PDA

View Full Version : plaats en stand pick-ups



grizzly
30 oktober 2008, 21:07
Voordat ik de definitieve plaats van de pick-ups in mijn body bepaal, is er een basis principe waar ze moeten komen?
Afstand van elkaar, parallel aan elkaar of juist schuin, afstand tot hals/brug etc.

barno
30 oktober 2008, 21:17
no rules maar mss enkele tips:

halspup: daar waar de 24ste fret zou komen of zo dicht mogelijk in de buurt van die plaats. (dus kort tegen fretboard meestal). heeft te maken met zogenaamde "sweet spot", plaats waar theoretisch snaar optimaal klinkt.

neckpup: "tamelijk" dicht bij de brug. ik zet hem altijd heel kort tegen de brug voor zoveel mogelijk hoog, maar optimaal is waarschijnlijk kleine afstand laten. kijk hiervoor naar voorbeelden op andere gitaren.

de onderlinge afstand van pups laat ik enkel afhangen van brug en neckpup tov wat ik noemde. ev. middle pup komt daar juist tussenin

pups schuin zetten: ifv hoe korten bij brug, hoe meer hoog ... maar dit kan enkel als de positie van de polepieces dat toelaat tov de stringspacing

aaronstonebeat
30 oktober 2008, 21:18
Ik denk dat daar heel wat meningen over zijn.

Volgens velen is voor het halselement de plaats van de 24ste fret (als die er zou zijn) ideaal; jij hebt er 21 of 22? Dan zou dat moeten kunnen.
Brugelement vlakbij de brug, uiteraard, maar ik geloof nooit echt helemaal ertegenaan. Evt. middenelement midden ertussen.

Schuin wordt gedaan als de polepieces veel verder uitelkaar staan dan de snaren ter plekke. Geeft natuurlijk een iets ander geluidsbeeld dan wanneer het element rechtstaat.

Ideaal zou zijn om ermee te kunnen experimenteren, maar dat lijkt me in de praktijk nog niet meevallen.

grizzly
30 oktober 2008, 21:27
Bedankt mannen, dat was wat ik wilde weten.
Ik ga aan de slag met tekenen.

madman
1 november 2008, 20:48
Ideaal zou zijn om ermee te kunnen experimenteren, maar dat lijkt me in de praktijk nog niet meevallen.

Dat is nog eens een gave truc als je daar iets voor zou verzinnen;)

aaronstonebeat
1 november 2008, 21:10
Dat is nog eens een gave truc als je daar iets voor zou verzinnen;)

Deze gast lijkt er iets op verzonnen te hebben en ik meen dat ik in de jaren '80 ook wel 'ns bassen heb gezien met pickups op 'n railsysteem.

http://cache.kotaku.com/images/2006/06/segagenesitar.jpg

grizzly
2 november 2008, 10:45
Crack gitaartje, en waarschijnlijk iemand die er meer vanaf weet dan ik.
(en dat is niet zo moeilijk)

Lijkt me een soort hybride tussen een gitaar en een synt.

Yoshida
2 november 2008, 10:54
Ik heb wel eens gekeken naar pickup reviews, dan dacht ik zouden die gasten echt voor iedere review de snaren losmaken, pickguard losschroeven... etc? Nu is het natuurlijk ook zo dat ze een review doen wanneer ze de pickups toch al wilden vervangen.

In het ideale geval zou je een les paul achtig systeem gebruiken, met één grote, lange pickup holte. Maar is het niet zo dat de meest orthodoxe positie waarschijnlijk ook de meest ideale is, mits er pickups worden gebruikt die voor die positie worden aanbevolen?

NB SEGA logo op headstock..... :confused:

Duff
3 november 2008, 23:18
die gitaar die gepost werd lijkt my gewoon een Gitaar met een ouderwets gameconsole body

aaronstonebeat
3 november 2008, 23:27
die gitaar die gepost werd lijkt my gewoon een Gitaar met een ouderwets gameconsole body

Ja, maar het gaat erom dat het in principe mogelijk is pickups zo op te hangen dat je ze parallel aan de snaren kunt verschuiven. Dat zou zo kunnen (en ik meen ook dat dat het geval is, maar ik had maar even snel gegoogled). En zoals ik al schreef, in het verleden heb ik wel bassen gezien met pickups op een railsysteem.

Gothra
4 november 2008, 13:17
Is er trouwens ook een bepaalde diepte voor de pickup cavities? Gewoon diep genoeg dat de bedrading er nog onder kan?

HaroldA
4 november 2008, 13:34
een les paul achtig systeem gebruiken, met één grote, lange pickup holte.

Ehm... huh?

1 grote lange pickup holte??? Een echte Les Paul heeft 2 gaten, die precies groot genoeg zijn om 2 humbuckers te huisvesten. Een Strat daarintegen heeft vaak de 'badkuip' methode. 1 groot gat wat je met een stuk plastic afdekt waar tot 3 (halve) pickups in zitten.

Yoshida
4 november 2008, 22:28
Ehm... huh?

1 grote lange pickup holte??? Een echte Les Paul heeft 2 gaten, die precies groot genoeg zijn om 2 humbuckers te huisvesten. Een Strat daarintegen heeft vaak de 'badkuip' methode. 1 groot gat wat je met een stuk plastic afdekt waar tot 3 (halve) pickups in zitten.

Wat ik bedoel is les paul achtig als in montage vanaf achterkant, maar dan mét 'badkuip' model. Puur experimenteel natuurlijk omdat het niet netjes is af te werken.

Maargoed dit is allemaal luchtfietserij natuurlijk.

De pickup cavities waren bij mij ca 18mm diep, hoewel bij mijn Seymour Duncan humbuckers schroeven zaten die langer waren, en de elektro cavities ca 32mm, een diepte die je echt wel nodig hebt voor je vijfstanden schakelaar. Rond dit af naar boven tot 20 en 35 mm, en je zit in ieder geval goed.