PDA

View Full Version : Welk 4x12 cabinet bij 5150 en Engl



Jimwoud
1 november 2008, 16:53
Ik zoek een nieuw 4x12 cabinet. Ik heb nu 3 goede verstekers en wil de zwakke schakels uit mijn setup verwijderen(Ik zelf zal uiteraad de grootste zijn, hehe). Ga nu een zooi spul verkopen om voor rond 400-500 euro(2dehands) een cab te kopen.

Welke passen er goed bij een 5150 en een Engl Blackmore? Heb zelf niet veel ervaring met verschillende cabs. Heb wel een Engl met V60's geprobeerd en die klonk erg ok. Ik wil een cab met genoeg lowend mooi (en veel) mid en een niet te scherp hoog. Ik speel voornamelijk metal.

Geoffrey
1 november 2008, 17:10
Ik heb onder mn Peavey 5150II een Marshall 1960a cabinet staan en ben er best tevreden mee..
Maar ik denk dat je toch best even zelf gaat testen.

casper innosence
1 november 2008, 17:21
Probeer voor dat geld aan een 1960 vintage te komen, net lekkerder dan n gewone 1960. Ik heb zelf de V60 een keer onder mijn top gehad en n maat van me ook, beiden waren we er niet kapot van, geluid kwam er een beetje "moeilijk" uit. Wellicht gaat dat wel met de Blackmore, maar de 5150 zal t weer anders zijn.

Maar proberen ist beste uiteraard.

Jimwoud
1 november 2008, 17:34
Probeer voor dat geld aan een 1960 vintage te komen, net lekkerder dan n gewone 1960. Ik heb zelf de V60 een keer onder mijn top gehad en n maat van me ook, beiden waren we er niet kapot van, geluid kwam er een beetje "moeilijk" uit. Wellicht gaat dat wel met de Blackmore, maar de 5150 zal t weer anders zijn.

Maar proberen ist beste uiteraard.
Ik heb die V60 speakers nu in een valvestate 4x12 zitten, en dat klinkt ongelovelijk dof, m'n 1x12 cabinet klinkt veel beter, maar een Engl cab met V60 vond ik wel ok, lekker veel bas maar niet veel mid. Heb laatst tijdens het testen van verschillende amps in Boekel over een Engl met V30's gespeeld maar daar zat ook veel bass in, later naar een Hook met V30's geswitched en daar was de bas ook al veel minder. Maar die laatste vergelijking weet ik niet of ik het juist heb qua speakers.

Ik ben trouwens over de 1960 cabs niet zo te spreken, misschien dat de vintage uitvoering veel beter is, maar ik hou niet van die G12T75's

interessander
1 november 2008, 17:41
Ik vind de standaard ENGL V60 kasten erg fijn, heb er eens een oversized V30 kast van ENGL naast gehad en die gaan wel harder maar ik vond hem minder strak en vooral schreeuwerig klinken, dat lag misschien ook aan het feit dat hij oversized was natuurlijk.

Ik heb zelf ook een 5150 gehad en heb een tijdje twee cabs gehad, een ENGL V60 en een marshall 1960 AV met V30's. De V30's bevielen me qua speaker wel maar de 1960 kasten zijn wel van beduidend mindere bouwkwaliteit dan de ENGl kasten, nadeel van de laatste is dan wel weer dat ze vrij zwaar zijn.

Marc Oblivian
1 november 2008, 22:07
Mijn beste ervaringen (met een Powerball weliswaar): De EVH 5150III cab en de Kool en Elfring met G12-k100

ben vanhoof
2 november 2008, 19:31
Voor dat budget val je wel buiten de echte goei cabinetten zoals engl v30, diezel, laboga, mesa, bogner en orange v30. Als ik jou was zou ik ofwel doorsparen voor een echt goeie kast ofwel voor een kast gaan met een goeie doorverkoopwaarde zoals een 1960 of 1960 v30. Kasten zoals Kool en elfring, engl v60 etc zijn beter dan een 1960, maar die krijg je slecht 2dehands verkocht.

Magic Bean
2 november 2008, 20:12
Kool & Elfring is zeker een van de betere merken, maar heeft niet dezelfde tweedehands waarde als bijv. Bogner.
Ik zou gaan voor een 1960 kast met V30 óf G12K-100.
De oude JCM-800 kasten schijnen het beste gemaakt te zijn.
Evt. de instructies van dit filmpje (http://www.youtube.com/watch?v=Mze7-zhkx-4) volgen (iig de schroeven aandraaien en speakerkabels solderen)
Dan heb je een heel prima cabinet, waar je even mee vooruit kan.

