PDA

View Full Version : Linkshandig, maar toch rechtshandige gitaar?



obiwan
2 november 2008, 16:11
Ben een beetje in verwarring. Als linkshandige pak ik een gitaar ook "linkshandig" vast als eerste reactie. Nu lees ik echter op popschoolmaastricht het volgende:

Stel je bent links. Moet je dan een linkshandige gitaar kopen en "andersom" leren spelen? Sommigen vinden het logisch om dat inderdaad te doen. Beroemde voorbeelden van linkshandig spelende gitaristen: Jimi Hendrix (gitaar), Paul McCartney (bas).

Ervaren gitaardocenten (waar onder linkshandige, rechts spelende!) zeggen iets anders! Op een gitaar doe je de meest ingewikkelde bewegingen met je linkerhand, zéker als je met plectrum speelt. Een rechshandige gitarist kijkt ook veel meer naar zijn linkerhand dan naar zijn rechter. Als je links bent is je linkerhand je sterkste en meest ontwikkelde hand. Conclusie: linkshandigen zijn op een normale gitaar in het voordeel tov. rechtshandigen! In de praktijk spelen de meeste linkshandigen dan ook op een normale (rechtshandige) gitaar. Voordelen:

betere verkrijgbaarheid
ruimere keuze
geen extra kosten
je kunt op vrijwel alle gitaren die je ergens tegenkomt spelen (behalve dan op linkshandige...)
Kortom: vergeet die leftie-guitars!

:???::???::???::???::???::???:

Mr.Fingers
2 november 2008, 16:21
Mark Knoflook is een linkshandige gitarist, maar hij speelt wel rechtshandig. Er is trouwens nog de gulden middenweg, en dat is linkshandig spelen (links aanslaan, rechts akkoorden nemen), maar met een rechtshandige gitaar rechtshandig besnaard (dus de lage E snaar onderaan en de hoge e-snaar bovenaan)

Woml
2 november 2008, 19:35
Het argument dat ik wel eens gehoord heb: als je begint, dan ben je toch wel aan het worstelen met links en rechts allebei, dus kun je eigenlijk net zo goed rechtshandig leren spelen.
Is ook handiger voor wanneer je ergens zomaar een gitaar ziet rondslingeren en daar even een riedeltje op wilt doen. Grote kans dat dat een rechtshandige is...

Voor mij maakte het gelukkig niks uit; ik ben rechtshandig. Of in ieder geval links minder handig :satisfie:

snaarplukker
3 november 2008, 00:15
Ik ben linkshandig, schrijf linkshandig, werk linkshandig, betaal linkshandig, plas linkshandig, maar eten en gitaarspelen doe ik als een rechtshandige.

Cees

RobertoL
3 november 2008, 09:35
Zoiets heb ik ook. Schrijven, voetballen, eten enzo met links maar gitaren en knippen met rechts.


Het argument dat ik wel eens gehoord heb: als je begint, dan ben je toch wel aan het worstelen met links en rechts allebei, dus kun je eigenlijk net zo goed rechtshandig leren spelen.
dat klopt eigenlijk ook wel. Vroeger hadden we thuis van die kleine gitaartjes. Als ik erop ging 'spelen' dan wist ik niet hoe ik hem de vorige keer vast had gehouden. Dus deed ik het met links en rechts. Volgens mij speelde ik toen lekkerder met links dan met rechts.

beruk
3 november 2008, 09:40
Kan natuurlijk wel, argumentatie daar deugt echt geen r**t van. Het is maar hoe je het aangeleerd krijgt. Ik ken een aantal linkshandige violisten die rechts leerden spelen omdat het nu eenmaal onbespreekbaar is dat je je viool omkeert.
Laat al die RH gitaristen maar eens een LH pakken en hun gelijk bewijzen, zij zouden dan beter moeten spelen?:seriousf:

Gearjunkie
3 november 2008, 09:40
Ik denk ook dat het heel erg persoonlijk zal zijn. Onderschat alleen niet hoe complex het werk van de (bij een rechtshandige) rechterhand is, tenzij je enkel aan het kampvuur speelt... ;)

Igos du Iskana
4 november 2008, 20:36
Ik heb alleen een rechterhand, dus dat houd in dat je ook "linkshandig" zult moeten spelen (klinkt raar hč?) ik heb een hele poos gewoon op een rechtshandige gitaar gespeeld. (zoals Mr. Fingers voorstelde) Het is een prima compromis, maar dat betekend wel dat alle akkoorden die je in boekjes vind verschrikkelijk lastig om te spelen zijn, je moet je hand vaak in een lastige houding wringen voor relatief simpele akkoorden. Neemt niet weg dat je goed kunt worden op deze manier, kijk maar naar Albert King, die speelde ook linkshandig op een 'gewone' rechtshandige gitaar, dus met de lage E beneden.

Ik heb sinds deze week een echte linkshandige gitaar. Ik zat er aan te denken om haar snaren om te draaien omdat ik dat dus de laatste 3 jaar gewend ben geraakt. maar, om eerlijk te zijn speelt de conventionele manier, met de lage E boven echt makkelijker.
de linkshandige lichaamsvorm is ook wel fijn, maar als je een rechtshandige doublecut vorm hebt (Gibson SG of ES-335) hoef je in principe alleen maar de snaren om te draaien. (houd er wel rekening mee dat veel gibsons en klonen ervan een schuine brug hebben, dus die zijn bijna onmogelijk om te intoneren als je de brug niet ombouwd (en dat zou ik echt niet zelf durven)

nou hele lap tekst, maar hopelijk heeft iemand iets aan m'n geexperimenteer
Auke

samengevat: doen wat je het lekkerste vind spelen. je maakt het jezelf wel wat moeilijker als je 'op de kop' speelt.

zeiler
4 november 2008, 21:25
gewoon doen!

rechtshandige gitaar, linkshandige gitaren zijn maar raar :s

denk zelf dat je linkshandig beter op een rechtshandige kan spelen dan op een linkshandige :)

hoor ik van meerdere kanten maarjah :)

Weeble
5 november 2008, 09:45
Ik ben het wel eens met de gitaardocenten. Hun argumentatie is de rede waarom ik als linkshandige toch rechtshandig ben gaan spelen. Ook inderdaad zijn rechtshandige gitaren goedkoper, ruimer assortiment en beter verkrijgbaar!

beruk
5 november 2008, 11:06
denk zelf dat je linkshandig beter op een rechtshandige kan spelen dan op een linkshandige :)
hoor ik van meerdere kanten maarjah :)

Leg mij dan eens uit waarom rechthandige gitaristen niet allemaal op een linkshandige gitaarspelen als jouw veronderstellng juist is. Als ik als linkshandge beter op een rh gitaar zou spelen dan doe alle rh gitaresten zichzelf te kort....

de_stoffel
5 november 2008, 12:53
Mark Knoflook is een linkshandige gitarist, maar hij speelt wel rechtshandig. Er is trouwens nog de gulden middenweg, en dat is linkshandig spelen (links aanslaan, rechts akkoorden nemen), maar met een rechtshandige gitaar rechtshandig besnaard (dus de lage E snaar onderaan en de hoge e-snaar bovenaan)

Je kan ook nog linkshandig spelen op een linkshandige gitaar, rechtshandig besnaard. :p
Dick Dale => http://www.youtube.com/watch?v=xymVxcLQVT8&feature=related

iWishmaster
5 november 2008, 12:56
Ik ken ook iemand die heeeeel jong met gitaarspelen begonnen is. Toen heeft zn leraar 'em een rechts- en linkshandige gitaar in handen gedrukt, een paar lesjes met elk mee gedaan en gevraagd watie t fijnste vond. Hij was rechtshandig, maar heeft toen voor linkshandig gekozen. Nu heeft hij daar toch enigzins spijt van, want het assortiment linkshandige gitaren is erg klein.

Toch denk ik dat dit de beste oplossing is. Maar als je geen persoonlijke voorkeur hebt: altijd rechtshandig kiezen!

beruk
5 november 2008, 13:03
Dick Dale!!!:blast:
Hier een leuk artikel over hoe hij heeft leren spelen:http://www.cucamonga.be/interviews/DickDale1102.htm

Saf
7 november 2008, 00:12
ik den kdat dit gewoon een onzinnig discussie is. Je moet doen wat voor jouw het meest natuurlijke voult. De eerste keer dat ik een basgitaar vastpakte vna een vriend van mij pakte ik hem automatisch op de kop terwijl ik toendertijd nog nooit iemand linkshandig had zien spelen. Waarom? omdat het voor mij natuurlijker aanvoelt. Ken mensen die rechthandig hebben elren spele nen toch eens linkshandig probeerden en die na een weekje wennen beter linkshandig zijn dan ze rechtshandig waren.

Als je twijfeld probeer het eens. En wat betreft assortiment dat klopt dat is beperkter en 9 van de 10 keer ook duurder. Maar het heeft ook zijn charme.

Guitar GoD
15 november 2008, 13:18
ik doe zelf alles linkshandig, behalve gitaarspelen. ik doe dat rechtshandig. heb eerst linkshadig gedaan maar daar kon ik niet veel van:punk: