PDA

View Full Version : Pickup covers



leroylafontaine
30 oktober 2008, 13:04
Ik ben misschien van plan om humbucker covers aan te schaffen en ik heb even op internet rondgekeken om hier informatie over te krijgen. Ik heb verschillende foto's gezien van humbucker covers en ik vroeg mijzelf af hoe je deze vast maakt. Ook wil ik graag weten of ze het geluid dempen.

Leroy

Yoshida
30 oktober 2008, 13:06
Ik ben misschien van plan om humbucker covers aan te schaffen en ik heb even op internet rondgekeken om hier informatie over te krijgen. Ik heb verschillende foto's gezien van humbucker covers en ik vroeg mijzelf af hoe je deze vast maakt. Ook wil ik graag weten of ze het geluid dempen.

Leroy

Ik vraag me ook af hoe ze op hun plek blijven.
Omdat pickups een wisselspanning genereren en covers op de plek van de magneten open zijn, moet dit niet dempend werken. Pickups zijn magnetisch dus misschien houdt dit ze op de plek?

aaronstonebeat
30 oktober 2008, 13:26
Ik geloof dat die kapjes meestal vastgesoldeerd zitten. Als ze van magnetiseerbaar materiaal zijn, hebben ze invloed op het geluid; schijnt iets te dempen, mn in het hoog.
Zelfs de elektrische geleiding heeft volgens sommigen een klein effect.

leroylafontaine
30 oktober 2008, 13:34
De covers die ik heb gezien zijn dicht, heeft het dan nog een grote invloed op de geluidskwaliteit?

aaronstonebeat
30 oktober 2008, 13:37
Ik denk dat het wel een hoorbaar effect heeft. Sommigen plaatsen ze daarom, anderen halen ze er daarom juist af.

Yoshida
30 oktober 2008, 13:42
Op mijn humbuckers zitten de magneten helaas in een doorzichtige casing, met daaromheen zwart band. Ik zat dus ook te denken aan covers maar als die nadelig werken dan gaat het feest dus niet door. Wat ik nog lelijker vind is het overduidelijke gat rond de pups.
Plaats je covers omdat je een dempende werking wil, of is het meer voor het oog en neem je eventuele demping voor lief? Deze vraag mag je gerust als retorisch beschouwen. Een dempende werking wil je bijvoorbeeld als een pup té uitgesproken klinkt (kan dat?) of bij een optreden begint te fluiten.

HaroldA
30 oktober 2008, 13:48
*zucht*

Tip 1: gebruik de zoek functie
Tip 2: als je covers op je humbuckers plaatst moet je ze potwaxen, anders kun je last van feedback krijgen...

leroylafontaine
30 oktober 2008, 13:59
Op mijn humbuckers zitten de magneten helaas in een doorzichtige casing, met daaromheen zwart band. Ik zat dus ook te denken aan covers maar als die nadelig werken dan gaat het feest dus niet door. Wat ik nog lelijker vind is het overduidelijke gat rond de pups.
Plaats je covers omdat je een dempende werking wil, of is het meer voor het oog en neem je eventuele demping voor lief? Deze vraag mag je gerust als retorisch beschouwen. Een dempende werking wil je bijvoorbeeld als een pup té uitgesproken klinkt (kan dat?) of bij een optreden begint te fluiten.

Ik doe het vooral voor het oog

aaronstonebeat
30 oktober 2008, 14:05
Ik doe het vooral voor het oog

Misschien bestaan ze ook wel van kunststof of niet magnetiseerbaar metaal; dan zou de invloed op het geluid minimaal moeten zijn.

HaroldA
30 oktober 2008, 14:12
Misschien bestaan ze ook wel van kunststof of niet magnetiseerbaar metaal; dan zou de invloed op het geluid minimaal moeten zijn.

Ze hangen aan de 'aarde' van je gitaar, dan zou elektronische magnetisme er toch geen vat op mogen hebben?

Anyway: ik denk niet dat er stervelingen zullen zijn die blind kunnen horen of ergens een kap op zit (mits goed gemonteerd en gepotwaxed).

aaronstonebeat
30 oktober 2008, 14:22
Als ze geaard zijn, wat meestel het geval is, is imo het effect alleen maar groter. Magnetisch vormen die dingen sowieso een barriere; met aarding breidt je je shielding uit rondom het element, dat daardoor niet alleen minder gevoelig wordt voor elektromagnetische storingen van buitenaf maar ook voor de trillingen van de snaren.