ben vanhoof
2 november 2008, 20:30
Het zou me ten zeerste verbazen moesten de schroeven van een marshallkast niet vast staan. Kabel vervangen zal iets uitmaken, maar verwacht geen wonderen. Een marshallkast is gewoon gemaakt van dunne spaanplaat en de plaat waar de speakers aan bevestigd zijn is niet volledig aan de kast zelf gemaakt etc etc. De marshall 1960a blijft schreeuwerig ( lees schel) hoog, ook de v30 variant.
Marshall heeft gewoon heel veel geluk met hun naam. Doe gewoon een test met een bogner, engl etc ernaast en je gelooft me. Het is maar waar je tevreden mee bent; intereresseert je sound je niet zo heel hard, wil je iets goedkoper, en wil je 'presence" op 't podium koop dan een 1960. Wil je een sound met ballen ga dan voor iets dat 2dehands rond de 800 zit, ongeveer 350 meer dan een 1960a en 300 meer dan een 1960 v30. Heb je nu maar max 500 ter beschikking, koop dan een 1960 en verkoop die voor dezelfde prijs weer voort als je €350 meer hebt en ga dan voor iets degelijks wil je sound.

ps; niets gezegd over een marshall 1960 tv, een h30 kast of iets gelijkaardigs. Maar ik denk niet dat die kasten bekend staan voor mooie low-end, veel mids en weinig hoog.

Jimwoud
2 november 2008, 21:53
Bedankt voor de info!

Denk sowieso dat ik wat meer geld ervoor vrij moet maken, want wil wel echt een goed cabinet waar ik even mee doorkan. Denk toch qua prijs/kwaliteit verhouding de Engl pro met V30's wel erg goed is. Bogner wil ik ook zeker daarnaast proberen.

Hoe zijn trouwens die oude en nieuwe Koch cabineten met V30's? Heb vroeger een Koch 2x12 met Jensens gehad, vond ik echt helemaal niks.

Eerst maar eens wat spullen verkopen en dan maar eens gaan testen.

casper innosence
3 november 2008, 01:45
Ik heb die V60 speakers nu in een valvestate 4x12 zitten, en dat klinkt ongelovelijk dof, m'n 1x12 cabinet klinkt veel beter, maar een Engl cab met V60 vond ik wel ok, lekker veel bas maar niet veel mid. Heb laatst tijdens het testen van verschillende amps in Boekel over een Engl met V30's gespeeld maar daar zat ook veel bass in, later naar een Hook met V30's geswitched en daar was de bas ook al veel minder. Maar die laatste vergelijking weet ik niet of ik het juist heb qua speakers.

Ik ben trouwens over de 1960 cabs niet zo te spreken, misschien dat de vintage uitvoering veel beter is, maar ik hou niet van die G12T75's

Precies mijn ervaring met die v60 kasten (zoals jij ze om schrijft over je valvestate kast). Ik heb vorig jaar ook een flink vergelijk aan speakers gehouden in Boekel, mesa, bogner, orange en engl v30 kasten naast elkaar, naast mijn V30 Marshall kast.

Vond de mesa gewoon helemaal niks (was n oversized, normale was niet op voorraad) de engl mistte duidelijk mids naar mijn smaak, de bogner en de orange hadden beiden een evenwichtige klank, waar ik de orange net lekkerder vond combineren met mn amp, dat en de looks en het feit dat ie ook nog es dik 200 euri goedkoper was dan de bogner, heeft mij doen besluiten voor de orange, nog steeds geen spijt van. Maar mn bandleden vervloeken me nog regelmatig :P

Jimwoud
3 november 2008, 09:18
Precies mijn ervaring met die v60 kasten (zoals jij ze om schrijft over je valvestate kast). Ik heb vorig jaar ook een flink vergelijk aan speakers gehouden in Boekel, mesa, bogner, orange en engl v30 kasten naast elkaar, naast mijn V30 Marshall kast.

Vond de mesa gewoon helemaal niks (was n oversized, normale was niet op voorraad) de engl mistte duidelijk mids naar mijn smaak, de bogner en de orange hadden beiden een evenwichtige klank, waar ik de orange net lekkerder vond combineren met mn amp, dat en de looks en het feit dat ie ook nog es dik 200 euri goedkoper was dan de bogner, heeft mij doen besluiten voor de orange, nog steeds geen spijt van. Maar mn bandleden vervloeken me nog regelmatig :P

Jij hebt hem met die Soldano toch? Heb je een Oranje of een zwarte kast?

casper innosence
3 november 2008, 17:31
Inderdaad onder een Soldano Avenger, heb gewoon een Oranje kast, vind ze in t zwart ook minder vet..:P

Geoffrey
3 november 2008, 21:20
Bedankt voor de info!
Denk sowieso dat ik wat meer geld ervoor vrij moet maken, want wil wel echt een goed cabinet waar ik even mee doorkan. Denk toch qua prijs/kwaliteit verhouding de Engl pro met V30's wel erg goed is. Bogner wil ik ook zeker daarnaast proberen.


Hou me even op de hoogte waar je deze gaat testen..
Ik ben niet echt grondig gaan testen als ik mn cabinet aangekocht heb..het was een koopje dat ik niet kon laten staan.
Ik ben tevreden over de sound van mn 1960 cabinet..maar verbeteren kan altijd. :satisfie:

AART
3 november 2008, 22:09
Kool & Elfring is zeker een van de betere merken, maar heeft niet dezelfde tweedehands waarde als bijv. Bogner.
Ik zou gaan voor een 1960 kast met V30 óf G12K-100.
De oude JCM-800 kasten schijnen het beste gemaakt te zijn.
Evt. de instructies van dit filmpje (http://www.youtube.com/watch?v=Mze7-zhkx-4) volgen (iig de schroeven aandraaien en speakerkabels solderen)
Dan heb je een heel prima cabinet, waar je even mee vooruit kan.

