PDA

View Full Version : Lekker Squier!



zeppo
31 oktober 2008, 01:10
Ter lering ende vermaeck ...


Ik heb een hoop gitaren, misschien zelfs wel teveel (alhoewel dat volgens sommigen niet bestaat), en ik wil ffe een ervaring delen.

Elke keer wanneer ik ga repeteren denk ik van tevoren na over welke gitaren ik zal meenemen om op te spelen. Dat gaat dus als volgt: foto's van mijn gitaren staan op het net, en ik blader er dan de dagen voor de repetitie een beetje doorheen, fantaserend over wat een bepaalde gitaar op dat moment voor mij kan doen (want we doen het nl. echt samen!)

De gitaren staan op volgorde van aanschaf, en de meest recent aangeschafte gitaren zie ik het meest. Die oude gitaren, ja ..... die ken ik nu wel ......

Meestal kies ik eerst een gitaar met humbuckers, en bedenk dan wat er goed bij past met single coils. Met een repertoire dat bestaat uit louter covers wil je wel op alles voorbereid zijn ...

Wanneer je een nieuwe (gebruikte) gitaar koopt heb je altijd 'wittebroodsweken', die korter of langer duren; iedereen met meerdere gitaren zal dat kunnen bevestigen. Dus dat betekent dat je soms tijden lang niet op een bepaalde gitaar speelt, omdat de nieuwelingen hun tijd opeisen. Klinkt bekend?

Zo ook in dit geval.

Maar dan ...

Mijn Squier ... als ik goed nadenk, heb ik er zeker een jaar niet op gespeeld, en zeker niet tijdens een repetitie. Misschien langer niet. Was meteen weer een tijdje bezig om haar te stemmen (zo'n vintage tremolo is leuk, maar ook soms lastig, zeker wanneer de snaren op zijn)

En dan te bedenken dat dit de gitaar is die al het langste met mij meegaat: 22 of 23 jaar. Prettig vergeelde pickups en knoppen, en een schroefdraad van de trem die half versleten is. Dunne vintage frets (wie wil er nou jumbo's?) en een aansluiting die nodig een keer nagekeken moet worden.

Maar het moment dat ze goed gestemd is (denk daar maar eens over na ;) ), kun je van start gaan, en dan komen oude herinneringen boven.

Ik kan me echt niet meer herinneren waarom ik destijds deze gitaar gekocht heb, maar alle herinneringen die wij samen delen ......

Good ol' times .....

Dus bij deze, dames en heren: graag wil ik jullie mijn oude liefde voorstellen: een Squier Stratocaster uit 1985 of '86:

http://www.xs4all.nl/~verhaag/gear/images/e-squier.jpg

(voor de feitenliefhebbers: MIJ, serienummer E....., Fender tuners, non-stamped saddles. Inmiddels heeft ze haar originele witte knoppen terug die ik gelukkig 19 jaar met mij meegesleept heb, en dit weekend krijgt ze nieuwe snaren, ik heb het haar beloofd)

Zo zie je maar ....

Luke-wannabe
31 oktober 2008, 01:41
Leuk dat je je ouwe 'Relic' weer tegen komt! (nee niet als in gitaren afbeuken, maar als in 'schat')
Nu lekker spelen op jouw trouwe ouwe.

macwilliams
31 oktober 2008, 06:49
Ik heb spijt dat ik de mijne heb verkocht.

pasqual
31 oktober 2008, 08:45
ik heb er ook zo een, alleen nog niet zo lang, maar ik moet bekennen dat dit momenteel mijn main-axe is. een erg fijne hals en de vintage tremelo is redelijk stemvast. en het geluid dat uit de stock elementen komt is akelig goed. ik heb fenders gehad die minder waren.

kijk maar:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-QDRWVMOX.jpg

en ook:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-87AIXOFA.jpg

hij is alleen wat nieuwer: '94 of '95 volgens serienummer.
met de witte knopjes is ie inderdaad mooier als met de zwarte ( what where you thinking? ).
ik heb wel de stringtrees vervangen voor die rollertrees en de topkam iets ruimer gemaakt om het ontstemmen tegen te gaan ( en met succes, het helpt echt! ).

groeten Pasqual.

Harry
31 oktober 2008, 10:24
Zeppo: leuk verhaal. Jouw strat is een tijdgenoot van die van mij. Serie nummer van de mijne is E63 huppeldepup.
Heeft ook jaren in de koffer gestaan, en heb m nu al weer een tijdje voor het grijpen staan om er thuis op te pielen. Ik heb alleen een maple toets.

barno
31 oktober 2008, 10:33
dat eerste stuk van je mail herken ik goed: ik zit voor elk optreden te twijfelen welke gitaren ik ga meenemen. De laatste tijd gaan vooral mijn zelfbouws mee en mijn ouwe 335.
Vorige week toch maar eens nieuwe snaren gezet op mijn tele, waar ik al heel lang niet op had gespeeld, en baf, terug in love gevallen met dat ding.

Ik heb ook nog zo'n squiertje hier waar ik nooit meer op speel, maar om een of andere reden doe ik het blijkbaar niet weg.

zeppo
31 oktober 2008, 17:07
dat eerste stuk van je mail herken ik goed: ik zit voor elk optreden te twijfelen welke gitaren ik ga meenemen. De laatste tijd gaan vooral mijn zelfbouws mee en mijn ouwe 335.
Met jouw geile Guttlins zou ik het ook wel weten, damn wat vind ik dat een mooi model.

Eko
31 oktober 2008, 17:14
Ik heb een vroege E-serie in m`n bezit. Ook in zwart met rosewood toets. Speelt als boter. Ik neem hem soms mee naar optredens als back-up. Altijd goed. Altijd vertrouwd.
Trouwens , een rek waar je 5 gitaren in kunt zetten op het podium is een aardige oplossing...

zeppo
31 oktober 2008, 17:20
een rek waar je 5 gitaren in kunt zetten op het podium is een aardige oplossing...
Dan moet ik zeker 5 rekken gaan meeslepen ;)
Maar serieus, ik zit er wel over te denken om zo'n rek te halen, want al die losse standaards vind ik niet echt handig, en het neemt meer plek in op het podium.

jaspie
31 oktober 2008, 17:54
E series rockt. Ik heb mijn eigen helemaal gepimpt( jumbofrets, benen topkam, nieuwe PUs en volledige rewire oa). Is nu echt een topgitaar.

barno
31 oktober 2008, 18:34
Dan moet ik zeker 5 rekken gaan meeslepen ;)
Maar serieus, ik zit er wel over te denken om zo'n rek te halen, want al die losse standaards vind ik niet echt handig, en het neemt meer plek in op het podium.


zo'n 5x rek is idd superhandig on stage, alleen voor ES-achtigen wat wiebelig, en mijn Guttlins passen der ook niet in

zeppo
31 oktober 2008, 18:46
.... en mijn Guttlins passen der ook niet in

Ziedaar je volgende projectje. Guttlin Custom Shop Guitar Stand ...

barno
31 oktober 2008, 19:00
Ziedaar je volgende projectje. Guttlin Custom Shop Guitar Stand ...

ik heb es ooit een concept bedacht daarvoor: geïntegreerd in de gitaar: een verzonken poot die openklapbaar is. zou perfect werken omdat de twee vleugels identiek zijn qua niveau.
In dit voorbeeld had ik het idee om ook een slide huisje te monteren in de onderste hoorn (omdat ik altijd moet zoeken naar mijn slide op optredens ...).
Enfin, dat zijn wat vergezochte ideeën waar een mens zoals ik al es mee bezig is :)

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/guttlinstandalone.jpg

spirit
31 oktober 2008, 19:26
Blijf het zeggen, "geweldige gitaren, die MIJ Squier's"

Zijn hier toevallig ook mensen met een hele "vroege" Squier tele, ben er al een tijdje naar op zoek.

@barno, zoiets is er al, stond een tijdje geleden op MP. (staat volgens mij zelfs bij het elec.git. of het div. topic)

barno
31 oktober 2008, 19:50
@barno, zoiets is er al, stond een tijdje geleden op MP. (staat volgens mij zelfs bij het elec.git. of het div. topic)

dat zou goed kunnen, alhoewel, bij welke gitaar ? want het kan enkel bij een gitaar met gelijke "voeten".

spirit
31 oktober 2008, 20:06
dat zou goed kunnen, alhoewel, bij welke gitaar ? want het kan enkel bij een gitaar met gelijke "voeten".

Het was een soort van strip, met een opklapbare plaat, wanneer je die naar beneden klapte, steunde de gitaar daar op.

Het was een soortgelijk "ding"als dit:http://www.performermag.com/images/Kickstand-Guitar-Stand.jpg

Heibel
3 november 2008, 09:05
Waarom op een andere gitaar spelen als je een MIJ E- serie strat hebt? Uiteindelijk is dat altijd de gitaar die ik meeneem en het meeste op speel. Nog steeds volkomen origineel met de oorspronkelijke elementen..Alleen nog even de hals herfretten..

@ spirit..ik zoek me ook al het laplazerus naar e- of sq- serie tele onderdelen, maar het lijkt echt of niemand die kwijt wil, of gewoon erg zeldzaam zijn..

zeppo
3 november 2008, 14:10
Waarom op een andere gitaar spelen als je een MIJ E- serie strat hebt? Uiteindelijk is dat altijd de gitaar die ik meeneem en het meeste op speel.

Tsja, waarom: misschien omdat ik teveel gitaren heb? :dontgeti:
Daarbij komt dat ik niet zo strikt omga met "voor dit nummer moet ik echt op een ss/sss/hss/hh/hsh" gitaar spelen. Sure, wanneer ik Layla speel, is een strat wel lekker (en historisch correct :) , maar ik krijg ook heerlijke sounds uit mijn hh gitaren waarbij ik de humbuckers kan splitsen.


..ik zoek me ook al het laplazerus naar e- of sq- serie tele onderdelen, maar het lijkt echt of niemand die kwijt wil, of gewoon erg zeldzaam zijn..

Ik denk dat er gewoon een stuk minder tele's zijn gemaakt ...
Welke onderdelen zoek je dan specifiek?

Heibel
3 november 2008, 15:38
Tsja, waarom: misschien omdat ik teveel gitaren heb? :dontgeti:
Daarbij komt dat ik niet zo strikt omga met "voor dit nummer moet ik echt op een ss/sss/hss/hh/hsh" gitaar spelen. Sure, wanneer ik Layla speel, is een strat wel lekker (en historisch correct :) , maar ik krijg ook heerlijke sounds uit mijn hh gitaren waarbij ik de humbuckers kan splitsen.

Als ik jou dan goed begrijp heb jij geen NR. 1 ? Is er géén één instrument waar je je meer op thuis voelt? Ik heb in het verleden van alles in handen gehad en nog steeds, maar als ik moest kiezen hield ik maar één gitaar over en dat is mijn MIJ stratje. Die gitaar is zó mijn sound, voel me er zo op thuis, dat ik heb opgegeven om een bepaalde sound te immiteren omdat een nummer daar om vraagt. Dat wil trouwens niet zeggen dat ik niet meer gitaren wil :seriousf:

'n mooie tele en mijn stratje zou genoeg voor mij zijn, alle andere gitaren zouden denk stof staan happen..

Maar goed, zie mijn sig, ik zoek 'n tele- body. Ik heb nog 'n mooie tele- hals (eigenlijk Squier bullet SQ serie) liggen, waarmee ik 'n tele wil bouwen, met een hotrails in de brug. Ik zo'n body wel nieuw kunnen aanschaffen, maar ik hou van 'n beetje vintage en daar past 'n gebruikte body bij..