PDA

View Full Version : Plectrum op bassgitaar



Megadeth22
30 oktober 2008, 21:41
Ik speel nu een paar maandjes bassgitaar, waarvan deze laatste twee weken met plectrum om de wat snellere liedjes te spelen (die ik nooit kan spelen met vingers), maar het lukt niet echt goed.
Vaak speel ik de helft van een liedje, kijk ik naar mijn plectrum, zit hij ondersteboven door het constante gehamer op de lage E snaar. Ik moet vaak tijdens het spelen mn grip veranderen omdat hij anders uit mijn handen zou vallen.

Moet ik nu (ik las dit ergens op het forum) de grip beter maken of gewoon gaan voor een grotere of misschien dikkere plectrum?

Mr.Fingers
30 oktober 2008, 21:46
Men neme een speld, een kaars, een aansteker en een plectrum. Men steke de kaars aan met de aansteker, men verhitte de speld, en men smelte gaatjes in de "bovenkant" (dus de platte kant waar je het vastneemt) van het plectrum. Men verkrijge van die "tsjoepen", en je plectrum schuift niet meer weg!

Megadeth22
30 oktober 2008, 21:51
Men neme een speld, een kaars, een aansteker en een plectrum. Men steke de kaars aan met de aansteker, men verhitte de speld, en men smelte gaatjes in de "bovenkant" (dus de platte kant waar je het vastneemt) van het plectrum. Men verkrijge van die "tsjoepen", en je plectrum schuift niet meer weg!
WOOOAAAAAAOOOOOOOH.




Metal.


*probeert t*

budje
30 oktober 2008, 21:52
niet je vingers branden he!!!

Megadeth22
30 oktober 2008, 22:14
niet je vingers branden he!!!

Hm.. ik sta in de achterkeuken van een restaurant (ik ben afwasser / ijsmaker) en ik was creme brulee aan het maken (suiker op vanille vla en dan de vlam erop)


in ieder geval, doet me denken aan die ene keer dat ik niet oplette en bijna dat meisje van de bediening in de fik stak.

Aah. Mooie herinneringen.

Madcow
30 oktober 2008, 23:06
Jezus, wel een lekkere vonk die overslaat, Nog geneukt?
btw, eigenlijk moet je aanleren om met je vingers te spelen. steve van Iron maiden speelt met zijn vingers, En hij heeft toch echtwel snelheid.

teajay
31 oktober 2008, 01:17
nou poeh, die snelheid heb ik dus ook niet. Ik speel gewoon lekker met plectrum voor snelle stukkies. Merk wel dat dun plectrum (0.60mm) voor mij stukken beter speelt dan dikkere op de bas.

Ik weet ook niet hoe die gasten dat zo snel kunnen. Een soort van elastiekjes aan hun vingers ofzo.

Valentijn
31 oktober 2008, 06:56
veel oefenen...

Megadeth22
31 oktober 2008, 07:04
Jezus, wel een lekkere vonk die overslaat, Nog geneukt?
btw, eigenlijk moet je aanleren om met je vingers te spelen. steve van Iron maiden speelt met zijn vingers, En hij heeft toch echtwel snelheid.
Ik doe het allebei.
Zoals ik al zei, ik speel altijd (behalve de laatste twee weken) met mijn vingers. Maar wel op een verkeerde manier. Dus.. snelheid en triplets is nog niet echt :hippie:

Megadeth22
31 oktober 2008, 07:05
nou poeh, die snelheid heb ik dus ook niet. Ik speel gewoon lekker met plectrum voor snelle stukkies. Merk wel dat dun plectrum (0.60mm) voor mij stukken beter speelt dan dikkere op de bas.

Ik weet ook niet hoe die gasten dat zo snel kunnen. Een soort van elastiekjes aan hun vingers ofzo.
Ik speel met 1.14 plectrum :dontgeti:

schwalbe
31 oktober 2008, 07:41
Er is geen enkele reden waarom een plectrum sneller zou zijn dan je vingers. Je hebt immers meer vingers dan plectrums aan/in je hand. Het verschil in sound zou dus moeten bepalen of je een plectrum gebruikt of niet; en het is wel een feit dat je met een plectrum de attack beter hoort en dus de verschillende aanslagen beter hoort en sneller lijkt te spelen.
Bij mij helpt het altijd als ik wat minder hard aansla met een plectrum, en meer met het puntje.

denblommme
31 oktober 2008, 08:11
Het zijn toch totaal verschillende technieken,
die hoogstwaarschijnlijk een maximumsnelheid hebben
die verschillen...
Plectrum is volgens mij ook gemakkelijker inzake coordinatie.

