PDA

View Full Version : Onthouden



Ibanez666
31 oktober 2008, 13:23
Hoe onthouden jullie de riffs en techniekjes die jullie tegenkomen als je aan het oefenen/jammen/improviseren/etc bent?

Ik heb een fototoestel met video functie. Elke keer als ik iets speel waarvan ik heb dat het wel eens een leuke toevoeging aan mijn spel zou kunnen zijn, film ik mezelf even terwijl ik het speel. Daarna zet ik het op mn pc en zo kan ik altijd terug zien wat ik gedaan heb. Ik vind dat erg handig, zeker aangezien ik een riffje oid soms al na een uur niet spelen kwijt ben.

Op deze manier kun je altijd je filmpjes doornemen en ze oefenen net zo lang tot je alles eigen hebt gemaakt en het niet meer vergeet. Ook kun je zo goed horen wat er wel en niet bij je past en zien hoe je het speelde natuurlijk.

Ik dacht, misschien een leuke tip.

Andere ideeen?

alexandra
31 oktober 2008, 13:30
Ik doe dat ook wel eens: mezelf filmen als ik leuke dingetjes tegenkom.
Of ik zoek als een gek een blaadje en iets om mee te schrijven en schrijf de tabs op :D beetje onhandig, maar is wel fijn als mn fototoestel niet in de buurt ligt en ik net zo'n leuk riffje heb gevonden.

Ibanez666
31 oktober 2008, 13:44
Ik doe dat ook wel eens: mezelf filmen als ik leuke dingetjes tegenkom.
Of ik zoek als een gek een blaadje en iets om mee te schrijven en schrijf de tabs op :D beetje onhandig, maar is wel fijn als mn fototoestel niet in de buurt ligt en ik net zo'n leuk riffje heb gevonden.

een telefoon heeft ook vaak een filmfunctie

M Kactus
31 oktober 2008, 13:49
een telefoon heeft ook vaak een filmfunctie

De mijne heeft enkel een telefoonfunctie :) Kom ik dus niet veel verder mee. Als het achter de pc is, neem ik het vlug op en schrijf ik er een memootje bij. Als het gewoon bij het spelen/oefenen/jammen is, schrijf ik de tabs op een blaadje. Wel combineer ik het ritmeschrift van de notenleer met tabs, omdat je anders niet meer aan het ritme uitkunt en er toch niks meer mee bent.

PS: leuk topic :)

Ibanez666
31 oktober 2008, 14:02
De mijne heeft enkel een telefoonfunctie :) Kom ik dus niet veel verder mee. Als het achter de pc is, neem ik het vlug op en schrijf ik er een memootje bij. Als het gewoon bij het spelen/oefenen/jammen is, schrijf ik de tabs op een blaadje. Wel combineer ik het ritmeschrift van de notenleer met tabs, omdat je anders niet meer aan het ritme uitkunt en er toch niks meer mee bent.

PS: leuk topic :)

Ja zeker leuk, ik vind het voor mezelf ook wel een belangrijk topic als ik kijk naar alle dingen die ik opgenomen heb en anders hoogstwaarschijnlijk zou zijn vergeten.

Pais
31 oktober 2008, 14:10
Ik heb een ZoomH2 portable recordertje die altijd in mn gitaarkoffer ligt. Ik neem mn eigen stukjes niet zovaak ermee op - die onthoud ik wel en zo niet, dan was het waarschijnlijk toch niet de moeite waard.
Wel neem ik mn lessen op, concerten (kun je ook goede ideeen uit halen) en wanneer ik met een betere gitarist zit te spelen.

Reel Big Fish
31 oktober 2008, 14:10
Ik doe het met Guitarport dus dat is wel erg makkelijk. Als ik speel, is het 9 van de 10 keer toch bij mn laptop. Enige wat ik dus doe is audition openen en dan recorden maar!!

Geoffrey
31 oktober 2008, 14:24
Ik neem het op met een cheap recordertje op zeer laag volume.. anders hoor ik er niets meer van.
Ik probeer er ook een tab van te maken zodat ik het me zeker kan herinneren..
En met deze twee samen zet ik het op Guitar Pro 5, zo heb je de tabs en kan je het afspelen.

Ibanez666
31 oktober 2008, 14:26
die onthoud ik wel en zo niet, dan was het waarschijnlijk toch niet de moeite waard.


Daar zou je je nog wel eens in kunnen vergissen.

-=JEROEN=-
31 oktober 2008, 15:26
Ik vergeet het gewoon weer, hahaha.

Nee hoor. Ik heb dozen vol met casette tapes met oefenruimte opnames van mn oude bands. Ben toen overgestapt op mini-disc en daar heb ik ook 2 schoenendozen vol van. Laatste jaren gebruik ik mn MP3 recordertje (speler met voice recorder) en zet 't dan op mn PC. Als het de moeite waard is, luister ik het terug, en vind ik het dan nog steeds de moeite waard, dan bewerk ik het een beetje en zet 't op myspace of soundclick. Vaak ben ik echter te lui om het terug te luisteren, dus staan hier ook al weer bergen wav bestanden op verschillende harde schijven, hahaha.

Eigenlijk vind ik het veel leuker om dingen ter plekke te verzinnen en luister ik alleen naar die ouwe shit als ik ff zonder inspiratie zit. Beter was ik misschien wat opgeruimder geweest en had ik dingetjes gecategoriseerd en gerangschikt. Als ik dan bijv een nieuw rock project tegen het lijf loop, kan ik zo het laatje rock open trekken. Reuze handig. Maar ja, nieuwe dingen verzinnen is ook wel leuk, plus dat ik nu heel anders speel als toen.

Ik heb ook nog steeds alle spullen liggen om een homestudio te bouwen (tascam gitaarpoort, condensator mic en cubase), maar ook hier is nog steeds nix van gekomen. Cubase is me te ingewikkeld, ik gebruik nu cooledit en audicity en dat werkt super makkelijk, voor cubase moet je bijna gestudeerd hebben, wil je er echt wat leuks uit halen. Maar goed, ooit zal ik er aan moeten geloven, als ik dat wat in mn hoofd zit nou eens eindelijk redelijk op plaat wil gaan zetten. Ik zie er naar uit, en huizenhoog tegenop, hahaha.

Ibanez666
31 oktober 2008, 15:30
Eigenlijk vind ik het veel leuker om dingen ter plekke te verzinnen

daar doel ik dus op, dingen die je ter plekke verzint gelijk vastleggen. Het is bijna onmogelijk om tijdens een improvisatie alleen maar dingen nieuw te verzinnen. Je grijpt altijd terug naar een bepaalde basis en die bouw je ter plekke uit. Ik vind het dan ook handig om een zo groot mogelijke basis te hebben. En dat kan alleen als je alle nieuwe dingen opslaat (in mijn geval)

Pais
31 oktober 2008, 17:23
Daar zou je je nog wel eens in kunnen vergissen.

Ik denk het niet :) want juist het terug proberen zoeken van een bepaalde riedel die je half vergeten bent, zorgt ervoor dat je nieuwe dingen weer ontdekt. Een leraar gaf me een keer de tip mee om na te streven om zo min mogelijk te kennen, en zo veel mogelijk te kunnen.
Ik vond het een bijzonder gevatte zienswijze. Ik merk dat mn valkuil is dat ik mn spel teveel 'standaardiseer'.

hendrix2
31 oktober 2008, 17:46
Ik heb een ZoomH2 portable recordertje die altijd in mn gitaarkoffer ligt. Ik neem mn eigen stukjes niet zovaak ermee op - die onthoud ik wel en zo niet, dan was het waarschijnlijk toch niet de moeite waard. Wel neem ik mn lessen op, concerten (kun je ook goede ideeen uit halen) en wanneer ik met een betere gitarist zit te spelen.

