PDA

View Full Version : stemapparaat



jazzie1
2 november 2008, 16:38
Hallo mensen, een vraag aangaande stemapparaat en oude gitaar welke ruim 10 jr a/d kant heeft gestaan.
1. Op mijn stemapparaat zit de mogelijkheid om van 435 hrz tot 445 hrz te stemmen. Wat is nou de juiste hoogte voor een westerngitaar? En waarom zo veel mogelijkheden?
2. Kan je een (western)gitaar die ruim 10 jr niet bespeelt is meteen volop bespelen of zeg je doe er eerst rustig mee aan en zet er bv lichtere snaren op? Je begrijpt wel dit zijn vragen van een leek..

Mr.Fingers
2 november 2008, 16:42
kalibreren op 440Hz (standaard A), en dan gewoon stemmen. Ik zou er eerst dunnere snaren opleggen, en wat voorzichtig spelen, niet direct vollen damp met 0.013snaren

--=HANS=--
2 november 2008, 16:42
440 hertz is de standaard en als de gitaar verder niet kapot is ofzo dan kun je er gewoon lekker op gaan spelen.

jazzie1
2 november 2008, 16:59
oke bedankt heren,
Maar dan vraag ik me toch nog af waarom zoveel mogelijkheden op het stemapparaat , je zou dan toch gewoon standaard 440 hrz apparaat kunnen maken??

Han S
2 november 2008, 17:57
Omdat sommige blazers liever op een andere standaard spelen vanwege de stem-mogelijkheden van hun instrument en vroeger gebruikte men andere standaards.

hendrix2
2 november 2008, 18:16
Omdat sommige blazers liever op een andere standaard spelen vanwege de stem-mogelijkheden van hun instrument en vroeger gebruikte men andere standaards.

Ik heb weet van muzikanten die barok muziek spelen en die omdat zo getrouw mogelijk te doen hun instrument (mandoline in dit geval) in A=438 Hz tunen.

Ik vraag me af wanneer/waarom die standaards verlegd zijn? Enige idee? (of heeft dat ook met een bepaald instrument te maken?)

charles
2 november 2008, 18:30
Ik heb weet van muzikanten die barok muziek spelen en die omdat zo getrouw mogelijk te doen hun instrument (mandoline in dit geval) in A=438 Hz tunen.

Ik vraag me af wanneer/waarom die standaards verlegd zijn? Enige idee? (of heeft dat ook met een bepaald instrument te maken?)


1939, volgens Wikipedia (toen werd het standaard 440). Leuk en interesaant verhaal hoe het door de jaren heen anders werd. Doet me een klein beetje denken aan de discussies over de "loudness war" van tegenwoordig - dat de standaard werd steeds opgevoerd totdat het niet echt meer practisch was.

sanderz
2 november 2008, 22:27
Wat het nut is van de verschillende standaarden door de jaren heen is mij niet duidelijk. Immers: als een standaard steeds verandert, is het geen standaard.

Waarom men de stemming wijzigt weet ik ook niet, maar ik zie het bij vooral de betere klassieke muziek labels, met nóg serieuzerdere dirigenten, dat gespeeld wordt op authentieke instrumenten. Als het orgel - waar je vaak moeilijk omheen kunt - in A=415hertz (bijvoorbeeld Stabat Mater, Boccherini -Hyperion SACDA67108) gestemd is, dan denk ik dat je je als violist aan zult moeten passen. Maar hoe ze dat dan weer met een fagot doen?

Ik gebruik de hertzen om me aan te passen als ik met oudere opnamen mee wil spelen. Niet zelden zijn die echter halve of zelfs hele tonen teruggestemd dus dan zijn de hertzen niet toereikendlijk.

Jedeel
3 november 2008, 08:29
Als het orgel - waar je vaak moeilijk omheen kunt - in A=415hertz (bijvoorbeeld Stabat Mater, Boccherini -Hyperion SACDA67108) gestemd is, dan denk ik dat je je als violist aan zult moeten passen. Maar hoe ze dat dan weer met een fagot doen?

Bij blaasinstrumenten maak je de buis (totale weg die de trillende lucht moet afleggen) langer of korter.
Ik speel zelf ook dwarsfluit in een orkest en daar stemmen wij af op ongeveer 435 Hz.
De fluit b.v. bestaat uit drie delen en ik maak mijn fluit op stemming door het mondstuk wat naar buiten te trekken/draaien.
(Naar buiten is een langere buis, dus een lagere toon.)
Maar je hebt niet zo'n groot bereik als bij de gitaar :satisfie:

jazzie1
5 november 2008, 10:35
Naar aanleiding van jullie uitleg (waarvoor dank) is mijn nieuwsgierigheid gewekt en heb ik gerichter kunnen zoeken, hierbij kwam ik een enkele (in ieder geval voor mij) interessante link tegen. Kan bij jullie al bekend zijn maar toch vermeld ik hem nog even, ben wel benieuwd wat de geschoolde/gevorderde musicanten hiervan denken.
http://argusoog.punt.nl/?id=407230&r=1 en nog eentje &tbl_archief=&http://www.grenswetenschap.nl/permalink.asp?grens=1921.

