PDA

View Full Version : Condensators, Mullard of PIO



Puerco
1 november 2008, 13:51
Hallo, ik wil binnenkort (dec,jan) een JTM45 Offset gaan bouwen. Als ik vraag wat voor caps roept iedereen natuurlijk in koor; Mullard mustard caps maar hadden de eerste exemplaren van Marshall wel Mullards? Ik kwam onderstaande foto's tegen op de Marstran site van een Offset uit 1962 met van die grijze caps, vermoedelijk Paper In Oil caps ofzo.
Nou twijfel ik dus wat het meest vintage correct is, PIO caps of gewoon de standaard Mullards? En geheel niet onbelangrijk, wat is het verschil in geluid?
Klinken die PIO caps een beetje in zo een oude JTM45 met een RadioSpares trafo? Of word het erg hifi achtig??

Nog een heel andere vraag, ik wil ook de tonecap in mijn strat vervangen (CP60's strat), daar zit nu zo een roodbruin propje in van 0.1
Is het beter die 0.1 te laten, een 0.047 danwel een 0.022 te gebruiken en welke klinken het beste? Ook van die PIO caps (TAD bv), een bumblebee, jensen, andere dure caps of gewoon een orange drop of zelfs die dingen van een kwartje die Fender er origineel instopt? Of is het een beetje verloren moeite hiermee te expirimenteren?
Ik heb ook wel eens gehoord dat als een cap in een amp is gebruikt op hoge spanning dat hij daarna als tonecap in een gitaar waardeloos is omdat hij dan gepolariseerd is. Onzin of waarheid???

Veel vragen, ik weet het maar ik hoop dat iemand wat licht in de duisternis kan werpen hier voor het me (weer) een hoop geld voor niks kost :D
bvd
Ohja die foto's van http://www.marstran.com/Offset.htm

http://www.marstran.com/OffsetFront.jpg

http://www.marstran.com/OffsetBack.jpg

http://www.marstran.com/OffsetOpenBack.jpg

http://www.marstran.com/OffsetChassisTop.jpg

http://www.marstran.com/OffsetCassisInside.jpg


Shared cathode on V1
.022 coupling caps after first stage
270k mixer resistors
Bright cap on volume pot is 250pf
556pf mixer bypass cap
no bypass cap on V2a cathode
56k/250pf tone stack combo, typical JTM45 setup
27K NFB resistor on 16ohm tap
.1 output coupling caps after phase inverter
220k bias splitter resistors
.1 cap on the presence control
Power and output transformers are Radio Spares
Chokes manufacturer is unknown

Bernardduur
1 november 2008, 16:28
WIMA MKS-4's

Ben ik heel erg fan van

Puerco
1 november 2008, 17:22
Wima's zijn toch die vierkante rode blokjes? Als tonecap in een gitaar of in een amp? En waarom wima?

Bernardduur
1 november 2008, 17:42
Wima's zijn toch die vierkante rode blokjes? Als tonecap in een gitaar of in een amp? En waarom wima?

Yes; de kleine rode blokjes. En in amps.

Ik heb in mn amp (te) veel condensatoren geprobeerd (orange drops, mustard caps, PIO, etc) en deze kwam voor mij het beste over. Transparant, open, heerlijk.

Ik gebruik nu eigenlijk niets anders. In de tone stacks gebruik ik graag andere caps maar dat is meer om mn sound te focussen.

In gitaren ben ik helemaal fan van lekke (!!!!) PIO caps. Ik weet zelf effe niet waarom maar iedere gitaar / bas waar ik ze ingooi gaat zoveel lekkerder klinken.............
En ze zijn zo gemakkelijk te vinden want de meeste (amp bouwers) mensen gooien ze weg omdat ze lek zijn :D

Puerco
1 november 2008, 20:29
Hehe, wat een verfrissend antwoord. Niks geen exotische caps ofzo, gewoon wima's :D Die had ik echt niet aan zien komen, natuurlijk als ze goed klinken niks mis mee, alleen meestal als iemand iets over caps vraagt krijg je allemaal snobistische antwoorden over wat het "beste" zou zijn en dan gaat het meestal over veel $€$€$
LEKKE PIO caps? Die hoor ik ook voor het eerst, heb je ook wel eens van die paper caps (dus alleen papier, zonder olie) geprobeerd dan?

Ik heb trouwens vanmiddag op ebay een setje 0.018uF mustards aangekocht. Worden tegenwoordig vaker gebruikt ipv 0.022 omdat die nogal schaars en erg duur aan het worden zijn en volgens wat mensen van het Metro forum zou dat weinig tot geen hoorbaar verschil maken. Iemand hier ook ervaring mee? Nu heb ik nog een setje 0.1uF nodig maar die zijn nog lang niet schaars en nog tegen normale prijzen te krijgen.

Iemand ook ervaring met de PIO caps van TAD? Nico mischien, ze liggen in je webshop... Is dat wat (voor amps dan wel voor gitaar tone caps)?

nico verduin
1 november 2008, 20:58
chocorookie had ze een keer getest. Was er niet wild van (vond het eigenlijk bagger). Had ze in een champ gebruikt. Weet niet of ze ahw eerst ingespeelt zijn. Hoor er in ieder geval weinig enthousiasme over. Dus zal wel weer een product worden dat vanzelf weer verdwijnt. Hoor er verder weinig over terug.

