PDA

View Full Version : Gitaren testen, adviezen?



NoobjeNrZoveel
2 november 2008, 22:23
Hallo iedereen,

Zoals jullie aan mijn nickname kunnen zien, ben ik nog niet zo heel ervaren in gitaar-land. :)
Nouja, ik speel nu iets meer dan een jaar (= een jaar gitaarles, bij het beginnen van mijn gitaarlessen begon eigenlijk ook mijn 'gitaar-carrière') Ook ken ik al redelijk wat muziektheorie en heb ik me redelijk ingelezen over alles.

Ik weet dus ongeveer hoe de soorten gitaren ongeveer klinken en bij welke stijlen ze ongeveer passen, maar met de praktische kant heb ik nog niet heel veel ervaring. Bij termen als 'het tele-hoog', 'twang', en 'Nou, ik vond hem nogal wollig klinken op het nek-element' kan ik me redelijk wat voorstellen, maar ik heb geen idee hoe het nou echt klinkt. Daarom wil ik in een winkel wat gitaren gaan testen. Ook omdat ik me wil gaan oriënteren op een nieuwe gitaar of versterker (ik heb nu een Ibanez Gio GRG07LTD2 (http://profile.ultimate-guitar.com/Conehead/pictures/gear/95864/) en een Fender G-Dec Junior, die gitaar is eigenlijk een soort metal-gitaar, terwijl ik nu toch ook veel interesse heb gekregen in blues en een beetje jazz) is het wel handig om eens te weten wat alles nou is.
Ik wilde dat bij Kees Dee in Amersfoort gaan doen. En dan nu de vraag aan jullie: Welke gitaren moet ik echt testen om een goede indruk te krijgen van welke gitaren er allemaal verkrijgbaar zijn?
Ik zat zelf te denken aan :
- Stratocaster
- Telecaster
- Les Paul

Iemand nog aanvullingen?
Of heeft iemand nog tips qua versterkers? (of weet iemand dagen waarop het redelijk rustig is in de winkel zodat je rustig je gang kan gaan?)
(Liedjes/riffs/licks om een gitaar mee te testen? Waar moet je goed op letten bij de aanschaf van een gitaar? )
Een redelijk lang verhaal, veel vragen, ik hoop dat ik niet te veel tot last ben :hippie:

Daan_B
3 november 2008, 10:35
Hee dude, wat mag de gitaar gaan kosten:)?
Dan kunnen we je beter helpen, ik kan je natuurlijk een Gibson LP aanraden maar die koop je waarschijnlijk niet als 2e gitaar ;).

NoobjeNrZoveel
3 november 2008, 16:35
Eehm, ik dacht al dat ik vaag over zou komen.
Het gitaren testen is als eerste instantie niet bedoeld om meteen tot aankoop over te gaan, maar meer om een beeld te krijgen welke gitaar nou wat doet.

Duidelijke vraag:
Wat zijn de 'grote' gitaarmodellen?

Een mens kan zoveel over van alles lezen of op YouTube filmpjes kijken, maar weet pas echt wat een gitaar is en kan als je er zelf op gespeeld hebt. Nu heb ik in het dagelijks leven niet zoveel kans om op een verschillende gitaren te spelen, dus wil ik een dagje gitaren gaan bespelen om eens een stuk praktijk-ervaring op te doen. Ik wil dus een spreekwoordelijke 'tour door gitaarland' maken.
Maar dat ik dit wil testen heeft voor jullie antwoorden eigenlijk niets te maken, het is alleen als uitleg. Wat ik van jullie wil weten, welke gitaren zijn gitaren waarvan jij vindt "Als je alle/de meeste 'gitaarsoorten' wilt kennen, deze moet je zeker eens bespeeld hebben" en dan een lijstje gitaren.

Ik hoef niet te weten van "Nou ik zou een Indie gitaar nemen, die is veel beter dan een Squier voor de prijs", ik wil dingen weten zoals "Ik zou een Strat, een Tele, $ander_gitaarmodel testen, als je die gitaren kent dan heb je een goed beeld van welke soorten gitaren er op de markt zijn.

Ik hoop dat ik nu wat duidelijker ben.
Als jullie per se een budget willen hebben dan is dat ongeveer 700 euro max. Maar dat heeft er eigenlijk niks mee te maken.

M Kactus
3 november 2008, 16:44
Eehm, ik dacht al dat ik vaag over zou komen.
Het gitaren testen is als eerste instantie niet bedoeld om meteen tot aankoop over te gaan, maar meer om een beeld te krijgen welke gitaar nou wat doet.