Oude JCM 800 cabs (zelfs daarvoor nog) hebben gewoon spaanplaat achterkant net als de nieuwste cabs, enkel de speakers verschillen.

Ik zou zeggen: Low end + veel mid = Mesa recto standard. Erg vette kast imo, maar wel buiten je prijsrange. Binnen je prijsrange zou ik zeggen een Marshall V30 cab en dan de achterkant vervangen door mooi hoogwaardig multiplex (berk/mahonie/iets anders stevigs), dat maakt iig het low end beter handelbaar voor de kast.

Mocht je de mesa recto niks vinden dan kan je kijken naar een Bogner V30 cab (iets gescoopter en wat 'milder' of braver, hoe je het wil noemen), ENGL V30 of zo.

AART
3 november 2008, 22:12
Het zou me ten zeerste verbazen moesten de schroeven van een marshallkast niet vast staan. Kabel vervangen zal iets uitmaken, maar verwacht geen wonderen. Een marshallkast is gewoon gemaakt van dunne spaanplaat en de plaat waar de speakers aan bevestigd zijn is niet volledig aan de kast zelf gemaakt etc etc. De marshall 1960a blijft schreeuwerig ( lees schel) hoog, ook de v30 variant.
Marshall heeft gewoon heel veel geluk met hun naam. Doe gewoon een test met een bogner, engl etc ernaast en je gelooft me. Het is maar waar je tevreden mee bent; intereresseert je sound je niet zo heel hard, wil je iets goedkoper, en wil je 'presence" op 't podium koop dan een 1960. Wil je een sound met ballen ga dan voor iets dat 2dehands rond de 800 zit, ongeveer 350 meer dan een 1960a en 300 meer dan een 1960 v30. Heb je nu maar max 500 ter beschikking, koop dan een 1960 en verkoop die voor dezelfde prijs weer voort als je €350 meer hebt en ga dan voor iets degelijks wil je sound.

ps; niets gezegd over een marshall 1960 tv, een h30 kast of iets gelijkaardigs. Maar ik denk niet dat die kasten bekend staan voor mooie low-end, veel mids en weinig hoog.

Nou eens en voor altijd duidelijk:

Marshall cab =

15 mm berkenplex (redelijke kwaliteit), behalve de achterkant. Die is van spaanplaat. Ik heb er zelf 2 gehad (1960AV uit 200x en een oude pre JCM 800) en beide waren zo gebouwd. Geen geweldige bouw maar ook niet helemaal van waaibomenhout.

De achterkant vervangen is de grootste upgrade die zo'n cab kan krijgen. Bij mijn 1960AV kast zaten alle schroeven goed vast btw.

casper innosence
3 november 2008, 22:49
Nou eens en voor altijd duidelijk:

Marshall cab =

15 mm berkenplex (redelijke kwaliteit), behalve de achterkant. Die is van spaanplaat. Ik heb er zelf 2 gehad (1960AV uit 200x en een oude pre JCM 800) en beide waren zo gebouwd. Geen geweldige bouw maar ook niet helemaal van waaibomenhout.

De achterkant vervangen is de grootste upgrade die zo'n cab kan krijgen. Bij mijn 1960AV kast zaten alle schroeven goed vast btw.

Bij mijn 1960AV heb ik ooit geprobeerd de achterkant er af te krijgen, en deze zat er goed vast in, uiteindelijk geen zin meer..:P en opgegeven.

Overigens vond ik Bogner V30 kasten juist niet zo gescoopt, helemaal niet als je m afzette tegen ENGL V30. Overigens zag ik vrijdag dat de Jukebox ook Kool en Elfring dealt, maar ik schrok van de prijzen, die zijn (ook op de K&E site) flink omhoog gegaan. Een V30 kast komt nu net zo duur uit als n Orange V30 kast. Met het oog op inruil/verkoop waarde weet ik wel wat ik zou doen.

AART
4 november 2008, 00:30
Bij mijn 1960AV heb ik ooit geprobeerd de achterkant er af te krijgen, en deze zat er goed vast in, uiteindelijk geen zin meer..:P en opgegeven.


Zit een beetje klem, maar gewoon de schroef in het midden er half uitschroeven (zodat ie nog in de achterplaat zit maar niet in de kast) en dan kan je de achterkant er daarmee uittrekken.

K & E versus Orange is qua tweedehandswaarde idd een snelle keus voor Orange.

pol
4 november 2008, 08:40
goedkoop en degelijk: Blackstar 4x12, heeft V30's, is ongeveer even groot als mesa oversized, ziet er mooi uit en ze hebben goed hout en goeie constructie.

Orange kasten zijn een stukje goedkoper als je ze uit de UK besteld, ik dacht dat rond de 700 wel te doen was, grootste nadeel vind ik wel dat er geen wielen onder staan.

Zelf heb ik een mesa traditional kast (de kleinere, even groot als marshall) , valt zeer goed mee, heel gebalanceerd qua frequenties en lekker duidelijk geluid. maar ik zou er de nieuwprijs ook niet aan geven, kwam die toevallig tweedhands tegen in mijn plaatselijke winkel.

oudere marshall jcm800 kasten zijn qua constructie idd niks beter dan de nieuwe kasten. niet dat marshall zo slecht is qua kasten, het zit gewoon net wat minder stevig in mekaar en klinkt wat vuiler daarom.

bogner heb ik ook gehad, vond ik net iets te middy en wat dof klinken, ze gebruiken nogal dikke doek voor de speakers, iets te vond ik, ben nooit heel tevreden geweest van die cab, dan klonk een gewone marshall 1960AV nog beter, agressiever.

Misery Signals
4 november 2008, 09:08
Heb zelf ook al wat cabs gehad en verhandeld. Marshall kasten vallen idd zoals men zegt van geluid uit de boot vergeleken met de duurdere merken. Geluid klinkt niet zo groots, en scheller. Een Harley Benton van Thomann (350€) met V30's vond ik zelfs veel beter klinken. Mesa oversized ook gehad, te zompige bas, weinig definitie en de punch was ook niet je dat bij mutes.

Beste twee cabs die ik gehad heb zijn de Koch V30 en de Orange V30. Koch heb ik verkocht en heb nu dus de Orange 4x12. Mooi zicht onder mijn Bogner Uberschall en o wat klinkt dat strak, gedefinieerd en vet.

MS

Jimwoud
4 november 2008, 10:20
Ik heb een plaat berken geregeld via m'n werk, ga eerst zelf wat bouwen met die V60 speakers die ik heb. Gewoon een rechte kast met afmetingen van Engl of Bogner. gaat echt een low budget kast worden, maar wel alles 18mm berken. Dus de kast zonder speakers gaat al zo'n 28-30kg wegen.

Als dat niet klinkt ga ik zeker wat kasten proberen. wil het eerst zo doen om dat ik even geen geld wil investeren, en ik die speakers voor weinig heb gekocht.

bedankt voor de info.

Henri H
4 november 2008, 10:20
Bij mijn 1960AV heb ik ooit geprobeerd de achterkant er af te krijgen, en deze zat er goed vast in, uiteindelijk geen zin meer..:P en opgegeven.....Bij mijn 1960AX kast ging het ook vrij moeilijk. Ik heb toen het plaatje van de input losgeschroefd zodat ik via het gat de achterkant los kon trekken.
Ik moet zeggen dat ik de afwerking best OK vond. Hier en daar zaten wat losse draden van het doek. Heb deze uiteraard losgeknipt en verwijderd.
Ik heb 2 van de Greenbacks vervangen door G12T-75's.
Heb nog niet echt het geluid kunnen testen omdat ik herstellende ben van een buikgriep.
De constructie bestond uit multiplex en de achterplaat is van spaanplaat.
Zou het echt veel uitmaken om deze te vervangen voor een multiplex plaat?

Jimwoud
7 november 2008, 16:14
Hoe zijn trouwens die oude en nieuwe Koch cabineten met V30's? Heb vroeger een Koch 2x12 met Jensens gehad, vond ik echt helemaal niks.

Jimwoud
9 november 2008, 11:44
Bump,

Wie kand ie oude en nieuwe Koch 4x12 V30's vergelijken met Engl V30 of Bogner V30?

casper innosence
9 november 2008, 14:56
Misery signals hier op t board heeft Koch v30 kasten gehad en volgens mij wel kunnen vergelijken met mesa en orange v30 kasten. Zelf heb ik een koch kast met de eigen speakers gehad en daar was ik niet kapot van, past beter onder een koch amp.

Jimwoud
9 november 2008, 15:01
Misery signals hier op t board heeft Koch v30 kasten gehad en volgens mij wel kunnen vergelijken met mesa en orange v30 kasten. Zelf heb ik een koch kast met de eigen speakers gehad en daar was ik niet kapot van, past beter onder een koch amp.
Die ervaring heb ik ook met die Jensen speakers.

Saber
5 februari 2009, 10:24
Heb zelf ook al wat cabs gehad en verhandeld. Marshall kasten vallen idd zoals men zegt van geluid uit de boot vergeleken met de duurdere merken. Geluid klinkt niet zo groots, en scheller. Een Harley Benton van Thomann (350€) met V30's vond ik zelfs veel beter klinken. Mesa oversized ook gehad, te zompige bas, weinig definitie en de punch was ook niet je dat bij mutes.

Beste twee cabs die ik gehad heb zijn de Koch V30 en de Orange V30. Koch heb ik verkocht en heb nu dus de Orange 4x12. Mooi zicht onder mijn Bogner Uberschall en o wat klinkt dat strak, gedefinieerd en vet.

MS

Ik kan een Engl Fireball kopen in combo met een Koch TS 212 V30. Dit zou dan een goede deal zijn als de prijs redelijk is? (rond de 1000€)

Engltje
5 februari 2009, 14:00
Bump,

Wie kand ie oude en nieuwe Koch 4x12 V30's vergelijken met Engl V30 of Bogner V30?


Ja, de koch kasten zijn niet zo goed hoor. Ook niet met de v30's. Zelfde verhaal met de marshall...de v30's zijn iets beter, maar nog niet geweldig.
De bogner en de Engl zijn trouwens echt totaal anders. De bogner is rond, tonevol en vol in het laag. De Engl is enorm strak, en wat feller in het hoog...Ook wat minder mid dacht ik. Daaraan zie je hoe belangrijk de bouw van de kast is. Vandaar dat bijna alle zelfbouw kasten tegenvallen als je ze langs een goed gebouwde kast zet zoals bogner, engl, kool en elfring enz,.
De nieuwe Diezel kasten schijnen voor metal ook wel goed te zijn. Dus zoals altijd....Testen !!

Saber
5 februari 2009, 15:17
wat maakt de koch kasten minder goed?

Ze leken mij toch van degelijke bouw kwaliteit...

en de V30 van celestion die zitten in degene die ik op het oog heb (2x12) worden ook gebruikt door james hetfield van metallica, dus dat zou ook wel ok moeten zijn.

Engltje
5 februari 2009, 15:38
wat maakt de koch kasten minder goed?

Ze leken mij toch van degelijke bouw kwaliteit...

en de V30 van celestion die zitten in degene die ik op het oog heb (2x12) worden ook gebruikt door james hetfield van metallica, dus dat zou ook wel ok moeten zijn.
Nou, v30 zijn zeker niet zalig makend hoor...

Het zit zo... Er zit enorm veel verschil in de bouw van de kast. Dit is direct te horen in de geluids kwaliteit. Veel merken bouwen de kasten zoals marshall...speakerdoek om de baffle geniet( houten voor plaat waar de speakers in hangen ), en de baffle met een schroef of 8 in de kast geschroeft. Ze doen dat na een ontwerp uit de 60er jaren
Als je wat beter nadenkt over de bouw van de kast kan je je voorstellen dat als je de baffle met de kast mee verlijmt dat de kast een stugger geheel vormt en dat dat meer sustain geeft. Er zijn nog meer manieren om een kast te verbeteren. (oa ander hout, zwaluwstaart verbindingen enz enz.)

Er zijn maar een paar merken die echt de moeite hebben genomen om goed naar de bouw van hun Cabinetten te kijken. Engl, Orange, Bogner (alleen dure lijn), Diezel, Kool en Elfring, en zo zijn er nog wat, hebben dat wel gedaan. Als je deze cabs gaat testen naast de marshalls en een hoop ander kasten zul je merken dat er erg veel verschil in zit.
Ga je v30s zetten in een mindere kast zoals koch, line6, chineese zooi en winkel-eigen-merk zooi...enz.. Dan klinkt het vaak nog niet zo goed.

Wel is het zo dat er niet zo iets bestaat als het beste of het slechtste... Een Marshall kast kan in sommige gevallen wel de sound geven die iemand zoekt ( de HW kasten zijn wel O.k.), maar voor veel stijlen is er absoluut iets beters.

Laat je dus niet verleiden door v30 speakers...ZELFS al speelt hetfield daar op :D:D
Want hetfield heeft waarschijnlijk een veeeel beter cabinet omheen zitten ;)

Maar zoals alles...TESTEN !!! Zet er zo veel mogelijk naast elkaar. En niet hier de ene testen en de week er op daar de ander....want geluiden onthouden is errrug moeilijk.

SUCCES!

gorgasm
5 februari 2009, 15:47
diezel al geprobeerd?

Engltje
5 februari 2009, 15:50
Jep, wel o.k...... maaa niet mn ding.. behoorlijke mid dip..
Er zit wel een groot verschil in diezel cabs... Zeker de oude of de nieuwe. EN is het v30 en is het front of rear loaded....

Braindead
5 februari 2009, 15:53
ALs je zegt " voor een kast gaan met een goeie doorverkoopwaarde zoals een 1960" dan neem ik aan dat je hem dan ook 2de hands koopt of niet? Als je zo'n 1960 kast nieuw koopt krijg je er echt in verhouding geen fluit voor terug weet ik uit ervaring.



Voor dat budget val je wel buiten de echte goei cabinetten zoals engl v30, diezel, laboga, mesa, bogner en orange v30. Als ik jou was zou ik ofwel doorsparen voor een echt goeie kast ofwel voor een kast gaan met een goeie doorverkoopwaarde zoals een 1960 of 1960 v30. Kasten zoals Kool en elfring, engl v60 etc zijn beter dan een 1960, maar die krijg je slecht 2dehands verkocht.

Engltje
5 februari 2009, 15:55
ALs je zegt " voor een kast gaan met een goeie doorverkoopwaarde zoals een 1960" dan neem ik aan dat je hem dan ook 2de hands koopt of niet? Als je zo'n 1960 kast nieuw koopt krijg je er echt in verhouding geen fluit voor terug weet ik uit ervaring.

Tsja, had je eens een bokkiewokkie moeten kopen waar geen marshall op stond, dan was het pas erg. Ik denk dat een 2de handse 1960 in perfecte staat nog wel een redelijk bedrag waard is hoor!

mrweird
5 februari 2009, 17:12
Een behringer BG412V, topkast en je houd nog een smak geld over ook.. Wel ff het logo eraf schroeven want dat ziet er niet uit ... :D

Ja ik weet 't, een hoop mensen noemen het teringer kasten maar die hebben ze dan ook nog nooit geprobeerd met een goeie buizentop...