Vwb. dat lekkende caps het nog goed doen, kan op zich wel kloppen. Een lekkende cap laat DC door. Nu moet je dan wel DC op de lijn hebben. Een gitaar heeft eigenlijk alleen maar AC op de lijn zitten dus komt er ook geen DC door. Vind het eigenlijk wel een mooi idee voor "hergebruik".:dance:

Overigens kun je voor in een gitaar ook lagere spanning mustards gebruiken (2V is al genoeg). Dat maakt de aankoop ook vaak aantrekkelijker.

Binnen een buizen amp moet je wel op de 400V versies zitten. Als de buis nog koud is (er loopt dan geen stroom), staat de volle voedingsspanning op de cap. Zodra er stroom gaat lopen, zakt hij al in en is de werkspanning op de cap lager.

Chris Winsemius
1 november 2008, 21:35
Hoi puerco!

(Die off-set heeft trouwens geen cap over de mix-weerstand).

Die PIO's van TAD heb ik zelf nog niet geprobeerd maar 't gross v/d jaren 60 Marshalls (JTMs t/m 1959s) hadden Mustard caps en die zijn nog wel te vinden. De TAD Mustard caps heb ik in wat verschillende amps gebruikt en ik vond ze behoorlijk ok klinken, wat "ronder" dan (bijvoorbeeld) de reguliere ODs.

Ik ga trouwens tzt. ook 'n "JTM45" of "1962" bouwen en daar gebruik ik dan nieuwe parts voor hoewel ik nog wat twijfel over de GZ34... JJ is ok maar 'n NOS exemplaar heeft 'n behoorlijke impact op tone, feel en laag-weergave.
Als je wat hulp nodig hebt met de trafo-keuze: geef maar 'n seintje. Zelf ga ik 'n MM set gebruiken, RS OT, choke en PT moeten nog bepaald worden.

(Misschien ook eens 'n JTM45/1962-meeting doen?).

Puerco
1 november 2008, 22:08
Bedankt mannen!!! Die PIO caps laat ik dus maar aan de hifi liefhebbers over, mustards moet ik hebben dus, iemand nog een mening over verschil 0.018 tov. 0.022???
Mustards voor in een strat dus wel ok??? Het idee staat me wel aan, toch een stukje "plexi" in mijn strat :seriousf:

Voor de goede orde Chris ik wil geen 1962 bouwen maar een JTM45 Offset zoals die uit het jaar 1962.
Trafo's moeten natuurlijk RadioSpares clones met tagboard zijn maar ik zat te denken aan iets heel anders dan MM.

nico verduin
1 november 2008, 22:18
Fractie minder bas. Dus fractie meer mid

Chris Winsemius
1 november 2008, 22:21
Bedankt mannen!!! Die PIO caps laat ik dus maar aan de hifi liefhebbers over, mustards moet ik hebben dus, iemand nog een mening over verschil 0.018 tov. 0.022???
Mustards voor in een strat dus wel ok??? Het idee staat me wel aan, toch een stukje "plexi" in mijn strat :seriousf:

Voor de goede orde Chris ik wil geen 1962 bouwen maar een JTM45 Offset zoals die uit het jaar 1962.
Trafo's moeten natuurlijk RadioSpares clones met tagboard zijn maar ik zat te denken aan iets heel anders dan MM.

PIOs: jaren 50 Gibson en Fender (gitaren), latere Strats hebben ceramische caps.
Verschil 0.018 vs. 0.02(2): gewoon proberen, bij gitaar-tone-regelaars ietsje meer waarneembaar dan bij koppel-Cs qua waarde, als de 0.018s fysiek totaal anders zijn dan 0.02(2)s dan hoor je eerder dat dan het kleine verschil in waarde.

TAGboard RS OT lijkt me ook wel wat maar qua veiligheids-eisen ga ik toch voor de versie v/e bepaald merk met reguliere aansluitingen.

Ben er alleen nog niet over uit of ik 'n top of combo wil maken.

Wat vind jij trouwens v/h idee voor 'n JTM45 of 1962/Bluesbreaker meeting?

Puerco
1 november 2008, 23:21
Tagboard onveilig? Dat zal dan wel, het is wel heerlijk ouderwets. Straks wil je er nog een impedantie switch op ook zeg.....:sneaky:
Ik wil het zo origineel mogelijk en ik baal er al van dat ik wel het geschikte chassis (met bevestiging in de hoeken ipv die zijflappen, zie boven) heb kunnen vinden maar dat er daarin maar 2 switch gaten zitten terwijl de oude nog een polarity switch hadden. Maar om het op maat te (laten) maken incl faceplate voor een switch die vervolgens niet aangesloten word vind ik nou ook weer wat overdreven.

Een JTM45/bluesbreaker meeting lijkt me heel leuk maar ik denk niet dat er heel veel geintereseerden zullen zijn en zelf heb ik momenteel ook alleen maar mijn Ceriatone om mee te nemen...