PDA

View Full Version : cry baby classic kraakt



The Avenger
1 november 2008, 13:24
Hallo

Ik heb een dunlop cry baby classic die tegenwoordig wel erg sterk begint te kraken als ik em op het cleane kanaal gebruik. Bij distortion heb ik dit probleem helemaal niet.

Wat zou het probleem kunnen zijn?
Misschien laat ik hem beter eens nakijken, maar waar kan ik dat zoal?

Greetz

Nielsje
1 november 2008, 13:26
fysiek kraken, of een kraak die je terug hoort in je geluid?
Overigens heeft dat vaak te maken met een potmeter die aan z'n einde is.
Zoek even op het forum naar Dirk_Hendrik, hij kan je helpen.

The Avenger
1 november 2008, 13:31
een kraak in de klank

AoDf
1 november 2008, 23:51
een kraak in de klank

Probeer ff wat contactspray in de potmeter te spuiten, als het dan over is moet je die pot op termijn laten vervangen, dan is ie versleten.

Dirk_Hendrik
2 november 2008, 09:37
....
De meeste crybabies hebben een vrij gesloten potmeterbehuizing waardoor "even" contactspray spuiten niet echt een optie is.

En een lapmiddel wat het ongeveer een half uur volhoud.

freakout12
5 november 2008, 12:55
dirk_hendrik maak je ook pedalen voor bassen of is het alleen voor gitaar ? :P

Blues-man
5 november 2008, 13:38
Spray nooit contactspray in een wah potmeter. Hiermee maak je het meestal erger!:nervous:

rocker_71
5 november 2008, 15:28
potmeter verangen?

RonnyV
5 november 2008, 15:31
Ik heb precies hetzelfde probleem.... Is de potmeter makkelijk te vervangen? en niet onbelangrijk, zijn de potmeters makkelijk te verkrijgen?

Ik wil mn crybaby weer gaan gebruiken aangezien de wah op een korg 1500 bak helemaal nergens op lijkt...

gobius
5 november 2008, 23:28
Hi,

Ik had vorig jaar ook een probleem met mun cry baby. Uit navraag bleek dat een potmetertje van Jim Dunlop ongeveer 30 euri kostte. Ik heb zelf een potmetertje gehaald van 100K en er in gesoldeerd. nu doet ie het weer prima!

Diggerz
5 november 2008, 23:53
een kraak in de klank

Ik heb een tijdje terug ook exact hetzelfde probleem gehad met mijn crybaby..

is met 99,9% zekerheid de potmeter die naar de kl**te is.. vervangen is echter een eitje (sowieso is het wah circuit vrij simpel)... ik heb destijds via ebay voor 20usd (toen nog ong. 13,50e) een nieuwe jim dunlop hotpotz II gekocht.. geen topding, maar werkt momenteel prima..

waarschijnlijk kan Dirk_hendrik je een betere optie geven :)

als je dan toch aan het vervangen gaat, denk dan ook eens na over een nieuwe spoel en 2 nieuwe transistortjes.. zie link:
http://www.stinkfoot.se/andreas/diy/mods/dunlop.htm

deze mods hebben bij mij het geluid aanzienlijk gaver gemaakt.. maargoed da's mijn mening :)

succes!

AoDf
6 november 2008, 10:14
De potmeters met zogenaamde ICAR taper zijn wel veel gebruikt als vervanger. Heeft een iets ander verloop als de Dunlop Hotpotz, en zou het originele verloop van de oude wah's benaderen. Zijn makkelijk te verkrijgen voor ong. 15-20 euro via diverse webshops.

Bijv:

http://www.newtone-online.nl/catalog/product_info.php?cPath=82&products_id=567

en voor meer keus:

http://www.banzaieffects.com/Wahwah-Pots-c-437.html

RonnyV
6 november 2008, 10:49
Thanx!! Ik weet natuurlijk op voorhand niet wat er wel en niet in kan... ik heb geen 2 linkerhanden, maar ben ook niet super technisch...

Wat zou een goede mod ongeveer kosten van een crybaby? en zou iemand dat eventueel kunnen doen? :P of is dat ook makkelijk zelf te doen?

AoDf
6 november 2008, 11:13
Als je kunt solderen hoeft het niet zo duur te zijn. Vaak wordt de spoel vervangen, bijv. voor een Dunlop Fasel, rond de 15 euro. Uit mijn hoofd gezegd heeft die dezelfde pin-afstand als de standaard dunlop spoel, dus kun je zonder problemen vervangen. Maar naar mijn mening kun je met het vervangen van één of meerdere condensators en weerstanden, eventueel de 2 transistors, een duidelijker verschil in geluid maken, waardoor e.e.a. snel al beter klinkt. Prijs van die componentjes is centenwerk. Zie ook de link eerder genoemd in deze thread, daar wordt uitgelegd wat de componentjes doen als je ze vervangt.

RonnyV
6 november 2008, 11:17
Ik had inderdaad al even gekeken... en transistoren kosten idd niet veel... dus dat is misschien wel een idee om te doen... ik kan wel solderen dus ook dat is geen probleem...

AoDf
6 november 2008, 11:36
Als je naar die site van die link met mods kijkt kan ik je mijn ervaringen geven:

- true bypass maken
- indien true-bypass gemaakt, de gainmod, = inputweerstand verlagen van 68k naar 47k, die andere weerstand verlagen (die van 390 Ohm) heb ik minder goede ervaringen mee, wordt snel onbruikbaar, te schreewerig en bassig als je te lage waarde kiest
- adjustable range, die condensator een waarde van 0,015uF vind ik persoonlijk het lekkerst, de 0,022uF te bassig

Eventueel:
- midboost, is 2k wel lekker
- de transistors vervangen voor BC239B's, klinkt wat warmer, hebben minder gain als MPSA18's die er standaard inzitten

RonnyV
6 november 2008, 11:39
Ik heb er net nog even goed doorheen gelezen, maar het is me toch iets te...

Misschien toch maar laten doen? :P

RonnyV
6 november 2008, 11:58
Kan ik trouwens deze niet gewoon gebruiken?
http://www.newtone-online.nl/catalog/product_info.php?cPath=27_28&products_id=81

Wat is het verschil met die andere? Ik kan dat tandwieltje toch overzetten? :P

AoDf
6 november 2008, 12:05
Kan ik trouwens deze niet gewoon gebruiken?
http://www.newtone-online.nl/catalog/product_info.php?cPath=27_28&products_id=81

Wat is het verschil met die andere? Ik kan dat tandwieltje toch overzetten? :P

Nee, die wah pots zijn specifiek op maat gemaakt om in je wah behuizing gemonteerd te kunnen worden, inclusief de getande as. Die pot die jij laat zien is daar niet voor geschikt, buiten het feit dat een wah pot een specifiek verloop heeft. Soort logaritmisch i.p.v. lineair.

RonnyV
6 november 2008, 12:08
Ok duidelijk ;)
Thanx!