PDA

View Full Version : Fender Mexico upgraden



Broos
2 november 2008, 20:53
Hallo iedereen!

Ik wilde mijn Fender Mexico gaan upgraden omdat ik toch niet het geld voor een nieuwe heb(een echt goede) en ik deze super lekker vind spelen! En volgens mij is het hout en alles gewoon goed(vind vooral de nek heerlijk) en is het meer de hardware die hem een beetje in de wegzitten.

Ik heb vaak problemen met mijn tremelo, dat hij ontstemd. Dus ik was van plan om graptech nut&spring tree te nemen en ook nog locking tuners van schaller. Die rolling nut leek me niet zo'n goed idee omdat je daarvoor de nek moet aanpassen en ik heb gehoord dat er vrij snel vuil in komt wat de werking van die dingen erg tegen gaat. Ook een nieuwe brug want deze voelt toch een beetje gammel aan en geeft weinig sustain dus dacht ik aan de Wilkinson vs100 brug.

Dan nog de pickups. Hiervan heb ik niet echt een idee wat nou goede pickups zijn ik wil er gewoon goed geld instoppen dat wel en hoef niet hele goedkope budget pickups. Dan is het denk ik wel handig als ik hierbij even de stijl zet die ik veel speel zodat jullie mischien een advies kunnen geven.

Ik speel vooral: Jimi Hendrix, Van Halen, Metallica en een klein beetje dream theater!

Alvast bedankt!! Broos:blast:

pasqual
2 november 2008, 20:56
Ik speel vooral: Jimi Hendrix, Van Halen, Metallica en een klein beetje dream theater!

Alvast bedankt!! Broos:blast:


misschien een single coil sized humbucker in de brugpositie? dimarzio e.d.

groeten Pasqual.

Broos
2 november 2008, 20:56
Oja het is een strat geen tele. Met HSS config!

jerome
2 november 2008, 21:04
Floyd Rose erin en een enkelspoelig schakelbare humbucker (Dimarzio Dual Sound of zo) in de brug positie.
Heb je een veelzijdige gitaar waarmee je een heel eind komt met de gitaristen en bands die je noemt...

Renin
2 november 2008, 22:54
pafje (humbucker) in de brug lijkt me ook wel een goed idee

Check de site van Seymour Duncan voor soundfiles (GFS ligt hier ook goed in markt voor minder geld)

Floyd Rose zou ik niet doen, wordt erg duur zo bij elkaar. (en veel aanpassen)

Andere topkam, tuners en elementen ben je al snel aan de prijs.
Eventueel kijk je bij tonefactory voor extra goedkope pimp-opties zoals andere kleur slagplaat of zoiets.

Orpheo
2 november 2008, 23:15
ik zou er een prails inzetten. echte humbuckersound, p90 sound, echte stratsound, alleen heb je dan een schakelaartje nodig, maar goed, als je upgrade, kan je er net zo goed een nieuwe slagplaat op doen als je niet in deze een gaatje wilt maken. piezo in de brug, locking tuners, graphtech topkam...zo zou ik 't doen.

Broos
2 november 2008, 23:16
Nee klopt ik wil geen floyd rose. Ik vind het persoonlijk er enorm lelijk uit zien maar ook vind ik het minder mooi klinken dan een gitaar zonder locking nut. Ik heb uitgerekend nieuwe trem, tuners, nut, spring tree kom ik op zo'n 200 euro dus dat is wel te doen! En dan dus nut en spring tree van graptech. Tuners van schaller en een trem van wilkinson (vs100) is dit een goede keus?? Ik vind persoonlijk van wel maar ben benieuwd naar andere meningen want ik wil het wel goed doordacht hebben:D

Dan idd nog kijken voor pickups. Waarom alleen een andere humbucker en niet ook andere single coils? Ik ga dan idd kijken naar sound-samples. Enige adviezen op merken en welke types van bepaalde merken het beste samen gaan met dingen als van halen, jimi hendrix, metallica & dream theater??

