PDA

View Full Version : Simpel pedalen en amp tegelijk switchen



iWishmaster
30 oktober 2008, 13:27
ik vroeg me af of hier niet een eenvoudige oplossing voor is. Ik heb uitgebreid gezocht en kom allerlei effectsloop switchers, midi amp switchers. multi-effects met amp control etc. tegen, maar dat bedoel ik allemaal niet.

Ik bedoel heel eenvoudig met 1 druk op de knop een paar pedaaltjes en de amp te switchen. bijvoorbeeld:
*klik* Amp naar clean + chorus pedaal in FX-loop
*klik* Amp naar crunch + tubescreamer voor de amp + delay in de FX-loop

In feite eenvoudig zelf te maken met een stel relais en knoppen, maar ik dacht, zoiets simpels moet toch gewoon bestaan? Dus zonder midi, 19" racks etc.

WillemdaGuide
30 oktober 2008, 13:33
Ik heb uitgebreid gezocht en kom allerlei effectsloop switchers, midi amp switchers. multi-effects met amp control etc. tegen, maar dat bedoel ik allemaal niet.


Ik denk niet dat je daar onderuit gaat komen, gebruik zelf een musicomlab EFX MKII, perfect pedaal, 8 loops of 6 loops met twee schakelmogelijkheden. hoe dan ook, als je pedalen in de fx loop van je amp mee wilt schakelen en pedalen voor je pre-amp ontkom je er niet aan om je fx send weer naar je board te laten lopen.
Ik ben er wel achter gekomen dat als je het goed voor elkaar wilt (zoals jij beschrijft) je hebben je gewoon veel knaken kwijt bent, anders blijft het een compromis.

iWishmaster
30 oktober 2008, 14:58
Toch vind ik het vreemd. Wat je nodig hebt is een handvol relais, voetschakelaars, gewone schakelaars, jacks, voeding en een behuizing. Tussen de 50 en 100 euro (kostprijs) ben je als particulier dan kwijt. Als bedrijf bij (relatief) grote aantallen de helft.

Zou hier geen vraag naar zijn?

harrie-beton
30 oktober 2008, 15:41
Het kan wel maar het wordt weinig gedaan, bijna alle gitaristen spelen met 1 amp. Het is ook erg luxe om een tweede amp erbij te willen schakelen.. Zoek eens op het rack gedeelte van het forum want soms zit daar iemand die met een amp switch werkt. De kan en klare dingen zijn vaak via midi en schakelen amps en effecten tegelijk. De amp en je effecten unit moet dan wel midi hebben. De freaks die met meerdere amps optreden hebben ook dat soort amps. Dream Theater speelt met 3 versterkers en allerlij wet-dry schakelingen...

iWishmaster
30 oktober 2008, 15:54
Het kan wel maar het wordt weinig gedaan, bijna alle gitaristen spelen met 1 amp. Het is ook erg luxe om een tweede amp erbij te willen schakelen.. Zoek eens op het rack gedeelte van het forum want soms zit daar iemand die met een amp switch werkt. De kan en klare dingen zijn vaak via midi en schakelen amps en effecten tegelijk. De amp en je effecten unit moet dan wel midi hebben. De freaks die met meerdere amps optreden hebben ook dat soort amps. Dream Theater speelt met 3 versterkers en allerlij wet-dry schakelingen...

Ik bedoel ook niet het schakelen tussen meerdere amps, maar het schakelen tussen de kanalen op één amp.

wiegersma
30 oktober 2008, 18:01
Bang voor midi?

"--Ik bedoel heel eenvoudig met 1 druk op de knop een paar pedaaltjes en de amp te switchen. bijvoorbeeld:
*klik* Amp naar clean + chorus pedaal in FX-loop
*klik* Amp naar crunch + tubescreamer voor de amp + delay in de FX-loop--"

hiervoor moet je toch wel loopswitchers gebruiken en die zijn volgens mij allemaal midi aan te sturen. En je hebt gelijk dat dit allemaal met relais kan, maar ik ken geen switchers die dat niet met midi doen. Midi biedt veel gebruiksgemak. Eén druk op de knop en klaar. De Nobels MS-8 werkt met relais, maar werkt wel via midivoetschakelaar.

iWishmaster
30 oktober 2008, 20:32
Bang voor midi?

"--Ik bedoel heel eenvoudig met 1 druk op de knop een paar pedaaltjes en de amp te switchen. bijvoorbeeld:
*klik* Amp naar clean + chorus pedaal in FX-loop
*klik* Amp naar crunch + tubescreamer voor de amp + delay in de FX-loop--"

hiervoor moet je toch wel loopswitchers gebruiken en die zijn volgens mij allemaal midi aan te sturen. En je hebt gelijk dat dit allemaal met relais kan, maar ik ken geen switchers die dat niet met midi doen. Midi biedt veel gebruiksgemak. Eén druk op de knop en klaar. De Nobels MS-8 werkt met relais, maar werkt wel via midivoetschakelaar.