Daar ben ik het helemaal mee eens. Ik neem zelden/nooit een ideetje op. Als ik een 'goed' idee (naar mijn mening) heb, dan weet ik dat meestal een week later ook wel nog boven te halen...

G.G.
31 oktober 2008, 18:40
Ik gebruik weleens een webcam voor de fun en dat werkt ook prima.

Ibanez666
31 oktober 2008, 19:48
Ik denk het niet :) want juist het terug proberen zoeken van een bepaalde riedel die je half vergeten bent, zorgt ervoor dat je nieuwe dingen weer ontdekt. Een leraar gaf me een keer de tip mee om na te streven om zo min mogelijk te kennen, en zo veel mogelijk te kunnen.
Ik vond het een bijzonder gevatte zienswijze. Ik merk dat mn valkuil is dat ik mn spel teveel 'standaardiseer'.


Hmm, in dit geval zie ik kennis toch echt wel als macht. Kunnen is niet meer dan een middel om die kennis uit te voeren. Als je teveel standaardiseerd komt dat volgens mij niet door kennis of kunde, maar door doordat je te weinig kennis hebt om zo zeker te zijn dat je eens wat nieuws durft te spelen. Ik merk dat ik nu met mijn bagage qua techniekjes en riffs zo'n ondergrond heb dat ik makkelijker wat aparts en minder standaard kan spelen.
Vergelijk het met vroeger, toen speelde ik alleen een bluesladder als ik soleerde. Nu weet ik (kennis) welke noten er nog meer gespeeld kunnen worden om dat schema heen en is het dus makkelijker om je spel wat aantrekkelijker en interessanter te maken.
Voor mij is kennis geen belemmering dus, eerder een zekerheid dat je iets biedt om op terug te vallen als je aan het experimenteren bent. Ik hoef ook geen dingen te vergeten om nieuwe te kunnen ontdekken. Ik gebruik juist de dingen die ik ontdek en dus niet vergeet door het op te nemen om weer nieuwere dingen te ontdekken. Maar ja, je moet doen wat het beste voor jou werkt.

Ibanez666
31 oktober 2008, 19:51
Daar ben ik het helemaal mee eens. Ik neem zelden/nooit een ideetje op. Als ik een 'goed' idee (naar mijn mening) heb, dan weet ik dat meestal een week later ook wel nog boven te halen...


Het hangt er misschien ook vanaf hoeveel goede ideeen je hebt op een dag. Ik heb dagen dat ik drie vier dingetjes verzin en dan soms meerdere dagen per week. Dat ga ik echt niet allemaal onthouden

-=JEROEN=-
31 oktober 2008, 20:55
Je grijpt altijd terug naar een bepaalde basis en die bouw je ter plekke uit.
Spreek voor jezelf :satisfie:

Ik kan heel goed ter plekke iets verzinnen wat ik nog nooit eerder heb gespeeld en op geen enkele voorkennis gebaseerd is. Gewoon mn vingers ergens neerzetten en spelen. Komt er vanzelf iets heel anders uit. Goed, ook ik ga het dan zo borduren dat het toch weer herkenbaar wordt, maar doe dat eigenlijk alleen maar voor mn publiek, ik heb ook zat dingen (die ik voor mezelf hou) die helemaal 'nergens op slaan'.

Probeer ook eens een tijdje niets op te nemen, en kijk eens wat er dan blijft hangen, wat er dan overblijft. http://www.gitaarnet.nl/forum/images/icons/icon12.gif

Ibanez666
31 oktober 2008, 21:05
Ik kan heel goed ter plekke iets verzinnen wat ik nog nooit eerder heb gespeeld en op geen enkele voorkennis gebaseerd is. Gewoon mn vingers ergens neerzetten en spelen. Komt er vanzelf iets heel anders uit.

