PDA

View Full Version : Nieuwe speaker Blues Deluxe



Nellyrocks
30 oktober 2008, 09:43
Hai allen,

Ik ben niet echt te spreken over de speaker van mijn Fender Blues Deluxe. Ik heb die versterker laatst gekocht voor coverdingen. Klein, redelijk tilbaar, clean en makkelijk met pedalen. Handiger dan een ac30.

Het geheel mag naar mijn idee alleen iets smeuiger en ik dacht dat een andere speaker daar wel bij kon helpen. Het hoeft niet hard, als het maar iets meer roomboter heeft dan die rare fender speaker die er nu in zit. Bij wat meer gain (OCD op 12:00) gaat hij al moeilijker doen.

waar ik aan zat te denken is het volgende. (Chris?) Is het mogelijk er, ipv 40W, een 30W versterker van te maken en er een G12H in te stoppen. Lijkt me lekker en iets minder vermogen maakt niet uit.

Andere opties: V30, G12-65H, Classic Lead. Wellijcht iets anders dan celestion. Op verschillende internetfora staat hier zoveel over dat ik wat gerichte meningen wel kan gebruiken en ik weet te weinig van wat lekker klinkt met een fender amp en over andere speakers behalve Celesion.

Enlighten me.

Epic
30 oktober 2008, 10:14
Speaker vervangen is altijd een gok, je kan er niet even een paar proberen in de muziekwinkel.

Ik heb mijn BDLX net voorzien van de Celestion Lead 80, ik heb ook zitten twijfelen over de V30 maar deze zou (naar berichten op internet) te veel een 'eigen' karakter hebben. Tot nu toe ben ik tevreden (speaker zit er nog maar 2 weken in), de lage tonen komen er nu een stuk strakker uit, en het hoog is niet dominant aanwezig. Ik was dan ook meer op zoek naar een 'rock' geluid.

Ander speakers die ik overwogen heb zijn Jensen (C12N, C12K) of de alnico (P12N.. wel veel duurder). Ook weber speakers zijn aan te raden, maar erg duur.

Chris Winsemius
30 oktober 2008, 10:31
Ik weet wel iets waardoor 'n H30 gebruikt kan worden in een 40 W. Blues Deluxe, 'n (Heritage) 65 Watter moet volgens mij ook zeer tof zijn in zo'n amp.

Nellyrocks
30 oktober 2008, 11:23
Ik weet wel iets waardoor 'n H30 gebruikt kan worden in een 40 W. Blues Deluxe, 'n (Heritage) 65 Watter moet volgens mij ook zeer tof zijn in zo'n amp.

Wat raad je aan. Wat ik fijn vind aan die versterker is dat ie super direct is en echt clean is. Daar wil ik eigenlijk niets op inleveren. Minder power is geen probleem.

Chris Winsemius
30 oktober 2008, 11:29
Vind ik even moeilijk... (en ik wil ook niet voor jou de keuze bepalen)

met die methode van mij om 'n (normale of Heritage) H30 op 'n BD "te zetten" wordt de feel ietsje soepeler en de klank subtiel wat warmer maar nog steeds clean genoeg. Er moet dan wel subtiel iets aan de amp veranderd worden.

65 Watter kan er gewoon direct in.

Nellyrocks
30 oktober 2008, 11:38
Hoe klinkt die 65W ten opzichte van die H30?

Ik las op HC ook over mesnen die er een V30 in hadden gezet. Dat zal wel een stuk moderner klinken.

Lexvandoef
30 oktober 2008, 12:21
Ik heb ze nooit vergeleken met een H30, maar een G12-65 klinkt erg smooth en heeft best wel wat midlaag/laag.

Ik heb zelf 2 oudere ('81) en 2 heritage '65's, de oude klinken wat mij betreft opener/minder stug en compressed en hebben meer hoog. Ik vind de oude zelf lekkerder/fijner klinken.

Shaggy
30 oktober 2008, 13:39
Hoe klinkt die 65W ten opzichte van die H30?

Ik las op HC ook over mesnen die er een V30 in hadden gezet. Dat zal wel een stuk moderner klinken.

Er waren ook limited edities met een v30 stock. Ik vond het toch minder klinken dan de eminence.

Ook heb ik nu een deville op een 212 v30 en toch klinken de eminence stock lekkerder.

Verder heb ik die gore 5881 sovteks uit het raam geflikkerd en er JJ el84 met yellow jackets geinstalleerd en een eh12ax7 in de v1. Verlies aan low-end maar wel een sprankelende sound (niet smeuig).


Misschien kan Chris een bias pot installeren en kun je met verschillende buizen aan de slag.

De stock eminence vind ik echt een goed huwelijk met de blues en hotrod series.

jerome
30 oktober 2008, 19:16
Hai allen,

Ik ben niet echt te spreken over de speaker van mijn Fender Blues Deluxe. Ik heb die versterker laatst gekocht voor coverdingen. Klein, redelijk tilbaar, clean en makkelijk met pedalen. Handiger dan een ac30.