Saber
5 februari 2009, 17:25
Ik heb de Koch kabinet op het oog omdat iemand hem verkoopt in combo met mijn gedroomde engl fireball. Ik kan de fireball ook apart kopen, maar misschien kan ik wel een mooie deal sluiten als ik ze samen koop.

Hoeveel zouden jullie bieden voor een tweedehands fireball in perfecte staat in combo met een Koch 2x12 met Celestion V30's erin? De kabinet vertoonde enkel wat scars maar nergens tot het hout.

Of kan ik beter enkel de fireball kopen (dit geeft mij geen voordeel meer tov andere bieders natuurlijk) en een andere kast kopen... (ik wil niet veel meer dan 400€ aan een kast geven, dus mss best tweedehands?)

Engltje
6 februari 2009, 00:38
Een behringer BG412V, topkast en je houd nog een smak geld over ook.. Wel ff het logo eraf schroeven want dat ziet er niet uit ... :D

Ja ik weet 't, een hoop mensen noemen het teringer kasten maar die hebben ze dan ook nog nooit geprobeerd met een goeie buizentop...

Nou, ik wil niet moeilijk doen maar ik heb de Behringer kast vaaaak genoeg gehoord en zeker ook vergeleken naast andere kasten en met de duurste buizen tops maar dit is absoluut geen top kast !!

Heb je je behringer ooit eerlijk vergeleken met een bogner? of waar heb je hem wel mee vergeleken?

mrweird
6 februari 2009, 08:21
Dat geef ik inderdaad toe.. Ik heb ze nooit echt naast elkaar A of B oid vergeleken..

Engltje
6 februari 2009, 12:27
Ja ik weet 't, een hoop mensen noemen het teringer kasten maar die hebben ze dan ook nog nooit geprobeerd met een goeie buizentop

Dat geef ik inderdaad toe.. Ik heb ze nooit echt naast elkaar A of B oid vergeleken..

Ik denk dat ik verder niets meer moet zeggen...

Saber
6 februari 2009, 13:14
:soinnocent:


Ik heb de Koch kabinet op het oog omdat iemand hem verkoopt in combo met mijn gedroomde engl fireball. Ik kan de fireball ook apart kopen, maar misschien kan ik wel een mooie deal sluiten als ik ze samen koop.

Hoeveel zouden jullie bieden voor een tweedehands fireball in perfecte staat in combo met een Koch 2x12 met Celestion V30's erin? De kabinet vertoonde enkel wat scars maar nergens tot het hout.

Of kan ik beter enkel de fireball kopen (dit geeft mij geen voordeel meer tov andere bieders natuurlijk) en een andere kast kopen... (ik wil niet veel meer dan 400€ aan een kast geven, dus mss best tweedehands?)

Engltje
6 februari 2009, 14:02
Hoe oud is de fireball??

sjaak1990
6 februari 2009, 14:04
Hoe oud is de fireball??

Gaat het niet meer om de staat dan de leeftijd? Liever een aantal jaar gebruikt dan een half jaar misbruikt.

marter544
6 februari 2009, 14:37
Ik heb de Koch kabinet op het oog omdat iemand hem verkoopt in combo met mijn gedroomde engl fireball. Ik kan de fireball ook apart kopen, maar misschien kan ik wel een mooie deal sluiten als ik ze samen koop.

Hoeveel zouden jullie bieden voor een tweedehands fireball in perfecte staat in combo met een Koch 2x12 met Celestion V30's erin? De kabinet vertoonde enkel wat scars maar nergens tot het hout.

Of kan ik beter enkel de fireball kopen (dit geeft mij geen voordeel meer tov andere bieders natuurlijk) en een andere kast kopen... (ik wil niet veel meer dan 400€ aan een kast geven, dus mss best tweedehands?)

Ik ken het cabinet niet, maar een 2e hands fireball in goede staat, ik denk zo'n 650 a 700 euro? Ik weet niet wat het cabinet nieuw kost, zo'n 500 euro? Ik denk dat een mooie 2e hands prijs voor die set ergens rond de 900 en 1000 euro ligt.
Besef wel dat het niet echt een veelzijdige amp is. Je kan er wel veel verschillende geluiden uit halen, met de juiste gitaar, en de amp alleen, maar dan blijf je knoppen draaien (heb zelf een gitaar met coilsplit, en dat vind ik wel fijn, dan klaart de scheur iets op). Ook zul je de Engl-voicing houden, maar ik neem aan dat dat juist goed is. (voor mij iig wel, érg fijn geluid!) Maar daarnaast, het geluid is echt top, beste metal-amp in de prijsklasse imo!

Engltje
6 februari 2009, 17:47
Gaat het niet meer om de staat dan de leeftijd? Liever een aantal jaar gebruikt dan een half jaar misbruikt.

