PDA

View Full Version : Mesa 50/50 op cabinet en loadbox



Rene Rijpma
1 november 2008, 15:20
Hallo,

Ik heb een Mesa 50/50 eindtrap.
Ik wil met grote optredens een cabinet (4 ohm) aansluiten, maar met kleine optredens over speaker simulators (8 ohm) spelen.

Ik dacht dit te doen door alles in het rack naar een stekkerplaat te bedraden, dus:

-2X 8 ohm uitgang van Mesa naar de stekkerplaat
-2X 4 ohm uitgang van Mesa naar de stekkerplaat

Tijdens grote optredens plug ik mijn cabinet op de 4 ohm uitgangen (op de stekkerplaat) en tijdens kleine optredens plug ik mijn speaker simulators (Palmer pdi-03 dus incl. loadbox) op de 8 ohm uitgangen (op de stekkerplaat)

Mijn vraag is: Kan ik de jack pluggen naar de stekker plaat gewoon in de Mesa (8 ohm) laten zitten zonder dat de speaker simulators op de stekkerplaat zijn aangesloten, of gaat de Mesa dan stuk omdat 2 van de 4 uitgangen geen load bevatten.

Alvast bedankt.

wiegersma
2 november 2008, 10:14
wanneer je op elk kanaal in ieder geval één load hebt (je cabinet), dan maakt het volgens mij niet uit. Je cabinet (stereo?) zorgt al voor voldoende load op de kanalen.

arjanb01
2 november 2008, 10:31
Ff een vraagje tussendoor.... je hebt een eindtrap die je aan gaat sluiten op een cabinet of dummy loads ? Welke voortrap gebruik je ? Het is toch altijd zo dat je een 19 inch eindtrap altijd moet aansturen in combi met een pre-amp ?

wiegersma
2 november 2008, 10:33
dat is voor het antwoord op de vraag niet belangrijk, maar idd een preamp hoort nog wel voor een eindtrap

Rene Rijpma
3 november 2008, 11:56
Ok, Eelke bendankt.

Als pre amp gebruik ik de Engl E580

wiegersma
3 november 2008, 17:59
Hee wauw, wij kennen elkaar. Dus hmm, dat betekent dat wanneer mijn informatie niet klopt, je me weet te vinden.... o, o :eek:

Rene Rijpma
4 november 2008, 21:16
Klopt Eelke, het is beven geblazen...

peter_heijnen
5 november 2008, 09:27
Ik dacht dit te doen door alles in het rack naar een stekkerplaat te bedraden, dus:
Je kunt twee eindtrapuitgangen bij elkaar voegen, maar dan moet je die uitgangen wel 'bridgen'. Mss dat je dat ook van plan was, maar ik kan het niet opmaken uit je hele verhaal. Als je de uitgangen samenvoegt zonder ze te bruggen gaat de boel kapot.

Rene Rijpma
5 november 2008, 11:46
Hallo Peter,

Ik wil 4 uitgangen elk afzonderlijk naar een stekkerplaat bedraden.
Bij grote sets zal ik 2 jacks in de 4 ohm uitgangen op de stekkerplaat steken, bij kleine sets 2 jacks in de 8 ohm uitgangen (ook op de stekkerplaat)

Mijn originele vraag was of het kwaad kan dat 2 van de 4 uitgangen dus intern wel aangesloten zitten op de eindtrap, maar niet vanaf de stekkerplaat naar buiten.

Graag hoor ik van je of mijn bedoeling duidelijk is en uiteraard of het zo kan.

peter_heijnen
5 november 2008, 14:08
Ok, nu snap ik wel wat je bedoelt.

Ik weet helaas niet of de door jou beoogde manier schadelijk is. Ik zou denken van niet maar ik zou het zelf zeker niet doen zonder advies van iemand die er echt -en dus technisch- verstand van heeft. In de werkbank lezen waarschijnlijk meer mensen die je hierop goed kunnen antwoorden.