PDA

View Full Version : Vernieuwende gitaristen



449
30 oktober 2008, 12:51
Wie kan tegenwoordig gezien worden als vernieuwend gitarist?
In het verleden zijn dat b.v. Charlie Christian, Django Reinhardt, Jimi Hendrix geweest.
Op dit moment kom ik zelf niet verder dan Allan Holdsworth.
Ik ben benieuwd of er nog andere van dit soort gitaristen rondlopen.
Dus niet iemand die erg virtuoos is maar echt met iets nieuw komt.

Keesz
30 oktober 2008, 14:13
Joshua Homme

Sikth (engelse math metal band) totaal niet mijn ding, maar wel erg nieuw

M.COM
30 oktober 2008, 14:22
Voor mijn persoonlijk is Jack White een vernieuwende gitarist. Met Seven Nation Army sloeg er bij ons in België op dat moment een bom in. Vuil geluid toen iedereen zo clean mogelijk wou opnemen e.d. maar toch catchy songs. Sindsdien schoten ook de drummer - gitarist combo's ferm de hoogte in. Met zijn typische Big Muff + Whammy herken je direct dat het White is. Zelfs bij The Raconteurs heeft hij zijn stempel gedrukt op de sound.

beruk
30 oktober 2008, 14:25
Qua sound wellicht,hoewel vuil geluid ook al zo oud is als Link Wray.
Marc Ribot? Robert Fripp? Steve Hackett?

M Kactus
30 oktober 2008, 14:29
Inderdaad, Jack White. Een van de hedendaagse gitaargoden. Maar toch Matthew Bellamy niet vergeten. Da's ook best vernieuwend, vind ik.

Jyuuga
30 oktober 2008, 16:01
Gitarist van HitmeTV. Speelt dansbare disco achtige muziek, maar dan met gitaar. Gitaar is geen leidend onderdeel maar meer één van de instrumenten die bijdraagt aan het gehele geluid. De eerste single, Maybe the Dancefloor is ook zowat geheel in octaven, op de zang na, maar dus niet alleen de gitaar, maar de hele band speelt in octaven. Dat vond ik wel vet. (en dus vernieuwend) Voor de rest... Josh Homme ook wel, met die nieuwe cd toch zon led zeppelin geluid (vind ik) maar toch ook wel weer vernieuwend.

hansli
30 oktober 2008, 16:57
Fred Frith, hoewel al in de jaren 70 begonnen, die deed toen echt nieuwe dingen op de gitaar, zoals knoeien met "prepared guitars", vgl. wat John Cage met de piano heeft gedaan.

Speelde o.a. in Henry Cow en Art Bears, zeer vernieuwende muziek, geen pop, geen jazz

EuroCinema
30 oktober 2008, 18:23
Hmmm, Ribot inderdaad misschien? En eventueel Frisell of Rosenwinkel. Veel "vernieuwing" komt toch vooral neer op een bepaald apparaatje aanzetten. Lionel Loueke, op dit forum al meer besproken, doet wel veel relatief nieuwe dingen. Newton Faulkner vond ik ook wel een openbaring, maar die heeft het ongetwijfeld ook weer ergens vandaan. Het is ook maar een kwestie van wat je al kent he? Ik vond de beats van Public Enemy toen ik 15 was enorm vernieuwend omdat ik de JB's toen nog niet kende. Charlie Hunter vind ik dan weer wel erg vernieuwend, bas, slag en solo tegelijk op een 8-snarige hybride gitaar, dat deden er nog niet zoveel voor hem.

Guitarik
30 oktober 2008, 19:51
Jonny Greenwood! Behalve vernieuwende gitarist is hij vooral vernieuwende muzikant.

Harry
31 oktober 2008, 10:36
'vernieuwend' is inderdaad het juiste woord

vincent136
31 oktober 2008, 18:42
Steve Wilsong is ook erg tof bezig laatste tijd. Vooral met Porcupine Tree en no-man.

449
3 november 2008, 20:53
Wel grappig die reacties, meeste gitaristen kende ik niet.
Begin ik toch oud te worden?
Dus even op youtube gekeken hoe deze gitaristen klinken.
Joshua Homme kan goed heel goed zijn publiek schelden viel me op.
Voor zover ik op youtube kon beoordelen niet echt vernieuwende dingen gehoord.
Met mijn vraag bedoelde ik eigenlijk gitaristen die een nieuwe trend zetten en over vele jaren nog nagespeeld worden of een inspiratiebron zijn.
In ieder geval bedankt voor de reacties, misschien volgen er nog meer nieuwe namen die ik kan ontdekken.

delphiro
3 november 2008, 22:17
Jonny Greenwood! Behalve vernieuwende gitarist is hij vooral vernieuwende muzikant.

Dito!

Het aantal gitaristen dat in staat is om naast prachtig gitaar te spelen zulke mooie filmmuziek te schrijven als voor `There will be blood'.. die zijn op 1 hand te tellen! Complimenten voor Greenwoord en wederom voor mij het bewijs dat Greenwood een veel belangrijkere bijdrage aan de muziekwereld levert dan alle notenpoepers die de gitaarwereld rijk is.

Ik zou iedereen zeker eens aanraden om naar http://www.youtube.com/watch?v=o6cTYWoiLcc te luisteren. Dit strijkkwartet doet niet onder aan de mooie, rustige delen in de beroemde strijkkwartetten van Sjostakovitch! Wat een prestatie!

Cheers,
Rob

Spitfire
3 november 2008, 23:04
Wel grappig die reacties, meeste gitaristen kende ik niet.
Begin ik toch oud te worden?
Dus even op youtube gekeken hoe deze gitaristen klinken.
Joshua Homme kan goed heel goed zijn publiek schelden viel me op.
Voor zover ik op youtube kon beoordelen niet echt vernieuwde dingen gehoord.
Met mijn vraag bedoelde ik eigenlijk gitaristen die een nieuwe trend zetten en over vele jaren nog nagespeeld worden of een inspiratiebron zijn.
In ieder geval bedankt voor de reacties, misschien volgen er nog meer nieuwe namen die ik kan ontdekken.

Nouja ik kan nou niet zeggen dat Django en Christian veel worden nagespeeld en een inspiratiebron zijn voor gitaristen. In ieder geval niet meer voor nu, misschien 20, 30, 40 jaar geleden?

Josh Homme heeft (met Kyuss en Queens of the Stone Age) een paar zulke dikke riffs geschreven, die kwam je daarvoor niet tegen.
En Jack White, Johnny Greenwood, Matthew Bellamy, Slash, Paul Gilbert, John Frusciante, John Mayer, Tom Morello, Tommy Emmanuel, Mike Einziger, Adam Jones en zo kan ik nog wel even doorgaan hebben allemaal vernieuwende dingen gedaan. En ze worden nu veel nagespeeld heb ik het idee. Genoeg vernieuwende gitaristen denk ik :)

EuroCinema
4 november 2008, 13:18
Nouja ik kan nou niet zeggen dat Django en Christian veel worden nagespeeld en een inspiratiebron zijn voor gitaristen. In ieder geval niet meer voor nu, misschien 20, 30, 40 jaar geleden?


Voor jazzers zijn Christian en Django nog steeds verplichte kost hoor. Ik heb de solo van Solo Flight een paar jaar terug noot voor noot uit mijn hoofd geleerd en vorige week nog een stukje Seven Come Eleven doorgenomen. Verder zijn veel van Christian's muzikale ideeen via fans als BB King en Chuck Berry terecht gekomen in het standaard blues/rock vocabulaire, waaruit de Jack Whites, John Mayers en Slashen van deze wereld nog altijd dankbaar inspiratie putten.

Arts
4 november 2008, 17:02
Joshua Homme



+1

en is je ovation nou al af of niet:P?

T!M
9 november 2008, 17:03
Matt Heafy en Corey beaulieu

Ze zijn allebei nog heel jong en hebben nog hee veel progressiemarge voor hen. Het zijn nu al topgitaristen.:blast:

stonerdaf
9 november 2008, 19:30
Sikth (engelse math metal band) totaal niet mijn ding, maar wel erg nieuw

+ 10 voor Sikth. Geniale band, helaas alweer gesplit.

Wat vernieuwende gitaristen betreft, vind ik Omar Rodriguez Lopez van The Mars volta wel het vermelden waard, en zijn vroegere bandmakkers van At The Drive-In, die nu bij Sparta spelen.

Tho
9 november 2008, 19:42
Wat verstaan jullie onder 'vernieuwend' op dit gebied? En wat is daar uberhaubt de definitie van?

bagheera
9 november 2008, 20:24
in jazz vind ik mike stern toch wel vernieuwend hij speelt helemaal anders als de meeste jazz gitaristen.

RB-1
10 november 2008, 14:17
In volgorde, naar tijd:

Doc Watson
Clarence White
Tony Rice

Heibel
10 november 2008, 14:42
Ik denk dat Hendrix, The Edge en van Halen nog steeds de meest vernieuwende gitaristen zijn in de moderne muziek. Er is (bijna) niets wat een gitarist van nu doet, dat niet op een of andere manier al door deze drie is verkend. Dat wil overigens niet zeggen dat er geen geweldige gitaristen meer zijn, maar vernieuwend (dwz, een nieuwe sound, nieuwe techniek) zijn ze niet. En als je heel strikt kijkt hebben de drie heren hierboven ook technieken en sounds slechts verbeterd, niet uitgevonden...
Het is de beperking van een instrument dat al meer dan 50 jaar in principe ongewijzigd is, net als de wijze waarop het wordt versterkt. In dat op zicht is de transistorversterker het enige echt vernieuwende geweest..

Daan_B
10 november 2008, 17:43
Naar mijn mening is Frusciante een vernieuwende gitarist geweest de laatste jaren. Zijn strakke, korte slagjes hoor je vaak terug in nieuwe bands en ook word er weer veel op strats en tele's gespeeld! Ook hoeft het de laatste tijd niet allemaal zo snel en overdreven meer, volgens mij had hij daar een groot aandeel:D.

449
10 november 2008, 21:11
Ik denk dat Hendrix, The Edge en van Halen nog steeds de meest vernieuwende gitaristen zijn in de moderne muziek. Er is (bijna) niets wat een gitarist van nu doet, dat niet op een of andere manier al door deze drie is verkend.
Het is de beperking van een instrument dat al meer dan 50 jaar in principe ongewijzigd is, net als de wijze waarop het wordt versterkt. In dat op zicht is de transistorversterker het enige echt vernieuwende geweest..

Als je het over rockgitaristen hebt, dan heb je zeker gelijk.
Het valt me op dat niemand het heeft over gistaristen als Alan Holdsworth, of ander jazz/fusion gitaristen.
Dat de gitaar meer dan 50 jaar oud is (volgens mij veel ouder) wil niet zeggen dat je niet kunt vernieuwen.
Dan had de ontwikkeling van de muziek bij Bach kunnen stoppen.