maar gewoon een 1e en 2e gitarist te kiezen. Ook hebben we eraan gedacht de ene gitarist standaard harder te zetten, en de ander een boost-pedaal te laten gebruiken bij de solo's.

Iemand betere oplossingen? Het wordt echt lastig nu voor ons.

Ons openingsnummer is vaak een bepaald nummer waarin de gitarist die minder soleert, net daar de solo doet. Ik krijg dus het idee dat de geluidsman dit ziet, hem harder zet, en de rest van het optreden dat lekker zo laat staan. Zo wordt dus een 1e gitarist bepaald door het 1e nummer lijkt het wel.

urezna
3 november 2008, 16:40
heb je een aantal vaste mensen dat meegaat, als "roadie"?
misschien dat een van hen bij de geluidsman kan staan om solo's iets harder te zetten.
zo heb ik ook wel eens een band geholpen. kwestie van voor het optreden even op de geluidsman afstappen, kennismaken en even vertellen wat de bedoeling is en of dat wat hem betreft ook OK is. Ik heb altijd medewerking gekregen daarmee, en ik kende alle nummers door en door, dus wist precies wanneer welke gitarist even iets harder moest.

Heibel
3 november 2008, 16:46
en als jullie nu allebei een boost- pedaal gebruiken voor jullie solo's? Als beide gitaristen op het zelfde geluidsniveau spelen lijkt me dat een voor de hand liggende oplossing. Uit jouw post lijkt het alsof jullie allebei geen boost gebruiken, maar dat aan de geluidsman laten.

Kim Wilson
3 november 2008, 16:47
Als je een solo gaat spelen, moet je volume omhoog. Dus lijkt me allebei een boostpedaal een voor de hand liggende keus. Of zoals onze sologitarist, spelen met je volumeknop.

pimmetje
3 november 2008, 16:50
Veel gitaristen gebruiken voor hun sologeluid plots een enorme bak gain vergeleken met hun slaggeluid. Dat lijkt soms nog iets als je bij je soundcheck alleen staat te kloten... maar al die gain valt vaak genoeg als brei in de mix weg.

Vertel anders ook 's wat jullie zoal gebruiken...

Harald
3 november 2008, 16:50
Soort geluid wil ook nog wel eens uitmaken. Maar geef bij gebrek aan eigen knoppenman, bij de setlijst voor de knoppenman door in welke volgorde er solos in het nummer zitten. Het is natuurlijk ook wel handig als je je sologeluiden zelf boost. Hoe, hangt weer van de setup af. (volumeknop/pedaal, settings op effecten, een boost of equalizer met boost, mogelijkheden genoeg)

RonnyV
3 november 2008, 16:54
Ik heb afgelopen zaterdag nog het geluid van een band gedaan, en die hadden hetzelfde probleem, maar zoiets pik je als geluidsman toch meteen op... Tijdens solo's gewoon het volume van de solo gitarist wat harder en probleem opgelost.
Gelukkig speelde hij niet meer super veel gain, en had hij het verder netjes afgesteld, dus klonk het ook goed.

Wat ik zelf in mn band doe is mn slag volume goed afstellen en mn solo volume goed afstellen... ik gebruik zelf een Korg AX1500G waarin ik het slaggeluid op 60 gooi en het solo geluid op 100... zo gaat het nooit mis.

jonesd
3 november 2008, 16:54
Het boosten of een hoger volume is natuurlijk 1 ding.

Anderzijds heb ik ook al gemerkt dat het zeker met 2 gitaristen belangrijk is dat er door de niet-solerende gitarist "ruimte" wordt gegeven tijdens een solo...

Dit wordt m.i. nogal dikwijls vergeten waardoor een solo er inderdaad niet helemaal uit komt.

pimmetje
3 november 2008, 17:11
Het boosten of een hoger volume is natuurlijk 1 ding.

Anderzijds heb ik ook al gemerkt dat het zeker met 2 gitaristen belangrijk is dat er door de niet-solerende gitarist "ruimte" wordt gegeven tijdens een solo...

Dit wordt m.i. nogal dikwijls vergeten waardoor een solo er inderdaad niet helemaal uit komt.Hele ware woorden!

bert k
3 november 2008, 17:15
Als je met beide gitaren over een PA speelt, dan is een boostpedaal een beetje onzin. Zorg dat je voor je solo het juiste geluid kiest, en zorg dat de geluidsman weet wat hij moet doen. Oftewel, zorg dat je je eigen geluidsman bij je hebt.

