PDA

View Full Version : Ben jij tevreden over je sound.... echt ?



Dude
2 november 2008, 20:40
Ik richt dit topic niet op je speelstijl, maar echt alleen op je gear.

Ben jij 100% tevreden over je sound, of neem je genoegen met de spullen die je hebt. En als je tevreden bent, beschrijf dan vooral even waarom dat je dat bent, dus wat de spullen die je hebt maken dat je tevreden bent. En andersom natuurlijk hetzelfde verhaal....



De reden dat ik dit topic start, is omdat ik na een repetitie vol storingen en haperingen van mn gig gear volop geirriteerd alles in gig positie thuis geinstaleerd had, lekker zat te pielen zonder storingen (bleek lege batterij van mn draadloosdoos te zijn) en mezelf bedacht dat ik al anderhalf jaar met dezelfde spullen op het podium sta, mn backup gitaar echt alleen gebruik als ik een snaar breek in een set, en nog steeds rete tevreden ben met mn geluid (en vooral met de mogelijkheden van mn spullen, jvm met vol pedalenbakkie er voor)

Voor mij voorlopig geen andere spullen voor in de band, voor thuis blijf ik gas houden uiteraard, zou nog wel een gave gretsch willen, of een ibanez/esp metal gitaar, een voor mij nog volledig onbekend terrein.

Anyway.... vertel !!!!

Wiellem
2 november 2008, 20:43
Ik ben meestal tevreden, maar soms (lees bijna altijd) ontevreden wanneer ik weer iets nieuws gehoord/bespeeld heb.

Madcow
2 november 2008, 20:47
ik speel op een epiphone les paul studio en een micro cube. ik klaag niet. genoeg voor mij. ik heb geen pedalboard nodig, of een 4000euro dure amp.

livepulse
2 november 2008, 21:00
Over het algemeen ben ik zeer tevreden met mijn geluid. Ik speel inderdaad met pedalboard, een vrij simpele setup, maar heb tot nu geen klagen... tot ik mezelf terughoor... dan hoor ik dat er nog flink wat werk te doen is :)

Eko
2 november 2008, 21:03
Ik ben dik tevreden. Ik heb geleerd om het geluid zo te beinvloeden dat het mijn geluid wordt. Eigenlijk lukt het me om in iedere zaal of kroeg mijn sound te krijgen. Daarvoor sleep ik wel dezelfde spullen altijd mee.
Eigenlijk heb ik geleerd dat als je iets wilt , neem dan geen genoegen met imitaties o.i.d. maar ga gewoon voor de full Monty. Het geluid wat je er voor terug krijgt maakt het elke cent waard. Leer je techniek beheersen en weet hoe je je geluid opbouwt.
.........en ja ik heb inmiddels zo`n rek vol gitaren waar ik vroeger van droomde.

Il_Falco
2 november 2008, 21:10
Ik ben nooit tevreden over mijn sound. vooral mijn lead sound dan.
Maar het voordeel met de OD-20 is dat die zo divers is, dat ik er telkens kan aan draaien tot ik het op dat moment goed vindt. Maar als ik de volgende dag terug begin te spelen, vraag ik me steeds af of ik de dag ervoor eigelijk wel luisterde naar mijn sound. die vind ik dan lelijk en dan begint het draaien aan de knoppen terug van vooraf aan :D

Spitfire
2 november 2008, 23:02
Ik ben wel tevreden met mijn sound, clean klinkt het echt super naar mijn smaak (vooral als ik met een chorus erover speel). Medium gain ben ik ook heel tevreden over, gebruik eigenlijk alleen maar het drive kanaal van mijn Laney met de Jekyll kant van mijn Visual Sound J&H erover, klinkt echt geweldig. Als laatste speel ik vaak met m'n Large Beaver aan, maar daar heb ik de sweetspot nog niet echt gevonden. Als ik ermee over een clean kanaal speel klinkt het veels te gecompressed en over het drive kanaal wordt het al gauw erg rommelig. Ik hoop dat ik het beter kan maken door iets meer tijd te besteden aan instellen en wat netter te gaan spelen met m'n fuzz aan.
Hoe stellen jullie je versterker eigenlijk in als je met een fuzz gaat spelen?

