PDA

View Full Version : Akoustische gitaar opnemen



Otje
31 oktober 2008, 08:58
Luitjes,

Ik ga in eigen beheer een CD'tje maken met mijn Ayers (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=112015). Qua geluid wordt het een combinatie van direct (Fishman > DI > desk) en microfoon (mic > pre-amp > desk). Ben op zoek naar een goede microfoon voor akoustische gitaar en een pre-amp. Welke zouden jullie aanbevelen?

PS: ik bedoel dus een externe mic, geen mic die in de gitaar is ingebouwd :) .

Thanx!

RonnyV
31 oktober 2008, 11:26
Tja ik zou zeggen... piezo elementje erin, en guitarrig 3 gebruiken voor de opnames van je gitaar...
Ik neem mijn acc gitaar ook met guitarrig op en dat klinkt zwaar goed.

Otje
31 oktober 2008, 12:37
Er zit al een piezo in.

peter_heijnen
31 oktober 2008, 14:15
Ik denk dat je deze vraag beter kunt stellen in recording, als je wil kan ik het topic daarheen verplaatsen.

RonnyV
31 oktober 2008, 16:10
nou dan sluit je m aan op je pc via een voorversterker of mengpaneel... guitarrig installeren en opnemen maar ;) in guitarrig krijg je het geluid zeker goed.

zoon van Piet
31 oktober 2008, 17:26
Nou.. ik gloei nog steeds van de laatste opname die ik maakte. Dat klonk zo wezenloos goed..
Maar die microfoon - een josephson zevennogiets- bleek dus gewoon vijf ruggen te kosten...

en ja: dat hoor je..
maar nee, ik raad hem niet aan

vincent136
31 oktober 2008, 18:03
Studio Projects B1. Goede microfoon en erg geschikt voor akoestische gitaren. Kijk anders eens in recording en vraag bert_k, han-s en de rest eens daar. die kunnen je verder helpen.

blindfaith85
31 oktober 2008, 18:42
Samson CO2 Rete goedkoop en goed! neem er zelf vanalles mee op gitaar bas elec etc

Otje
1 november 2008, 20:07
Ik denk dat je deze vraag beter kunt stellen in recording, als je wil kan ik het topic daarheen verplaatsen. Goed plan, dank!

Dank voor de tips over Samson en Studio Projects - ik zou er zelf niet op gekomen zijn.

RB-1
1 november 2008, 22:20
Mmm... eens kijken :listen:,

Allereerst alles wat op een pick-up lijkt, dumpen (je wilde toch akoestisch? nou dan...:seriousf:)

Dan een Audix SCX-25 (http://www.audixusa.com/phpThumb/phpThumb.php?src=../images/highrez_img/SCX25A_08.jpg&w=600&h=600) op een halve meter gericht op het eind van het fretboard.

Twee is nog mooier, maar begin eerst maar eens met 1...

bert k
1 november 2008, 22:58
Niet de piezo gebruiken, die zijn goed voor live. Twee mooie mics zou voldoende moeten zijn. Probeer er een hoop uit voordat je er een koopt.
Ik heb de link al honderd keer gepost, maar hier staat een microfoontest (http://www.studiohetpand.nl/mictest.htm) die je wat op weg kan helpen. De K&K die er tussen staat is het prezo-element. De uiteindelijke opname is gemaakt met twee Behringer B2pro's voor de begeleiding en de Audio Technika voor het solootje.

Han S
2 november 2008, 00:00
Nou.. ik gloei nog steeds van de laatste opname die ik maakte. Dat klonk zo wezenloos goed..
Maar die microfoon - een josephson zevennogiets- bleek dus gewoon vijf ruggen te kosten...

en ja: dat hoor je..
maar nee, ik raad hem niet aan

Het zijn vrij onbekende microfoons, (http://www.google.com/products?hl=en&q=Josephson+microphones&um=1&ie=UTF-8&sa=X&oi=product_result_group&resnum=5&ct=title) en ik lees er alleen maar goede ervaringen over en dat mag ook wel voor die prijzen. Een ander merk dat ook niet zo bekend is, is Sanken, maken ook waanzinnig goede microfoons met een titanium membraan van 1 micron, iest dat andere fabrikanten niet voor elkaar krijgen.

