PDA

View Full Version : Scarfjoint dilemma



G.G.
30 oktober 2008, 16:23
Even een dilemma aan jullie voorleggen. Ik had een stuk honduras palissander voor een hals met scarfjoint. Het stuk was al aan de krappe kant en nu is de zaag wat gaan lopen. Gevolg is dat het hals stuk net wat aan de korte kant is voor een mooie hals/body-verbinding.

Enige optie die ik nu zie is om tussen hals en kop een plak padouk of esdoorn te verlijmen (zoals er soms een fineertje tussen de scarfjoint zit, maar dan een stuk dikker).

Helaas is de accu van mijn camera leeg, dus geen foto's maar het moet duidelijk zijn. Is deze constructie verstandig of is het beter op een of andere manier de hiel te verlengen aangezien dat onzichtbaar is.

Als ik kies voor de plak padoek, dan komen er aan beide kanten twee stroken esdoornfineer om het een en ander te verfraaien met kleurcontrast.

G.G.
30 oktober 2008, 16:34
Batterijen gevonden:


http://img137.imageshack.us/img137/8739/p1010591rc3.jpg

pueblo
30 oktober 2008, 16:34
ik kan de afbeelding niet zien:???:

G.G.
30 oktober 2008, 16:39
ik kan de afbeelding niet zien:???:

Aangepast, nu wel.

aaronstonebeat
30 oktober 2008, 16:39
Lijkt mij geen slecht idee voor die scarfjoint, misschien nog wel mooi ook.

Mijn gevoel zegt dat het een betere oplossing is dan het verlengen van de hiel.

G.G.
30 oktober 2008, 16:46
Lijkt mij geen slecht idee voor die scarfjoint, misschien nog wel mooi ook.

Mijn gevoel zegt dat het een betere oplossing is dan het verlengen van de hiel.

Mij ook, maar het enige nadeel is dat de nerf bij het padoek dan onder een hoek loopt in een stuk van de hals dat recht is.

Optisch moet het wel kunnen, want het wordt toch wel een redelijk exotische combinatie (mahonie body, flamed maple top, palissander hals) en dan misschien een Padoek tussenstukje

barno
30 oktober 2008, 18:01
pff, is een moeilijke. misschien eerst es uittekenen wat het eindresultaat optisch zou zijn. zo'n ring met andere nerf onder de toets is mss wat raar.

G.G.
30 oktober 2008, 18:12
pff, is een moeilijke. misschien eerst es uittekenen wat het eindresultaat optisch zou zijn. zo'n ring met andere nerf onder de toets is mss wat raar.

Het optische verhaal vind ik iets minder belangrijk in dit geval. Wat belangrijker is: Is die manier van constructie een verstandige?

aaronstonebeat
30 oktober 2008, 18:30
Toch nog ff optisch: als je het omdraait, stuk padouk tegen de achterkant van de hals en daarachter weer de kop lijmen, valt eea helemaal binnen de kop.

Qua constructie: als je de hiel verlengt, krijg je 2 kopse kanten tegen elkaar gelijmd in de hals, weliswaar helemaal aan het uiteinde. En de lijmnaad zal dan waarschijnlijk tussen de halsschroeven komen, vlakbij de uiterste 2 schroeven. Gezien de richting van de kracht die er daar opstaat, kan ik me nauwelijks voorstellen dat dat een probleem geeft.
Misschien dat het toch de betere constructie is ?

barno
30 oktober 2008, 18:35
Toch nog ff optisch: als je het omdraait, stuk padouk tegen de achterkant van de hals en daarachter weer de kop lijmen, valt eea helemaal binnen de kop.


als dat zou kunnen, lijkt me goede oplossing, maar volgens mij klopt die redening niet

G.G.
30 oktober 2008, 19:12
Toch nog ff optisch: als je het omdraait, stuk padouk tegen de achterkant van de hals en daarachter weer de kop lijmen, valt eea helemaal binnen de kop.


Het lukt me niet om dit voor me te zien helaas.



Qua constructie: als je de hiel verlengt, krijg je 2 kopse kanten tegen elkaar gelijmd in de hals, weliswaar helemaal aan het uiteinde. En de lijmnaad zal dan waarschijnlijk tussen de halsschroeven komen, vlakbij de uiterste 2 schroeven. Gezien de richting van de kracht die er daar opstaat, kan ik me nauwelijks voorstellen dat dat een probleem geeft.
Misschien dat het toch de betere constructie is ?

Komen geen halsschroven in, maar wordt een setneck dus een cm of 3 a 4 verlengen wordt 100% onzichtbaar

aaronstonebeat
30 oktober 2008, 19:14
Dit bedoel ik:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-AIAGX47Y.jpg

G.G.
30 oktober 2008, 19:18
Dit bedoel ik:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-AIAGX47Y.jpg
Daar wordt de kop langer van, niet de nek. Ik heb exact hetzelfde idee, maar moet dat stuk padouk anders plaatsen omdat de lengte van de hals langer moet, en niet de kop helaas.

aaronstonebeat
30 oktober 2008, 19:21
OK, duidelijk. Dan zou ik toch voor de hieloptie gaan.

Hedge
30 oktober 2008, 19:23
Door de kop niet aan de onderkant te plakken maar aan de bovenkant van de hals, win je ruimte op de hals.

aaronstonebeat
30 oktober 2008, 19:28
En als je nu ipv dat padouk een stuk van hetzelfde hout als de hals neemt, met de nerf in dezelfde richting? Men zegt altijd dat een goede lijmverbinding sterker is dan het hout zelf. Dan kun je 'm zoveel langer maken als je maar wil.

barno
30 oktober 2008, 19:29
Door de kop niet aan de onderkant te plakken maar aan de bovenkant van de hals, win je ruimte op de hals.

ik denk dat dat al het plan was, maar dat er dan nog niet genoeg lengte was voor de hals.

idd, mss is soort pen-gat verlenging van voet beste optie.

Hedge
30 oktober 2008, 19:34
Ok, verlengen aan de kant van de kop lijkt me niets. Dat deel wordt namelijk wel heel erg gevoelig voor breuken.

Je zou kunnen denken aan een verbinding a la Taylor. Dan vergroot je het lijm vlak enorm.

Hoewel de opmerking van Barno waarschijnlijk hout snijdt, nog even een plaatje ter verduidelijking van mijn idee.

http://i473.photobucket.com/albums/rr99/misterguitarman/2008-10-30.jpg

G.G.
31 oktober 2008, 08:28
Hedge, zoals de onderste tekening is ie al en dan kom ik dus lengte tekort aan de hals en een heel klein beetje op de kop na de tuners. Op de kop is niet zo'n probleem, dat doe ik met een losstuke en fineer voor en achter.

Dus de hals ga ik denk ik maar bij de hiel verlengen met een blok hout (padouk dat ik nog heb liggen) en twee pen-gat verbindingen en een langer doorlopend stuk naar de hiel. Dat lijkt me het meest veilig.

Hedge
1 november 2008, 05:48
Dit topic heeft me gisteren toch nog bezig gehouden. Je zou ook een tandverbinding kunnen maken. Dan heb je een groter lijmoppervlak en dit zou de sustain ten goede kunnen komen.

gengar
1 november 2008, 19:01
Lijkt me erg evident op deze manier dat je een stukje te kort kwam, dat ziet denk ik een beetje suf uit. Lijmen aan de bodykant lijkt mij de juiste optie. Qua sterkte kan het allebei wel denk ik. Als de hoek niet te steil is en dat is zo te zien niet zal het aan de kopkant geen probleem opleveren en aan de bodykant denk ik ook niet.