PDA

View Full Version : Fender Vibro Champ XD review



SloeGin
30 oktober 2008, 14:45
Hier volgt een korte review van deze 5 Watt lampenversterker.

http://i449.photobucket.com/albums/qq218/geertsakke/vibrochamp.jpg

Ik was al geruime tijd op zoek naar een oefenversterker. Voorwaarden waren dat de versterker op laag volume goed moest klinken. Hij moest ook zowel blues-rock als metal aankunnen.
Mijn budget lag rond de 300 euro max.

Mijn keuze is uiteindelijk gevallen op de Fender Vibro Champ XD. Kostprijs is +/- 250 euro.

Deze versterker is voorzien van een zogenaamde 'voice' control. Waardoor je echt bijna alles eruit kan krijgen: Blues, Rock, Country, Jazz, Metal, ... .
Er zitten ook effecten op: reverb, chorus, delay, tremelo, vibratone. Zéér handig! Wel ga ik waarschijnlijk nog een pedaaltje ervoor gooien om de metal-sound nog iets beter te krijgen.
Wat ook handig is is dat er ook een line out aanwezig is. Ben je niet tevreden van de cab ---> line out!

In tegenstelling tot de andere 5 watters à la EPI VJ, Blackheart, Orange, etc zitten er bij de Fender dus reeds verschillende effecten op en is een mod en dergelijke helemaal niet nodig.

Deze versterker klinkt echt super en is alles wat ik zocht!
Voor diegene die ook op zoek zijn naar een oefenversterker en/of een lampenversterker met laag Wattage die ook nog eens iets kan ---> de fender is een echte aanrader!.



Hier de technische gegevens:

Series Vintage Modified
Type Tube Amplifier with DSP
Output 5 watts (Class "A")
Ohms 4 ohms
Speakers One 8", 4-ohm Special Design Speaker, p/n 0073857000
Channels One
Features 5 Watt Tube “Class A” Power Amp.
"Voice" Control with 16 Different Amp Voicings Delivering Various Clean and Overdriven Tones for any Style of Music: Blues, Rock, Country, Jazz, Metal, and More.
16 DSP Effects (Vibratone Slow; Vibratone Fast; Delay 130ms; Delay 300ms; Delay 450ms; Large Room Reverb; Concert Hall Reverb; Classic Fender Spring Reverb; Reverb+Delay; Fast Chorus; Deep Chorus; Chorus+Delay; Chorus+Reverb; Tremolo Low Speed; Tremolo Medium Speed; Tremolo High Speed).
External Speaker Output Allows use with External Speaker Cabinet Line Output.
Strap Handle.
Red Jewel Pilot Light.
Controls Gain,
Volume,
Voice,
Treble,
Bass,
FX Level,
FX Select
Covering Black Textured Vinyl with Silver Grille Cloth; Chrome Hardware; Blackface Control Panel
Weight 23 lbs (10.4 kg)
Dimensions Height: 14" (35.5 cm),
Width: 17" (43.2 cm),
Depth: 8.7" (22 cm)
Power Handling N/A
Tube Complement 1-12AX7A
1-6V6
(Diode Rectifier)


http://www.fender.com/products/search.php?partno=2331000000

Squier4ever
30 oktober 2008, 14:52
in godsnaam, metal met een champ :sneaky:

anyway congrats met je nieuwe bakkie!

macwilliams
30 oktober 2008, 21:10
Prima ding, ook voor metal klinkt ie erg goed.

Luke-wannabe
31 oktober 2008, 00:24
Nice ampie is dit! Als ik een gitaartje wil testen pak ik tegenwoordig altijd deze. Hij is niet echt goedkoop, maar klinken doet -ie wel! Ik wil wel een keertje die 15 watt versie.

pupanus1
31 oktober 2008, 10:53
Voor 50 euro meer heb je de Superchamp XD is 2 kanaals 15 watter. Echt een leuk oefen versterkertje. Vooral clean channel is erg goed

pimmetje
31 oktober 2008, 11:11
Ik kreeg bij een snelle test juist geen echt overtuigend lekker geluid uit die XD.
Ander bakkie met minder knoppen ernaast deed 't meteen wel voor me. Ik zat misschien ook te veel op die voice en fx-select zooi te concentreren. Krijg je met ouderdom... dan gaan al die ontwikkelingen je verwarren :D.

Maar misschien dat ik 'm gewoon nog 's moet proberen...

Jurgen_79
31 oktober 2008, 15:29
Zijn inderdaad super leuk klinkende versterkers (althans, zover ik dat als beginnende gitarist kan beoordelen :D ). Ik heb een week of 2 terug een super champ xd aangeschaft, vond het extra clean kanaal wel een meerwaarde. Overigens was de 5 watter voor thuis gebruik al zeker genoeg geweest, 15watt buizen gebruik je niet zo snel voluit.

Aangezien ik van een marshall mg15dfx af kwam, was het verschil echt megagroot! En in tegenstelling tot de marshall klinken de effecten op de Fender ook nog gewoon goed. Ben er in ieder geval erg blij mee :)