PDA

View Full Version : Highway 1 Stratocaster » meer sustain



David1223
1 november 2008, 23:27
Hallo allemaal. Ik heb een vraag en de zoekfunctie heeft mij niet kunnen helpen.
Ik heb een Highway 1 Stratocaster van de nieuwe soort. er zitten 010 ernie balls op en mijn gitaarleraar heeft mijn brug zo dicht mogelijk tegen de gitaar gezet. Ik ben zeer tevreden over het geluid alleen zo ik graag wat meer sustain willen.

Hoe kan ik dit bereiken?

vulvasonic
2 november 2008, 00:01
In de vroege jaren 80 probeerden veel gitaristen de sustain van hun strats te bevorderen door een metalen plaatje op de achterzijde van de kop te schroeven (of te klemmen). Het klemsysteem schijnt nog steeds op de markt te zijn, al heb ik geen idee waar je het kan vinden.
Het effect ervan kun je vergelijken met het verschil wat je hoort als je onversterkt de snaren aanslaat en daarna hetzelfde herhaalt, maar dan terwijl je de kop van de gitaar tegen het hout van een stoel, of deur drukt. De stoel of deur doet in dat geval feitelijk dienst als klankbord (zoals in een piano). Het versterkt het geluid, waardoor ook de sustain langer lijkt te worden.

Het feit dat het hierboven aangehaalde klemsysteem nauwelijks te vinden is en ik eigenlijk nooit een gitarist heb gezien die er gebruik van maakt en bovendien geen fabrikant te vinden is die zijn modellen standaard voorziet van dit sustainwonder, mag je derhalve gerust zien als het bewijs dat het niet werkt.

:D

pasqual
2 november 2008, 00:52
Ik ben zeer tevreden over het geluid alleen zo ik graag wat meer sustain willen.

Hoe kan ik dit bereiken?

heb je een tremelo met een klein blok? zo ja, vervangen voor een groot stalen blok. ( dat ding waar je veren in vast zitten en waar je je snaren doorheen doet:satisfie: ).
dit zal meer sustain geven.

groeten Pasqual.

vulvasonic
2 november 2008, 02:27
Let ook nog even op de mogelijkheid dat ergens op de hals de snaren een weinig aanlopen (kletteren tegen de frets). Dat kan in sommige gevallen, om klankmatige redenen, een bewuste keuze zijn van de gitarist in kwestie om dit te willen (ja, je hebt ze erbij...), maar het is niet bevorderlijk voor de sustain.

Verder, zonder open deuren in te willen trappen, kan de sustain van je gitaar in grote mate worden beďnvloed door de afstellingen op je versterker. Hetzelfde geldt voor het al dan niet gebruiken van bepaalde effecten die een belangrijke bijdrage hierin kunnen leveren.

En dan is er nog je eigen techniek die mogelijk enig bijschaven behoeft. De vinger die de toon fret welke je graag eindeloos lang door wilt laten klinken, is in staat, middels subtiele bewegingen, die toon vast te houden, of af te laten sterven. Electrische gitaristen vibreren een toon vaak door de snaar heen en weer te bewegen. Het effect is mooi, maar het verlengt niet noodzakelijkerwijs de duur van de aangeslagen noot. De manier van vibreren op de klassieke gitaar doet dat echter wel. Het vergt wat oefening, maar het loont de moeite.
:)

Tim..
2 november 2008, 10:32
was weer even zoeken waar het ook alweer stond, maar dit zou moeten helpen om meer sustain te krijgen.

http://www.mansons.co.uk/shopping/categories/guitar-care/groove-tubes/fat-finger-guitar-sustain-tool/

(Ik heb er persoonlijk geen ervaring mee):satisfie:

Mr.Fingers
2 november 2008, 10:39
Een Jim Dunlop "Fat Finger" wil ook wel helpen!

Misery Signals
2 november 2008, 10:44
Hoop Dinero's voor een gebogen ijzeren plaatje...

MS

Eko
2 november 2008, 10:58
ER is al veel over geschreven hier. Het verschil zit vaak in het materiaal zelf. Een strat van elzen of essen zal nu eenmaal minder sustain leveren dan een Les Paul van mahonie. Dat zit `m in de eigenschappen van het hout. Een dikker tremblok zal inderdaad verbetering geven. Je voegt dan massa toe. Soms kan snaardikte iets verschil geven. Een set .011 zal iets meer toon trekken dan een een set .009. Maar dat kan heel goed van de speler afhangen, niemand kan zeggen dat meneer Clapton geen tone kan halen uit z`n .009.

Shaggy
2 november 2008, 12:24
Als je de elementen naar beneden stelt heb je ook iets meer sustain. Door de magnetisme heb je minder sustain als de elementen dichter bij de snaren staan.

Liquid_Metal
2 november 2008, 12:58
Ik heb een gitaar van basswood. Dat schijnt ook minder te resoneren dan bv mahonie. Toch klinkt het opener en energievoller dan mahonie, dat dieper klinkt.
De resonantie (en dus sustain) van je gitaar zit vooral in het hout.
Misschien kun je iets aantrekken dat meeresoneert? Een harnas ofzo? xD

jerome
2 november 2008, 14:19
Als je de elementen naar beneden stelt heb je ook iets meer sustain. Door de magnetisme heb je minder sustain als de elementen dichter bij de snaren staan.

Volgens mij is dat niet altijd zo.
Als de elementen té hoog, dus té dicht bij de snaren staan krijg je inderdaad sustainverlies.
Dit komt doordat het magnetisme van de elementen de snaren naar de elementen trekken (stringpull) en de snaren belemmeren goed te trillen optreedt.
Maar als de elementen té laag staan verlies je ook power en dus ook sustain.
Dus té laag is ook niet goed.
Zaak is dus om de elementen op de ideale hoogte te zetten.
En deze ideale hoogte verschilt per type element.

Je zou ook kunnen kijken naar andere elementen met meer output.
Meer output geeft vaak ook meer sustain.

Wat ook helpt om sustain erbij te krijgen is om de tremeloveren goed strak te zetten, zodat de tremelo wat zwaarder tegen het hout van de body drukt.
Bij zwevende trems kan je eventueel aan de achterkant (verenkant) een blokje hout aan de binnenkant lijmen, waar de trem in ruststand tegen aan drukt en vervolgens ook weer de veren lekker strak zetten
Of als je de tremelo toch niet gebruikt, kan je de tremelo ook helemaal vast te zetten door aan de achterkant (verenkant) blokjes hout tussen de trem en de body te drukken.