Overigens vraag ik me wel af of mijn geluid in een live-situatie een beetje overeind blijft. Alle bands waar ik het geluid erg vet van vind spelen over 4x12 stacks en dan sta ik daar met een 1x12 combo...

rickert
2 november 2008, 23:28
Ik ben helemaal tevreden over m'n sound. Ik zou alleen wat meer tijd willen om echt de bodem uit de kan te krijgen van m'n huidige gear! Ik vind dat ik te gekke spullen heb. Als ik GAS krijg, kijk ik even om me heen en bedenk ik wat ik allemaal al heb:D Helpt meestal wel. M'n sound vind ik gaaf omdat ik echt alle kanten op kan, in m'n band At7 kan ik lekker veelzijdig zijn en thuis speel ik wel eens in C (QOTSA), en daarmee krijg ik ook heerlijke sounds. Wat wil een Rick nog meer:D

Lexvandoef
2 november 2008, 23:50
Ik ben op dit moment ook echt supertevreden met mijn sound/spulletjes. Het is nog redelijk draagbaar (top+2x12) en het klinkt in de band echt top!

Ik liep laatst ook door de Feedback te struinen toen ik wat recordingspulletjes voor de band ging halen, en ik had niet het gevoel van ik moet hier wat kopen, want ik mis wat in mijn setup. Heerlijk! :)

Qua sound ben ik dus echt blij, maar qua gemak lijkt me iets van draadloos wel erg makkelijk, we spelen nou niet echt op supergrote podia, maar ik krijg het altijd voor elkaar om mijn kabels helemaal in knopen te lopen/draaien/weet ik veel wat. :seriousf:

Dude
3 november 2008, 09:00
Draadloos is echt fantastisch.

en al bleef ik er altijd bij dat ik live het verschil niet hoorde.... tot je een keer een storing heb met je setje en je trekt hem er tussenuit hoor je het verschil 100% zeker hoor, het is een tonesucker. Maar..... rondjes rennen en lopen op het podium, dat maakt een hoop goed.

Ik wil niet meer zonder, en het is ook een van de dingen die ik meteen nieuw koop als het stuk gaat.

Kim Wilson
3 november 2008, 09:14
Ik ben momenteel wel redelijk tevreden, maar het is me nog niet goed genoeg. De JTM klinkt me nog te hol en dozig, ik hoop dat ik dat met een set speakers kan oplossen. En ik moet beamblockers hebben.

Wat betreft mijn gitaren ben ik ook wel tevreden. Zeker die Tele, al weet ik niet of de Baja met mijn huidige setup wel de beste keus was, of dat ik toch de HW1 had moeten hebben. Ik heb de Tele uitgezocht op de sound van die Bandmaster, en die had hoog en laag genoeg. Op de JTM klinkt ie misschien wat te scherp.
De Artcore is IMO de beste gitaar die ik voor dat geld heb gezien. Zelfs met gebruik van de bigsby blijft ie op stemming, en hij klinkt heerlijk ouderwets. Echt een superbak.

beruk
3 november 2008, 09:33
Nee, die keramische elementen uit m'n strat ergeren me mateloos, daar gaan deze week andere in!

iWishmaster
3 november 2008, 09:45
De ene keer ben ik redelijk tevreden over mijn sound, de andere keer totaal niet.

Ik speel sinds kort over een Rivera Rake op een bogner 1x12" (V30). Op zich vind ik de sound best ok, maar het mist iets: hij is het net niet. Ik blijf draaien aan de knoppen en het wordt langzaam beter, maar of het ooit helemaal mijn ding gaat worden weet ik niet. Ondertussen langzaam wat pedaaltjes aanschaffen om het weer ietsje bij te poetsen, nieuw cabinet, extra gitaar voor het zwaardere werk etc.
En dan kom ik weer eens bij Jukebox in Boekel, sluit ik de Brunetti Mercury aan en ben ik weer helemaal verliefd: dat is mijn sound, maar waarom isie zo duur :(.

Ik ben ook pas sinds een half jaar ongeveer op een 'tone-quest' en speel pas 2-3 jaar gitaar, vandaar dat ik mezelf niet 'waardig' voel zoveel geld uit te geven aan gear, maar ondertussen is het wel uitermate frustrerend.

Ooit, ooit, komt die amp er, en dan zal het goed zijn :satisfie:

Jeroen76
3 november 2008, 10:18
Of ik tevreden ben met m'n sound? Ik nog niet super, maar of dat ook mogelijk is met het beschikbare budget weet ik niet. Ik heb m'n spullen wel redelijk goed voor elkaar en heb voor bijna alles een backup.
De band is wel tevreden met m'n sound en volgens mij moet dat ook meegewogen worden. Ik mag m'n scheur graag dichtdrukken terwijl de meeste nummers al genoeg hebben aan clean met een randje. En dat is met m'n huidige set prima te realiseren.

Dus mijn tegenvraag: hoe vind de band je geluid?

Jeroen

schizo910
3 november 2008, 10:27
Ik ben nooit tevreden met wat ik zelf doe, daar heb ik me al lang geleden bij neergelegd... Ik ben wel tevreden met mijn gear, vooral als ik anderen erover hoor spelen :p :satisfie:

Dude
3 november 2008, 11:32
Ik heb de Tele uitgezocht op de sound van die Bandmaster, en die had hoog en laag genoeg. Op de JTM klinkt ie misschien wat te scherp

niks dat je boss eq pedaal niet kan eeumh... 'bijschaven' ?

Kim Wilson
3 november 2008, 11:35
Oh jawel. En ik ben ook wel blij dat ik hem heb, hij staat nu continu aan. Maar het liefst heb ik natuurlijk gewoon een goed basisgeluid, zonder dat ik allerlei extreme instellingen nodig heb.

Chroxy
3 november 2008, 11:49
Tevreden? Eigenlijk wel!

Ik speel alleen nog maar live/band formaat, voor de rest piel ik thuis zonder amp. Ondanks vaak vanalles kraakt/piept, of een amp het weer eens niet doet, ben ik zwaar tevreden.

Ik speel met een Vox Ac-15 (clean) en een JCM800 met bogner 2x12 (V30). Gisteren ahd ik mijn JCM800 nie bij me, en heb ik over de Vox met een tubescreamer gespeeld; ook heerlijk! Iest minder vol/zwaar, maar nog steeds heerlijk. Wanneer ik mijn AC-15 nie bij me heb, JCM800 en volume terugdraaien..

Enige wat ik nog mis is een pedalenboard die 100% meewerkt, en wat pedaaltjes, ik weet nie wat ik mis, maar wel dat ik wat mis ;)

Lexvandoef
3 november 2008, 12:15
Draadloos is echt fantastisch.

en al bleef ik er altijd bij dat ik live het verschil niet hoorde.... tot je een keer een storing heb met je setje en je trekt hem er tussenuit hoor je het verschil 100% zeker hoor, het is een tonesucker. Maar..... rondjes rennen en lopen op het podium, dat maakt een hoop goed.

Ik wil niet meer zonder, en het is ook een van de dingen die ik meteen nieuw koop als het stuk gaat.


tsja, die tonesuck dat houdt me nogal tegen eigenlijk, maar verder lijkt het me top!

tidalwave_sideburns
3 november 2008, 12:41
Het grappige is dat ik nu wat centjes te besteden heb(m'n drumkit net verkocht), en ik kan dit weer mooi verpatsen aan gitaarspullen. Ik heb al een verlanglijstje opgesteld, maar helaas kan die pas in etappes worden afgehandeld. Kiezen dus. Blijkt dat ik eigenlijk best zonder die zooi kan.

Pick Ups - meh, eerst maar even kijken of die poles van de nek beter afgesteld kunnen worden. de brug pick up moet even beter geaard worden.
Reverb Unit - meh, ik draai er al snel teveel in. En voor twee surf nummers ertussendoor ga ik niet krom liggen.
Soloboost pedaaltje - meh, val ik me geen buil aan, kan altijd nog

Ik moet waarschijnlijk binnenkort een PA installatie + microfoon kopen voor onze eigen oefenruimte. Dan zal het daar wel aan opgaan, vermoed ik.