Duidelijke vraag:
Wat zijn de 'grote' gitaarmodellen?

Een mens kan zoveel over van alles lezen of op YouTube filmpjes kijken, maar weet pas echt wat een gitaar is en kan als je er zelf op gespeeld hebt. Nu heb ik in het dagelijks leven niet zoveel kans om op een verschillende gitaren te spelen, dus wil ik een dagje gitaren gaan bespelen om eens een stuk praktijk-ervaring op te doen. Ik wil dus een spreekwoordelijke 'tour door gitaarland' maken.
Maar dat ik dit wil testen heeft voor jullie antwoorden eigenlijk niets te maken, het is alleen als uitleg. Wat ik van jullie wil weten, welke gitaren zijn gitaren waarvan jij vindt "Als je alle/de meeste 'gitaarsoorten' wilt kennen, deze moet je zeker eens bespeeld hebben" en dan een lijstje gitaren.

Ik hoef niet te weten van "Nou ik zou een Indie gitaar nemen, die is veel beter dan een Squier voor de prijs", ik wil dingen weten zoals "Ik zou een Strat, een Tele, $ander_gitaarmodel testen, als je die gitaren kent dan heb je een goed beeld van welke soorten gitaren er op de markt zijn.

Ik hoop dat ik nu wat duidelijker ben.
Als jullie per se een budget willen hebben dan is dat ongeveer 700 euro max. Maar dat heeft er eigenlijk niks mee te maken.

Snap ik.
- Les Paul
- SG
- Explorer
- Flying V
- Stratocaster
- Superstrats (zoals je Ibanez GRG)
- Telecasters
- Jaguars
- Jazzmasters
- ES335 (hollowbody)

Merkonafhankelijk. Als je die hebt gehad, heb je de verschillende "soorten" gitaren gehad. Afhankelijk van het merk, is de klank natuurlijk ook significant anders, dat begrijp je.

NoobjeNrZoveel
3 november 2008, 16:59
Heel erg bedankt!
Ik begrijp dat het merk invloed heeft op het geluid, maar ik mag aannemen dat het karakter van bijv. de Tele wel overal nog waar te nemen is?
(Ik neem aan dat het verschil tussen bijv. een Fender en een Squier niet zo groot is dat er één totaal anders klinkt dan een Tele) (Als de houtsoorten/pick-ups/het-wel-of-geen-Thinline-wezende gelijk is natuurlijk)

CardioClash
3 november 2008, 17:21
Als je gitaren moet vergelijken met vervoermiddelen dan is het verschil tussen bijvoorbeeld een Les Paul en een Strat het verschil tussen een motor en een auto (in de zin dat die duidelijk van elkaar verschillen), terwijl het verschil tussen squier/fender en epi/gibson het verschil is tussen suzuki en rolls royce.

Melon1510
3 november 2008, 18:39
Als jullie per se een budget willen hebben dan is dat ongeveer 700 euro max. Maar dat heeft er eigenlijk niks mee te maken.

Volgens mij heeft dat er wel mee te maken: als jij bij Kees Dee aankomt en vraagt of je op een Gibson LP van 2500 euro mag spelen, zal in het algemeen de eerste vraag zijn: heb je interesse om hem te kopen?
Aan de andere kant heeft Kees Dee wel een goede indruk op mij achtergelaten, dus of ze echt moeilijk gaan doen...

Tja, wat valt er nog aan het aloude Strato-/Telecaster/Les Paul toe te voegen? De Hollowbodies kan je proberen, een Gretsch of Epi of Gibson. Als je voor blues wilt gaan weet ik niet of Dean etc. zo geschikt zijn.

~Dimitri~
3 november 2008, 19:47
[quote=M Kactus;1854323]Snap ik.
- Les Paul
- SG
- Explorer
- Flying V
- Stratocaster
- Superstrats (zoals je Ibanez GRG)
- Telecasters
- Jaguars
- Jazzmasters
- ES335 (hollowbody)

als je de flying V en de explorer er tussen smijt , mag de firebird er ook wel in !?:dontgeti::noob:

M Kactus
3 november 2008, 20:42
[quote=M Kactus;1854323]Snap ik.
- Les Paul
- SG
- Explorer
- Flying V
- Stratocaster
- Superstrats (zoals je Ibanez GRG)
- Telecasters
- Jaguars
- Jazzmasters
- ES335 (hollowbody)

als je de flying V en de explorer er tussen smijt , mag de firebird er ook wel in !?:dontgeti::noob:

Zeker, een spijtige oversight van een gitaar met erg eigen klank.

macwilliams
3 november 2008, 23:06
Hallo iedereen,

*knip*

Iemand nog aanvullingen?
Of heeft iemand nog tips qua versterkers? (of weet iemand dagen waarop het redelijk rustig is in de winkel zodat je rustig je gang kan gaan?)
(Liedjes/riffs/licks om een gitaar mee te testen? Waar moet je goed op letten bij de aanschaf van een gitaar? )
Een redelijk lang verhaal, veel vragen, ik hoop dat ik niet te veel tot last ben :hippie:

Het is ook wel makkelijk om te weten hoe ver je voor zoiets wilt reizen. Als jij bijvoorbeeld in heerlen woont en ik adviseer je een zaak in het pittoreske dorpje de hongerige wolf (boven groningen) (ja dat kan dus wel) dan heb je daar niet zo gek veel aan.


Meestal is dinsdag of donderdag wel goed tussen 09:00 en 12:00 want dan staat iedereen in de file:D

bastiaanvanbeek
4 november 2008, 09:01
Ik zou bijvoorbeeld een Stratocaster en een Les Paul testen, en dan kijken wat de verschillen zijn. Strats en les pauls zijn geloof ik een van de meest gecopieerde modellen, en gitaren zoals ibanez zitten er een beetje tussen in. ik weet niet wat je budget is, maar een tip kan ik je alvast geven: je kunt beter wat meer geld uitgeven aan een goede gitaar waar je jaren me kunt doen, dan een minder goede gitaar die je misschien na een jaar toch weer weg doet.

Riffs om een gitaar mee te testen zou ik hetzelfde houden, gewoon één bepaald nummer/riff kiezen die je steeds speelt wanneer je een andere gitaar pakt.

Qua versterkers zou ik gewoon eens gaan kijken wat je precies uit een versterker wilt halen (veel of weinig effecten, goede clean, voor gigs of voor thuis, etc) Een paar goede voorbeelden: Fender, Vox, Koch, Orange. Ohw ja, en natuurlijk voor een buizen versterker gaan, klinkt veeeeel beter.

En ten slot, zou ik op een tijdstip naar de muziekzaak gaan als mensen op school zitten of op hun werk zijn, bijvoorbeeld 's ochtends.

NoobjeNrZoveel
4 november 2008, 19:33
Volgens mij heeft dat er wel mee te maken: als jij bij Kees Dee aankomt en vraagt of je op een Gibson LP van 2500 euro mag spelen, zal in het algemeen de eerste vraag zijn: heb je interesse om hem te kopen?
Aan de andere kant heeft Kees Dee wel een goede indruk op mij achtergelaten, dus of ze echt moeilijk gaan doen...


Ik was gelukkig ook niet van plan om een Gibson LP van 2500 euro te testen, dat durf ik amper te spelen omdat ik dan steeds loop uit te kijken om hem niet te beschadigen. :seriousf:
(Ik weet dat niet iedere volwassene zo denkt, maar doordat 'de jeugd van tegenwoordig' niet een al te goede naam heeft, acht ik de kans klein dat een jongen van 14 al dichtbij de dure gitaren mag komen. :) )
Ik wilde met "Het budget heeft er eigenlijk niks mee te maken" voorkomen dat iedereen met suggesties zou komen om het beste waar voor mijn geld te krijgen, terwijl dat nu even niet de vraag was.

@ Bastiaanvanbeek (en de anderen) Is het handig om op een koopzondag te gaan of is dat een echte no-go?

Iedereen (alvast) bedankt voor alle tips en antwoorden! :hippie:

Braindead
4 november 2008, 20:12
Gewoon zelf wat dingen testen en kijken wat jou het beste bevalt. De prijs van een gitaar is ook een soort indicator voor de kwaliteitsklasse. Let wel, een "goede" gitaar hoeft voor jou niet persee de juiste gitaar te zijn. Er zijn meerdere goede gitaren met allemaal eigen eigenschappen en zoasl hier al gezegd werd is er veel verschil tussen een Strat en een Les Paul maar ook tussen een Jem 7 van Ibanez en een Gibson es 335. Het zijn allemaal goede gitaren maar de een zal in jou ogen toch veel beter zijn dan de ander. Testen dus en houdt ook goed voor ogen wat je zoekt in een gitaar.

Koop zondag lijkt me dat het dan toch aardig druk is dus probeer door de week tijdens werk/schooluren te gaan.