Daar komt nog bij dat (ik theoretiseer er even op los) er een capaciteit zal ontstaan tussen de cover en de spoel(en) van het element; dat staat gelijk aan een condensator parallel aan het element en zal dus hoge tonen kosten.

no 1 hops
30 oktober 2008, 14:42
Misschien bestaan ze ook wel van kunststof of niet magnetiseerbaar metaal; dan zou de invloed op het geluid minimaal moeten zijn.yep dat bestaat alleen zover ik weet niet te koop.
bill lawrence heeft zo zijn keystone tele neck pickup voorzien van een chrome like cover die van plastic is
heb ze hier thuis, maar nog niet in een gitaar

DeiDRagonas
30 oktober 2008, 17:52
Ik heb een Les Paul faded met van die oerlelijke two-tone covers. Die heb ik uiteraard verwisseld, puur omdat het mooier is.

Wat betreft potwaxen en feedback: Onzin, als je die kapjes er goed op zet is er niks aan de hand. Laat je niks wijsmaken.

Wat betreft het hoorbare effect op het geluid: Als je dichte kapjes neemt zal het wel iets dempen lijkt me (heb daar geen ervaring mee, maar dat denk ik zo maar ff). Als je covers neemt met gaatjes voor je pooltjes dan is er GEEN hoorbaar effect. Ook wat dat betreft, laat je niks wijsmaken.. Want ik kwam bij de gitaarbouwer die het spulletje heeft gemonteerd en die riep uit volle borst dat ik "alle hoge tonen kwijt zou raken.. blabla.. Zou je dat nu wel doen... blabla" ONZIN, er is GEEN verschil!!

Meestal zitten ze inderdaad vastgesoldeerd, maar ook dat is niet perse nodig. Die covers klik je er gewoon op en maken van zichzelf al voldoende contact waardoor ze niet gesoldeerd hoeven worden. Meestal doet men dit wel btw (Bij de mijne niet).

Succes, grt Roy!

hassent
30 oktober 2008, 19:57
Er zijn twee verschillende soorten covers. De ene soort is gemaakt van brass en de andere van nickel. Brass zorgt voor wat demping in het hoog en dat hoor je. Nickel is veel 'transparanter' en heeft praktisch geen invloed op het geluid.

Yoshida
30 oktober 2008, 20:09
Er zijn twee verschillende soorten covers. De ene soort is gemaakt van brass en de andere van nickel. Brass zorgt voor wat demping in het hoog en dat hoor je. Nickel is veel 'transparanter' en heeft praktisch geen invloed op het geluid.

Dat verhaal kan ik bevestigen. Bepaalde pickups worden wel met nickel cover geleverd maar niet met 'tonesucking' brass.

Blijft alsnog de vraag bestaan hoe die worden vastgezet. ;) Pure pasvorm?

DeiDRagonas
31 oktober 2008, 00:28
Jep, pure pasvorm.. Je moet ervoor zorgen dat de afstand tussen de gaatjes voor de pooltjes klopt (Er schijnen nogal wat verschillen in te zitten) en dan klik je ze er zo op. Blijft prima vastzitten. Het solderen wordt enkel gedaan om een goede verbinding te maken met de aarde, maar dat is dus lang niet altijd nodig (lees: eigenlijk nooit), omdat de covers al genoeg contact maken als ze erop geklikt zitten.

Mijn covers zijn dan btw van nickel, ik heb geen ervaring met brass covers.

R

Yoshida
31 oktober 2008, 07:32
Jep, pure pasvorm.. Je moet ervoor zorgen dat de afstand tussen de gaatjes voor de pooltjes klopt (Er schijnen nogal wat verschillen in te zitten) en dan klik je ze er zo op. Blijft prima vastzitten. Het solderen wordt enkel gedaan om een goede verbinding te maken met de aarde, maar dat is dus lang niet altijd nodig (lees: eigenlijk nooit), omdat de covers al genoeg contact maken als ze erop geklikt zitten.

Mijn covers zijn dan btw van nickel, ik heb geen ervaring met brass covers.

R

Wat je zegt klinkt zinnig, zolang het magnetische veld van de pickup maar niet onderbroken word moet het geen invloed hebben. Bij dichte covers of covers van een inherent magnetisch geleidende staalsoort kan ik me wel voorstellen dat het magnetische veld verstoord word, en daarmee dus ook de toon.

Dikke kans dat ik over mn neck bucker een cover gooi.