En het is een kwestie van tijd eer ik weer een goed idee heb om mijn sound te benaderen. Het is eigenlijk al stiekum begonnen met een vintage pedal steel versterker. Zucht. En daar ga je al.

"Hoe zou die klinken icm met m'n Marshall, wanneer zou ik het signaal moeten splitten, is het echt compacter met een top+2X12 cab dan m`n Tri-Amp+4X12. Zou het beter klinken. Heb ik het echt nodig (nee natuurlijk niet)"

Vragen vragen wiedewiedewagen.

Jeroen76
3 november 2008, 12:57
Maar zijn er ook onder ons, mensen die de mening van de band laten meewegen?

Kim Wilson
3 november 2008, 13:08
Maar zijn er ook onder ons, mensen die de mening van de band laten meewegen?
Ja, ik. Uiteindelijk moet het binnen de muziek en de bandmix passen. Ik stel mezelf iig altijd in dienst van de band, en dat betekent ook dat ik mijn sound en gear daar (enigszins) op aanpas.

hendrix2
3 november 2008, 13:19
Tja, ik ben heel tevreden met wat ik heb. Al gaat dat om enkele transistor bakjes, een mexicaanse strat, en nog wat andere 2de rangsgitaren.

Ik ben nooit echt bezig geweest met sound. Toen ik nog wat meer optredens deed heb ik ook nooit negatieve commentaar over mijn geluid gehad.
Het kan ongetwijfeld beter, maar daar heb ik geen nood aan en de 'luisteraar' moet ook maar tevreden zijn met wat ik goed genoeg vind... Bij mij primeert de muziek nogal. Ik kom soms wel eens mensen tegen met een veelvoud aan gear die eigenlijk met moeite gitaar kunnen spelen. Dan voel ik me wel goed dat ik veel beter speel dan iemand met al die technische snufjes enzo :)

Maar let op, ik heb niets tegen mensen met goede/veel gear, maar vaak hebben die gewoon een andere benadering tot de hobby gitaar dan mij. (je hebt er natuurlijk ook die fantastische spelen en nog fantastischere gear hebben, da's gewoon om jaloers op te zijn :D )

Dude
3 november 2008, 14:26
Maar zijn er ook onder ons, mensen die de mening van de band laten meewegen?

Uiteraard, zou mooi zijn als je alle opmerkingen / aanmerkingen op je geluid links zou laten liggen. Al is niemand zo kritisch dan dat je zelf bent is mijn ervaring.

Rutger
3 november 2008, 15:00
Maar zijn er ook onder ons, mensen die de mening van de band laten meewegen?

Dat hangt er vanaf of dat smaakgebonden is of uit praktisch oogpunt. Ik ben een tijdje met fuzzen in de weer geweest, wat de band niks vond. In de band gebruikte ik dat dan ook nauwelijks, maar des te meer in m'n eigen tijd :)
Ik heb ook regelmatig naar geluidstechnici geluisterd, als het aankwam op een goed live geluid. Een goeie geluidsman kan echt veel nuttigs te zeggen hebben over je sound!

Ik ben wel tevreden geweest met mijn sound, maar smaak verandert ook in de tijd. Dan wil je weer ns wat anders en probeer je ns wat nieuws. Zo is het bij mij altijd wel geweest eigenlijk.

Sinner
3 november 2008, 15:34
Met mijn gear (gitaren amp(s) en (heel veel) pedalen) en mijn sound ben ik zeer tevreden (en de rest van mijn band ook). Ik zeg altijd als het nu nog slecht klinkt dan ligt het aan mezelf. Ik heb ook lang spullen verzameld, uitgeprobeerd, weer verkocht en er bij gekocht.

Dat betekent natuurlijk niet dat ik niet last heb van GAS van tijd tot tijd (best wel vaak eigenlijk :seriousf:).

