PDA

View Full Version : Guttlin Hipster



barno
30 oktober 2008, 11:44
Ik post dit ontwerp maar es. Moet nog gefinetuned worden. Dit is het soort ontwerp waarvan ik me kan voorstellen dat velen er niks aan vinden, but i like it. Wederom retro met een zweem van explorer, V, enz... feel derin. En ook Jazzmaster. Voorlopig ook met de standaard guttlin headstock, maar het kan zijn dat ik er een "reversed headstock" van maak.

uw reactie welkom .. Niet dat ik er persé rekening mee houd, maar opinions zijn leuk, good or bad, doesn't matter

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/HIPSTERvariousoptions-1.jpg

bart_g
30 oktober 2008, 12:11
Zoals ie nu is vind ik hem eigenlijk helemaal niks, MAAR...

dat komt omdat ik de ronde headstock niet bij hoekige body vind passen, dus als je de body nou net wat ronder maakt of de headstock net wat hoekiger dan wordt het al meer een geheel. Daarnaast maak je ook gebruik van ronde slagplaten en dus weer die hoekige body.

Ik zou dus proberen de body toch wat "ronder" te maken.

Verder wel weer een origineel ontwerp, waarvoor respect!

HaroldA
30 oktober 2008, 12:14
dat komt omdat ik de ronde headstock niet bij hoekige body vind passen

+1

Ook vind ik de onderste slagplaat een beetje misplaatst. Komt die niet beter uit als je die uiterst linksonder (punt in de hoek) plaatst?

Edit:
Ik ken niet al je modellen, maar heb je al een keer dezelfde vorm body als de kop gemaakt? (spiegeling en iets andere schaal)

Edit 2:
Overigens verwachtte ik een iets rondere vorm bij de naam 'hipster' ;)
http://enyleve.web-log.nl/photos/uncategorized/hipster.jpg

grizzly
30 oktober 2008, 12:19
De 2 witte "slagplaten" tegenover elkaar komen goed uit en vind ik in balans.
De "horens" echter lijkt me iets mee mis. althans de vertaling in mijn hoofd wil niet lukken.
Ik zie steeds een vogeltje dat zijn bek te wijd openstrekt op een lange wurm te eten.
http://grizz.smugmug.com/photos/405897496_PTGvJ-M.jpg


Mogelijk iets meer ingetogen en niet te wijd open?

Verder is de kleur erg persoonlijk, bij die rode lijkt mij de body vorm het meest eruit te springen.

barno
30 oktober 2008, 12:21
de kritiek over niet matchen headstock / body had ik wel verwacht. En is ergens terecht (heb gewoon nog geen tijd gehad om me bezig te houden met de headstock ... iets wat trouwens moeilijker is als een body).

maar rond versus hoekig: de body heeft wel degelijk heel wat rondingen, weliswaar kleinere radius waardoor hij overall meer hoekig lijkt.

"Al mijn modellen" ... ik heb er eigenlijk maar twee hoor . dit wordt het derde model. Ik post ze wel es mooi naast mekaar voor het overzicht :)

Edit: at HaroldAling: ik ben zeer te spreken over uw grafische illustratie van rondere vormen !!! :) maar Hipster voor mij heeft dan weer de connotatie "gek, wringerig, out of the box".

barno
30 oktober 2008, 12:36
.....

Verder is de kleur erg persoonlijk, bij die rode lijkt mij de body vorm het meest eruit te springen.

Tja de kleuren: ik ben nogal vintage minded en kan me goed voorstellen dat dit soort kleurenstelling niet iedereen mooi vindt. it's personal indeed

pueblo
30 oktober 2008, 12:41
Ik vind de onderkant van de body wat rond in vergelijking met de bovenkant

Luke-wannabe
30 oktober 2008, 12:42
Airline! Dat is het eerste dat bij mij in me op kwam. Erg leuk! Al vind ik de klassieke Guttlin nog steeds de meest geniale.

barno
30 oktober 2008, 12:48
at pueblo: je hebt gelijk. ik moet hem nog finetunen en da's een van de dingen die worden bijgewerkt. zo moeten ook de radiussen van de "hoeken" nog worden bijgewerkt.

at luke: ik ook hoor, beetje frustrerend dat ik moet concurreren met mijn eigen ontwerp :)

no 1 hops
30 oktober 2008, 12:52
heeft een pacman idee, hij/zij vreet de hals op richting headstock

Luke-wannabe
30 oktober 2008, 12:53
Moet helemaal niet :D Ik zou eerst nog een paar vette variaties op die eerste bedenken! Of de eerdere perfectioneren.

barno
30 oktober 2008, 15:02
Moet helemaal niet :D Ik zou eerst nog een paar vette variaties op die eerste bedenken! Of de eerdere perfectioneren.

dat gaat natuurlijk niet luke, het eerste ontwerp is namelijk perfect :seriousf:

kiddin'. de twee guttlins die ik aan het maken ben in ander topic (G-touch) gaan, als ik gvd wat minder pech ga hebben, wel leuke variatie zijn. Het zijn nl "very thin (-jou welbekend...)" versies van thin king. En nu ik die bodies afheb, denk ik wel dat dat leuke gitaartjes worden, lichtgewichtjes.

gertgert
30 oktober 2008, 16:09
ik zou de kop niet wijzigen.
dat heeft iets eigens, en geeft herkenning van een echte guttlin gitaar als je achter in de zaal staat ;-)
vind het ook wel een leuke vorm, beetje cocacola flesje, hoewel het ook wel iets weg heeft van een danelectro headstock.

nevyn292
30 oktober 2008, 16:15
over de headstock, als je de body vorm neemt, dan spiegelt in de breedte as, en die dan als headstock gebruikt? volgens mij krijg je dan wel een leuk resultaat:dance:

Luke-wannabe
30 oktober 2008, 16:17
dat gaat natuurlijk niet luke, het eerste ontwerp is namelijk perfect :seriousf:

kiddin'. de twee guttlins die ik aan het maken ben in ander topic (G-touch) gaan, als ik gvd wat minder pech ga hebben, wel leuke variatie zijn. Het zijn nl "very thin (-jou welbekend...)" versies van thin king. En nu ik die bodies afheb, denk ik wel dat dat leuke gitaartjes worden, lichtgewichtjes.

Nice! Eerst perfectioneren dan :D
Ik vind ze echt geniaal en wil er, als ik ooit geld te veel heb, wel eens eentje hebben!

Kim Wilson
30 oktober 2008, 16:27
Ik vind ze veel te hoekig, net een slecht uitgesneden foto. Ik zou hem zeker afronden. En misschien de achterkant iets schuin laten lopen, in lijn met je headstock. Een gespiegelde versie van een Jazzbass zeg maar. En de slagplaten zou ik bij de elementen iets anders maken. Het evenwicht is hartstikke mooi zo, maar het sluit niet lekker aan op e.o.a. manier.

Het is jammer dat ik niet zo goed kan schetsen op een computer, dan had ik het makkelijker uit kunnen leggen.

aaronstonebeat
30 oktober 2008, 16:35
Misschien kun je hem juist nog hoekiger maken. Ik vind dat wel wat hebben, loop zelf ook met zo'n idee, wellicht icm het idee 'postnucleair/Mad Max'.
Maar hoekig combineert weer niet zo met vintage, denk ik.

Kakihara
30 oktober 2008, 16:36
Ik moest spontaan hieraan denken (excuses voor de grote foto)

http://www.myrareguitars.com/pictures/geminiwhiteweb.jpg

Not my cup of tea, wel interesting :)

pueblo
30 oktober 2008, 16:37
ik moest er ook aan denken maar ik kon even niet op het merk of model komen

barno
30 oktober 2008, 16:41
Ik vind ze veel te hoekig, net een slecht uitgesneden foto. Ik zou hem zeker afronden. En misschien de achterkant iets schuin laten lopen, in lijn met je headstock. Een gespiegelde versie van een Jazzbass zeg maar. En de slagplaten zou ik bij de elementen iets anders maken. Het evenwicht is hartstikke mooi zo, maar het sluit niet lekker aan op e.o.a. manier.

Het is jammer dat ik niet zo goed kan schetsen op een computer, dan had ik het makkelijker uit kunnen leggen.

Okee, met alle comments hier kan ik wel wat. waarschijnlijk niet wat iemand exact wil natuurlijk maar ik denk de hoeken -weliswaar zeer minimaal- af te botten. (hij moet echt wel anders zijn dan de standaard guttlin)

Persoonlijk vind ik de headstock wel kunnen al zie ik bij deze gitaar zeker ook een 6 in lijn. Daar ga ik bij gelegenheid eens mee aan de slag, vind ik nog moeilijk dan 3+3 omdat je uit de buurt moet blijven, vindik, van de iconic headstocks van strat en tele... en ik die juist heel mooi vind

barno
30 oktober 2008, 16:43
Ik moest spontaan hieraan denken (excuses voor de grote foto)

http://www.myrareguitars.com/pictures/geminiwhiteweb.jpg

Not my cup of tea, wel interesting :)

yes, ik was er ook bijn a zeker van dat er wel iets bestond in die aard, thx voor de pic.
hij lijkt er zelf tamelijk fel op on second thought ... mm mss toch maar terug naar af en iets anders bedenken

Kim Wilson
30 oktober 2008, 16:45
Even heel simplistisch, maar dit is wat ik ongeveer bedoel:
http://i109.photobucket.com/albums/n70/hans-janet/Image2.jpg

Kakihara
30 oktober 2008, 16:48
Even heel simplistisch, maar dit is wat ik ongeveer bedoel:
http://i109.photobucket.com/albums/n70/hans-janet/Image2.jpg

Da's een jazzmaster met een erectie! :o

barno
31 oktober 2008, 11:41
heb de Hipster hertekend, hoorns iets kleiner, meer rondingen

hier voor de fun even samen met de twee andere ontwerpen, allemaal in het wit, niet echt iets wat ik zou gebruiken als kleur, maar soit.

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/DRIEontwerpensamen.jpg

HaroldA
31 oktober 2008, 11:47
Wat nou als je de 'hoek' linksboven laat vervallen en in een ellipse naar de 'hoek' linksonder laat verlopen?

Zoiets: http://img.sait.nl/gitaarnet/DRIEontwerpensamen.jpg

pueblo
31 oktober 2008, 11:56
Ik had ook eens een ideetje
uitgaand van je andere model
even gephotoshopt
http://lh5.ggpht.com/_3bMB6MNjV-s/SQrjy-LXRaI/AAAAAAAADTk/obba4x1v6Wk/s912/guttlin.jpg

barno
31 oktober 2008, 12:22
at Haroldaling: ja, is een optie... da's het probleem bij gitaren ontwerpen... zoveel opties


at pueblo: hey, nice!! een acoustische, het slagplaatje vind ik ook heel mooi.
en fijn gephotoshopped, dat hout in hals en hstock!

pueblo
31 oktober 2008, 12:38
twas gemakkelijk om uit te gaan van je tekeningen, dat slagplaatje is van een gewone akoestische aangepaast aan het klankgat ongeveer, had nog eens zin om iets te photoshoppen

HaroldA
31 oktober 2008, 12:38
at Haroldaling: ja, is een optie... da's het probleem bij gitaren ontwerpen... zoveel opties

IMHO wordt hij/zij van die kleine afronding extra een stuk minder hoekig/'ongemakkelijk'.

barno
31 oktober 2008, 12:54
IMHO wordt hij/zij van die kleine afronding extra een stuk minder hoekig/'ongemakkelijk'.

da's zeker zo. alleen probeer ik - hoe leg ik het uit - een "leuke lelijke" gitaar te tekenen, die een beetje indruist tegen de normale regels van vormentaal. Een beetje zoals sommige japanse ontwerpen uit de sixties die ook wat wringerig in mekaar zitten , ja, ik weet het, beetje rare oefening:)

Hedge
1 november 2008, 20:25
da's zeker zo. alleen probeer ik - hoe leg ik het uit - een "leuke lelijke" gitaar te tekenen, die een beetje indruist tegen de normale regels van vormentaal.

En dat maakt ze heel eigen. Wat ik mis in de Hipster is de klassieke rondingen. Ben niet de eerste die dat opmerkt, maar hij past minder goed bij de ontwerpen die we van je gewend zijn.