Han S
3 november 2008, 17:19
Een beetje geluidsman voelt die solo aankomen.

Highway49
3 november 2008, 17:20
Bedankt voor alle tips!

Spelen met mn volumeknop ben ik een voorstander van. Maar omdat ik mn eigen amp gebruik, weet ik hoe deze daarop reageert. Hij maakt van mn overdrive een clean met een klein randje. Als ik dus met mn volumeknop speel is mn overdrive grotendeels weg en ook als rhythm gitaar wil ik mn overdrive behouden. Dat gaat m dus niet worden voor mij.

Een volumepedaal, niet erg bekend mee...maar vrees dat dit hetzelfde oplevert qua geluid of niet? Het zal dan worden: Ritmestukjes: 70% (bijvoorbeeld) Solo's: 100%
Of is het ook mogelijk met een volumepedaal je ritme op 100 te doen, en je solo's op 130% bijvoorbeeld?

Ik denk dat ene gitarist harder en andere zachter sowieso niet de ultieme oplossing is. Vaak heb ik het idee dat solo's ook weggedrukt worden door de andere instrumenten en er dus sowieso met volume/boost gespeeld moet gaan worden.

Kim Wilson
3 november 2008, 17:22
Een beetje geluidsman voelt die solo aankomen.
Ja, maar blijkbaar is het elke keer een verrassing wie de solo doet. En dan wordt het voor een geluidsman wel wat lastig.

skanky
3 november 2008, 17:24
Ja, maar blijkbaar is het elke keer een verrassing wie de solo doet. En dan wordt het voor een geluidsman wel wat lastig.

Nee hoor, als ie gewoon z'n ogen open houdt is dat geen probleem.

Highway49
3 november 2008, 17:25
En zeker bij beginnende bands vind de geluidsman het wel snel best en is ie niet fulltime geconcentreerd. Tenminste dat idee krijg ik......

De podia waar wij spelen gaat het niet over professionele geluidsmannen volgens mij, maar meer vrijwilligers en semi's die het als weekendbaantje houden...

Kim Wilson
3 november 2008, 17:27
Ja, dat weet ik niet hoor. Dan verplicht je de geluidsman dus om het hele optreden geconcentreerd op te letten wanneer en wie er een solo gaat spelen. Dat vind ik nogal wat. In mijn optiek moet de geluidsman het niveau van het basisgeluid afstellen, en moet je op het podium zorgen voor de dynamiek, zoals gitaren harder tijdens een solo.

pimmetje
3 november 2008, 17:41
Ik regel altijd 't solo/slag-volume met de volumeknop op m'n gitaar. Een geluidsman (vaste in klein kroegje) heeft me zelfs na de 1e set 'ns gevraagd om daarmee op te houden omdat hij dat als geluidsman prima kon :D.

Ik heb 'm ff wazig aangekeken en toen gewoon maar gedaan wat hij wilde. Kan mij 't schelen of ik 't doe of hij :D. En hij heeft 't verder netjes gedaan... alleen kwam hij na de 2e set vragen of ik hem nog ff duidelijker wilde aangeven wanneer ik ging soleren :eek:
Aardige vent, maar zo eentje moet gewoon aan de bar blijven zitten. Ook al deed hij verder het geluid niet overdreven rot.

Harald
3 november 2008, 17:43
Ja, dat weet ik niet hoor. Dan verplicht je de geluidsman dus om het hele optreden geconcentreerd op te letten

Ik zou hopen dat hij dat al van zichzelf verwacht. En de solos horen daar ook bij. Nu moet ik wel zeggen dat ik het ook al mee gemaakt heb dat een knoppenman (ik speelde gelukkig niet zelf) vrolijk achter het podium zijn bammetjes ging zoeken, terwijl de gitarist iets wilde aankondigen door een dichtgedraaide microfoon. Overigens was die knoppenman op alle vlakken al veel eerder naar de knoppen gegaan. Hoe meer hij zich met het geluid bemoeide hoe slechter het werd, en de sociale vaardigheden van Hitler met kiespijn.