Maar daar heeft de TS weinig aan want die apparaten kosten vermogens. Ik raad hem aan om een Samson CO2 te kopen, kost 50 euro en daar kom je een heel eind mee, je hebt wel fantoom nodig.

Otje
2 november 2008, 11:38
Dank, allen :) . Ik zal t.z.t. laten weten welke mic het is geworden.

Nog tips voor een goede mic pre-amp? Het signaal is niet sterk genoeg om zo de tafel in te sturen.

bert k
2 november 2008, 13:01
Vertel eens wat meer over de tafel en de geluidskaart die je gebruikt?
Als je een gewone mengtafel hebt, kan je daar vrijqwel elke microfoon op aansluiten.

Otje
3 november 2008, 09:07
Vertel eens wat meer over de tafel en de geluidskaart die je gebruikt?
Als je een gewone mengtafel hebt, kan je daar vrijqwel elke microfoon op aansluiten.

http://www.ooshop.es/images/br-1600.jpg

Ik heb zo'n all-in-one ding :) . Ben er erg tevreden over. Zit bomvol features, inclusief mastering tools etc. Heeft fantoom (uiteraard), maar een mic voor een akoustische gitaar geeft onvoldoende signaal (zeker als ik tegelijkertijd de piezo via een DI op een tweede spoor zet). Heb dus een goede pre-amp nodig. Tja, da's het nadeel van akoustisch spelen. Voor een Marshall zet je gewoon een SM57 en klaar.

Roman
3 november 2008, 09:31
Maar zet je die fantoom dan ook wel aan?

Roman
3 november 2008, 09:33
..nevermind... double posting

bert k
3 november 2008, 13:02
. Heeft fantoom (uiteraard), maar een mic voor een akoustische gitaar geeft onvoldoende signaal (zeker als ik tegelijkertijd de piezo via een DI op een tweede spoor zet). .
Hier snap ik echt helemaal niets van. Hoe kan dat? Een mic is een mic, en als je ingang in orde is dan werkt het gewoon. Die pre-amp zit al in die Boss ingebouwd.
En hoe kan een opname op het tweede spoor van invloed zijn op wat er op spoor 1 binnenkomt?
Kan je eens vertellen wat voor mic je gebruikt hebt, en hoe je hem opgesteld hebt?

Otje
4 november 2008, 07:46
Een mic is een mic, en als je ingang in orde is dan werkt het gewoon. Die pre-amp zit al in die Boss ingebouwd.
Ja, dat snap ik :) . Maar de sterkte van het signaal dat een microfoon afgeeft is afhankelijk van het volume van de geluidsbron. Zeker met dynamische mic's krijg ik geen fatsoenlijk signaal als ik een akoustische gitaar opneem, wel als ik 'm voor een Marshall zet (gewenst niveau = net niet in het rood). Onlangs werd er nog een condensator mic getest in Guitar Player Magazine in combinatie met een pre-amp en in dat artikel werd het belang van een externe pre-amp nog eens benadrukt....


En hoe kan een opname op het tweede spoor van invloed zijn op wat er op spoor 1 binnenkomt?
Niet. Behalve dan dat de piezo net niet in het rood staat en het signaal van de externe mic dat in de verste verte niet haalt. Waar het mij om gaat is om beide signalen ongeveer even sterk te hebben en met minimale ruis.


Kan je eens vertellen wat voor mic je gebruikt hebt, en hoe je hem opgesteld hebt?
Ik ben op zoek naar een goede condensator of ribbon mic, vandaar da'k deze discussie ben begonnen :) . Tot nu toe werk ik met oude Sennheiser MD421 dynamische microfoons.

http://www.hestudiotechnik.de/image/microfones/2007/md421_2.jpg

Ik heb een paar van die dingen, allemaal veteranen. De opnames die ik daarmee gemaakt heb zijn niet verkeerd, maar ze missen de nuance die ik zoek bij akoustische instrumenten (ze zijn ideaal voor electrische gitaar en drums). En zoals gezegd: zet 'm voor een akoustische gitaar en de signaalsterkte is erg zwak. Misschien dat ik er meer kan uithalen met een goede externe pre-amp maar ik betwijfel of een dynamische mic recht kan doen aan een goede akoustische gitaar (is mij in ieder geval nog nooit gelukt). Opstelling: mic wijst naar de hals van de gitaar tussen de 12e en de 20e fret, onder een hoek van ongeveer 45 graden richting het klankgat. Geeft met deze oude mic's het beste compromis - geen booming laag, veel sparkle afkomstig van de toets.

