PDA

View Full Version : Nieuwe SG!



E-J
31 oktober 2008, 10:31
Nouja nieuw... gemaakt op 5 juli 2001. Maar afgezien van een paar kleine butsjes is de gitaar tiptop in orde.

Sinds gisteren heb ik mijn eerste SG, een Gibson SG Classic. Die met de P90 elementen. De vorige eigenaar (ik heb haar uit Frankrijk gehaald) heeft er andere stemmechanieken op gezet en Graptech zadels. Originele stemmechanieken en zadels zaten erbij, evenals een Epiphone koffer. De SG blijft super op stemming. De hals is even wennen, hij is even breed als die ('59 profiel) van mijn Les Paul, alleen wat platter. De hals lijkt gek genoeg ook langer te zijn, of de lagere fretten zitten gewoon verder weg, ik weet het niet. Het zal wel aan mij liggen.

Unplugged toch een aardig luide gitaar en ik hoefde niets aan de afstelling te veranderen. Geluid versterkt is lekker vol. Eerder heb ik de '91 SG Standard en de SG GT (leuk ding!) geprobeerd en die klinken toch nét wat anders, meer "dichtgesmeerd" door de humbuckers. Ik ben aangenaam verrast door de Classic, vergeleken met een Les Paul is het een verschrikkelijk lichte gitaar, maar toch klinkt hij nog steeds dik! Het scheurt werkelijk als een tiet en ook clean valt hij totaal niet tegen. Op het eerste gezicht zou ik hem kunnen vergelijken met een Telecaster, maar deze rockt gewoon nog meer :dance:

Zaterdag over een week gaat de SG mee naar het optreden, en blijft de Les Paul thuis. Of de SG werkelijk mijn #1 wordt valt te bezien, maar wát een lekkere gitaar!

Foto's... die volgen nog. Hier alvast een fototje van een andere SG Classic die ik op het net vond. Weet iedereen hoe zo'n ding er nou precies uit ziet :)

gr,
Emiel

http://www.the-byline.com/guitars/Gibson_SG_Classic_003.jpg

Lexvandoef
31 oktober 2008, 10:33
Stoer man! Congrats.

Goeie keus ook, zeker met die p90's! :)

Dirkdewaard
31 oktober 2008, 10:36
Vet! gefeliciteerd!


Ik speel ook altijd SG in de oefenruimte, vooral voor het gewicht. Mijn SG is 2800 grammen :rockon:

duckman
31 oktober 2008, 10:40
Gefeliciteerd en "happy new guitar day" :soul:

Ik doe de mijne in iedergeval ook niet zo snel weg ( zeg nooit nooit).
Gebruik hem in de band eigelijk nooit, hmm..toch volgende week maar eens meenemen.

Jay75
31 oktober 2008, 10:42
Zou ik ook nog wel willen hebben, deze kleur met P90's!

Wat heb je ervoor betaald ( mag ook via PM )
dan heb ik een indicatie.

Ik zou er nog een vibrola op zetten dan issie helemaal af :)

Owja, hoe breed is de topkam, zou je dat een willen opmeten? 4 cm of 4,3?

Cheers

Jay75
31 oktober 2008, 10:49
http://www.rocknrollvintage.com/proddetail.asp?prod=1965%2DGibson%2DSG%2DSpecial%2 DCherry%2DRed

zo dus!

E-J
31 oktober 2008, 11:11
Die P90's geven een bepaalde "brul" als je een powerakkoord aanslaat... heel apart en het klinkt tamelijk "old school". Het valt je meteen op dat het geen humbuckers of normale singlecoils zijn.

Jay, ik heb inclusief verzendkosten (volledig verzekerd) er 815 euro voor betaald. Tamelijk veel geld, maar ik heb mijn CIJ Fender Strat ervoor verkocht en een aantal pedaaltjes... De topkam heb ik even opgemeten, bij mij is hij 4,2-4,3 cm breed. Waarom zou je in vredesnaam een vibrola erop willen? Als je de gitaar met beide handen beetpakt en door elkaar husselt heb je je vibrato!

Vanmiddag even straplocks erop zetten en misschien nieuwe snaren :cheerup:

mikeyaxeman
31 oktober 2008, 11:12
Ik denk dat de hals langer lijkt omdat de hals niet zo diep in de body zit als bijv. je Les Paul ik heb ook een Gibson SG + LP en ik ervaar dat ook wel zo daarom is de SG ook meer kopzwaar dan een LP.
Anyway mooie gitaar ik denk dat ik de mijne binnenkort ook maar weer eens naar het oefenhok sleep aangezien ik haast altijd m'n LP meeneem.

pueblo
31 oktober 2008, 11:36
Zalige gitaar, gefeleciteerd

vulvasonic
31 oktober 2008, 12:53
Droomplank. Endatteme..... :cooler:

hubert
31 oktober 2008, 13:32
sinds 3 jaar heb ik dezelfde gitaar. Inderdaad een prachtig ding.
En een goede prijs. De mijn voor 50 euro meer gekocht. Als je ziet wat je er voor krijgt.....

Gefeliciteerd!!

Klinkt inderdaad als een tele of zelfs strat. Alleen op zn p90.
Zeer veelzijdig. Veelzijdiger dan een sg met hummies.
Opener zowel clean als met overdrive. Rockt als een tierelier en kan ook zeer subtiel zijn.

Zelf ben ik liefhebber van vibrola zoals ze vroeger op de specials zaten. Vaak en lang gewtijfeld om er eentje op te zetten (ik had lange tijd een korte oude thuis, maar verkocht). Ik durfde het niet aan om er gaten in te boren. Daarbij maakt het de gitaar vrij instabiel qua stemming.

Fuhgawz
31 oktober 2008, 14:55
WOW!!! Wat een gave plank!! Zo heb ik er ook altijd eentje willen hebben. Ik heb sowieso al een zwak voor SGs en volgens mij klinken die P90s echt top icm met mijn Orange. Over wat voor versterker speel jij deze droomgitaar?

:rockon:

JeroenSchaaf
31 oktober 2008, 14:59
Gaaf ding man!

Gefeliciteerd!

Fender75
31 oktober 2008, 15:41
Very nice!! Veel speelplezier ermee!!

joskedentweede
31 oktober 2008, 19:32
Supervette plank!
Deze staat toch ook mooi op mijn lijstje hoor,
maar dan toch liever die bruine houtskleur als die van The Doors :D

veel plezier ermee (al twijfel ik daar niet aan ;))

JelmerOnGuitar
31 oktober 2008, 19:34
Vet vet vet! Heel mooie gitaar, van harte gefeliciteerd! Ik ben heel erg benieuwd hoe die p90's klinken in zo'n SG, nog nooit gehoord.. Komen er fragmenten?

Ik denk dat de hals zo lang lijkt omdat de body zo klein is, je kunt ook heel makkelijk bij de hoge frets, heel handig:)..

Succes met dit monster!

Mr.Fingers
31 oktober 2008, 19:36
Eerste les op de SG: Klik (http://nl.youtube.com/watch?v=IfPUYE6TKRE)

Gefeli, het zijn m'n favoriete SG's ;)

Mufftin
31 oktober 2008, 19:46
ja of incubus luisteren die heeft ook een sg met p90 :D

E-J
31 oktober 2008, 20:00
A.s. maandag zal ik een aantal foto's maken, misschien voor de geďnteresseerden ook wat clipjes. Mr. Fingers slaat de spijker op zijn kop, als je wilt weten hoe een SG met P90's klinkt luister dan naar The Who van 1968-1971.... Isle of Wright, Woodstock, Live at Leeds etc.

@ Fuhgawz, op mijn kamer staat een Hughes & Kettner Statesman Dual EL84, in de repetitieruimte mijn mooie '76 Marshall JMP 2203 samen met een JCM800 4x12 cabinet :)!

Ash ketchum
31 oktober 2008, 21:09
Mooie axe, ze zijn idd zeer veelzijdig en klinken net ff anders dan singlecoils of hummies. Ik gebruik de mijne al 6 jaar nog steeds met veel plezier.

E-J
14 november 2008, 00:16
Zo, even een kleine update.

Ik heb de SG nu twee weken in mijn bezit en in die korte tijd is het mijn maingitaar geworden. Ik heb hem gebruikt op het optreden van mijn band afgelopen zaterdag. SG, Bad Monkey en een Marshall stack en gaan! We hebben 4 uur lang gespeeld en ik hoefde na een tijd alleen de dikke E snaar (waarschijnlijk verkeerd opgelegd) een keertje bij te stemmen. Achteraf geen last van kramp in mijn vingers gehad (nog nooit gehad!) en ook mijn rug klaagde niet. Dat was wel een ander verhaal bij mijn Les Paul...

Hier een foto van de SG na het optreden... lekker vies.
http://img73.imageshack.us/img73/9931/hpim3362ei3.jpg

En zo ziet hij er normaal uit:
http://img135.imageshack.us/img135/531/hpim3361vt7.jpg

In het echie is de kleur van de body een stuk donkerder en zie je de houtnerf beter. Maar net zoals bij mijn Goldtop... het ligt aan de hoeveelheid licht bij de foto.

Verdomt lekker gitaartje! Nu ben ik alleen weer aan het twijfelen geslagen... treble booster erbij kopen i.p.v. de Bad Monkey? Edwards Les Paul verkopen en sparen voor een Gibson? Zo blijf je bezig...

Luke-wannabe
14 november 2008, 00:18
4 uur lang spelen? Da's lang! Maar cool dat -ie zo bevalt joh!

humbucker
14 november 2008, 00:34
Dat ding straat pure rock uit!!!

Een SG met P90's staat ook nog op mijn verlanglijstje!

congratz!!!

Jay75
14 november 2008, 01:00
Van welke site heb je m gehaald, of via ebay?
Ik zou er ook wel een willen maar zie ze verder nergens te koop.

Jay75
14 november 2008, 08:45
kreeg je de koffer erbij trouwens, officieel zijn ze met gigbag trouwens

E-J
14 november 2008, 10:34
4 uur lang spelen? Da's lang! Maar cool dat -ie zo bevalt joh!
We spelen blues, en het kan nog wel eens uitlopen... Eerlijk gezegd is het fysiek helemaal niet zo zwaar. Op het eind een paar lange jams en dan vliegt de tijd omhoog :).


Van welke site heb je m gehaald, of via ebay?
Ik zou er ook wel een willen maar zie ze verder nergens te koop.
Je hebt helemaal gelijk, ik heb in de twee maanden dat ik rustig naar zo'n SG heb uitgekeken er geen eentje gevonden in de Benelux en Engeland. Ik heb veel gelezen over de SG Classic en nog nooit een woord gehoord over slechte exemplaren dus ik besloot de gok te wagen. Uiteindelijk vond ik er vier. Een stond in Duitsland voor 1100 euro, twee op de Franse Ebay (die net werden verkocht) en nog eens twee op een Frans forum zoals gitaarnet. Ik ben rond gaan mailen, de Duitse SG viel sowieso al af vanwege de prijs. Na een weekje vielen van de Franse er ook drie af. Twee waren voor mij te duur en de verkoper van de ander was ronduit bot, al had hij wel een goede prijs. Uiteindelijk heb ik er eentje gekocht die op Ebay stond maar niet verkocht werd. De verkoper daarvan was heel eerlijk in het beantwoorden van mijn vragen, ik kreeg veel informatie, foto's, hij gaf zijn telefoonnummer mocht ik nog meer vragen hebben...dan weet je wel dat het goed is. Hij had de stemmechanieken en zadels vervangen maar ik kreeg de originele er gewoon bij (en zaten ook in de koffer toen ik heb kreeg), gitaar is heel goed afgesteld en erg stemvast... ik ben dan ook heel blij met de deal. Mijn beide gitaren heb ik van het internet, net zoals mijn Marshall versterker+cab.

Jay, als je zo'n SG wilt, gewoon rustig een tijdje het internet afstruinen. Neem er de tijd voor en ik kan je garanderen dat je een mooi exemplaar vind :)


kreeg je de koffer erbij trouwens, officieel zijn ze met gigbag trouwens
Hij was tweedehands en de koffer zat er gelukkig bij. SG's staan nou niet echt bekend om hun sterke halsconstructie, ik zou zo'n gitaar dan ook nooit laten versturen in enkel een gigbag...

Chroxy
14 november 2008, 15:01
EJ?, ik zie dat je uit limburg komt: in welke band speel je? :)

E-J
14 november 2008, 16:01
EJ?, ik zie dat je uit limburg komt: in welke band speel je? :)

Nja, Limburg :D Mijn ouders zijn Limburgs maar ik ben geboren in Rotterdam en heb daar ook 15 jaar gewoond, echt Limburgs durf ik mij niet te noemen (en stiekem wil ik dat ook niet).

Ik speel sinds twee maanden in de oudelullenband The Mood, uit de wijk De Heeg in Maastricht... je wilt toch niet zeggen dat je mij afgelopen zaterdag heb zien blunderen :)?