RB-1
5 november 2008, 11:40
Ik heb even door deze sites gebladerd en hun argumenten zijn volslagen kul.

Er was zelfs een reactie waarin iemand stelde 'dat zijn stem natuurlijker klonk'
Dan wat?

Warvaagsels, ik kan me niet beter uitdrukken...

Men gebruikt op de tweede site als voorbeeld door electronische bewerking in toonhoogte verlaagde stukken muziek.
Dat is wat anders dan het maken van nieuwe opnames met lager gestemde instrumenten.

Doe zelf het experiment: neem een kort stukje op in standaard stemming.

Stem nu je instrument een hele noot lager en neem hetzelfde stuk weer op.

Neem de eerste opname, verlaag de toonhoogte met en hele noot met de pitch-shift functie (terwijl je het tempo wel constant houdt!) en maak hier een wav file van.
Vergelijk deze met de tweede opname.

Laat weten wat je nu hoort....

teajay
5 november 2008, 12:18
Pooeeh man hee wat een gezeik. Als muziek dan toch uit noten bestaat. Ik zie nergens een uitwerking van het effect op de verschillende frequenties in de muziek als je de ene of de andere standaard gebruikt.

Dit is pseudowetenschappelijk geneuzel, only in america and on the internet. Als die meneer huijskens wil dat zijn interessegebied wetenschappelijk serieus wordt genomen, moet hij misschien eerst bij zichzelf te rade gaan. Er zijn genoeg wetenschappelijke onzinonderzoeken geweest, dus deze kan daar ook wel bij. Maar ga dan niet zo blaten.

Die website. Die MP3-bestandjes. Ik dacht eerst dat ik niet goed bij m'n hoofd was, maar toen heb ik gecontroleerd, en daar bleek dat ik toch echt gelijk had: het volume van die 432hz muziekjes was toch echt zo'n 4 á 5 dB lager dan de 440hz sample. :sssh:

Duidelijk verschil! Ik vind het wel interessant, misschien zijn er bepaalde minimale effecten op het gehoor en de hersenen bij verschillende frequenties. Alleen het aanpassen van de concertstemming weinig invloed naar mijn mening.

Flipkoos
5 november 2008, 21:54
Wahahaha...gunstiger voor de chakra's!!!! :cheerup::cheerup:

Wat ik wel weet is dat mensen met een absoluut gehoor wel last hebben van herzen... Een oud-collega van mij had een absoluut gehoor en had ook grote problemen met het bespelen van oude orgels. Niet omdat hij geen orgel kon spelen, in tegendeel, maar omdat oude (rennaissance- en barokorgels) vaak een halve toon lager of hoger staan (koortoon = bijv. 415 hrz)

Wel weet ik dat bij oude stemmingen het spelen in verschillende toonsoorten veel meer een appel doet op het gevoel. Ieder afzonderlijk akkoord heeft veel meer karakter.
En dat is in elke stemming weer anders. In de orgelwereld (jaja, ik ben ook organist (semi-prof...conservatorium)) kennen we veel verschillende stemmingen...zoals phytagoras, 1/4, 1/5, en 1/6 middentoon, Werkmeister I-III, Kirnberger, Valotti, gelijkzwevend (als de moderne piano) enz. enz....

sanderz
5 november 2008, 22:24
Juist.

Ik vind soms mijn gitaar meer bluesy klinken als ik 'm (of haar) terugstem. Soms wel tot 4 stappen, dat je echt je best moet doen om geen fretbuzzz te krijgen. Dat zijn van die experimenten die je doet als je ingesneeuwd zit of als je... nee, ik hou op over mijn schoonmoeder, maar het zou kunnen.

Maar wat een geleuter verder. Het gaat erom dat als je samen speelt, je 'gelijkgestemd' bent. En dat niet alleen qua pitch.

Als je alleen speelt maakt het toch geen fluit uit?

peter_heijnen
6 november 2008, 08:50
Maar wat een geleuter verder.
Daar ben ik het helemaal mee eens!
Mannen, aub hier niet de inmiddels oude 432 hz discussie. Daarvoor kun je terecht in zowel speeltechnieken/theorie als offtopic.

On topic:
-440 hz is een uitgangspunt, maar niet verplicht. Voel je vrij om je gitaar hoger of lager te stemmen om te horen of het effect je bevalt.
-Hebben er die afgelopen 10 jaar wel snaren op die gitaar gezeten? Dan kun je er sowieso meteen volop mee aan de gang.