Dank voor het meedenken!

Roman
4 november 2008, 08:27
Een pre-amp zal niet helpen, althans niet meer dan je Boss. Want, ik hoop dat je die ook gebruikt, ook daar zitten pre-amps ingebakken zodat je het signaal sterker kunt maken. (en dus je piezo en mic level gelijk kunt maken)

Het klopt dat een dyn.mic minder "gevoelig" is dan een cond.mic over het algemeen. Die kern moet wel in beweging worden gezet, heel wat zwaarder werk dan het dunne vliesje in de condensator mic.

bert k
4 november 2008, 09:33
Ik vind het maar raar. Met een 421 moet je een prima opname van een akoestische gitaar kunnen maken. Ik heb dat regelmatig gedaan, en het is gewoon een kwestie van de gain op je recorder verder opendraaien. Een pre-amp gaat dit probleem niet oplossen.

Han S
4 november 2008, 10:37
Het membraan met spoel van een MD421 is lichter dan de meeste membranen van hoge tonen luidsprekers (tweeters) en de 421 klinkt heel sprankelend, mits het membraan niet onder de rookaanslag zit of is volgesproeid met etensresten.

De constructie van een condensatormicrofoon is per definitie totaal anders dan die van een dynamische microfoon en een condensator is niet zaligmakend hoor, dat kleine velletje moet wel goed 'gestemd' zijn, mag niet rekken en is wel veel kwetsbaarder dan de ruige dynamische mic.

Een dynamische mic als de Beyer M201 heeft een klein membraan, kan tegen enorme geluidsdrukken en klinkt net zo crisp als veel condensators, om er een een te noemen en ook de MD421 is een van de best klinkende dynamische mics.

bert k
4 november 2008, 11:23
Ja, maar daar gaat het nou ff niet om. Ik snap niet waarom die gitaar niet binnenkomt.

Verwacht trouwens niet dat de meter de hele tijd tegen het rood aanzit. Dat kan wel bij een overstuurde electrische gitaar, maar akoestisch heeft veel meer dynamiek, en dan zal je alleen bij de hardste accoorden maximalke uitslag hebben. Normaal spel is veel zachter, en

Otje
4 november 2008, 13:28
Ik snap niet waarom die gitaar niet binnenkomt.
Ik denk dat we langs elkaar heen zitten te praten :) . 'Tuurlijk komt er wel signaal binnen vanuit de Sennheiser, maar de input gain regelaar van de Boss moet he-le-maal open terwijl ik de piezo juist moet afremmen om vervorming te voorkomen.


De gemiddelde signaalsterkte van een dynamische mic ligt onder de 10mV bij een geluidsniveau van 94dB (en 94dB is veel minder dan een krijsende zanger, maar veel meer dan een 'normaal' bespeelde acoustische gitaar). De gemiddelde output van een typische piezo pre-amp zoals je die in akoustische gitaren tegenkomst is een paar honderd mV en kan oplopen tot zo'n 800mV.


Idealiter komen beide signalen vlak onder het rood binnen en knijp je eventuele pieken een beetje af met een goede compressor.

Maar het goede nieuws (voor mij dan) is dat jij erin slaagt om prima opnames te maken met dit soort dynamische mics en dat een investering dus misschien niet eens nodig is. Dus het minste wat ik kan doen is nog eens een middag experimenteren om te kijken of ik het naar mijn zin kan krijgen.

Wordt vervolgd :) .

bert k
4 november 2008, 14:15
Zou ik zeker proberen. Zet rustig die gainregelaar op maximaal, zolang je niet in het rood komt is er niks aan de hand. Later kan je bij het mixen de opname eventueel met een compressor wat vlakker maken.

Het klopt dat een piezo veel meer output heeft dan een mic, dat heb ik ook bij mijn gitaar.

Ik zou zeker verder proberen met die 421, het is een fijne microfoon. Een goeie condensator kan misschien beter klinken, maar onderschat de 421 niet.

Otje
4 november 2008, 20:36
Ik zou zeker verder proberen met die 421, het is een fijne microfoon. Een goeie condensator kan misschien beter klinken, maar onderschat de 421 niet.
Ik heb 3 van die dingen liggen. Voor de aardigheid eens op Ebay gekeken en ze brengen behoorlijk wat op, veel meer dan ik had verwacht. Misschien doe ik er wel 2 weg en kan dan een aardige condensator mic erbij kopen :) .

bert k
4 november 2008, 20:57
Ja, die zijn best wat waard. Maar als je gaat verkopen, hou er dan twee. Het is altijd fijn als je ergens een stereo-opname van wil maken, om dan met twee dezelfde mics te werken. Stereo met twee verschillende mics gaat helemaal nergens over.

skanky
4 november 2008, 21:00
Idealiter komen beide signalen vlak onder het rood binnen en knijp je eventuele pieken een beetje af met een goede compressor.



Hier gaat het mis...
Een signaal moet niet vlak onder het rood binnen komen. Dat is bij tape zo omdat je dan nog met de ruisvloer zit en je toch in het rood mag komen, dat klinkt juist wel lekker.

Digitaal mag je absoluut niet in het rood komen....en pieken afknijpen is niet compressen maar limiten (dat is eigenlijk not done bij het opnemen).
Als het signaal op ongeveer -12dB binnen komt zit je al prima, je hebt digitaal bijna geen last van de ruisvloer, aangezien die zo laag is. Bij 24bit is dit nog minder het geval.

Otje
5 november 2008, 07:50
Hier gaat het mis...
Een signaal moet niet vlak onder het rood binnen komen. Dat is bij tape zo omdat je dan nog met de ruisvloer zit en je toch in het rood mag komen, dat klinkt juist wel lekker.

Digitaal mag je absoluut niet in het rood komen....en pieken afknijpen is niet compressen maar limiten (dat is eigenlijk not done bij het opnemen).
Als het signaal op ongeveer -12dB binnen komt zit je al prima, je hebt digitaal bijna geen last van de ruisvloer, aangezien die zo laag is. Bij 24bit is dit nog minder het geval.

Dank! Da's nuttig!

Han S
5 november 2008, 10:41
Een MD421 MK1 moet je helemaal niet verkopen, je zult zien dat die steeds meer waard gaan worden in tegenstelling met de zwarte MK2.

En Skanky heeft gelijk, je moet niet al gaan limiten tijdens de opname en vooral niet in het rood komen, dat is ook nergens voor nodig en zeker als je met 24 bits opneemt kun je rustig aan de veilige kant blijven. Een enkel klein 'overtje' van een paar miliseconde kun je prima repareren, maar als je de helft moet gaan hard limiten zal je geluid ernstig minder zijn.

Met een taperecorder van professionele kwaliteit is het eigenlijk hetzelfde verhaal, niet nodig omdat de ruisvloer bij +6 of +9 tape laag genoeg ligt en zeker met een NR als Dolby A of Dolby SR is ruis geen issue meer. Bovendien hebben ook analoge mengtafels automatisering en kun je alle kanalen die even niks doen uitzetten per automaat.

Dus gewoon die 421's houden en een goedkope condensator kopen, er zijn er zat van goede kwaliteit welke zeer betaalbaar zijn.

En nooit in het rood, niet digitaal en ook niet analoog. En opnemen zonder processing, dat doe je tijdens de mix en houd met opnemen de signaalweg zo kort mogelijk en je zult een goed geluid hebben.

hansli
6 november 2008, 17:25
Door een opmerking van een zekere Han S in een ander topic heb ik me ook laten overhalen een paar van die belachelijk goedkope samsons te kopen.....

Ik vertrouwde dat, gezien de idiote prijs, absoluut niet, en ik had gelijk: het kan gewoon niet voor dat geld: 2 heel mooi afgewerkte pencil-condensators met een enorm gedetailleerd en rijk geluid, heel mooi helder, maar niet scherp........

