PDA

View Full Version : Fender Hot Rod Deluxe vs H&K Statesman Dual EL84



SaferSephy
31 oktober 2008, 12:23
Ik ben al een tijdje op zoek naar een buizenbak (uitgekeken op Line6 Flextone III XL) en ik kreeg in de winkel een Hughes & Kettner Statesman Dual EL84 aanbevolen. Maar mijn gitaarleraar zei dat ik voor een Fender Hot Rod Deluxe moest gaan. Nu wil ik wel eigenlijk een echt fender geluid aangezien ik voornamelijk SRV achtig spul speel, maar ik weet niet of zo'n hot rod deluxe kwalitatief super is, aangezien hij toch 150 euro goedkoper is als de H&K. De keuze is dus:

Fender geluid maar wellicht mindere kwaliteit amp
geen fender geluid maar wellicht betere kwaliteit amp

Heeft iemand ervaring of heeft iemand misschien wat tips die me kunnen helpen hier uit te komen?

arjanb01
31 oktober 2008, 12:49
Ik heb ervaring met een Fender Hot Rod Deville (de 2x12 versie van de deluxe die jij voor ogen hebt) en dat zijn prima amps voor weinig. Ze reageren ook heel goed op pedaaltjes, dus die zou ik zeker testen.

Wat de H&K betreft heb ik verder geen ervaringen. EL84 geluid moet je van houden, een koch studiotone is een soortgelijke versterker, die heb ik zelf gehad en daar heb ik 4 jaar heel leuk mee kunnen optreden en repeteren.
Dus ik denk dat de H&K vergelijkbaar is met de Studiotone en dat is een hele goeie amp. Beetje vox-achtig clean, maar veel meer gain als een vox. Dus veelzijdiger.

Succes !

episua
31 oktober 2008, 13:03
Dat is toch echt een persoonlijke keuze. Qua veelzijdigheid vind ik de Statesman echt de winnaar! Volgens mij ook een beter gebouwde amp dan die hotrod. Trouwens waarom zegt je leraar dat je beter een hotrod kan kopen? Heeft ie zelf al eens goed de stateman uitgetest?

Kim Wilson
31 oktober 2008, 13:24
Ik heb ervaring met een Fender Hot Rod Deville (de 2x12 versie van de deluxe die jij voor ogen hebt) en dat zijn prima amps voor weinig. Ze reageren ook heel goed op pedaaltjes, dus die zou ik zeker testen.

Wat de H&K betreft heb ik verder geen ervaringen. EL84 geluid moet je van houden, een koch studiotone is een soortgelijke versterker, die heb ik zelf gehad en daar heb ik 4 jaar heel leuk mee kunnen optreden en repeteren.
Dus ik denk dat de H&K vergelijkbaar is met de Studiotone en dat is een hele goeie amp. Beetje vox-achtig clean, maar veel meer gain als een vox. Dus veelzijdiger.

Succes !
Het soort eindbuizen zegt niet alles over de sound van de amp. Het is maar een klein onderdeel van het geheel. Dus die Statesman hoeft helemaal niet als een Studiotone te klinken.

MjS
31 oktober 2008, 13:51
Hier zelf een tevreden ex-Statesman bezitter. Heb zowel over een Studiotone als een Statesman dual EL 84 gespeeld en ik kan je ze aanraden! Heb ze niet naast elkaar gehad, maar ik heb de indruk dat de Statesman een pak meer 'vintage' klinkt. Distortion gaat niet heel ver op de Statesman, geen moderne 80ies bakken gain of zo. Dikke crunchgeluiden en nog wat haal je er wel zonder problemen uit. Clean is werkelijk super. Heb helaas niet over de Fender gespeeld, zal ongetwijfeld ook een mooie clean hebben. Het schijnt dat de Statesman iets meer Vox-erig klinkt. Ik zou zeggen: probeer ze allebei eens.

sjaak1990
31 oktober 2008, 17:17
Veelzijdigheid en Hifi karakter (karakterloos)> Koch
Veelzijdigheid, dus mooi overdrive en clean> statesman.
Mooie clean>oude fender, klinken mooier dan dit model hoewel deze ook echt niet slecht is, mensen gaan ze steeds minder vinder na ze een langere tijd te hebben, meestal is dat andersom

Mitch
31 oktober 2008, 18:31
Wat de H&K betreft heb ik verder geen ervaringen. EL84 geluid moet je van houden, een koch studiotone is een soortgelijke versterker, die heb ik zelf gehad en daar heb ik 4 jaar heel leuk mee kunnen optreden en repeteren.
Dus ik denk dat de H&K vergelijkbaar is met de Studiotone en dat is een hele goeie amp. Beetje vox-achtig clean, maar veel meer gain als een vox. Dus veelzijdiger.


