PDA

View Full Version : I will follow - U2 live



Lossesnaar
3 november 2008, 12:48
Goedemorgen,

wij willen I will follow gaan spelen en mijn vraag is hoe alles synchroon te krijgen is. Ik moet nog in de juiste instellingen duiken van The edge, maar ik ga er vanuit dat zijn delaytyd de maat is voor de snelheid, kan het dan niet anders dan dat we de drummer met een klik laten spelen? Of is de delaytyd helemaal niet zo lang als ik denk? (mijn delay "meetappen" op mn effectenbak doe ik uiteraard liever niet).
Graag wat advies/tips,

bvd

gr Marco

vincent136
3 november 2008, 13:34
Waarom wil je het niet meetappen ? Ik ken een gitarist die dat ook zo doet; wanneer de drummer de 1e 4 tikken geeft met zijn stokken tikt hij ook mee met zijn voet op het tap pedaal. Zo heeft hij de juiste delay tijd. Wel zorgen dat je drummer erg strak speelt, dat is een voorwaarde. (hoewel dat altijd moet natuurlijk)

Lossesnaar
3 november 2008, 18:14
ja het zou moeten kunnen, en fluctueer je wat dan kun je altijd opnieuw tappen tijdens het nummer. Maar moet het niet echt op de ms kloppen of valt dat wel mee, nogmaals we hebben het nog niet geprobeerd.

vincent136
4 november 2008, 12:02
Probeer het dan eerst eens zal ik zeggen, wie weet valt het reuze mee. WAt voor delay pedaal heb je trouwens ?

Lossesnaar
4 november 2008, 13:59
ik heb een zoom, check mn sig ;) Ik heb het gister toevallig in mn eentje getest, en heb de tyd op 225 ms gezet (stuk of 4x), met een mix (=volume van de delay) op 100% en dat was redelijk strak te spelen (let wel in mn eentje), dan sla ik hem aan en beluister het ritme en begin dan met spelen. Vraag is even hoe de strakheid gaat als we samen spelen (ik denk niet dat ik in al het lawaai mkijn delaytijd kan horen, laat staan ons riitme daar nog s op te syncen, dan weer zou je het om moeten draaien en zelf meetappen), blijft mijn vraag bij een kleine fluctuering, klinkt het dan nog wel mooi....enja dat moeten we idd ook een keer samen proberen.
Zijn er verder nog tips kwa geluid, en dan vind ik het belangrijkst de delaytyd (ik google 225ms), aantal delays en volgens mij ook redelijk wat reverb....ook die info is zeer welkom, bvd.

gr

Mitch
4 november 2008, 18:46
Reverb moet je niet aan beginnen, wordt het alleen maar onduidelijker van. Als dit je enige nummer wordt waar de timing erg strak moet zou ik er niet té veel werk van maken, maar als je sowieso de boel al wat strakker wilde gaan maken is dit natuurlijk een leuk begin. Voor de hand liggend is dat de drummer jou goed moet kunnen horen. Hoe je dat doet is een tweede... goede monitor, koptelefoon: hangt van de drummer af wat -ie prettiger vindt. Click track is zeker niet noodzakelijk, als -ie jou maar goed hoort.
Een simpele truuk is om vlak voor je met de flageoletten begint, even gedempt aan te slaan zodat de drumer goed de delays en dus de delay tijd hoort. Vergis je niet, het op deze manier samenspelen vereist behoorlijk wat oefening/routine. Doe het vaak genoeg voordat je live gaat!
Andere simpele truuk is het delay level wat terugdraaien zodat het tempo niet zo nauw luistert :D

Harald
4 november 2008, 19:43
Of de drummer leert met een clicktrack spelen... Als de drummer zich op jouw repeats moet richten wordt het tricky denk ik. De tip van Mitch om af en toe even te dempen zodat de repeats goed te horen zijn is dan wel handig trouwens.

Lossesnaar
5 november 2008, 00:07
kyk, dat zijn antwoorden mitch =) (toffe tribute band overigens) Zou je me s op weg kunnen helpen vwb delaytyd e.d., graag namelijk.
Ik denk dat we dan maar voor dem optie moeten gaan (voorlopig) dat de delays wat minder volume hebben.

thnx

Mitch
5 november 2008, 00:58
Rond de 200ms, afhankelijk van hoe snel je 'm wil spelen. Maar goed, eigenlijk is I Will Follow juist één van die nummers waar het niet zó heel erg nauw luistert. Vandaar dat -ie ook vrij regelmatig gecoverd wordt :D
Numers als Bad of Streets, da's een ander verhaal.
Wat wel scheelt bij I will Follow is als je twee settings zou kunnen maken (je hebt toch al een multi-bak). Op het moment dat je met de flageoletten begint in de brug is het leuk als je je delays iets meer feedback geeft (hoger level). Dan 'zingen' ze wat meer. Zodra je dan weer teruggaat naar de main riff weer terug naar de normale setting. Delay redelijk achterin, niet te hoog level en hooguit vier herhalingen.