PDA

View Full Version : gewichtsverdeling hals body



grizzly
30 oktober 2008, 23:41
Bestaat er een ideale gewichtsverdeling tussen de hals en de body, zodat deze in balans hangt?

Mijn hals weegt al 1 kg exact, en alleen al het Padouk gedeelte van de body weegt rond de 4 kg. Daar komt nog eens het Wenge aan de achterzijde bij.
Natuurlijk ga ik veel hout weg frezen, maar wat ik eigenlijk zou willen weten, of er een gewichtsverhouding bekend is tussen de hals en de body.

barno
31 oktober 2008, 00:47
nee, omdat gewichtsverhouding niet alles zegt. ontwerp, vooral van body, speelt belangrijke rol. en waar de ophanging van strap zit. bv bassen hebben vaak lange upperhorn omdat de ophanging dan verder zit en zwaardere gewicht van langere hals compenseert.

Een zware hals wordt dus gecompenseerd door een zwaardere body of door punt van bevestiging meer naar buiten te brengen.

Jouw gitaar wordt zo te zien wel een heavyweight. Nu, vermits je kolenschoppen hebt, zal de rest van je lijf dat gewicht wel de baas kunnen :)

Maar als je avond na avond on stage staat, zal die gitaar echt wel te zwaar worden, denk ik.

no 1 hops
31 oktober 2008, 07:01
daarbij bv in mijn geval voor zittend spelen maakt het ook uit waar de holte voor het been zit waar de gitaar tijdens spelen op steund.
zover ik nu merk gaat mijn nieuw body project aan de body kant te zwaar worden en heeft de neiging omhoog te komen.
maar zeker ben ik pas als alle hardware erop zit

grizzly
31 oktober 2008, 16:57
Ok, dus als ik het goed begrijp is er geen standaard vuistregel bijv. een hals moet ongeveer 20% van het gewicht van de body zijn.
Jammer, dan had ik een beetje houvast gehad.

Ik hol de body in flinke mate uit, omdat het Padouk zowel als het Wenge echt zeer zwaar zijn. (en in de hoop op wat meer akoustisch volume)
Nu loop ik dus het risico dat ik te veel weg haal en de hals te zwaar wordt in verhouding. Aan de body kan ik veel wijzigen maar aan de hals niet.

Afijn, als de body te licht wordt kan ik er als tegengewicht altijd nog wat plaatjes brons in gooien (klinkt misschien revolutionair mooi :seriousf: )