Het kan niet, maar het is wel waar, Han, nog bedankt voor de tip.......

En dat voor 109 euro, met z'n 2en mooi in een dooje..... het kan echt niet, het zou verboden moeten worden........

Otje
6 november 2008, 17:57
Dank voor de tip :) .

Han S
6 november 2008, 18:28
Door een opmerking van een zekere Han S in een ander topic heb ik me ook laten overhalen een paar van die belachelijk goedkope samsons te kopen.....

Ik vertrouwde dat, gezien de idiote prijs, absoluut niet, en ik had gelijk: het kan gewoon niet voor dat geld: 2 heel mooi afgewerkte pencil-condensators met een enorm gedetailleerd en rijk geluid, heel mooi helder, maar niet scherp........

Het kan niet, maar het is wel waar, Han, nog bedankt voor de tip.......

En dat voor 109 euro, met z'n 2en mooi in een dooje..... het kan echt niet, het zou verboden moeten worden........


En dan moet je die Off Axis Response eens horen. Punt een zijn ze hardstikke 'rejective' en wat er dan nog op binnen komt klinkt beter al wat je hoort bij de beroemde AKG C451.

Maar, niet verder vertellen hoor.

hansli
6 november 2008, 19:20
En dan moet je die Off Axis Response eens horen. Punt een zijn ze hardstikke 'rejective' en wat er dan nog op binnen komt klinkt beter al wat je hoort bij de beroemde AKG C451.

Maar, niet verder vertellen hoor.

No sir........

Sja, het gekke is: ik had voor dit werk al een stel c1000's gekocht, heel erg mooi en ook betaalbaar, maar dit lijkt gewoon nog beter te zijn, althans meer wat ik zocht, namelijk die enorme precisie en "crisp" in het geluid.....

Maar ik zal er verder mijn mond over houden......

Heb je nog meer van die leuke tips trouwens Han?

MjS
6 november 2008, 19:34
No sir........

Sja, het gekke is: ik had voor dit werk al een stel c1000's gekocht, heel erg mooi en ook betaalbaar, maar dit lijkt gewoon nog beter te zijn, althans meer wat ik zocht, namelijk die enorme precisie en "crisp" in het geluid.....

Maar ik zal er verder mijn mond over houden......

Heb je nog meer van die leuke tips trouwens Han?

Tijd voor een aparte thread met Han's goedgekeurde koopjes! Vind het persoonlijk erg interessant gezien ik (net zoals de meeste thuisopnemers) een zeer laag budget heb en er het beste van wil maken.

skanky
6 november 2008, 20:52
Er zijn genoeg goede goedkope microfoons:

Studio Projects B1 - Groot Membraam, doen het bijna overal goed op.

Behringer ECM8000 - Omni-directionele klein membraam. Zeer rechte response. Ik gebruik ze sindskort als room mic in een AB-opstelling.

Cascade FatHead- Ribbons, nog niet zelfgebruikt maar ik hoor alleen maar goede reviews en de samples klinken ook fantastisch.

Oktava MK 012-01 - Kleinmembraam, ook prima microfoons voor het geld. Een stapje hoger en duurder dan de Samson C02's

Beyer Opus 87 - oorspronkelijk voor percussie maar ik gebruik ze de laatste tijd om toms en ook voor snare. Echt zoveel beter dan bv de sennheiser e604. En ze zijn nog een stuk goedkoper ook.

Han S
6 november 2008, 23:58
De ECM8000 is griezelig recht van 20hz tot 20khz, maar hij is wel een beetje rumoerig, veel ruis bijvoorbeeld. Die Samson CO2 haalde ik omdat iemand op Harmony Central daar zo over liep te raven en ik was ook erg verrast. Ze klinken echt beter dan de meeste soortgenoten/prijsgenoten en zelfs drie keer zo duur mics die er sprekend op lijken.

De Studio Projects B1 is een topper voor die prijs, ik vind hem beter als de veel duurdere C1. Wat ook heel goed kan werken zijn de PZM's van Radio Shack die helaas niet meer leverbaar zijn en tweedehands nu meer opbrengen dan ze nieuw hebben gekost. Als je zo'n ding voor je op de salontafel legt en je gaat akoestich gitaar opnemen zit je altijd goed.

Wat voor mij ook een openbarig was zijn de ribbon mics van Beyer, warm en vet geluid en die dingen combineren de voordelen van dynamische en condensatormicrofoons. Op een trompet, saxofoon, akoestische gitaar, drum overheads, je zit gewoon altijd goed en duur zijn ze niet.

Maar pas op met microfoons want er is heel veel bende te koop dat gewoon heel matig klinkt.

Otje
7 november 2008, 07:21
Dit begint een masterclass mic selectie te worden :) . Keep it comin'.

skanky
7 november 2008, 07:56
De ECM8000 is griezelig recht van 20hz tot 20khz, maar hij is wel een beetje rumoerig, veel ruis bijvoorbeeld.


Klopt, daarom gebruik ik 'm ook alleen bij luide bronnen, bv als room mics werken ze prima. Ik zou ze niet bij een strijkkwartet gebruiken.



De Studio Projects B1 is een topper voor die prijs, ik vind hem beter als de veel duurdere C1.

De B1 is veel meer allround, ik gebruik de C1 alleen voor zang. Ik heb samen met een zangeres een project en daar klinkt de C1 echt werelds, alsof ie voor haar gemaakt is. Maar als ik zelf wat inzing klinkt de B1 weer veel beter. De C1 heeft een moeilijk hoog dat al gauw heel schel gaat klinken.



Wat voor mij ook een openbarig was zijn de ribbon mics van Beyer, warm en vet geluid en die dingen combineren de voordelen van dynamische en condensatormicrofoons. Op een trompet, saxofoon, akoestische gitaar, drum overheads, je zit gewoon altijd goed en duur zijn ze niet.

Ja die zijn echt geweldig, maar het zijn ook niet echt budget microfoons meer. Hoewel ze zeker niet duur zijn voor hoe ze klinken! Ik heb een tijdje geleden een sample library gemaakt van een kermisorgel. Voor de opnames heb ik een setje m130's gebruik in Blumlein-opstelling. Wat een sound! Zo'n orgel klinkt behoorlijk schel, maar door het zachte hoog van de beyers klinkt het ineens zoveel mooier.

Han S
7 november 2008, 10:29
De ECM8000 is omni en dat kan heel handig zijn als je geen proximity wilt. Als je hem tussen het staartstuk van een akoestische bas klemt heb je zomaar een aardig basgeluid zonder boem, maar wel heel veel overspraak.

De Samson CO2 kost ongeveer hetzelfde en is veel stiller en door zijn ernstige richtinggevoeligheid ook veelzijdiger.

De SP B1 is wellicht een van de beste microfoons voor een akoestische bas in een 'band in one room' situatie. Als je hem met een stukje schuimplastic in de brug van de bas klemt met de voorkant een beetje schuin naar de F-hole aan de kant van de G-snaar, dan denk ik dat je geen betere microfoon kan vinden voor deze toepassing. Een groot voordeel in deze is dat de B1 'side adressed' is.

Otje
8 november 2008, 09:57
Op de websites van veel Nederlandse winkels kom ik vrachwagenladingen met Rode mics tegen. Dat merk is in deze discussie nog niet voorbij gekomen. Is het bagger?

http://www.feedback.nl/images/cache/productafbeeldingen/rode-nt5_350_ffffff_75.jpg

bass blom
8 november 2008, 11:22
Op de websites van veel Nederlandse winkels kom ik vrachwagenladingen met Rode mics tegen. Dat merk is in deze discussie nog niet voorbij gekomen. Is het bagger?

http://www.feedback.nl/images/cache/productafbeeldingen/rode-nt5_350_ffffff_75.jpg

absoluut niet!

Han S
8 november 2008, 11:31
Ik heb alleen een NT3 van Rode en die klinkt heel erg helder, voor de rest heb ik er geen ervaring mee.

Er zijn heel erg veel klein membraan condensatortjes te koop in de lage prijsklasse. Behringer maakt de goedkoopste, die heb ik niet gehoord en dan heb je ze van al die merken, SP, MXL, het barst van die dingen.