Trouwens over zo'n slagplaat gesproken van dat shielding spul wat ze ook bij tonefactory verkopen is dat ook handig om gelijk te doen of maakt dat niet zo'n verschil qua ruis enzo?

Bedankt!

jerome
2 november 2008, 23:54
Dat een Floyd Rose minder mooi is natuurlijk een kwestie van smaak.
Maar dat je gitaar er per definitie minder goed van gaat klinken is niet waar.
Ik heb op 2 Strats respectievelijk een FR en een Kahler gemonteerd (niet zwevend) die in ruststand redelijk hard tegen de gitaarbody aandrukken (tegen een aan de binnenkant op de body gelijmd stripje hardhout) De veren staan namelijk redelijk strak gespannen en ik heb hoor- en voelbaar meer tone en meer sustain dan met de standaard Strat trems die erop zaten.
Vergeet ook niet dat een FR een redelijk zwaar blok metaal is dat als het goed contact maakt met de gitaar body de sustain, klank en felheid van de gitaar kan verbeteren t.o.v. een standaard trem
En voor mij is een dubbel locking systeem het enige systeem dat écht goed werkt tegen onstemmen...
Maar als jij het echt zó lelijk vind staan moet je het natuurlijk niet doen...

Renin
3 november 2008, 11:44
Ik heb uitgerekend nieuwe trem, tuners, nut, spring tree kom ik op zo'n 200 euro dus dat is wel te doen! En dan dus nut en spring tree van graptech. Tuners van schaller en een trem van wilkinson (vs100) is dit een goede keus?? Ik vind persoonlijk van wel maar ben benieuwd naar andere meningen want ik wil het wel goed doordacht hebben:D

Dan idd nog kijken voor pickups. Waarom alleen een andere humbucker en niet ook andere single coils? Ik ga dan idd kijken naar sound-samples. Enige adviezen op merken en welke types van bepaalde merken het beste samen gaan met dingen als van halen, jimi hendrix, metallica & dream theater??

Trouwens over zo'n slagplaat gesproken van dat shielding spul wat ze ook bij tonefactory verkopen is dat ook handig om gelijk te doen of maakt dat niet zo'n verschil qua ruis enzo?

Bedankt!

De verbeteringen die je suggereert zijn prima, maar ik zou zelfs wachten met locking tuners. Wie weet ontstemt je gitaar niet meer na een nieuwe topkam. Ik heb in ieder geval geen locking tuners nodig, en ik pluk er toch behoorlijk aan ;) Dat scheelt alweer een paar tientjes.

Van Halen propte ook een PAF humbucker in zijn gitaar om te rocken. Echte metalmonsters gebruiken wellicht actieve elementen, humbuckers met een nog hogere output. Zelf heb ik een Duncan Custom in een Fender USA strat gehad, maar het verschil in output met de singlecoils is dan wel erg groot. Een PAF sluit beter aan bij de singlecoils denk ik.

De single coils gebruik je minder voor rock/metal, maar meer voor bijvoorbeeld Hendrix, Chilli Peppers (halselement) of een solo o.i.d.

Vergis je overigens niet in de kosten. Als je al voor 200 euro wilt "verbouwen" en dan nog eens andere element(en) loopt dat ook al snel in de papieren. Misschien is het dan verstandiger om je gitaar te koop te zetten en een andere (2e hands) te kopen die aan je huidige wensen voldoet.

De keus van elementen hangt af van wat je ervoor uit wilt geven. Bij Seymour Duncan betaal je al gauw meer dan voor een GFS. E.e.a. is natuurlijk ook afhankelijk van welk element je wilt hebben. Check de verschillende internetwinkels voor actuele prijzen.

Ik zou zeggen: download gewoon alle samples die je maar kan krijgen (Youtube, SD etc.) en speel ze achter elkaar af. Haal telkens degene weg die je het slechtst vindt klinken tot je er zo'n 3 of 4 overhoudt. Kijk dan welk type het is en als het goed is, zijn het ongeveer dezelfde types. Je hebt dan (een beetje) een indruk wat je moet zoeken.