Het nadeel van mijn setup is dat het nogal uitgebreid is en dat ik me daarom altijd een breuk sjouw naar repetities en vooral optredens. Als ik na een optreden weer complimenten krijg over mijn sound dan is dat wel weer de moeite. Bovendien speel ik veel lekkerder als ik zelf op mijn sound geil :satisfie:)

Ook zou ik het niet erg :) vinden om een AC15 te hebben: ik speel nu over een AC30 en soms over een Twin, maar dat zijn beide bakken die goed klinken als de geluidsman het vaak al te hard vindt :rockon:

JimiDylan
3 november 2008, 17:48
Ik nog niet nee, mijn hi-gain rythm sound is modderig, en mijn crunch sound lijkt altijd veel te low-output, te weinig power. Deze 2 dingen ga ik eerst maar is proberen op te lossen door een gitaar met humbuckers te kopen, wss een gibson les paul standard of flying v 67 reissue.

Blend
3 november 2008, 21:09
Ik ben tevreden met mijn cheapo Japanner. Ik kan er lekker bluesy mee pingelen tot lekkere 80's rock op de brug. Natuurlijk wil ik er nog wel 'n Tele bij voor het échte Tele gevoel / geluid, maar deze gaat er zeker niet snel uit!

Komt nog wel 'n nieuwe brug op, die hopelijk iets toevoegt aan de twang die ik iets mis in m'n gitaar.

Saf
3 november 2008, 21:39
ben zeer te spreken over mijn (bas)geluid. een fender musicmasterbas rechtstreeks in een fender bassman 135. Maar toch sleep i kvaak ook andere bassen mee naar gigs, speel ik ook soms op mijn london city stack. En toch voel ik die drang om toch maar weer steeds weer iets anders erbij te kopen.

Terwijl diep van binnen ik al weet dat ik hoe dan ook terug blijf komen bij die musicmasterbas en die bassman

Pepe
3 november 2008, 21:58
Een goeie gitaar, een goeie amp, over de rest valt niet zo na te denken. De ene avond klinkt het beter dan de andere.
Huiskamer settings kunnen vaak right out of the window in een live situatie, dat geluid heb je toch niet in de hand als je niet met een vaste crew werkt dus dan kan het verkeren. Niet teveel gain en delays, goeie plaatsing van je speakers.. beetje foemelen met hoog en laag, meer valt er vaak niet te doen.

Jezelf en anderen goed horen, dat is al heel wat op een podium. Een goed geluid is meegenomen.

zeiler
3 november 2008, 22:23
--- sorry voor dubbelpost

zeiler
3 november 2008, 22:31
nee!

wat wil je met mijn setje!

maarjah, koste ook niet zoveel ;)...

pups zijn eigenlijk net te soft, clean niet geweldig, de brughumbucker is aan de schelle kant.

qua amp ben ik tevreden, komt nog wel een keer iets anders heel leuks :) maar tijdelijk nog niet!

edje kadetje
3 november 2008, 23:05
Ja ik ben redelijk tevreden.

Ik heb een oude GP100 (Roland), de oude 19" voorloper van de GT's van Boss.

Ik had altijd al een mooi clean (emulatie van de roland jazz chorus) en een mooi vet overstuurd slag en sologeluid (op basis van een 'metal lead' amp in de gp100). Maar ik had nooit een mooi geluid dat ertussen in zat. Een warm crunchy geluid. Zowel voor slag als lead kon ik dat niet goed vinden. Nu heb ik een fender twin reverb clean emulatie gecombineerd met een boss sd1 die ik nog had liggen. Die SD1 kan ik gebruiken met de drive op 9 uur (dus bijna uit), maar ook op 1 uur voor wat meer drive. En dat vult precies in wat ik zocht. Vooral voor mijn gilmour geluiden (we spelen veel floyd werk) is dat een prima oplossing.

Die drie basis geluiden (clean, overdrive, en crunch) heb ik uitgewerkt in talloze patches voor slag en solo.

Met mijn blade strat voor het strakke werk en mijn early squier strat voor het warme werk, heb ik goede geluiden. Ik kan ze live uitsturen via mijn mesa 50/50 naar een marshall 2x12 en dat klinkt vet. Maar ook ge-DI-ed direct naar het board werkt prima.

