PDA

View Full Version : Gibson ej-185 (ec)



hans hiemstra
1 november 2008, 12:58
Hallo, ik ben van plan om een Gibson ej185 aan te schaffen. nou gaat mijn voorkeur uit naar de ej185ec ivm cutaway. wie heeft ervaring met een van deze modellen? ik zie op harmony-central nl. dat men de voorkeur geeft aan de versie zonder cutaway ivm geluid. persoonlijk vind ik de bespeelbaarheid van een cutaway vele malen fijner dan een zonder maar hoeveel invloed zou dat hebben op de klank. ik heb ze beide geprobeerd in een zaak maar daar kan ik (tevens omdat er om me heen 10.000 andere mensen aan het raggen zijn) geen duidelijk verschil horen. wie heeft info?

--=HANS=--
1 november 2008, 13:22
Als je de uitvoering met cutaway fijner vindt spelen en je geen verschil hoort in het geluid dan lijkt de keus me niet zo moeilijk.
Ik heb ook wel eens gitaren van een bepaald type met en zonder cutaway getest en om je de waarheid te zeggen hoorde ik ook nauwelijks verschil. De verschillen waren dermate klein dat het er ook gewoon mee te maken kan hebben dat geen twee gitaren het zelfde klinken. De verschillen in toon die je zelf kan produceren zijn veel groter dan het kleine verschilletje van wel of geen cutaway. Ik weet niet meer of het op dit forum was maar volgens mij heeft Picker ooit een soort technische uitleg gegeven over waar en hoe het grootste deel van de klank geproduceerd wordt en dat daardoor wel of geen cutaway in de meeste gevallen weinig uitmaakt.

Succes met je keuze en wel even een plaatje posten als je hem hebt! :)

Eko
2 november 2008, 08:04
Koop een Gibson acoustic alleen bij iemand die er per type meerdere heeft. De variatie in klank per instrument is behoorlijk groot. Vertrouw niet op uitspraken van handelaren , maar alleen je eigen oren. Ik heb bij de toenmalige importeur Electric Sound in Almere SJ 200 uit zitten proberen. Van de 5 was er maar 1 top, de rest was op z`n best gezegd redelijk. Ze moesten wel allemaal hetzelfde kosten.
Let er op dat Gibson ook de 185 in diverse variaties maakt. Ik heb ze al zien hangen met een hals van hardhout i.p.v. een 5 delige esdoorn. Ook het gebruik van diverse variaties esdoorn voor het achterblad maakt nogal uit op de klank.
Probeer ze uit in een aparte ruimte en het liefst met je eigen versterker.

zoon van Piet
2 november 2008, 11:07
Ik geloof wel in de algemene stelling dat cutaways niet bevorderlijk zijn, dat een gitaar zonder in principe beter zal of kan klinken. Als alle andere variabelen gelijk zijn.. Maar dat laatste is nooit het geval, alle gitaren zijn verschillend.
Dus wordt het een 'een op een'-vergelijking. gezien de prijs van zulke beauties lijkt het me raadzaam terug te gaan naar die zaak op een moment dat er geen 10.000 anderen aan het raggen zijn en die twee kandidaten nog eens heel goed te vergelijken..

Hte lijkt me trouwens al moeilijk genoeg om over je eigen vooroordelen heen te stappen. Als je heel graag de cutaway wilt, zal je het geluid ervan al snel als 'beter' beoordelen.. blijft een moeilijke zaak, dus ;)

Nocki
4 november 2008, 20:14
Ik heb bij gitaren in het lagere segment idd ook veel verschillen gehoord bij zelfde modellen maar met en zonder cutaway. Bij duurdere modellen die een gebalanceerder geluid hebben hoor ik de verschillen veel minder... Ook ik wou altijd een cutaway maar heb gemerkt dat mn spel veel leuker is met minder ruimte op die plaats. je wordt gedwongen dingen anders te spelen. erg leuk om dat te gaan waarderen... Maar dat is natuulijk niet zo enorm belangrijk...