PDA

View Full Version : Steeds weer die 21 frets.....



JP074
3 november 2008, 02:12
Hey,

ik lees hier vaak fantastische verhalen over Tele's en Strat's, maar er is 1 ding dat me blijft verbazen: vaak hebben ze maar 21 fretten/posities......en dat is juist DE reden dat ik geen niet-USA fender heb. Ik zou namelijk dolgraag een Stratocaster hebben met Maple toets voor erbij ( ik heb er ong E 500 voor over) maar dat is onhaalbaar omdat die geweldige Mexicaans en Japanse Fenders maar 21 Fretten hebben.
Bij Gibson, Ibanez, Yamaha, etc hebben ze dat niet......

Het maakt mij nogal wat uit , Bm moeilijk Am uitgebreid moeilijk, Em, etc...

Mijn vraag: waarom is dit zo, het is toch niet zo moeilijk of duur om er 22 fretten op te plaatsen?!!!

Dus: wie weet waarom dit zo is?

minoin
3 november 2008, 02:19
Sommige puristen zijn er heilig van overtuigd dat de best plaats op een pickup te plaatsen bij ongeveer de 23/24ste fret is. Schijnt met de bouw van een gitaar te maken. Zelf merk ik het verschil niet echt tussen mijn Nighthawk en C-7, maar goed dat zijn ook twee totaal verschillende gitaren.

Spitfire
3 november 2008, 02:20
Nouja, ik kom eigenlijk nooit boven de 17e fret en als dat wel zo is speel ik het wel op een snaar eronder.

eggen_h
3 november 2008, 02:21
hoe bedoel je bm am uitbreiden? dat is toch overal op de hals wel te doen?

Luke-wannabe
3 november 2008, 02:54
Ik ben geen purist, maar ben het daar wel heel erg mee eens. Het klinkt gewoon anders. Maar dat heeft niks hier mee te maken, want de pu zit op de zelfde plek bij een 21 frets gitaar als bij een 22 frets.

@ TS: Fenders hadden oorspronkelijk 21 frets, daarin zijn ze een beetje blijven hangen denk ik.. Maar heb je echt zo hard die 1 extra fret nodig? Des noods zet je een andere neck op de gitaar..

Muzieknono
3 november 2008, 07:47
Zelf bouwen???
Mvgr Dirk Jan :metal:

skabouter
3 november 2008, 09:22
Zelf merk ik het verschil niet echt tussen mijn Nighthawk en C-7, maar goed dat zijn ook twee totaal verschillende gitaren.
Sorry vriend, maar deze gaat de notulen in :D

en inderdaad, waarom wil je die extra ene fret? voor die extra noot? je kan evt benden, en je kan ook een octaaf later een octaverende pinch-harmonic gebruiken.....misschien onbekende technieken, ik weet het niet, maar het opent wel deuren.

jerome
3 november 2008, 09:40
Er zijn wel USA en Japanse Fender Strats met 22 frets maar ze zijn 2e hands wat lastiger te vinden.
Ik heb bijvoorbeeld een Fender USA Strat model USA American Special Series modelnr. 110 6502 en die heeft 22 frets.
Dit is HSS Strat origineel met Floyd Rose en zal 2e hands al gauw tussen de 900 en de 1000 € komen, omdat je m weinig 2e hands tegenkomt en er toch redelijk wat mensen naar op zoek zijn.
Er zijn ook Strats in de Richie Sambora uitvoering en die hebben dacht ik ook allemaal 22 frets, maar zijn dacht ik ook allemaal HSS Strats en volgens mij de meeste met FR

Misschien eens uitkijken naar een Fender Japan Contemporary Standard 22
Ik heb een paar maanden geleden nog eentje 2e hands gekocht voor 500 €
Alder body
Maple fretboard
22 frets
3 x s/c (3 x single coil pick-ups)
Classic tremelo system I met fijnstemmers
lockzadels boven de kam
bouwjaar ergens tussen 1984 en 1987
http://i137.photobucket.com/albums/q235/jeroenm2/DSC00072.jpg

Dweezman
3 november 2008, 10:48
Eens per jaar kom ik al solerend op die hoogste positie uit. Die momenten worden nog intenser omdat ik dan expressief -met vertrokken gezicht- omhoog bend tot de gewenste toonhoogtes. Met een 22-ste fret moeten alle vrouwen dit spectakel missen....

zoon van Piet
3 november 2008, 12:07
tele's en strats hadden oorspronkelijk 21 frets. dat veranderde pas eind jaren tachtig, onder invloed van de superstrats van jackson en charvel. Maar de eerste jap-strat die ik kocht had 22 frets. De vintagemodellen hebben nu 21 frets, de modernere 22. Die 22e fret is meestal gezet op een lichte uitloper van de toets. Hierdoor kun je zelfs 22fret-necks kopen ter vervanging van je 21fret neck.
Voor de plaatsing van het halselement maakt het niet uit. dat ding staat op dezelfde plek, de 24 fret - precies waar die hoort.

fransoos
3 november 2008, 12:39
Fender maakte ook de strat +, en daar tel ik toch ook 22 fretten op. Deze gitaar is nog wel redelijk in de markt te verkrijgen ( ca. 900 euro ) en nog eens van goede bouwkwaliteit ook. Alleen zover ik weet SSS.

JER00N
3 november 2008, 12:42
Snap niet waarom ze de halspickup op de plek van de 24ste fret zetten. OK, wellicht omdat daar de tweede harmonische zit (weet niet precies hoe ik het moet zeggen), maar dat geldt dan ook alleen als je een open snaar speelt, wanneer je bijv. een noot op de 7e fret pakt zit die plek weer een paar cm richting de brug...

zoon van Piet
3 november 2008, 13:03
Snap niet waarom ze de halspickup op de plek van de 24ste fret zetten. OK, wellicht omdat daar de tweede harmonische zit (weet niet precies hoe ik het moet zeggen), maar dat geldt dan ook alleen als je een open snaar speelt, wanneer je bijv. een noot op de 7e fret pakt zit die plek weer een paar cm richting de brug...


het is niet zozeer de harmonische, als wel de klankkleur die deze plaatsing teweegbrengt. Ik had ooit een 24fretstrat - een hele goeie Valley Arts- waar ik het 'echte' dikke nekgeluid (wat ze tegenwoordig de 'Texas tone') noemen niet uit kreeg. simpelweg omdat het element een cm of anderhalf van die sweetspot vandaan zat..
Bijna alle klassieke gitaarmodellen (gibson, fender, gretsch etc..) hebben de halspu op de 24e fret zitten en daar zal een gegronde reden voor zijn.

Luke-wannabe
3 november 2008, 13:10
Precies. Ik heb Orpheo ook wel een zoiets zien zeggen, maar dit klopt gewoon niet. Door sommige rigs (veel gain) hoor je eigenlijk niet dat de neck pu dan niet goed zit, maar bij de wat 'natuurlijkere' sounds hoor je duidelijk dat de pu net iets anders reageert. Niet dat lekkere typische halspu geluid.

Riky
3 november 2008, 13:13
zoveel fretten heb je niet nodig! Ik speel gewoon door op de elementen!

zoon van Piet
3 november 2008, 13:17
Roy Buchanan speelde gewoon door zonder frets, tot bijna aan de brugpu..
maar ja, dat was op een tele. En hij was Roy Buchanan..

waar is dat filmpje ook weer? ah! hier! (http://www.youtube.com/watch?v=AXoA7JjDU9g)

Nielsje
3 november 2008, 13:24
.....zoiets zien zeggen...

Huh??!?!


maar dit klopt gewoon niet.


Inderdaad, typisch een forum-verspreking :D

Orpheo
3 november 2008, 13:55
Precies. Ik heb Orpheo ook wel een zoiets zien zeggen, maar dit klopt gewoon niet. Door sommige rigs (veel gain) hoor je eigenlijk niet dat de neck pu dan niet goed zit, maar bij de wat 'natuurlijkere' sounds hoor je duidelijk dat de pu net iets anders reageert. Niet dat lekkere typische halspu geluid.

nee, het klopt niet wat jij zegt. zodra je gefret gaat spelen, wat je doet, schuift die sweet spot op naar de brug. die halspup maakt dus eigenlij niets meer uit. het is warmer, maar die sweet spot werkt alleen op de open snaren. heb ik je al eens verteld, maar men wil er niet aan. de reden dat ie daar altijd zit, is historie; wij gitaristen vinden die sound het lekkerst, omdat we gewend zijn aan die sound. maar het is niet zo dat dat perse beter is.

JP074
3 november 2008, 14:35
Hey,

Ik kom er ong 30 keer per dag.wat mij stoort is de onmogelijkheid ( bijvoorbeeld soleren in BM, of Em ( bijvoorbeeld die D op de 22e v/d hoge E opdrukkenb naar E, of Am penta uitgebreid...) Ik lig er niet van wakker, maar waarom heeft mijn USA Standard HSH strat dan wel 22 fretten.


Eens per jaar kom ik al solerend op die hoogste positie uit. Die momenten worden nog intenser omdat ik dan expressief -met vertrokken gezicht- omhoog bend tot de gewenste toonhoogtes. Met een 22-ste fret moeten alle vrouwen dit spectakel missen....

zoon van Piet
3 november 2008, 14:38
nee, het klopt niet wat jij zegt. zodra je gefret gaat spelen, wat je doet, schuift die sweet spot op naar de brug. die halspup maakt dus eigenlij niets meer uit. het is warmer, maar die sweet spot werkt alleen op de open snaren. heb ik je al eens verteld, maar men wil er niet aan. de reden dat ie daar altijd zit, is historie; wij gitaristen vinden die sound het lekkerst, omdat we gewend zijn aan die sound. maar het is niet zo dat dat perse beter is.

Hier hebben we het al vaker over gehad, Orpheo. En we komen er niet uit :)
( da's okee, het wordt pas vervelend als we allemaal hetzelfde gaan denken..)
Maar of we die plek verkiezen omdat we het gewend zijn, of het historisch gezien de voorgeschreven plek is geworden, maakt niet uit. een halselement geeft uitsluitend op die plaats het 'juiste' geluid.
En dat geldt zeker voor een cleane stratsound.

( overigens bedoel ik met de 'sweetspot' in mijn post de plaats vd pu, niet die van de harmonische boventonen.)

Orpheo
3 november 2008, 14:47
Hier hebben we het al vaker over gehad, Orpheo. En we komen er niet uit :)
( da's okee, het wordt pas vervelend als we allemaal hetzelfde gaan denken..)
Maar of we die plek verkiezen omdat we het gewend zijn, of het historisch gezien de voorgeschreven plek is geworden, maakt niet uit. een halselement geeft uitsluitend op die plaats het 'juiste' geluid.
En dat geldt zeker voor een cleane stratsound.

( overigens bedoel ik met de 'sweetspot' in mijn post de plaats vd pu, niet die van de harmonische boventonen.)

mijn post bestaat uit 2 delen; de pup zit op de goeie plaats voor juist DIE tone. die tone zijn wij gitaristen al meer dan 50 jaar gewend, en daarom willen we niet anders. ik ook niet hoor. maar om te zeggen dat die sweet spot daar perse zit vanwege die harmonic, blabla. gelul, en dat heb ik al uitgelegd. de hoogte van de toon hangt af van de lengte van de snaar, en hoe korter die wordt, hoe korter de golven worden dus, en hoe dichter de knopen en buiken op elkaar gaan staan, en dus hoe meer de plekken van de harmonics naar elkaar gaan schuiven. middelbare school natuurkunde. echt supersimpel en logisch.

dat is HET argument dat men aandraagt, maar dat klopt dus niet. het is veel logischer als men zegt 'die plek, daar zit al 50 jaar de pickup, en die zijn we gewend, in looks en tone, en daarom willen we niet anders'.

waarom fender die pup daar neerzette is bekend; hij kon geen nooit spelen en zette de pickup op de plek die hij het lekkerst vond klinken. dat de telecaster 21 frets had, was toeval. immers, de eerste gitaren, sec gitaren, hadden maar 14 frets. en dat ging pas later uitbreiden. De reden blijft gewoon gissen.

zoon van Piet
3 november 2008, 14:54
het is veel logischer als men zegt 'die plek, daar zit al 50 jaar de pickup, en die zijn we gewend, in looks en tone, en daarom willen we niet anders'.

waarom fender die pup daar neerzette is bekend; hij kon geen nooit spelen en zette de pickup op de plek die hij het lekkerst vond klinken.

Precies. Dat is ook wat ik zeg. Al dan niet toevallig op de plek van de 24e fret. en de plek die niet alleen leo, maar ook anderen het best vonden klinken..

we worden het best eens!

Luke-wannabe
3 november 2008, 18:23
nee, het klopt niet wat jij zegt. zodra je gefret gaat spelen, wat je doet, schuift die sweet spot op naar de brug. die halspup maakt dus eigenlij niets meer uit. het is warmer, maar die sweet spot werkt alleen op de open snaren. heb ik je al eens verteld, maar men wil er niet aan. de reden dat ie daar altijd zit, is historie; wij gitaristen vinden die sound het lekkerst, omdat we gewend zijn aan die sound. maar het is niet zo dat dat perse beter is.
Maar ik heb het eigenlijk ook niet over de 'sweet spot', het gaat er gewoon om 'waar' het signaal opgevangen word. Hetzelfde als dat je iets meer naar de hals toe aan hals aanslaat dan waar je gebruikelijk aanslaat. Dat klinkt ook mellower.
Ik heb overigens ook niet gezegd dat het eens beter of slechter is. Ik vind het gewoon fijner als de pu op de goede plek zit, andere mensen horen het niet. Nou fijn voor hun, want hierdoor vallen voor mij een hoop gitaren af.


Edit: Haha misschien handiger om eerst te lezen.
In principe bedoelen we geloof ik het zelfde.

johanb
3 november 2008, 18:31
Ik heb gelezen dat leo fender de gitaar oorspronkelijk een halve toon lager stemde, in es . Dat paste beter bij de Jazz muziek.Dan zou het verhaal van de 24e fret als sweetspot niet kloppen

Orpheo
3 november 2008, 20:16
Ik heb gelezen dat leo fender de gitaar oorspronkelijk een halve toon lager stemde, in es . Dat paste beter bij de Jazz muziek.Dan zou het verhaal van de 24e fret als sweetspot niet kloppen

tuurlijk wel. de snaarlengte blijft hetzelfde. de spanning maakt niet uit voor mijn buiken/knopen verhaal.

johanb
3 november 2008, 20:18
Inderdaad ,had ik even niet aan gedacht

sugarfish
3 november 2008, 20:35
Ik zou namelijk dolgraag een Stratocaster hebben met Maple toets voor erbij ( ik heb er ong E 500 voor over) maar dat is onhaalbaar


Gooi er 100 bij en je kunt een USA Fender scoren met 22 frets en maple neck....
Mij is het ook gelukt...