Mr.Bluesbreaker
11 november 2008, 16:36
Ja.









-ok, OKEE.

Alleen nog een Line 6 M 13. En dan is het echt klaar.

Lexvandoef
11 november 2008, 17:01
Ja.









-ok, OKEE.

Alleen nog een Line 6 M 13. En dan is het echt klaar.

Hehe, tuurlijk Eric ;)

Mr.Bluesbreaker
11 november 2008, 17:06
Serieus, ik denk dat ik met mijn huidige set alleen zelf nog de enige beperkende factor kan zijn.

EuroCinema
11 november 2008, 17:07
Ik ben op het ogenblik zeker tevreden. In de sound die ik zoek speelt onze bandsound erg mee: jazzy maar wel behoorlijk stevig. Ik zoek dan ook een sound die overeind blijft tussen stevige drums, vette bas en heftige toetsen, maar tegelijk clean genoeg is om nog een jazzsound genoemd te kunnen worden. Dat luistert erg nauw en ik heb een hele reeks low gain drivepedaaltjes versleten om er dichterbij te komen. Mijn nieuwe T-Rex Moller lijkt de heilige graal, (maar dat heb ik vaker gedacht natuurlijk ;)).

Lexvandoef
11 november 2008, 17:08
Serieus, ik denk dat ik met mijn huidige set alleen zelf nog de enige beperkende factor kan zijn.

Ja oke, dat kan wel, zeker gezien je set.

Maar ik denk niet dat je klaar bent met zoeken naar andere/meer sounds, en dus nooit echt 'klaar' bent zeg maar :)

Tenminste dat heb ik zelf ook, ik ben echt tevreden met mijn geluid en mijn set op dit moment, maar vraag me dan ook wel weer af wat bv een thinline telecaster op mijn set zou doen. :satisfie:
Ik weet trouwens zeker dat ik de beperkende factor in mijn setup ben, maar goed who cares, ik heb lol. :)

Nielsje
11 november 2008, 17:20
Dat luistert erg nauw en ik heb een hele reeks low gain drivepedaaltjes versleten om er dichterbij te komen. Mijn nieuwe T-Rex Moller lijkt de heilige graal, (maar dat heb ik vaker gedacht natuurlijk ;)).

Heb je de hyper pak van catalinbread meegenomen in je tests? Die lijkt mij heel erg lekker transparant, en die kan volgens mij héél mooi low gain drives genereren.

Pro Guitar Shop linkje (http://www.youtube.com/watch?v=SuAOMIJJhpc)

Overigens ben ik zelf ook behoorlijk tevreden met m'n Möller ;)

yhcmarc
11 november 2008, 20:50
Na een jaren en jaren lange zoektocht en allerlei gitaren (ibanez RG / LTD horizon / Gibson The paul II etc. etc.)en amps (JCM900 / Koch / Engl 19" / JCM800 2210) heb ik mijn setje gevonden en gebruik dit al een behoorlijke tijd zo moet ik zeggen. Voor zowel gitaar als bas gebruik ik mijn Ampeg V4 amp, voor gitaar een fulltone fulldrive ervoor, bas niets en voor gitaar een soundcity 4x12 eronder, voor bas een ampeg 8x10. Ik heb een JCM800 1959 en een Ampeg SVT CL als backup mocht de V4 het ooit begeven. Die amp geeft gewoon een heerlijke droge, strakke sound met een randje en ik wil niets anders meer. Mijn zwerftocht heeft me een hoop ervaringen gegeven en een hoop gear en ik ben de collectie nu wat aan het uitdunnen omdat ik een aantal dure instrumenten niet meer gebruik, wat ook een beetje zonde is.

Over het algemeen, low output instrument -> Ampeg V4 -> Cab en gaan met die hap :)

rock 'n roll
11 november 2008, 21:28
Om enkel op mijn slaapkamer te spelen ben ik blij genoeg met mijn H&K 20 watt buizenbakje. Clean klinkt lekker warm, OD word bij veel gain wel modderig maar zoveel heb ik toch niet nodig dusjah ben blij genoeg.