PDA

View Full Version : Strak slagspelen



stratestic
31 oktober 2008, 18:39
Heeft er iemand tips om strak slaggitaar te spelen. Bij mij is het allemaal net iets te rommelig zowel in de timing als dempen van gespeelde snaren. Het klinkt allemaal net iets te wild zeg maar. Ik heb al geprobeerd om met een metronoom te spelen maar dat werkt niet echt. Iemand tips die mij verder zouden kunnen helpen.

Jeroensnake
31 oktober 2008, 18:42
Lukt het wel met alleen je voet?

stratestic
31 oktober 2008, 18:46
Dan lukt het redelijk maar blijft het rommelig en wild klinken. Niet dat ik opeens veel sneller of langzamer aansla, ik blijf gelijk ook met een metronoom. Het probleem is alleen meer dat er weinig swing inzit en dat er een volume verschil is met aanslaan, hard zacht. Daardoor heb ik het idee dat ik constant alle snaren moet dempen.

Jeroensnake
31 oktober 2008, 19:52
Verschil in volume (en timing) is toch juist wenselijk voor de swing? Heel flauw; maar je bedoelt waarschijnlijk ongewenste accenten (door verschil in volume).

Over wat voor ritmische stukken praten we eigenlijk? Je wilt iets met "swing" ... dus kennelijk geen strakke metal (?).
En wat bedoel je precies met swing?

Ibanez666
31 oktober 2008, 20:06
Hoe demp je de snaren dan?

stratestic
31 oktober 2008, 20:10
Precies doordat ik niet soepel speel raak ik weleens een verkeerde snaar aan of er blijft er eentje doorklinken daardoor wordt het rommelig. Dempen gaat dan niet meer. Ik speel geen strakke metal inderdaad gewoon RHCP, John Mayer en dergelijke. Als dan een stukje slaggitaar komt wordt het bij meteen een rommeltje.

Ibanez666
31 oktober 2008, 20:24
Precies doordat ik niet soepel speel raak ik weleens een verkeerde snaar aan of er blijft er eentje doorklinken daardoor wordt het rommelig. Dempen gaat dan niet meer. Ik speel geen strakke metal inderdaad gewoon RHCP, John Mayer en dergelijke. Als dan een stukje slaggitaar komt wordt het bij meteen een rommeltje.


ik bedoel meer met welke hand

Jeroensnake
31 oktober 2008, 20:30
Nog een tip :

http://www.xs4all.nl/~mp2004/bp/

-=JEROEN=-
31 oktober 2008, 20:48
Kan je wat van jezelf laten horen?

Hiddie
1 november 2008, 01:30
Rustig spelen en daarna opbouwen en sneller is mijn tip.

johanb
1 november 2008, 12:28
Alles in barre spelen , alleen het accoord induwen als je aanslaat daarna gelijk weer loslaten

Heibel
3 november 2008, 09:17
Twee tips:

1. Pak de akkoorden makkelijker, voorbeeldje:

A (tab)

5 7 7 6 5 5

Alternatief

x 7 7 6 5 x

Hier zitten alle noten in die je nodig hebt, maar de vinger-zetting is eenvoudiger, waardoor je 'netter' kunt spelen. Zeker bij RHCP, is dit de vingerzetting, omdat je zo ook makkelijker akkoorden kunt 'versieren' op de Hendix/ Fucciante manier.

2. Speel met een dik(ker) plectrum. Gitaristen die met een dun (en dus slap) plectrum spelen, klinken in mijn oren vaker slordig en ongedefineerd. Met een dik plectrum heb je veel meer controle in mijn beleving.

Hopelijk kun je hier iets mee?

sinneD
3 november 2008, 09:32
Grappig wat je daar zegt Heibel, onze slaggitarist speelt juist super strak en duidelijk met superslappe plectra. Het is gewoon een kwestie van smaak/gewenning wat betreft de plectrum dikte.