Die Samsons klinken voor vijf tientjes erg goed, maar als je wel eens met een Neumann KM84, Schoeps, DPA, of Sanken CU32, of die Josephson dingen hebt gewerkt word je toch weer even op de feiten gedrukt. Maar dat prijsverschil is ook echt wel enorm.

Voor vijf tientjes kun je een heel erg goed geluidje opnemen these days.

skanky
8 november 2008, 11:51
Precies Han! Beter een goed geplaatste Behringer dan een slecht geplaatste Neumann!

Maar met Rode weet ik het niet zo goed. Het zijn prima microfoons, maar ik denk toch dat ze te duur zijn. Ik vind bijvoorbeeld de SP B1 stukken beter klinken dan een stuk duurdere NT1A van Rode.
En de NT4 is ook weer uitstekend van Rode (Bruce Swedien gebruikt'm zelfs standaard op akoestische gitaar).
De NT1000 en 2000 hoor ik weer wat minder enthousiaste berichten over. Met Rode weet ik het dus nog niet, ik denk dat je dat zelf moet proberen om te kijken of je het wat vind.

Han S
8 november 2008, 12:00
Precies Han! Beter een goed geplaatste Behringer dan een slecht geplaatste Neumann!

Maar met Rode weet ik het niet zo goed. Het zijn prima microfoons, maar ik denk toch dat ze te duur zijn. Ik vind bijvoorbeeld de SP B1 stukken beter klinken dan een stuk duurdere NT1A van Rode.
En de NT4 is ook weer uitstekend van Rode (Bruce Swedien gebruikt'm zelfs standaard op akoestische gitaar).
De NT1000 en 2000 hoor ik weer wat minder enthousiaste berichten over. Met Rode weet ik het dus nog niet, ik denk dat je dat zelf moet proberen om te kijken of je het wat vind.

Dat gevoel heb ik ook, dat ze eigenlijk te duur zijn in vergelijking met de concurrentie. Maar dat geldt zeker ook voor de grote merken, die zijn relatief ook veel te duur.

Bruce heeft van Rode een mooie microfoon gekregen, ik dacht een NT2-A met zijn naam er in gegraveerd: 'Custom made for Bruce Swedien'. En wat denk je? Bruce heeft hem aan een arme jongen gegeven die ook op dit forum staat geregistreerd. The Brucemaster heeft er een postzegel op geplakt en hem naar Holland gestuurd. Zo zit die man in elkaar.

skanky
8 november 2008, 12:09
Bruce heeft van Rode een mooie microfoon gekregen, ik dacht een NT2-A met zijn naam er in gegraveerd: 'Custom made for Bruce Swedien'. En wat denk je? Bruce heeft hem aan een arme jongen gegeven die ook op dit forum staat geregistreerd. The Brucemaster heeft er een postzegel op geplakt en hem naar Holland gestuurd. Zo zit die man in elkaar.

Hij probeert gewoon goed te maken wat zijn viking-voorouders ons hebben aangedaan. ;)

Nee, Bruce is echt een goede vent, en iemand met passie voor z'n werk!

Otje
8 november 2008, 12:44
OK, net terug van de winkel. Vergelijkend warenonderzoek gedaan :).

http://www.akg.com/mediendatenbank2/pspic/image/81/image1079363821_c451b4055c8ecee7a9.jpg
AKG C451. Kleinmembraan condensator. €385,=

http://www.samsontech.com/images/productimages/C02-web.jpg
Samson C02. Kleinmembraan condensator. €59,= per stuk, €109 per paar.

http://www.sweetwater.com/images/items/215/M160Anniv.jpg
Beyer M160 limited dual ribbon. €799,=

http://www.dolphinmusic.co.uk/shop_image/product/4e5ff74fa02304ee73567dead8afd404.jpg
Rode NT1000. Grootmembraan condensator. €199,= (excl. shockmount).

Testgitaar was een mooie Breedlove.