Kim Wilson
3 november 2008, 17:46
Harald, nu ik je hier toch spreek (je was zaterdag al weg voordat ik het in de gaten had), wat vond jij van het geluid in Heerde?

Han S
3 november 2008, 17:47
Ja, dat weet ik niet hoor. Dan verplicht je de geluidsman dus om het hele optreden geconcentreerd op te letten wanneer en wie er een solo gaat spelen. Dat vind ik nogal wat. In mijn optiek moet de geluidsman het niveau van het basisgeluid afstellen, en moet je op het podium zorgen voor de dynamiek, zoals gitaren harder tijdens een solo.


Jij bent geluidsmannen gewend die zichzelf bovenmatig belangrijk vinden en voortdurend op zoek zijn naar vrouwelijke vormen.

De geluidsman hoort geconcentreerd te letten op wat er op het podium gebeurt en zal op zijn ervaring kunnen voelen wat er gaat komen. Je hebt namelijk ook wel eens keyboardsolo's en die gasten hebben hun levels zelden goed op orde.

bert k
3 november 2008, 17:48
Ja, dat weet ik niet hoor. Dan verplicht je de geluidsman dus om het hele optreden geconcentreerd op te letten wanneer en wie er een solo gaat spelen. Dat vind ik nogal wat. In mijn optiek moet de geluidsman het niveau van het basisgeluid afstellen, en moet je op het podium zorgen voor de dynamiek, zoals gitaren harder tijdens een solo.
Ja, hallo, dat is zijn vak. Een beetje concentratie is toch het minste wat je mag verwachten.
En al ben ik het met je eens dat je als band zelf aan je dynamiek moet werken, is dat niet echt meer van toepassing in grotere zalen waar je over een PA speelt. Je hebt dan als gitarist echt geen beeld van het totaalvolume, en daarom zit er nou juist een geluidsman.

Harald
3 november 2008, 17:57
Harald, nu ik je hier toch spreek (je was zaterdag al weg voordat ik het in de gaten had), wat vond jij van het geluid in Heerde?

Vond juist de bas wel lekker klinken... zal wel aan mij liggen. Kwam denk ik vrij vroeg in de eerste set binnen, leek na het eerste nummer wat ik hoorde wat harder te gaan. Vond het lage volume eigenlijk wel prettig in die setting (echt een sfeervol zaaltje is het nu niet) en hoeveelheid publiek. (Donderdag in Eindhoven naar Adrian Belew geweest. Stond direct bij het podium, dat was vrij hard. Dan is wat rust af en toe wel lekker. Retegoede ritmesectie bij hem trouwens. Een broer en zus van 21 en 22 die moeiteloos van die complexe King Crimson nummers spelen.) Overall was de sound niet echt slecht, maar vermoed dat Gerard en zijn maat het wel iets beter gedaan hadden. Leek bij de drums alsof vooral de bass drum versterkt was, en bas was idd. duidelijk aanwezig. Leek mij een vrij authentiek geluid voor de stijl. Alleen vond ik beide gitaren niet echt lekker klinken. De slide op de fender was wat schel, en ritme op de tele net iets te rafelig. Die Gibson klonk wel goed. Wel werden de gitaarsolos er niet echt uitgetild. Leek inderdaad vooral veel backline voor de gitaren. Zang was OK, piano had af en toe wel iets meer gehad.

EuroCinema
3 november 2008, 18:00
Ja, hallo, dat is zijn vak. Een beetje concentratie is toch het minste wat je mag verwachten.
En al ben ik het met je eens dat je als band zelf aan je dynamiek moet werken, is dat niet echt meer van toepassing in grotere zalen waar je over een PA speelt. Je hebt dan als gitarist echt geen beeld van het totaalvolume, en daarom zit er nou juist een geluidsman.
Je kunt wel in overleg met de geluidsman bepalen wat je solo- en slagvolume zijn. Als je een booster hebt of een volumepedaal met een minimumstand, is dat goed te doen. Ik heb weleens meegemaakt dat de geluidsman van een zaal op het laatste moment afzei. Een bevriende (fulltime professional) geluidsman sprong in en deed de soundcheck, inclusief zulk overleg, gooide vervolgens een zeil over de tafel en door ging naar zijn betaalde gig. Beetje vreemd natuurlijk, maar het resultaat was prima. We hebben 2 sets gespeeld zonder geluidsman en volgens de aanwezigen met prima geluid.