Sorry hoor, maar hier moet ik toch echt even op reageren. Je zegt dat je geen ervaring hebt met de Statesman maar ik betwijfel of je ook ervaring hebt met Vox want behalve misschien een gemodelleerd AC30 clean op een Valvetronix lijkt het clean van een Studiotone niet in het minst op het clean van een Vox. Een Studiotone is een ontzettend leuke alleskunner voor relatief weinig geld, maar zelfs de AC15CC heeft al een warmer clean en meer dynamiek...Met eindbuizen heeft dat ook al bar weinig te maken, wat Kim zegt, dit zijn gewoon totáál verschillende amps. Het is een hardnekkig internet-hearsay-wijsheid misverstand dat de gemiddelde amp met EL84's meteen Voxy zou klinken. Niets is minder waar.

@SaferSephy: de Statesman en HotRod zitten in hetzelfde prijssegment en qua betrouwbaarheid/degelijkheid/bouwkwaliteit zitten die ook in dezelfde groep. Redelijke sound voor een redelijke prijs. Ik heb persoonlijk de schurft aan een HotRod, maar er zijn talloze mensen blij mee. Veel laag, veel hoog en al snel hard waardoor het nogal ovedonderend overkomt op beginners maar zodra je ze op de staart trapt blijft er weinig body over en wordt het een brei in het laag of het hoog wordt te schel. Op lager volume klinken ze prima als je van dat zompige laag houdt. De Statesman is zonder meer beter in crunch, maar het zijn gewoon totaal verschillende amps qua sound én mogelijkheden. Op verschillen in kwaliteit hoef je ze niet te onderscheiden van elkaar.

Eén zeikding nog: het valt me vaak op dat een hop docenten puike techniek hebben maar een sound om te huilen.... neem adviezen op gebied van een goede sound altijd met een korrel zout :D

pasqual
31 oktober 2008, 18:56
Eén zeikding nog: het valt me vaak op dat een hop docenten puike techniek hebben maar een sound om te huilen.... neem adviezen op gebied van een goede sound altijd met een korrel zout :D

hier moet ik Mitch gelijk in geven. ik ken een hele kudde mede gitaristen waar een hele hoop een minder tot belabberd geluid hebben. zelf vinden ze het wél goed. kwestie van smaak dus. vertrouw op je eigen oren en smaak en maak aan de hand daarvan je keuze. en als blijkt dat dat een behringer blijkt te zijn, so be it.

groeten Pasqual.

arjanb01
31 oktober 2008, 19:20
Sorry hoor, maar hier moet ik toch echt even op reageren. Je zegt dat je geen ervaring hebt met de Statesman maar ik betwijfel of je ook ervaring hebt met Vox want behalve misschien een gemodelleerd AC30 clean op een Valvetronix lijkt het clean van een Studiotone niet in het minst op het clean van een Vox. Een Studiotone is een ontzettend leuke alleskunner voor relatief weinig geld, maar zelfs de AC15CC heeft al een warmer clean en meer dynamiek...Met eindbuizen heeft dat ook al bar weinig te maken, wat Kim zegt, dit zijn gewoon totáál verschillende amps. Het is een hardnekkig internet-hearsay-wijsheid misverstand dat de gemiddelde amp met EL84's meteen Voxy zou klinken. Niets is minder waar.

@SaferSephy: de Statesman en HotRod zitten in hetzelfde prijssegment en qua betrouwbaarheid/degelijkheid/bouwkwaliteit zitten die ook in dezelfde groep. Redelijke sound voor een redelijke prijs. Ik heb persoonlijk de schurft aan een HotRod, maar er zijn talloze mensen blij mee. Veel laag, veel hoog en al snel hard waardoor het nogal ovedonderend overkomt op beginners maar zodra je ze op de staart trapt blijft er weinig body over en wordt het een brei in het laag of het hoog wordt te schel. Op lager volume klinken ze prima als je van dat zompige laag houdt. De Statesman is zonder meer beter in crunch, maar het zijn gewoon totaal verschillende amps qua sound én mogelijkheden. Op verschillen in kwaliteit hoef je ze niet te onderscheiden van elkaar.

Eén zeikding nog: het valt me vaak op dat een hop docenten puike techniek hebben maar een sound om te huilen.... neem adviezen op gebied van een goede sound altijd met een korrel zout :D

Smaak smaak en nog eens smaak. En de oren van de een zijn anders dan de ander. Dat jij dit vindt prima, maar het clean van een valvetronix is echt anders dan van de studiotone. Heb de valvetronix ook clean gehoord en dat is wezenlijk anders qua voicing. Maar goed, ik heb andere oren dan jij blijkbaar.....
Test de deluxe en de statesman allebei en kies daaruit kan ik alleen maar meegeven aan de topic starter.

Mitch
31 oktober 2008, 19:34
Mijn Valvetronix vergelijking was 'bij wijze van spreken' omdat het clean van een Studiotone zo ver weg staat van een Vox. Ik heb toevallig van de week nog de Vox én de Studiotone op dezelfde speakerkast gehad om Nielsje te laten horen wat er zoal mogelijk is met de Studiotone en het verschil is hemelsbreed. En dat verschil in geluid is geen kwestie van smaak, dat is er gewoon.

SaferSephy
3 november 2008, 19:20
Conclusie is dus eigenlijk gewoon naast elkaar zetten en luisteren. Ik zag bij de gitaarboer ook een Fender Blues Deluxe...misschien moet ik die ook maar eens proberen