Kim Wilson
3 november 2008, 10:10
Lijkt mij ook. Het is belangrijk dat je gevoel voor ritme hebt, en zelf hoort wat je doet tijdens het spelen. Een slappe plectrum kun je aan wennen en daar je slagtechniek op aanpassen. Nu moet ik wel zeggen dat een dikkere plectrum het wel makkelijker maakt.

Ibanez666
3 november 2008, 11:19
Het gaat niet alleen om je plectrum en slag hand. Het is natuurlijk van belang dat je de maat goed houd met je slaghand, maar de groove maak je (ik in ieder geval) met mn linker hand. Door het dempen en in drukken van de akkoorden met die hand kun je ook het ritme bepalen en dus uit of in de maat spelen.

Heibel
3 november 2008, 13:17
Grappig wat je daar zegt Heibel, onze slaggitarist speelt juist super strak en duidelijk met superslappe plectra. Het is gewoon een kwestie van smaak/gewenning wat betreft de plectrum dikte.

Misschien is dat de uitzondering die de regel bevestigd? Ik moet zeggen ik speel mijn hele leven al met stevige plectrums, dus wellicht ben ik bevooroordeeld (niet dat ik trouwens een geweldige slaggitarist ben), maar het contact tussen de snaren en de pick is met een dikker plectrum directer in mijn beleving. Het is in ieder geval het proberen waard om met de dikte te experimenteren...

Jensi
12 november 2008, 23:36
Belangrijk is de beweging die je slag-hand maakt. Hij moet als het ware altijd op-en-neer gaan.
Als je dan een bepaald stukken wilt dempen(funk-style) kun je de andere hand(waarmee je de akkoorden pakt) losjes boven de snaren houden,zodat ze de snaren net raken zeg maar. Het belangrijkste is nogwel dit zo lang te oefenen totdat je het slapend kan. oja en langzaam opbouwen als het te snel gaat:hippie:

_M_P
13 november 2008, 16:44
Wat ik denk dat je moet doen:

Zoek iemand in jouw buurt waarvan je vindt dat ie strak speelt. Vraag hem/haar of je een keer een paar deuntjes mag voorspelen, zodat hij/zij je kan voorzien van feedback.

Ik kan vanaf hier natuurlijk niet zien hoe je je instrument vasthoudt, hoe je aanslaat enzovoorts, dus vandaar.

heavy-metal-thunder
14 november 2008, 22:05
heb ff naar Heibel zijn space geluisterd. Probeer haaien eens na te spelen, lijkt me een goeie oefening. Op zich niet zo moeilijk maar wel netjes gedaan. http://www.myspace.com/heibeldeband

zeiler
14 november 2008, 22:49
heb er ook wel last van :)

op acoustisch speel ik zowieso strakker dan op electrisch qua slag...

maar probleem is ik speel wel strak in de maat maar in "band of muziekgroep formatie" lukt hetzelfde liedje mij bijvoorbeeld totaal niet...

met 2 gitaren lukt 't wel gewoon maar met piano en fluiten en alles (geen drum :)) wordt t opeens bijna onmogelijk voor mij, heel vervelend!

heavy-metal-thunder
14 november 2008, 23:05
heb er ook wel last van :)

op acoustisch speel ik zowieso strakker dan op electrisch qua slag...

maar probleem is ik speel wel strak in de maat maar in "band of muziekgroep formatie" lukt hetzelfde liedje mij bijvoorbeeld totaal niet...

met 2 gitaren lukt 't wel gewoon maar met piano en fluiten en alles (geen drum :)) wordt t opeens bijna onmogelijk voor mij, heel vervelend!

ALTIJD oefenen met metronoom, backing- of drumtrack. En veel opnemen en beluisteren of het echt wel zo juist in de maat is als je wel denkt. Want soms denk je dat je het wel goed hebt gespeeld, tot je het herbeluistert.