Meer ivm de buizen staat....anders weet j dat er meteen voor 120 euro nieuwe buizen in moet als bij 3 jaar oud is ofzo..

olaftheholy
7 februari 2009, 12:09
Koop nooit een cab. afgaand op de spec's alleen, of n.a.v. wat anderen er van vinden.
Ga testen en zoek uit wat het beste bij jou en je stijl past, verder ; een cab. zal in een muziekwinkel o.i.d. anders klinken dan in de situatie waarin je hem echt nodig hebt (oefenruimte,podia met of zonder band).
Als het even kan probeer hem dan ook in die situatie te testen vóór dat je een besluit neemt of koop sluit.

n.b. koop geen behringer/bugera kasten,die klinken altijd belabberd mét of zonder goeie buizentop

Saber
9 februari 2009, 20:47
niemand wat raad?:)

pannekoek
9 februari 2009, 21:41
neem bij de evh 5150 gewoon de bijpassende 5150 cab, ik vond het een erg gave combinatie

sjaak1990
9 februari 2009, 21:43
Meer ivm de buizen staat....anders weet j dat er meteen voor 120 euro nieuwe buizen in moet als bij 3 jaar oud is ofzo..

Nieuwe buizen vind ik nooit erg, kan je lekker naar smaak kiezen.

Tho
9 februari 2009, 21:52
Ik heb onder mn Peavey 5150II een Marshall 1960a cabinet staan en ben er best tevreden mee..
Maar ik denk dat je toch best even zelf gaat testen.

magische combinatie..... echt hoor!

Jan-Willem
10 februari 2009, 13:55
Ik heb nu een Engl Pro XXL kast met V30's onder mijn diezel staan, ben er erg tevreden over.

Hiervoor had ik een Bogner OS 2x12 kast maar die vond ik te bassig en kon ik me zelf niet goed op horen.

Dus heb ik bij de juxebox onder andere K&E, Mesa Boogie, Diezel, Bogner en Engl getest en persoonlijk was ik vrij teleurgesteld in de K&E kasten omdat iedereen hier er zo lovend over was maar wat mij betreft vielen ze enorm tegen. Het geluid was enorm wollig en dicht gesmeerd, dat zelfde gelde ook voor de Diezel kasten, die vond ik ook niks.

Uit eindelijk heb ik gekozen tussen een normale Engl Pro kast en de XXL en de XXL had een betere weergaven van het mid terwijl de Pro kast een middipje had.

Er zit zoveel verschil in die kasten en wat de een vind, hoeft niet te gelden voor de ander.

Orpheo
10 februari 2009, 14:17
Ik heb nu een Engl Pro XXL kast met V30's onder mijn diezel staan, ben er erg tevreden over.

Hiervoor had ik een Bogner OS 2x12 kast maar die vond ik te bassig en kon ik me zelf niet goed op horen.

Dus heb ik bij de juxebox onder andere K&E, Mesa Boogie, Diezel, Bogner en Engl getest en persoonlijk was ik vrij teleurgesteld in de K&E kasten omdat iedereen hier er zo lovend over was maar wat mij betreft vielen ze enorm tegen. Het geluid was enorm wollig en dicht gesmeerd, dat zelfde gelde ook voor de Diezel kasten, die vond ik ook niks.

Uit eindelijk heb ik gekozen tussen een normale Engl Pro kast en de XXL en de XXL had een betere weergaven van het mid terwijl de Pro kast een middipje had.

Er zit zoveel verschil in die kasten en wat de een vind, hoeft niet te gelden voor de ander.

mee eens ;) ik vond juist de engl kasten slapjes, weinig power, weinig karakter, en de K&E kast juist enorm veel power, enorm strak... maar goed, wellicht heeft dat te maken met de head die ik erop had. ik vond de herbert beduidend minder op de K&E, moet ik toegeven. die was weer beter op de englkasten.

j.augustus
11 februari 2009, 12:39
Ik heb diverse kasten gehad onder de 5150. Ik heb 2 kanaals en 3 kanaals Peavey tops gehad.

De 5150 rechte kast vond ik het best. maar de kasten blijven scherp klinken met de originele speakers. Vooral de schuine kasten zijn te scherp. Al klonk bij mij de schuine kast met 4 greenbacks wel weer heel goed.

De kast is zo'n 5 kilo zwaarder dan zijn Marshall broertje. Het berken is veel dichter geperst. En dat hoor je wel. Er zit een strakkere low drive in.

Dat Marshall kasten gemaakt zijn van spaanplaat is bullshit. dat wordt alleen maar gezegd door mensen die er nooit 1 hebben gehad, behalve dan die 2 x 12 kastjes. Ik heb er zeker 20 open gezien en het was allemaal berken. maar ook al zet je speakers over, ze hebben eigen geluidkarakteristiek en de lelijke afgeragde klinken veelal het best.

:blast::B:gitarist::gitarist::gitarist::gitarist:

voor metal vind ik de Peavey goed maar zo scherp dat het vlak wordt. Met high gain kun je aan de versterker draaien wat je wilt. Het blijft allemmaal een beetje hetzelfde. Dat is mijn menig over de Peavey kasten.

Al met al zijn Marshall kasten helemaal niet slecht. Vaak ligt het aan de speler.
Ik snap het niet zo. Zo'n 70 procent van alles wat er opgenomen is wordt met marshall gedaan en iedereen loopt er maar over te kraken.