Kaboemba
31 oktober 2008, 12:43
Er is geen enkele reden waarom een plectrum sneller zou zijn dan je vingers. Je hebt immers meer vingers dan plectrums aan/in je hand. Het verschil in sound zou dus moeten bepalen of je een plectrum gebruikt of niet; en het is wel een feit dat je met een plectrum de attack beter hoort en dus de verschillende aanslagen beter hoort en sneller lijkt te spelen.
Bij mij helpt het altijd als ik wat minder hard aansla met een plectrum, en meer met het puntje.

Precies, ik gebruik overigens vaak een duim plectrum (schuif je om je duim) deze verlies je niet snel.

Ace 1.15.19
31 oktober 2008, 13:03
Ik heb wel eens gelezen dat bassisten die een plectrum gebruiken geen 'echte' bassisten zijn, want bas zou je 'moeten' spelen met je vingers.

Is iemand het hier mee eens?
En nog belangrijker: waarom dan?

Megadeth22
31 oktober 2008, 14:38
Ik heb wel eens gelezen dat bassisten die een plectrum gebruiken geen 'echte' bassisten zijn, want bas zou je 'moeten' spelen met je vingers.

Is iemand het hier mee eens?
En nog belangrijker: waarom dan?
Als je een bassist bent, speel je een bas.
Je kan niet spreken over echt of niet echt, je speelt gewoon.
Maakt geen fuck uit of dat met of zonder plectrum is.
Net als bij akoustische / elektrische gitaar met fingerpicken of plectrum.

vincent136
31 oktober 2008, 16:27
Ik heb wel eens gelezen dat bassisten die een plectrum gebruiken geen 'echte' bassisten zijn, want bas zou je 'moeten' spelen met je vingers.

Is iemand het hier mee eens?
En nog belangrijker: waarom dan?

Hm, ligt er maar aan wat je bassisten noemt. Ik ben het ten dele wel eens met de stelling omdat ik zelf ook een 'vinger' bassist ben en het niet zo op plectrums heb. Er zijn bassisten die er met plectrum niets van bakken, die zullen zonder plectrum er ook niets van bakken. Andersom is het net zo..

Er zijn bassisten genoeg die wel echt kunnen bassen en daarbij een plectrum gebruiken. Maar aan de andere kant is het met vingers gewoon mooier. Je aanslag is duidelijker, veel duidelijker. Bij rockbands waarbij de bassist én op een p-bass speelt én met plectrum komt hij totaal niet lekker door de mix.

Die bassist van Queens of the stone age speelt ook bijna altijd met zijn vingers. En dat gaat snel... en toch altijd een zeer duidelijk basspel. Met plectrums wil het nogal snel een grote brei worden van tonen.

als ik dit zo zie: http://nl.youtube.com/watch?v=UY_wH15a7C0

Heerlijk toch...

En kom me niet aanzetten met types als Cliff Burton, dat zijn geen bassisten. Sorry :)

Die man speelde gitaar maar dan een paar octaafjes lager. Erg knap maar heeft niets meer met bassen te maken. Nou speelde hij wel met zijn vingers, maar veel van dat soort bassisten spelen met een plectrum. Daarbij zeg ik; 'ga eens bassen'.

Roro92
31 oktober 2008, 16:27
Vervloekte puristen altijd. Bas mag ook zeker met een plectrum, of slap jij ook niet?

Het klinkt erg scherp/agressief met plectrum. Dat is het geluid dat ik zoek, basta.

Overigens gebruik ik Dunlop Tortex .60 en .73, gaat prima ook voor de snelle stukken.

En strummen, heel belangrijk (Ik speel behoorlijk wat van Blink 182 :D)

Timmie
31 oktober 2008, 17:09
Hier nog even een tip voor mensen die met hun vingers niet de snelheid van een plectrum halen: zorg dat je met je vingers geen onnodige afstand aflegt. Soms (vooral als je harde shit speelt) heb je de neiging om de snaar van een afstand van 1 of 2 cm aan te slaan. Als je je vingers altijd heel dicht bij de snaar houdt kun je uiteindelijk behoorlijk snel spelen.