Dat kan alleen als je in je eentje speelt. Maar wat nou als je met een band speelt? Dan kun je echt niet zomaar wat doen, dan zul je je toch moeten aanpassen. De dingen die ik opneem leer ik zodat ik ze in elke key kan spelen

-=JEROEN=-
31 oktober 2008, 21:35
Kan heel goed hoor.

http://www.soundclick.com/bands/page_songInfo.cfm?bandID=680660&songID=5158985

Hier doe ik echt maar wat.

Ibanez666
31 oktober 2008, 21:43
Kan heel goed hoor.

http://www.soundclick.com/bands/page_songInfo.cfm?bandID=680660&songID=5158985

Hier doe ik echt maar wat.


heb je dan niet ergens in het nummer van, hey dit nummer staat in deze key, dus ik ga iets in die richting spelen?

-=JEROEN=-
31 oktober 2008, 22:48
Het nummer heet A Phrygian Mode, maar dat heb ik later pas verzonnen.

Tijdens het jammen had ik geen idee in welke toonaard we speelde, dus ging ik op mn gehoor en gevoel af. Ik speel ook weinig A frygisch volgens mij. Ik heb het zo genoemd omdat de bassist dit speelde: a | a-e-f-a | a-bes-a-f-e, en dat lijkt behoorlijk op A frygisch (of A gypsy = D harmonisch), maar juist omdat ik dat niet wist, deed ik maar wat, op gehoor en gevoel, dus het kan echt wel...

Ibanez666
31 oktober 2008, 22:52
Het nummer heet A Phrygian Mode, maar dat heb ik later pas verzonnen.

Tijdens het jammen had ik geen idee in welke toonaard we speelde, dus ging ik op mn gehoor en gevoel af. Ik speel ook weinig A frygisch volgens mij. Ik heb het zo genoemd omdat de bassist dit speelde: a | a-e-f-a | a-bes-a-f-e, en dat lijkt behoorlijk op A frygisch (of A gypsy = D harmonisch), maar juist omdat ik dat niet wist, deed ik maar wat, op gehoor en gevoel, dus het kan echt wel...

Tuurlijk, maar of het altijd handig is en voor iedereen weggelegd betwijfel ik. Maar zoals ik al zei: iedereen moet doen waar hij zichzelf het beste bijvoelt :-)

-=JEROEN=-
31 oktober 2008, 23:39
Probeer het eens.

Das al ik wou zegge ;)

Ibanez666
1 november 2008, 09:24
Probeer het eens.

Das al ik wou zegge ;)

Heb ik al geprobeerd, toen ik nog amper gitaar kon spelen

...kon toen niet anders ;)

Voidhead
1 november 2008, 19:20
Kan heel goed hoor.

http://www.soundclick.com/bands/page_songInfo.cfm?bandID=680660&songID=5158985

Hier doe ik echt maar wat.

Zo klinkt het ook ja :D

soup
1 november 2008, 19:22
Daar zou je je nog wel eens in kunnen vergissen.
Inderdaad, zelf schrijf ik alles op (meestal ben ik te lui maar toch verplicht me om het op te schrijven omdat het anders zonde zou zijn).

Ik me vroeger zelf opgenomen en als ik nu sommige stukken hoor (waarvan ik redelijk verbaasd ben en het echt goed vind klinken) vind ik het jammer dat ik het niet heb opgeschreven.

-=JEROEN=-
1 november 2008, 20:26
Zo klinkt het ook ja :D
Dank voor het compliment! Nee, echt dat meen ik!

Als een jazzman als jij er al geen patronen meer in herkent, dan heb ik precies gedaan wat ik wou: improviseren

soup
1 november 2008, 23:44
Ik vind de bass maar niks, n/o he. =)

Pais
2 november 2008, 01:51
Dank voor het compliment! Nee, echt dat meen ik!

Als een jazzman als jij er al geen patronen meer in herkent, dan heb ik precies gedaan wat ik wou: improviseren

Dan krijg je idd de meest fantastische stukken! ;) http://nl.youtube.com/watch?v=89zM9pZzt0U