Saber
13 februari 2009, 10:46
bedankt voor de raad, als ik het geld ooit bijeen krijg... :)

AART
13 februari 2009, 12:02
Dat Marshall kasten gemaakt zijn van spaanplaat is bullshit. dat wordt alleen maar gezegd door mensen die er nooit 1 hebben gehad, behalve dan die 2 x 12 kastjes. Ik heb er zeker 20 open gezien en het was allemaal berken. maar ook al zet je speakers over, ze hebben eigen geluidkarakteristiek en de lelijke afgeragde klinken veelal het best.

Ik heb er 3 gehad, genoeg? JCM800 1960A, JCM900 1960A en een 1960AV.

Jij begrijpt de 'mensen' verkeerd over het spaanplaat, het gaat namelijk om het achterpaneel, dat is van spaanplaat. Ask Chris W, ik heb het hem laten zien, en dat ging om een begin jaren '80 model, toen deden ze het dus ook al.

Ze hadden het alledrie. De rest van de kast is btw van 15 mm berkenplex. Op zich ok, maar voor de high gain tops soms wat losjes waardoor het laag flubberig wordt. Het zijn best redelijke kasten, maar ook niet voor niets de 'industry standard', het is de opel astra onder de cabs. Betaalbaar en degelijk. Alleen bij Marshall iets aan de prijzige kant voor wat je krijgt door hun naam.

Kijkt eer ge zeikt.

jerome
14 februari 2009, 16:25
Ehhh Aart, ik denk dat J.Augustus hiermee reageerde op de reactie van Ben vanHoof (postnr #9) waarin hij schrijft dat de Marshall cabs (helemaal) van spaanplaat zijn ;)

AART
14 februari 2009, 18:14
Ehhh Aart, ik denk dat J.Augustus hiermee reageerde op de reactie van Ben vanHoof (postnr #9) waarin hij schrijft dat de Marshall cabs (helemaal) van spaanplaat zijn ;)

Tsja, Benvanhoof beweert ook weer dan er helemaal geen spaanplaat in zit...

Nouja, ok, ik heb gewoon niet goed gekeken voor ik heb gezeken...:soinnocent:

RedBuell
15 februari 2009, 16:38
Ik heb zelf een GenzBenz G flex 2x12 onder mijn 5150II staan en ben daar best tevreden over, hoewel ik geen andere kasten heb gebruikt. Er zitten van die bass reflex pijpjes in en de 2 speakers staan een beetje naar links en rechts voor een goede spreiding.

Ik heb een keer bij Nederland Muziek over een 4x12 GenzBenz G-flex gespeeld met m'n LTD in drop C, die verkoper draaide de amp (genz benz eldiablo) flink open en de hele boel stond te trillen en schudden. Als je de verkooppraatjes mag geloven (van de genzbenz site) kunnen de 2x12 tegen veel 4x12's op en de 4x12's kunnen op tegen de fullstacks.

j.augustus
16 februari 2009, 19:14
Ik heb er 3 gehad, genoeg? JCM800 1960A, JCM900 1960A en een 1960AV.

Jij begrijpt de 'mensen' verkeerd over het spaanplaat, het gaat namelijk om het achterpaneel, dat is van spaanplaat. Ask Chris W, ik heb het hem laten zien, en dat ging om een begin jaren '80 model, toen deden ze het dus ook al.

Ze hadden het alledrie. De rest van de kast is btw van 15 mm berkenplex. Op zich ok, maar voor de high gain tops soms wat losjes waardoor het laag flubberig wordt. Het zijn best redelijke kasten, maar ook niet voor niets de 'industry standard', het is de opel astra onder de cabs. Betaalbaar en degelijk. Alleen bij Marshall iets aan de prijzige kant voor wat je krijgt door hun naam.

Kijkt eer ge zeikt.

Achterkant is idd van spaanplaat. Ik vervang dit ook voor 15 mm berken. Vind ik zelf beter, maar ik denk dat je naar je verstand kletst als je zeg dat die 1960 kasten rommel zijn. De 1936 en 1922 kasten zijn overigens wel van mdf en dus echt crap. klinken alleen okay in clean geluid.

Henri H
16 februari 2009, 20:07
Achterkant is idd van spaanplaat. Ik vervang dit ook voor 15 mm berken. Vind ik zelf beter, maar ik denk dat je naar je verstand kletst als je zeg dat die 1960 kasten rommel zijn. De 1936 en 1922 kasten zijn overigens wel van mdf en dus echt crap. klinken alleen okay in clean geluid.Mijn 1936 is echt wel multiplex hoor!

j.augustus
16 februari 2009, 21:46
Mijn 1936 is echt wel multiplex hoor!

ja, dat klopt . De oudere types wel ,ja

Speeddemon
21 februari 2009, 22:55
mee eens ;) ik vond juist de engl kasten slapjes, weinig power, weinig karakter, en de K&E kast juist enorm veel power, enorm strak... maar goed, wellicht heeft dat te maken met de head die ik erop had. ik vond de herbert beduidend minder op de K&E, moet ik toegeven. die was weer beter op de englkasten.
Vriend, jij vond mijn sound in Den Haag toch niet slapjes? :dontgeti: