PDA

View Full Version : 'beginners' gitaarset



bambamstudio
1 november 2008, 20:12
Jaja deze vraag is al 1000x gesteld, heb ook gezocht maar kon niet echt iets vinden wat mjin vraag betreft.
Ik wil een beginners set kopen, gitaar en amp rond de 600 euro.

Wil een strat model gitaar.
voor amp ben ik nog niet uit, weet niet of ik een 'gewone' of een modeling combo moet nemen.

Als amp heb ik bv gezien:
Line 6 Spider III 75 Combo
Marshall MG 50 DFX 50 Watt


Wil wel alles nieuw hebben

tips?

CardioClash
1 november 2008, 20:21
Ik denk dat je dan bij Squier terechtkomt. Een wat duurdere Squier met de amps die jij noemt is bij elkaar al gauw 600 euro.

Ik zou voor de Line 6 gaan, ben zelf niet zo weg van dat type marshall dat je noemt (mijn gitaarleraar heeft er een aantal staan en die zijn zo slecht, ze vallen steeds uit enzo en de sound is ook niet echt om over naar huis te schrijven) en de Line 6 heeft wat meer mogelijkheden qua effecten wat altijd wel leuk is voor thuisgebruik.

strate
1 november 2008, 20:22
Jaja deze vraag is al 1000x gesteld, heb ook gezocht maar kon niet echt iets vinden wat mjin vraag betreft.
Ik wil een beginners set kopen, gitaar en amp rond de 600 euro.

Wil een strat model gitaar.
voor amp ben ik nog niet uit, weet niet of ik een 'gewone' of een modeling combo moet nemen.

Als amp heb ik bv gezien:
Line 6 Spider III 75 Combo
Marshall MG 50 DFX 50 Watt


Wil wel alles nieuw hebben

tips?


voor een strat kun je de wat duurdere fenders nemen zoals de mex. standard of classic serie, maar dan houd je nauwelijks meer geld over voor je amp. misschien is een london city strat iets, die schijnen erg goed te zijn en kosten dacht ik niet veel. qua amp heb ik zelf en ik denk ook vele op het forum niks met modeling versterkers, maar smaken verschillen. wat voor muziek speel je? speel je blues, kun je misschien uitkijken naar een fender, voor een wat heftigere muzieksmaak is die marshall misschien wel iets. ga je voor fenders, dit is een goede en nog goedkoop ook: http://feedback.nl/?b=2331006900&a=47

bambamstudio
1 november 2008, 20:25
Ik speel nog niets, wil het gaan leren :)
Ik had idd al naar squier gekeken ik had in gedachten 300 voor een gitaar en 300 voor een amp.

Jeroen_TRC
1 november 2008, 20:27
Beetje dezelfde vraag: wat voor muziek luister je dan??
Ik zou ZELF voor een duurdere gitaar en een goedkopere versterker gaan (bijv. een fender) met een roland cube of vox AC 30.
Dat zijn beide moddelingversterkers met een erg net geluid.

Natuurlijk niet te vergelijken met een 'echte' (buizen) versterker maar er zitten zo veel leuke functies op (verschillende versterkertypes en effecten) dat je er zeker in je beginnerstijd (die ik nog lang niet uit ben :D) erg veel plezier aan hebt!

Ga je uiteindelijk echt in een band spelen dan zal een andere versterker waarschijnlijk wel nodig zijn (al kan een roland cube 30 toch een flinke bak herrie produceren, net als de vox ac 30)...

De beste tip: ga eens naar een grote gitaarwinkel en probeer 'ns wat uit!!

*edit*

De line 6 is een best vette moddeling versterker maar hij heeft (naast een 'clean') 3 functies:
Crunch - clean met een flinke scheur.
Metal - teringherrie.
Insane - TERINGHERRIE!

Daar moet je wel van houden. Een vox bijvoorbeeld heeft al snel een wat 'bluesy' geluid maar kan ook lekker rocken.

strate
1 november 2008, 20:28
sorry mijn fout, wat ik bedoelde was eigenlijk: wat voor muziek vind je leuk en wat ben je van plan te gaan spelen?

bambamstudio
1 november 2008, 20:28
Ik luister zelf naar alle soorten muziek.

Jeroen_TRC
1 november 2008, 20:30
Zucht.. je moet wel een beetje meewerken hé :satisfie:
Noem eens wat bands.
AC/DC?
Nirvana?
U2?
Children of Bodom?
Lenny Kravitz?