Op zich niet bang voor midi (maar wel een beetje ...). Maar als ik naar de prijzen van midicontrollers, floorboards en switchers kijk ben ik dan al 400-500 euro verder en zit ik met een hoop dingen die ik verder nooit gebruik ...

paulusdeBKB
30 oktober 2008, 23:59
Het kan ook goedkoper. Kijk maar eens naar de apparaatjes van Nobels (uit de 'little helpers' serie geloof ik). www.nobels.de gok ik.

iWishmaster
31 oktober 2008, 08:41
Het kan ook goedkoper. Kijk maar eens naar de apparaatjes van Nobels (uit de 'little helpers' serie geloof ik). www.nobels.de gok ik.

Mmm, dat zijn dan de 'compact series'. Maar dat zijn allemaal losse kleine doosjes, ook niet helemaal wat ik bedoel.

Ik heb er zelf ook nog een tijd naar gezocht, maar het lijkt gewoon niet te bestaan ... Ik gebruik nu maar liefts 1 heel pedaal en amp footswitch, maar er staan nogal wat uitbreidingen op het programma binnenkort. Misschien moet ik maar leren tapdancen of zelf iets bouwen. Of toch aan multi-effect ... Maar dan zit ik met nog meer dingen die ik nooit gebruik.

Keuzes Keuzes ...

Einzeln
31 oktober 2008, 09:45
Carl Martin heeft non- midi switchers en gLAB HEEFT EEN SWITCH DIE DOET WAT JIJ WIL MAAR WEL MIDI IS g LAB GSC KOST 279 BIJ FEEDBACK

Jimwoud
31 oktober 2008, 09:53
Het lijk inderdaad simpel, maar tegen eens een schema met hoe alles aangesloten is en dan met kleuren de verschillende schakelingen. Als je dan kijken hoeveel er geschakeld moet worden en op verschillende plaatsen, krijg je wel een beeld dat het toch niet zo simpel is.

Het is wel mogelijk met relais. dan moet je in je loop een a/b looper hebben en voor je amp een gewone looper, waar je ts in kan. en die twee dingen kun je wel met 1 switch schakelen(die ook tegelijk je amp schakelt). Maar waarschijnlijk werkt het dan in een schakeling, en heb je weinig vrijheid meer om dingen te veranderen.

Nitefly7
31 oktober 2008, 10:24
Carl Martin heeft non- midi switchers en gLAB HEEFT EEN SWITCH DIE DOET WAT JIJ WIL MAAR WEL MIDI IS g LAB GSC KOST 279 BIJ FEEDBACK

Die GSC-1/2 is inderdaad een erg goede tip, knopjes vind ik er erg Playmobile/Fischer Price'erig uitzien, maar het doet eigenlijk alles wat een Musicom kan... voor veeel minder dinero's

dat is wat je zoekt..

anders een Vermona Loop Switcher of Axess Electronics GRX-4 met een klein midi pedaal erbij...

of 'n Bogner Alchemist kopen, dan zit de delay al in je amp...!

iWishmaster
31 oktober 2008, 10:43
Het lijk inderdaad simpel, maar tegen eens een schema met hoe alles aangesloten is en dan met kleuren de verschillende schakelingen. Als je dan kijken hoeveel er geschakeld moet worden en op verschillende plaatsen, krijg je wel een beeld dat het toch niet zo simpel is.

Het is wel mogelijk met relais. dan moet je in je loop een a/b looper hebben en voor je amp een gewone looper, waar je ts in kan. en die twee dingen kun je wel met 1 switch schakelen(die ook tegelijk je amp schakelt). Maar waarschijnlijk werkt het dan in een schakeling, en heb je weinig vrijheid meer om dingen te veranderen.

Ik heb een klein schemaatje getekend en het kan best: 4 pedalen voor de amp, 4 in de fx-loop en 2 amp switches. Ik kwam uit op 20 relais, 8 tien-voudige dipswitches en 8 footswitches, +- 30 jack plugs. Dan is het geheel wel instelbaar, maar niet echt gebruiksvriendelijke, dat ben ik met je eens ...


@nitefly7: De alchemist wil ik nog wel een keer testen, maar het gebrek aan een boostfunctie oid op het overdrive kanaal maken dat ik toch een pedaaltje nodig heb.

@ Nico, thx, die ga ik is checken!