PDA

View Full Version : Snaarlengte, snaarspanning en toonhoogte



aaronstonebeat
2 november 2008, 23:21
Mogelijk is dit hier al eerder besproken en ben ik me er niet van bewust; van het weekend vroeg ik me (weer eens) af wat de invloed is van de snaarlengte 'buiten het speelgebied' op de totale spanning. Ik had altijd het gevoel dat een hoge E op een 6 in lijn-kop strakker staat dan op een 3 bij 3 omdat de afstand tussen de topkam en de mechaniek daar groter is; en dat extra stuk snaar moet toch ook onder spanning staan? En het deel achter de brug ook.

Googlend over het onderwerp kwam ik dit betoog tegen: http://www.logosfoundation.org/kursus/4040.html. Reuze interessant. De toonhoogte is recht evenredig met de lengte van (het trillende deel) van de snaar. Eigenlijk wist ik dat al: de 12de fret zit halverwege de snaar en die klinkt daar een octaaf hoger, de snaarlengte is gehalveerd, de frequentie verdubbeld. Maar er is ook dat 'surplus' aan snaar; op de hoge E van een strat misschien wel 20 cm. Maakt dat dan niet uit?

Stel je hangt een 010 snaar van dubbele lengte, zeg 126 cm, aan het plafond en hangt daar 7,35 kg aan dan zou die als een E op de D-snaar 2de fret moeten klinken. Maar als je 'm halverwege zou kunnen fretten hoor je weer de hoge E van de gitaar; ondanks dat er nu 63 loze centimeters zitten tussen de punten van fretten en ophangen. Dus maakt die lengte boven de topkam en achter de brug niet uit. En dus maakt ook de configuratie van de mechanieken niet uit.

Zie ik het juist of dool ik?

Nog meer interessants in dat artikel, zoals het verband tussen de hoek die de snaar maakt bij brug en topkam en de klank.
Als je een snaar een octaaf hoger wilt stemmen, moet je er 4x zoveel spanning op zetten. En om bij dezelfde spanning een octaaf lager te klinken, moet een snaar 4x zoveel massa hebben, en dus de dubbele diameter.

snaarplukker
3 november 2008, 00:07
Gelukkig hebben ze de snaar van de lage E ca 4x zo dik gemaakt als de snaar van de hoge E. Een hals van 4 meter is echt moeilijk te bespelen.;)

Cees

aaronstonebeat
3 november 2008, 00:29
Gelukkig hebben ze de snaar van de lage E ca 4x zo dik gemaakt als de snaar van de hoge E. Een hals van 4 meter is echt moeilijk te bespelen.;)

Cees

Inderdaad! Zelfs wat minder zal niet meevallen: http://www.youtube.com/watch?v=qTX3CaTWbkM :)

Maar het gaat dus om de vraag of de opstelling van de mechanieken invloed heeft op de snaarspanning.

Dootch
3 november 2008, 11:55
Maar het gaat dus om de vraag of de opstelling van de mechanieken invloed heeft op de snaarspanning.

Puur fysisch wel omdat de snaar niet wrijvingloos over de brug gaat.
Als de snaar onder hoek door het gleufje gaat zal de wrijving op de gleufkant groter zijn als de hoek groter wordt. Dit vertaalt zich in een hoger spanning in het snaardeel tussen het spleetje en de mechaniek om een bepaalde spanning te verkrijgen in het "speelbare" deel van de snaar

Het deel dat vrij klinkt heeft dan per definitie een lagere spanning. Maar deze lagere spanning is dezelfde (voor een zelfde snaar) voor alle gitaren met de zelfde mensuur (snaarlengte).