Allemaal veel gitaar maar toch wel werelden van verschil.
Met een strat kun je veel kanten op (en met een moddelingversterker ook) maar er moet wel een beetje 'n richting in zitten :)

bambamstudio
1 november 2008, 20:34
wist niet dat dat zo belangrijk voor je was, nou hier komen ze:

U2
Lenny Kravitz
Clapton
Dire straits

en meer van de jaren 80 pop bands

Jeroen_TRC
1 november 2008, 20:37
wist niet dat dat zo belangrijk voor je was, nou hier komen ze:

Ik probeer je alleen maar te helpen hoor :confused:
Jij wilt gitaar leren spelen en komt hier om advies.
Voor ik 'n advies ga geven lijkt het me toch wel nuttig om te weten wat je ongeveer wilt spelen.

Aan je website te zien heb je zelf genoeg ervaring met muziek, dan kun je toch wel wat specifieker zijn.

Maar goed, de bands die je opnoemt kun je met een strat (sowieso een veelzijdige gitaar) goed naspelen. Dat zal wel goed komen dus.
Dan rest nog de vraag: wat voor versterker.

Nogmaals: ga lekker wat versterkers uitproberen met wat squiers of goedkopere fenders!

richie sambora
1 november 2008, 20:38
Beetje dezelfde vraag: wat voor muziek luister je dan??
Ik zou ZELF voor een duurdere gitaar en een goedkopere versterker gaan (bijv. een fender) met een roland cube of vox AC 30.
Dat zijn beide moddelingversterkers met een erg net geluid.



ac 30? ik neem aan dat je ad30vt wilt zeggen? die aan te prijzen is.

Jeroen_TRC
1 november 2008, 20:38
ac 30? ik neem aan dat je ad30vt wilt zeggen? die aan te prijzen is.

Eh inderdaad :satisfie: ik heb zelf een AMplug AC30 (leuk trouwens!) gekocht van de week en ik was ff in de war. :dance:


De AD30VT inderdaad, erg vet ding. Waar voor je geld!

bambamstudio
1 november 2008, 20:40
over de versterker ben ik nog niet uit, eigenlijk is dat de ham vraag. Gitaar is het probleem niet amp wel.

daarin wil ik wel wat advies, qua watt, modeling of niet etc

Kakihara
1 november 2008, 20:40
Afgaande op de artiesten die je noemt : Squier uit de Classic Vibe serie en een Fender Super Champ xd. Ik denk dat je voor dat geld niet veel gaat vinden dat beter is.

richie sambora
1 november 2008, 20:41
idd ik heb de ad30vt...

Geweldig voor thuis.

bambamstudio
1 november 2008, 20:42
ga lekker wat versterkers uitproberen met wat squiers of goedkopere fenders!

ben al in een winkel geweest, ( feedback, k*twinkel trouwens ) daar gaan ze vrolijk vertellen dan 600 een te laag bedrag is voor een beginnersset dus winkels neem ik niet serieus. Die gasten werken zeker op provisie

bambamstudio
1 november 2008, 20:49
Afgaande op de artiesten die je noemt : Squier uit de Classic Vibe serie en een Fender Super Champ xd. Ik denk dat je voor dat geld niet veel gaat vinden dat beter is.

heb een squier Deluxe Stratocaster gezien die ik wel mooi vindt. En de Fender Super Champ xd is 15watt. is dat niet wat weinig?

Bram+
1 november 2008, 20:51
heb een squier Deluxe Stratocaster gezien die ik wel mooi vindt. En de Fender Super Champ xd is 15watt. is dat niet wat weinig?
Voor wat? Voor een optreden in een kroeg zonder mic voor je amp wel, maar voor repeteren thuis (en recording) is het ruim voldoende. Die ga je niet vol uit zetten denk ik, tenzij je op een afgelegen boerderij woont.

bambamstudio
1 november 2008, 20:54
Wat is het verschil in sound tussen een strat- en een tele-caster?

bambamstudio
1 november 2008, 20:56
Voor wat? Voor een optreden in een kroeg zonder mic voor je amp wel, maar voor repeteren thuis (en recording) is het ruim voldoende. Die ga je niet vol uit zetten denk ik, tenzij je op een afgelegen boerderij woont.

tis voor thuis en studio, en qua geluid, heb een dus een studio dus hoef me qua geluidsoverlast niet druk te maken

macwilliams
1 november 2008, 20:56
Zelfs de vijf watter vibro champ xd is genoeg.