Over het wel of niet met plectrum spelen: je moet het lekker zelf weten, een song als parralel universe van de peppers zou ik bijvoorbeeld toch wel om praktische redenen met een plectrum spelen. Doe vooral wat je het lekkerst vind spelen en klinken, niet omdat een bepaalde bassist het ook doet.

vincent136
31 oktober 2008, 17:11
Vervloekte puristen altijd. Bas mag ook zeker met een plectrum, of slap jij ook niet?

Het klinkt erg scherp/agressief met plectrum. Dat is het geluid dat ik zoek, basta.

Overigens gebruik ik Dunlop Tortex .60 en .73, gaat prima ook voor de snelle stukken.

En strummen, heel belangrijk (Ik speel behoorlijk wat van Blink 182 :D)

slap jij met een plectrum dan?
Slappen doe ik zonder plectrum :)

Blink 182, het is een kwestie van smaak, maar het heeft gewoon imo niet zoveel te maken met lekker bassen. Maar dat is dus echt een smaakkwestie, ik kraak het niet af. Bassen met een plectrum kraak ik ook niet af, het is alleen de manier waarop het gebruikt wordt. De bassist van Interpol gebruikt ook een plectrum en die heeft best een lekkere sound.

Roro92
31 oktober 2008, 17:22
Ik doe niet aan slappen, is puur aandachttrekkerij.

vincent136
31 oktober 2008, 18:11
Ik doe niet aan slappen, is puur aandachttrekkerij.

ja joh, je hebt gelijk. Bink182 en al die andere punkbandjes niet, nee, dat is geen aandachttrekkerij. Die zijn zo bescheiden en netjes en maken muziek voor hunzelf. Daar mogen mannetjes als Marcus Miller wel wat van leren, van die houding.

Wat ben ik blij met jouw creatieve input!! :cheerup:

Bigfoot414
31 oktober 2008, 19:42
Al vanaf het begin dat ik bas speel, speel ik zowel met als zonder plectrum.
Het ligt gewoon aan de stijl van de muziek die ik op een bepaald moment speel of ik wel of geen plectrummetje gebruik.
Soms is die piano-achtige klank van een plectrum op de bas heel mooi, en soms totaal niet.
Als ik bijvoorbeeld met de band Stinkfist van Tool doe, dan klinkt dat heel raar zonder plectrum.
En een nummertje van bijvoorbeeld Stevie Wonder ofzo klinkt weer heel stom met dat stomme plastic geval in mn klauwen.

En slappen is ook zoiets wat heel functioneel kan zijn, als het bij de muziek past.

vincent136
31 oktober 2008, 22:58
Al vanaf het begin dat ik bas speel, speel ik zowel met als zonder plectrum.
Het ligt gewoon aan de stijl van de muziek die ik op een bepaald moment speel of ik wel of geen plectrummetje gebruik.
Soms is die piano-achtige klank van een plectrum op de bas heel mooi, en soms totaal niet.
Als ik bijvoorbeeld met de band Stinkfist van Tool doe, dan klinkt dat heel raar zonder plectrum.
En een nummertje van bijvoorbeeld Stevie Wonder ofzo klinkt weer heel stom met dat stomme plastic geval in mn klauwen.

En slappen is ook zoiets wat heel functioneel kan zijn, als het bij de muziek past.

Jij verwoordt precies wat ik ook bedoel. Aangezien mijn muziek in de sferen van Stevie Wonder ligt ben ik een vingerstyle liefhebber! Maar desalniettemin klinkt een plectrum ook wel oke. Zojuist nog ff gespeeld met de ts-9 op standje nét niet smerig en m'n jazzbass en plectrum, toch wel leuk zo nu en dan. Maar met de band speel ik altijd met mijn vingers!

Roro92
31 oktober 2008, 23:30
Ik zou trots zijn als ik jou was!

vincent136
31 oktober 2008, 23:52
Ik zou trots zijn als ik jou was!

Oh, maar dat ben ik ook zeker. don't worry :)

freakout12
1 november 2008, 08:47
ja joh, je hebt gelijk. Bink182 en al die andere punkbandjes niet, nee, dat is geen aandachttrekkerij. Die zijn zo bescheiden en netjes en maken muziek voor hunzelf. Daar mogen mannetjes als Marcus Miller wel wat van leren, van die houding.

Wat ben ik blij met jouw creatieve input!! :cheerup:

booya you took the words out of my mouth xD
ik speel alleen pluk ^^ kvind plectrum niet echt fijn om te spelen

Mr.Fingers
1 november 2008, 11:06
Ik speel alleen met m'n wijsvinger, en dan klinkt dat zo (http://nl.youtube.com/watch?v=fJ1k0HZ67yU) ongeveer. Plectrum gebruik ik alleen als ik die "tick-tack" sound nodig heb, of bij een steviger rocknummer, anders zijn het altijd de vingers.

JvD.
1 november 2008, 15:44
ik vind plectrum bas gewoon VEEEL mooier klinken. helaas hebben de meeste finger bassisten die denken dat dat beter is een plectrum techniek van een dooie. maja, ik ben een gitarist en ik luister naar tool. tool-bas is plectrum werk, en verdomde mooi gespeelt. als ik zelf bas is dat altijd met een plectrum en het liefst zo dik mogelijk.

vincent136
1 november 2008, 23:35
ja, de bassist van Tool is onwijs goed, net zoals de rest van de band. Zijn sound is ook top, hij is een goed voorbeeld van hoe een goede plectrum bassist ook kan klinken.

vincent136
1 november 2008, 23:36
Ik speel alleen met m'n wijsvinger, en dan klinkt dat zo (http://nl.youtube.com/watch?v=fJ1k0HZ67yU) ongeveer. Plectrum gebruik ik alleen als ik die "tick-tack" sound nodig heb, of bij een steviger rocknummer, anders zijn het altijd de vingers.

Motown :hippie:
Erg tof, je bent zo net James Jamerson, die vergat zijn andere vingers ook altijd, gehehe

yhcmarc
2 november 2008, 09:07
Jezus, wel een lekkere vonk die overslaat, Nog geneukt?
btw, eigenlijk moet je aanleren om met je vingers te spelen. steve van Iron maiden speelt met zijn vingers, En hij heeft toch echtwel snelheid.

mwoaa .. ik vind over het algemeen de plectrum sound een stuk beter te doen dan die van bassisten die met hun vingers spelen. Is puur een kwestie van smaak. Ik speel dus alles met plectrum op bas.

Fender jazzbass / Ampeg V4 of SVT CL / 8x10 en rammen met die hap, lekker overstuurde buizenrand erop ...

Wizz
2 november 2008, 17:51
Ik speel zowel met vingers, duim als met plectrum. Als ik indruk op anderen wil maken, moet ik slappen. Als ik indruk op mezelf wil maken, moet ik met mijn vingers spelen.
De grootste snelheid en het strakste geluid bereik ik echter met een klein en hard plectrum, de Dunlop Jazz II.
In de studio, tijdens het opnemen van onze laatste plaat, kwam ik er achter hoe afhankelijk ik eigenlijk van dat specifieke plectrum ben: Ik kreeg mijn partij niet strak, en moest kostbare studiotijd gebruiken om naar de plaatselijke muziekboer te fietsen om een plectrum te kopen...
Het is volgens mij een misvatting dat basplectrums groter of dikker moeten zijn dan gitaarplectrums. De Jazz II is ideaal, Jazz I of III ook okee, en mijn tweede keus is de Nylon Standard .88 of 1.0, je weet wel, die gewone grijze- en zwarte.

Wizz

HANNESSTINKT
3 november 2008, 19:16
wat denk je van Hunter Burgan van A.F.I. dat zijn ook gruwelijk goede basspartijen met plectrum.En ik speel zelf ook voornamelijk met plectrum :P zo een driehokkige dunlop tortex in het paars ik ben even vergeten welke dikte die zijn. die vind ik persoonlijk ideaal voor het plectrumwerk

Roro92
3 november 2008, 19:46
1.14 mm zijn die paarse.

HANNESSTINKT
3 november 2008, 20:31
oja :p ik kijk er nie eens meer naar ik gebruik tog alleen maar die

Duff
3 november 2008, 21:24
Het is maar net welk geluid je zoekt, sommige dingen kan je gewoon alleen met een plectrum of met je vingers. Gitaristen gebruiken effecten om net dat ene geluid te gebruiken en soms heb je als bassist gewoon een plectrum of je vingers nodig.

teajay
7 november 2008, 17:52
Ha grappig dat je (iemand daarboven) over blink begint, da's nou net waar ik een plectrum gebruik inderdaad. Daar gebruik ik dan zo'n dunlop 0.60 voor, maar met jazz III gaat het ook nog net. Mijn noten worden juist ongedefinieerd als ik achsten speel met vingers. Ik heb nooit basles gehad en niemand heeft mij nooit uitgelegd hoe je nu precies met je vingers speelt, ik ben het gewoon gaan doen.

Met vingers vind ik wel mooier. Met plectrum speel ik echt als een normale gitaar, het ziet er een beetje stom uit. Als ik dan een bassist op een podium zie snap ik niet wat ie nu precies doet; het lijkt wel alsof ze met dat plectrum heel schuin op de snaren slaan, als ik dat doe klinkt het voor geen meter en als een ratelslang.

OJJVZ
7 november 2008, 18:29
heb r nix tegen maar speel liever zonder
als t niet snel genoeg gaat
oefenen, oefenen, oefenen xD

maar als je racer x-achtige shit gaat spelen... zal niemand raar opkijken als je n pelctrum gerbuikt :P

TBeks
7 november 2008, 23:30
gewoon alle technieken beoefen ene dus van slap tot 3 fingerpicking van plectrum tot 3 fingerpluck en dan komt het altijd goed en ik gebruik zelf altidj stubbies 3 mm die zijn zo chill

Roro92
8 november 2008, 09:17
Alleen spellingslessen volgen zou toch wel fijn zijn, denk ik?

Pushifier
8 november 2008, 12:04
de ideale combinatie is met vingers met lange nagels te spelen en dan krijg je wel die definitie en punch (nagels/plectrum) met de warmte van je vingertoppen.

denblommme
8 november 2008, 12:22
de ideale combinatie is met vingers met lange nagels te spelen en dan krijg je wel die definitie en punch (nagels/plectrum) met de warmte van je vingertoppen.

Ik vijl men nagels van mijn rechterhand, zodat er nooit iets van men nagel
een snaar raakt. Meest irritante geluid als je smooth wil spelen.

Pushifier
8 november 2008, 14:16
ja maar het ging hier om met plectrum spelen zoals het topic weergeeft!

We kennen het also in een vakje geplaatste fender geluid dof dof dof dof en op de achtergrond: zit veeeeel meer in een bass , be creative en openminded!

OJJVZ
10 november 2008, 00:03
ja maar het ging hier om met plectrum spelen zoals het topic weergeeft!

We kennen het also in een vakje geplaatste fender geluid dof dof dof dof en op de achtergrond: zit veeeeel meer in een bass , be creative en openminded!

ach, t is maar net wat voor genre je speelt
als je maar n beetje met de gitaren meespeelt hoef je niet zo duidelijk te zijn, maar zodra je je eigen melodie hebt is wat definitie wel fijn inderdaad, maar in de soorten metal (jaren 80 en ouder) die ik speel hoort de bas toch warm te klinken...

denblommme
10 november 2008, 12:18
Qua openminded zijn:

Ik vind het cool om de snaren te muten en ritmisch
met de vlakke hand te meppen zoals op een contrabas.

Met de pink en verlengde de snaren tegen de brug muten
en dan met de duim spelen is ook cool.


double thumbing

etc etc...

D.ArOOtLesTeAR
11 november 2008, 16:24
Ik heb een tortex plectrum 60 mm. Alleen die is al gebogen na 1 week gebruik :P. Echter als je plectrum wilt leren, moet je zoals bij alles gewoon rustig op en neer gaan. Met de plecrum dus.
Op een gegeven moment ga je snel, en als je snelheid hebt, is het tijd om de ritme erin te pompen. Voila. Mss helpt ook de hoogte waarop je je basgitaar hangt. Ikzelf heb ehm onder mijn borst, dus best hoog, meer wat voor Indie gitaristen, maar helpt bij mij wel bij het spelen. Maar dat ligt aan jezelf, probeer verschillende hoogtes met plectrum spelen. Punk stand (dus laag) is niet altijd het beste, hoewel het wel een attitude heeft. Suc6.

theFireCreator
27 september 2011, 15:33
het valt me eigenlijk nog reuze mee dat er vrij weinig 'plectrumhaters' hierop reageren =D

:speed:moest ik gewoon ff zeggen.:speed:

ik speel zelf met zowel vingers als plectrum, en dan nog verschillende plectrums, daar dat voor mij ook een andere 'twang' eraan geeft.
mijn vingers gebruik ik voornamelijk als ik ballads speel, of zeer technische nummers die ik met plectrum 'niet echt' haal. :crazyhappy:

maarja, wie ben ik :soinnocent:

pueblo
27 september 2011, 19:06
al door dat je allemaal topics aan het bumpen bent?

FlameDude
27 september 2011, 20:25
Bassen met pick is voor punkrockers, want zeg nou zelf, elke bekende punkrock bassist speelt met een plectrum.

LemmyNL
28 september 2011, 08:26
En Waters... om er maar ééntje te noemen.

Doe het zelf ook mét. Zonder kan, maar alleen als ik zo snel geen plectrum vinden kan.
Net het hele topic gelezen trouwens, vind het wel aandoenlijk. Gewoon spelen wat je zelf het fijnst vindt en klaar. Ben toevallig zelf een voorstander van duidelijke attack én speel ook gitaar én ik heb een hekel aan het hele 'is je pols gebroken of zo' aanzicht van vingerspelers... maar dat is mijn mening.

Rob Trujillo doet ook met vingers en is toch snel zat. Jason Newsted had liever plectrum, ze funderen beide dezelfde band en muziek. Dus 't kan allebei... voorkeur is key. Oh, en Korn's Fieldy natuurlijk, al is die bijna nooit te horen.

geert1976
29 september 2011, 16:48
Bassen met pick is voor punkrockers, want zeg nou zelf, elke bekende punkrock bassist speelt met een plectrum.

Nooit de Beach Boys geluisterd?:seriousf:

De dame die de baspartijen inspeelde, speelde op een Dano en.... met plectrum:ok:

Saf
29 september 2011, 17:12
een dano moet met plectrum vind ik. Dan begint ze pas echt te leven. Maar goed ik ben echt een plectrumaddept. In elke stijl op elke bas. Soms bij bepaalde platen (de guttlin is er super geschikt voor) met de duim. Dat modenre 2 of 3 vingersspel op een bas vind ik persoonlijk helemaal niets voor mij. Ik zie er geen toegevoegde waarde in. Voor een felle sound en definitie een plectrum en voor een warme sound je duim. Een tussenweg is voor mij overbodig.

Of een bepaalde muziekstijl een voorkeur zou geven voor een plectrum, duim, of vingers vind ik overdreven. je zlef niet laten leiden door vooroordelen maar gewoon je eigen ding doen. Speelt plectrum voor jou het best prima gewoon doen en andersom ook.

Basvarken
29 september 2011, 22:32
Inderdaad. Het is gewoon een techniek die fijn is om in huis te hebben als een bepaald nummer daar om vraagt.

Het gelul dat punkrock met een plectrum moet, doet juist afbreuk aan het idee dat er in punk geen regels bestaan.

En eh Sef... wat is er zo modern aan twee vinger aanslag?? :seriousf:

geert1976
29 september 2011, 23:45
een dano moet met plectrum vind ik. Dan begint ze pas echt te leven. Maar goed ik ben echt een plectrumaddept. In elke stijl op elke bas. Soms bij bepaalde platen (de guttlin is er super geschikt voor) met de duim. Dat modenre 2 of 3 vingersspel op een bas vind ik persoonlijk helemaal niets voor mij. Ik zie er geen toegevoegde waarde in. Voor een felle sound en definitie een plectrum en voor een warme sound je duim. Een tussenweg is voor mij overbodig.

Of een bepaalde muziekstijl een voorkeur zou geven voor een plectrum, duim, of vingers vind ik overdreven. je zlef niet laten leiden door vooroordelen maar gewoon je eigen ding doen. Speelt plectrum voor jou het best prima gewoon doen en andersom ook.

Op andere basjes kan het ook goed klinken toch.

Rinus Gerritsen (ok, één van de betere in de wereld) speelt met en zonder, hangt van het nummer af, welke de Earring speelt.
Radar Love speelt hij volgens mij ook met een plectrum.

Saf
30 september 2011, 06:48
Inderdaad. Het is gewoon een techniek die fijn is om in huis te hebben als een bepaald nummer daar om vraagt.

Het gelul dat punkrock met een plectrum moet, doet juist afbreuk aan het idee dat er in punk geen regels bestaan.

En eh Sef... wat is er zo modern aan twee vinger aanslag?? :seriousf:

Het is "moderner" dan de aanslag met de duim of met een plectrum hoewel ook niet echt modern eigenlijk. Het is pas later in zwang gekomen dan de andere twee. beetje vreemde woord keuze waarvoor mijn excuses.



Op andere basjes kan het ook goed klinken toch.

Rinus Gerritsen (ok, één van de betere in de wereld) speelt met en zonder, hangt van het nummer af, welke de Earring speelt.
Radar Love speelt hij volgens mij ook met een plectrum.

Ik vind het altijd goed klinken ik houd van de sound van een plectrum. Rinus? tsja je moet er van houden denk ik. Ik vind de man goed maar het doet mij werkelijk helemaal niets.

apekop
30 september 2011, 11:12
Bassen met pick is voor punkrockers, want zeg nou zelf, elke bekende punkrock bassist speelt met een plectrum.

Dan wordt het hoog tijd dat je eens naar andere muziek luistert. Het is natuurlijk bullshit dat je een plectrum alleen bij rock of punk kan gebruiken. Of andersom ook dat als je punk speelt perse een plectrum moet gebruiken.
Ik noem verder een Chris Squire of Carol Kaye, oude Anthony Jackson.

En het kan ook extreem funky: Bobby Vega, een van de betere plectrum bassisten als je het mij vraagt.

Wabbie
30 september 2011, 13:42
Och, een goede bassist beheerst toch beiden? Ik speel meestal fingerstyle of slap, omdat dat het beste klinkt in mijn band (vrij technische metal) en omdat ik zo hard aansla dat het op mijn huidige setup niet veel uitmaakt qua attack of ik een plectrum pak.

Zou ik ooit nog een keertje in een rockband terechtkomen, zou ik me prima kunnen vermaken met een P, een dikke ampeg en een plekkie.

wormke
30 september 2011, 16:43
en wat is nu eigenlijk het voordeel op een bass van met plectrum, of zonder?

Onze bassist durft al eens moeite vertonen met het juist aanslagen van een bepaalde tegenmaat die ik schrijf, omdat die soms heel kort volgt. Hij speelt met zijn vingers. Hij vroeg me of hij beter met plectrum zou spelen voor de 'moeilijkere' stukken... Daar kon ik nou net geen antwoord op verzinnen...

Ikzelf speel gitaar, maar af en toe bass ik ook wel eens, thuis dan weliswaar, en ik zelf speel liever met mijn vingers, maar dat is denk ik gewoon omdat ik de afwisseling van gitaar naar bass leuk vind.

Basvarken
30 september 2011, 17:03
Hij vroeg me of hij beter met plectrum zou spelen voor de 'moeilijkere' stukken... Daar kon ik nou net geen antwoord op verzinnen...


Die vraag is ook niet te beantwoorden.
Het al dan niet plectrum spelen is niet gekoppeld aan enige moeilijkheidsgraad.

Het gaat erom wat voor karakter de aanslag moet hebben.
Rond en subtiel of hard en puntig etc etc

Cliff Williams van AC/DC is een fervent plectrum speler. Hij gebruikt voornamelijk downstrokes omdat ie elke aanslag echt precies het zelfde wil laten klinken. Zo regelmatig mogelijk pompen.

Een andere plectrumbassist is Herman Deinum. Die spéélt juist met het verschil tussen een up- of downstroke. Hij maakt een swing door veel ghostnotes te spelen en kleine accentjes.

En net zo geldt voor fingerstyle ook dat je ontzettend veel varianten kunt bedenken. Van je zachte duim op de snaren laten vallen tot aan keihard aanslaan met drie afwisselende vingers (Steve Harris). Of alles met één vinger (James Jamerson).

Doe wat je wil gebruik wat het beste past bij jou en bij het nummer.

wormke
30 september 2011, 17:21
bij mij past een gitaar :rockon: en dus een plec meeste van de tijd, maar bedankt voor de uitleg, zal hem hetzelfde weten te vertellen ;)

moeilijke is ook dat we niet echt een vast stijl hebben, ik ben 28, de bassist is er 52, zanger en drummer ook ergens in de 40... afwisseling dus

RUIS
30 september 2011, 18:23
bij mij past een gitaar :rockon: en dus een plec

En ik ben dan weer vooral bassist, en op gitaar speel ik ook bijna altijd zonder plectrum (een soort raar brouwsel van verschillende aanslagtechnieken, niet gehinderd door enige vorm van talent of kennis)

wormke
30 september 2011, 18:55
ik tokkel ook geregeld eens iets met mijn vingers hoor, maar snelle overgangen van vingers naar plec lijken mij nooit te lukken zonder mijn plectrum te laten vallen

apekop
30 september 2011, 19:20
Och, een goede bassist beheerst toch beiden?

Nee, dit hoeft helemaal niet. Waarom zou je beide moeten beheersen? je kan beter 1 doen heel goed doen dan twee dingen half. Pastorius heeft ook nooit een plectrum aangeraakt. Ieder zijn ding.

Basvarken
1 oktober 2011, 00:50
Nee, dit hoeft helemaal niet. Waarom zou je beide moeten beheersen? je kan beter 1 doen heel goed doen dan twee dingen half. Pastorius heeft ook nooit een plectrum aangeraakt. Ieder zijn ding.

Als je twee dingen half kunt, beheers je ze niet.
Twee dingen beheersen is beter dan een.

Rob Groen
1 oktober 2011, 11:34
Ik speel met mijn vingers en met een plectrum.
Ik zie het meer als 2 verschillende geluiden.
Mijn Warwick Thumb NT4 bespeel ik met mijn vingers en mijn Gibson SG EB-3L met een plectrum.
Af en toe speel ik wel eens met een punk gitarist en dan is een plectrum wel leuk, past beter bij de muziek, plus een SG kan erg vet klinken met een plectrum.
Die klinkt minder als je die met je vingers bespeelt, die is echt gemaakt om met een plectrum te bespelen.
Die kap over de brug is ook perfect om je hand op te laten rusten tijdens het spelen.
Die Warwick daarin tegen is weer minder met een plectrum, het is dan ook een THUMB bass, gemaakt om te slappen.
Qua snelheid denk ik dat je in het begin sneller ben met een plectrum, maar als je heeeeeel veel oefend, dan kan je met je vingers ook snel zijn en dat klinkt dan wel heel erg stoer meteen, vind ik.
Cooler als met een plectrum, omdat het zo moeilijk is waarschijnlijk.

apekop
1 oktober 2011, 11:40
Die Warwick daarin tegen is weer minder met een plectrum, het is dan ook een THUMB bass, gemaakt om te slappen.


volgens mij heeft de naam Thumb niks te maken met het feit of er op geslapt moet of kan worden. Slappen kan op iedere bas en op een Thumb bas kun je ook alle stijlen spelen.
Ook is een EB-3 bas niet gemaakt om met plectrum te spelen, kijk naar Jack Bruce, een van de boegbeelden van de EB-3, hij speelde met zijn vingers. EB-3 staat ook bekend om zijn wollige mellow sound, die eerder met je vingers te verkrijgen is. Hij klinkt natuurlijk ook prima met plectrum, maar dat is een smaak kwestie.
Verder is het feit of je sneller bent met plectrum of vingers heel persoonlijk. Ik speel bijvoorbeeld veel sneller met mijn vingers op bas. Dus je kan niet zo maar zeggen dat plectrum sneller of makkelijker is.

Rob Groen
1 oktober 2011, 11:51
Verder is het feit of je sneller bent met plectrum of vingers heel persoonlijk. Ik speel bijvoorbeeld veel sneller met mijn vingers op bas. Dus je kan niet zo maar zeggen dat plectrum sneller of makkelijker is.

Is ook zo, voor mijzelf was het snel spelen met een plectrum zo geleerd, dat had ik in een paar weken door, met mijn vingers ben ik nu al jaren bezig en dat duurt een stuk langer om onder de knie te krijgen.

Een Thumb bass heeft een grote stringspacing, 2 cm bij de brug en de snaren staan erg hoog boven de body, zodat je makkelijker onder de snaren kan komen met je vingers.
Daar kwam ik achter toen ikzelf een bass ging bouwen en dingen ging opmeten en grote verschillen tussen de SG en de Thumb zag.

Die is echt wel zo gemaakt dat het slappen makkelijker is als bij de meeste andere bassen.

En hij klinkt het mooist als je erop slapt, vind ik.
Een erg vette attack.

apekop
1 oktober 2011, 11:57
Een Thumb klinkt zeker slappend mooi, maar ook fingerstyle.
Het mooiste slapgeluid blijft voor mij een jazz bas met beide elementen open.

The Bertman
1 oktober 2011, 11:59
De Thumb bass kwam uit toen het slappen net op een hoogtepunt was. Nieuwe techniek, en iedere bassist wilde het proberen. Warwick heeft daar handig op ingespeeld met de naam.

Wabbie
1 oktober 2011, 13:25
Ik dacht altijd dat de naam van de Thumb kwam door de vorm die dat ding had. Ik zal het wel eens aan een kameraad vragen, die heeft een tijd bij Warwick gewerkt en die weet het vast.

wesselrockt
22 oktober 2011, 00:23
Ik raad je ook aan om met je vingers te spelen. Als je net zo snel wilt spelen als steve van iron maiden (een reactie van hiervoor): oefening baart kunst! Zelf speel ik allebei. Kijk eens bij de Feedback naar een gele jim dunlop. 50 cent geloof ik. Na 2 jaar nogsteeds niet weg!;)