Eerst de Samson en de AKG vlak naast elkaar gezet, zij aan zij, gericht op dezelfde plek van de gitaar. De Samson vond ik erg mooi, maar wel 'vlakker' dan de AKG. De AKG is meer onverbloemd, heeft meer details en ik hoor meer het 'hout' van de gitaar in het geluid. Daar staat tegenover dat de AKG meer de neiging heeft om te boomen in het laag. De Samson heeft een geluid dat ik wat 'lieflijker' zou willen noemen in vergelijking met de AKG, die nergens de mantel der liefde overheen gooit.

Daarna de AKG vergeleken met de Rode. Groot verschil. Niet dat de één nou echt beter is dan de ander, maar wel echt anders. Ik vond de Rode erg fraai, maar je moet wel veel aandacht aan het laag besteden.

Tot slot de Rode vergeleken met de Beyer. Van alle geprobeerde mic's had de Beyer het meeste 'hout' in het geluid. Ongelooflijk transparant, heel erg natuurlijk klinkend. Maar wel boven budget...

Natuurlijk ook gekeken wat er gebeurt als 2 mic's tegelijk aan de slag gingen. Beste combi vond ik de AKG met de Rode, maar ook de Samson met de Rode was erg goed. De Beyer vond ik het beste klinken als 'ie alleen werd gebruikt.

Ik heb mijn keuze nog niet gemaakt, maar als ik nu zou moeten kiezen dan wordt het EN de Rode EN de Samson zodat ik beide mic's tegelijk kan opnemen. Inclusief een shockmount van €65, twee statieven van ieder €25 en wat kabels ben ik dan klaar voor minder dan 400 euro.

Han S
8 november 2008, 12:54
Ik denk dat je die Beyer M160 bij Thomann voor veel minder zult hebben.

Ik heb zelf een paar originele oude C451's met CK1 kapsels en die klinken idd beter dan de Samson, maar op drums gebruik ik dan weer liever de Samson omdat de bas en de gitaar daar beter op binnen komt. Als je alleen een akoestische gitaar opneemt is de C451 een betere keus, maar hij neigt idd eerder naar boemerig.

Maar het prijsverschil is dermate groot dat het eigenlijk geen discussie waard is en de nieuwe C451 klinkt echt anders dan de oude.

bass blom
8 november 2008, 13:12
rode nt1A is ook super, kost momenteel een dikke 160 geloof ik?
heel weinig eigen ruis..

Bernd Veenema
8 november 2008, 15:36
Nu we het hier toch over microfoons hebben.
Wat is volgens jullie de beste budgetmicrofoon om een el. gitaar op te nemen? De Shure SM57 is geloof ik de standaard, maar is dat in die prijsklasse ook de beste?

EDIT: Sorry. Zie hieronder net een topic staan over dit onderwerp. Die ga ik verder bestuderen.

Otje
8 november 2008, 17:27
Ik denk dat je die Beyer M160 bij Thomann voor veel minder zult hebben.
Klopt. Die ik getest heb is de "limited", wat de verschillen zijn is me onduidelijk. Thomann heeft een "gewone" M160 voor zo'n €460,=.


Maar het prijsverschil is dermate groot dat het eigenlijk geen discussie waard is
Helemaal mee eens, voor 1 AKG koop je 6 van die Samson's, terwijl het geluid van de AKG zeker geen 6x beter is.

Han S
8 november 2008, 18:36
De M160 kost bij Thomann € 419.-.

http://www.thomann.de/nl/beyerdynamic_m160.htm

Otje
16 november 2008, 10:49
Ik heb nog een week lopen wikken en wegen en ben uiteindelijk voor de Rode NT-1000 en de Samson C02 gegaan. Die combi sprak me erg aan. Samen met mijn oude Sennheiser MD421 kan ik de meeste situaties we aan denk ik :) . De komende tijd ga ik rustig experimenteren met de precieze opstelling van deze mic's. Als ik denk dat ik de sweet spots heb gevonden dan begint het echte werk: een uur muziek opnemen en zorgen dat het een goed klinkende en afwisselende CD wordt. Heb er nu al zin in.

Dank iedereen voor de tips! Die C02 zou ik bijvoorbeeld nooit gekocht hebben zonder jullie inbreng, maar hij klinkt inderdaad onwijs goed - en zeker voor dat geld!