Bram+
1 november 2008, 20:59
tis voor thuis en studio, en qua geluid, heb een dus een studio dus hoef me qua geluidsoverlast niet druk te maken
Dan is 15 watt meer dan voldoende. Wat betreft dat strat en tele verhaal verwijs ik je toch naar de zoekfunctie, tenzij mr. fingers nog langskomt en zin heeft om het uit te leggen.

Onmeunig Hans
1 november 2008, 21:01
ben al in een winkel geweest, ( feedback, k*twinkel trouwens ) daar gaan ze vrolijk vertellen dan 600 een te laag bedrag is voor een beginnersset dus winkels neem ik niet serieus. Die gasten werken zeker op provisie

Tja, als je bij een winkel bent geweest, dan ken je ze allemaal....
Er zit in de buurt van Eindhoven toch nog wel een gitaarzaak?
Een Roland cube 15,20 of 30 is een prima start. Hoewel je aangeeft dat je alles nieuw wilt, zou je een gebruikte cube kunnen overwegen, het scheelt je echt heel veel en je kunt een nog mooiere/betere gitaar kopen. Probeer ook eens een andere dan Fender of Squier bv een London City of een Schecter Damien.

Bij de muziek die je wilt spelen past een strat iets meer dan een Les Paul.
Als je toch een Les Paul model zou willen ( ik zou het echt eens uitproberen), dan is er met jouw budget wel een knappe Epiphone te vinden.
Probeer ook eens een superstrat, behalve enkelspoelselementen heeft die ook een humbucker dat is wat veelzijdiger.

bambamstudio
1 november 2008, 21:07
ik heb gespeelt op een Fender Standard Stratocaster MN Arctic White en Line 6 Spider III 30 opzich lijkt me deze combo wel iets

macwilliams
1 november 2008, 21:17
ik heb gespeelt op een Fender Standard Stratocaster MN Arctic White en Line 6 Spider III 30 opzich lijkt me deze combo wel iets

Kijk kijk, je hebt je eigen vraag beantwoord.

bambamstudio
1 november 2008, 21:20
Kijk kijk, je hebt je eigen vraag beantwoord.

Ik heb graag bevestiging van experts ;)

Ace 1.15.19
1 november 2008, 22:41
Als het goed klinkt (naar jou verwachtingen dus) is er maar één tip: Doen!

kenx
1 november 2008, 23:37
Hoy,

ook al in een ander topic gezegt trouwens...
Een roland Cube (bv. 30) is echt een goede prijs/kwaliteit!
Vorige repetitie had ik men marshall niet kunnen meenemen en dus op een roland moeten spelen. Ism met men effecten kwam ik al aardig in de buurt van mijn versterker hoor! Echt eens de moeite om te testen. Persoonlijk zou ik niet voor de Marshall gaan die jij noemt, echte troep voor hun geld. Geloof mij, onze andere gitarist bezit er eentje... De line6 komt voor een beginner op thuis-niveau al aardig in de buurt...
Enige nadeel voor jou is dat er maar 1 iemand kan kiezen wat sound betreft en dat ben jij! Dus hop hop naar de gitaarshop en testuh maar!:blast:

grtz
kenny

Ps: succes

bambamstudio
2 november 2008, 00:00
thanx gaat goed komen!

rvwaveren
2 november 2008, 09:30
:strat:Ik zelf ben in het bezit van een london city spitfire mk2 icm eerst een vox valvetronic 30xt. De LC strat is prachtig afgewerkt klinkt en speelt fantastich en kost 249 euri's. De valvetronic was ik minder tevreden over: het geluid als ie 't goed deed was prachtg veel mogeljkheden effects en versterker simulaties. Maar vaak ging hij om onverklaarbare reden brommen en ruisen en leek het of er een cavia in een piepende tredmolen inzat. Uit eindelijk heb ik hem omgeruild voor een Roland cube 30 (dan maar geen Valve) Iets minder effects en versterker simulaties (altijd nog 6 om 9) wel incl tuner. Ik kreeg 6 euro terug (1setje snaren) Fantastische set zo ben zeer tevreden. Kost uiteindelijk bijelkaar 468 euri's.

veel succes