Een sample van een website is natuurlijk geen vergelijking met "live" geluid, maar het geeft wel een goede eerst indruk als het gaat om klankverschillen.

Broos
3 november 2008, 12:43
Oke PAF humbuckers worden dus aangeraden ik heb er nog nooit van gehoord heeft iemand mischien een link? Ik gebruik idd ook de voorste pickup voor hendrix vooral daar een aanrader voor om naar te kijken?

En orpheo wat is piezo??

Trouwens nieuwe gitaar lijkt me geen goede optie kan er max zo'n 300 euro voor krijgen stel ik verander hem voor zo'n 400 euro dan zit ik op een gitaar van 700 euro. Voordat geld kan ik denk ik niet krijgen wat k wil aangezien ik fender heerlijk vind spelen tov van gitaren als ibanez enzo vanwege de wat dikkere hals. Dus het is vooral de hardware van de gitaar waar ik niet zo tevreden mee ben verder speelt hij namelijk te gek!

Broos

beruk
3 november 2008, 12:58
Wellicht zijn dit ze voor je.:http://www.seymourduncan.com/images/products/electric/stratocaster/thumbnails/SJBJ-1.jpg
Passen gewoon in de ruimte van een single coil.
dit is bv een PAF:http://www.seymourduncan.com/images/products/electric/humbuckers/thumbnails/SH-55.jpg
Lijkt mij niet zo'n optie voor een strat

Renin
3 november 2008, 12:59
http://www.seymourduncan.com/products/electric/humbucker/vintage/59_model_sh1_an/

Is een PAF-type humbucker. Een PAF is een type (soort) humbucker. Je hebt ze natuurlijk van verschillende kleuren, merken, prijzen etc.

Wat de single coils betreft zijn er vast mensen die er meer verstand van hebben dan ik, om een Hendrix-tone te krijgen. Een goeie buizenbak is ook nooit weg. Pick-ups zijn natuurlijk maar een deel van de geluidsketen.

Orpheo
3 november 2008, 13:18
Oke PAF humbuckers worden dus aangeraden ik heb er nog nooit van gehoord heeft iemand mischien een link? Ik gebruik idd ook de voorste pickup voor hendrix vooral daar een aanrader voor om naar te kijken?

En orpheo wat is piezo??

Trouwens nieuwe gitaar lijkt me geen goede optie kan er max zo'n 300 euro voor krijgen stel ik verander hem voor zo'n 400 euro dan zit ik op een gitaar van 700 euro. Voordat geld kan ik denk ik niet krijgen wat k wil aangezien ik fender heerlijk vind spelen tov van gitaren als ibanez enzo vanwege de wat dikkere hals. Dus het is vooral de hardware van de gitaar waar ik niet zo tevreden mee ben verder speelt hij namelijk te gek!

Broos

zoek effe wat piezo is. ik ben Orpheo, niet Orpheopedia. nja ik ben in een goeie bui: piezo is een systeem dat ervoor zorgt dat je electrische gitaar gaat klinken als een akoestische gitaar.

een paf in een STRAT!! JONGENS! kom op. get real. veel de helder, te schel, te twangy. krijgt ie geen metallica mee, geen dreamtheater. hendrix al helemaaaal niet.

Prails, the way to go, no kiddin'. gewoon een prails in de brug mieteren, duckbucker in he tmidden, en een vintage strat singlecoil in de hals.

maar goed, ik zou sowieso iets heel anders gekocht hebben :chicken:



http://cgi.ebay.com/Godin-Xtsa-Electric-Guitar-with-Synth-Access_W0QQitemZ250315953641QQihZ015QQcategoryZ238 4QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem

Broos
3 november 2008, 17:34
Sorry orpheo niet zo bedoeld:satisfie:

Ik heb even geluisterd op seymour duncan welke ik het beste vond klinken persoonlijk vond ik de sh-14 het best klinken. Maar vna die prails kon ik geen samples vinden op de seymour duncan site:S