PDA

View Full Version : Sennheiser In-Ear vragen



Dude
2 november 2008, 20:43
Hallo !!!!

Een vraagje, ik speel draadloos en dat bevalt me prima, waar ik alleen mee blijf kutten is monitoring. Ik heb een haat-haat verhouding met die dingen, nooit naar mn zin.

Nou heeft onze zanger een in ear setje van sennheiser, je kent hem wel (de sennheiser bedoel ik dan)

http://www.geluidenlichtshop.nl/images/inearr/sennheiser%20ew300iem_g2

Is het mogelijk om een extra ontvangertje (belt pack) te kopen zodat ik die kan gebruiken (dus 2 belt packs op 1 zender), of moet je een hele set kopen.

wie o wie !!??

MjS
2 november 2008, 21:00
Volgens mij is dit wel mogelijk! Maar dan heb je dus wel exact dezelfde mix op je oren...

Dude
2 november 2008, 21:02
zang en gitaar... alles wat ik nodig heb.

Hallie
3 november 2008, 00:02
volgens mij kan je die beltpack dezelfde Freq geven. maar dan heb je inderdaad dezelfde mix.

ik zou er wel een goeie limiter overheen gooien

je zou maar een rondzinger krijgen op je IN ear..

dml
3 november 2008, 11:49
Wat betreft de zelfde mix, zoals mijn voorgangers hebben gepost, toch even een flinke kanttekening.

1. Ja, je kan alleen een beltpack kopen, zorg er wel voor dat je er eentje koopt die in hetzelfde ontvangstgebied zit als die van de zanger. Dus controleer vóór aankoop eerst zijn frequentiegebied.

2. Het is niet zo dat je per definitie dezelfde mix op je oortjes krijgt. Ervan uitgaande dat jouw zanger zijn systeem mono gebruikt, dus één XLR achterin de zender, dan is het mogelijk dat jullie beide een aparte mix krijgen. Achterop de zender heb je twee ingangen: Links (I) en Rechts (II). Het monitorsignaal van de zanger op Links, het monitor van jou op Rechts aansluiten. Op beide beltpacks kun je in het menu kiezen tussen STEREO en FOCUS. Jullie moeten dan beide voor FOCUS kiezen. De beltpacks schakelen dan over naar een mono-mix van het linker en het rechter kanaal. Met BALANCE zet je jouw beltpack op Rechts (II) en de zanger moet 'm op Links (I) zetten. Op deze manier is het mogelijk jullie beide te voorzien van een eigen mono mix die zowel op het linker als het rechter oortje te horen is. Stereo is in dit geval niet mogelijk.

3. In de beltpack zit een ingebouwde limiter. Zet die gewoon aan, dan kan er weinig gebeuren.

Dude
3 november 2008, 12:26
Hij gebruikt hem stereo,

dan zou het dus ook kunnen, maar hebben we dezelfde mix.... nou geeft dat opzich niks want de mix die hij er op zet is ook wat ik wil horen, zang en gitaar.

dml
3 november 2008, 12:48
Ja, dan kan het ook maar dan zit je dus wel met dezelfde mix. Je weet zeker dat hij de zang niet ietsje harder heeft dan de gitaar? Jij wil waarschijnlijk de gitaar ietsje harder dan de zang.....

De Beer
3 november 2008, 15:37
Hij gebruikt hem stereo, Waarschijnlijk alleen maar omdat het kan.

Als hij alleen zang en gitaar hoort is het, tenzij het 2 gitaren zijn, nouwelijks logisch om stereo hebben.
Die focus mogenlijkheid werkt extreem goed, gitaar op de ene kant, zang op de anderen en met de balans op het beltpackje kunnen jullie beide een mix maken tussen zang en gitaar praktisch onafhankelijk van elkaar.

berolios
3 november 2008, 15:59
De discussie mono versus stereo IEM is een hele lange... en ik ben niet van plan die hier te gaan voeren.

Waar treden jullie op? In kroegjes, zaatjes, clubcircuit, festivals? Als je altijd ruzie hebt met je monitor, speel je waarschijnlijk in de kleinere gelegenheden met niet echt wat je noemt profi technische ondersteuning, neem ik aan?

Ik denk in die context dat De Beer een punt heeft en de zanger met alleen Gitaar en Zang (dus geen galm, verder NIKS) op zijn oortjes weinig/ geen voordeel haalt uit het stereo aansluiten.

Ik zou dus ook de focus functie gebruiken en een extra beltpack aanschaffen.

Ik doe het ook wel eens met shows waar we extreem veel wireless in de lucht hebben, of outputs of de monitor-tafel helemaal vol zitten... bijvoorbeeld backing vocals op dezelfde monitor-lijn of frequentie.

Succes ermee!

dml
3 november 2008, 17:21
Persoonlijk vind ik stereo IEM erg prettig en dan heb ik er nog niet eens een galm op staan om het geluid wat ruimtelijker te maken. Mijn eigen stem + gitaar heb ik in het midden, lead-zang ietwat links, bas ook links, andere vocals ietwat rechts. Lekker, hoor!!

skanky
3 november 2008, 17:24
misschien offtopic maar ik had laatst een idee voor drummers als vervanging van de buttkick. Een IAM: een soort buttplug die meetrilt met de kick. Ze zijn een stuk handzamer en kunnen makkelijk mee in de binnenzak, of ze doen'm thuis al in. XLR erin en klaar.

berolios
3 november 2008, 18:03
Persoonlijk vind ik stereo IEM erg prettig en dan heb ik er nog niet eens een galm op staan om het geluid wat ruimtelijker te maken. Mijn eigen stem + gitaar heb ik in het midden, lead-zang ietwat links, bas ook links, andere vocals ietwat rechts. Lekker, hoor!!
Stereo IEM is VEEEEL beter dan mono!! Veel minder vermoeiend, je kunt dingen beter horen zonder dat ze harder zijn, omdat je ook panning in de IEM mix kunt gebruiken en zo zijn er nog veel meer argumenten.

Echter, in kroegjes of weetikveelwaar waar de zanger ALLEEEN maar zang en gitaar op zijn orgen heeft, is de meerwaarde van stereo ten opzichte van mono niet heel groot... that's all I'm saying !!

skanky
3 november 2008, 18:18
Stereo IEM is VEEEEL beter dan mono!! Veel minder vermoeiend, je kunt dingen beter horen zonder dat ze harder zijn, omdat je ook panning in de IEM mix kunt gebruiken en zo zijn er nog veel meer argumenten.

Echter, in kroegjes of weetikveelwaar waar de zanger ALLEEEN maar zang en gitaar op zijn orgen heeft, is de meerwaarde van stereo ten opzichte van mono niet heel groot... that's all I'm saying !!

Toch moet je tafel daar ook op berekend zijn hoor....anders is het zo'n gekut om het goed te krijgen, moet je via de levels van 2 auxen het stereo beeld maken. En stereo-auxen (schakelbare dus) zitten helaas alleen op de high-end tafels.

berolios
3 november 2008, 18:29
Toch moet je tafel daar ook op berekend zijn hoor....anders is het zo'n gekut om het goed te krijgen, moet je via de levels van 2 auxen het stereo beeld maken. En stereo-auxen (schakelbare dus) zitten helaas alleen op de high-end tafels.
Het spijt me, maar daar ben ik het helemaal niet mee eens. Misschien werkt het wel makkelijker als je een knop voor gain en de ander voor pan hebt, maar je luistert toch mee met een oortjes mix, je hoort toch wat je doet? Ik heb er in ieder geval nooit moeite mee gehad... sterker nog... als ik op een festival tafel een paar oortjes mixen moet maken, is het soms sneller alles dual-mono te laten staan, dan alle 'pan' pots eerst in het midden te moeten gaan zetten.

skanky
3 november 2008, 18:53
Het spijt me, maar daar ben ik het helemaal niet mee eens. Misschien werkt het wel makkelijker als je een knop voor gain en de ander voor pan hebt, maar je luistert toch mee met een oortjes mix, je hoort toch wat je doet? Ik heb er in ieder geval nooit moeite mee gehad... sterker nog... als ik op een festival tafel een paar oortjes mixen moet maken, is het soms sneller alles dual-mono te laten staan, dan alle 'pan' pots eerst in het midden te moeten gaan zetten.

Tsja, ik doe nooit festivals dus daar heb ik geen ervaring mee..... ;)

bert k
3 november 2008, 19:03
misschien offtopic maar ik had laatst een idee voor drummers als vervanging van de buttkick. Een IAM: een soort buttplug die meetrilt met de kick. Ze zijn een stuk handzamer en kunnen makkelijk mee in de binnenzak, of ze doen'm thuis al in. XLR erin en klaar.
Lekkere vent ben jij: denk ook eens aan de technicus die de XLR moet aansluiten...:D

skanky
3 november 2008, 19:08
XLR op de drumkruk monteren, moet ie zelf maar goed mikken. :)

ACSlater
6 november 2008, 00:30
XLR op de drumkruk monteren, moet ie zelf maar goed mikken. :)

Dan kan hij de terugweg op de trekhaak mee en dan past het misschien net allemaal in één auto. Dat scheelt weer een Bob.

Ik ben ook aan het overwegen om mijn gage van de laatste tijd in een IEM systeem te investeren maar ik weet zeker dat ik niet een zender met de zangeres wil delen. Zij heeft altijd haar zang oorverdovend hard. Zijn er nog goeie setjes van rond de €300 (exclusief oordopjes)?