Het geheel mag naar mijn idee alleen iets smeuiger en ik dacht dat een andere speaker daar wel bij kon helpen. Het hoeft niet hard, als het maar iets meer roomboter heeft dan die rare fender speaker die er nu in zit. Bij wat meer gain (OCD op 12:00) gaat hij al moeilijker doen.

waar ik aan zat te denken is het volgende. (Chris?) Is het mogelijk er, ipv 40W, een 30W versterker van te maken en er een G12H in te stoppen. Lijkt me lekker en iets minder vermogen maakt niet uit.

Andere opties: V30, G12-65H, Classic Lead. Wellijcht iets anders dan celestion. Op verschillende internetfora staat hier zoveel over dat ik wat gerichte meningen wel kan gebruiken en ik weet te weinig van wat lekker klinkt met een fender amp en over andere speakers behalve Celesion.

Enlighten me.

Als ik je post zo lees dan denk ik gelijk aan een oude Vox (Celestion) Silver Alnico.
Die zijn 20 watt, maar blaas je echt niet zo maar op, mits je je amp niet harder zet dan de helft.
Warm, dynamisch en helder....
Alleen die zijn niet makkelijk te vinden
De 50 watt versie (Gold Alnico) zal denk ik ook wel lekker in jou amp kunnen klinken.
(BTW, er staan er een paar gebruikt te koop op diverse advertentiesites...)
En Celestion G12-65 watter klinken idd ook redelijk warm, maar hebben veel minder karakter vind ik zelf

En als je een keer silver alnico's wil proberen, ik heb 2 cabs met die schatjes
en ik woon vlak bij jou...

tweng
31 oktober 2008, 23:35
Leuke topic, lees vol interesse mee !

Tristan
1 november 2008, 00:32
Jensens zou ik in ieder geval zeker niet doen, dat vind ik echt klotespeakers, op Wharfedales na de slechtste die ik ken...
Eminence zitten er in geloof ik, daar zou ik dus ook niet voor gaan (vind ik trouwens ook klotespeakers)...
Dan hou je dus min of meer alleen Celestion en Weber over, want Tone Tubbies zijn erg duur en schijnen ook niet geweldig te zijn...

Alnico Blue/Gold vind ik zelf heel moeilijk i.c.m. scheursounds, clean vaak mooi, maar wat ze met de amp gaan doen als ze scheuren durf ik niet te zeggen, met negen van de tien amps is het ruk i.m.o.
Ik zou zelf dan eerder voor de Weber Blue Dog gaan denk ik, erg mooie speaker.

G12-65 zou kunnen, of een Vintage 30, of een (Heritage) H30, daar hoor ik altijd goede verhalen over i.c.m. Fender amps, de rest van de Celestion range is misschien/waarschijnlijk te modern voor de sounds die je zoekt denk ik.

jerome
1 november 2008, 10:14
....
Alnico Blue/Gold vind ik zelf heel moeilijk i.c.m. scheursounds, clean vaak mooi, maar wat ze met de amp gaan doen als ze scheuren durf ik niet te zeggen, met negen van de tien amps is het ruk i.m.o.
Ik zou zelf dan eerder voor de Weber Blue Dog gaan denk ik, erg mooie speaker.
.....


Uit een Celestion silver (of blue) alnico kan je heerlijke scheursounds halen maar dan bedoel ik een lekkere vette hardrock scheur/brul. Maar dan moet dat wel uit je amp komen en/of met behulp een booster of overdrivepedaal (bijvoorbeeld een tubescreamer of zoiets) maar NIET uit een distortionpedaal, want dat gaat imho niet lekker samen.
Voor een kamerbrede metalsound is dus imho een silver /blue alnico niet geschikt maar dat zoekt TS niet volgens mij...
En crunch en cleane sounds gaan ook errug lekker, maar natuurlijk ook afhankelijk van de rest van de gear.

Tristan
1 november 2008, 10:28
Sorry, maar mijn ervaring met de nieuwe Alnico's (dus zowel de Gold als de Blue) is dat het met negen van de tien amps lelijke, ongedefinieerde en rafelige crunch en leadsounds oplevert.

jerome
1 november 2008, 11:10
Hé Tristan, jullie oefenen toch ook in de bunker?
Kom anders een keer ff luisteren, dan kan je die silver alnico's horen
Ik heb imho toch echt geen rafelige sound(s)
Maar het blijft natuurlijk ook een kwestie van smaak.
En dat is maar goed ook, anders zou iedereen met dezelfde gear spelen;)

Tristan
1 november 2008, 20:02
Ja, klopt, lijkt me tof jouw set een keer te horen...
Ik heb het ook niet over die Silver Alnico's he, die ken ik niet, maar die reissue Blue's en Golds vind ik vaak niet zo geweldig, zeker niet in een closed back cab...
Het is ook wel een kwestie van smaak natuurlijk, maar toch heb ik wel het idee dat sommige amp/speakercombinaties over het algemeen beter werken dan andere...

Mitch
1 november 2008, 20:08
Die 2061x kast met CB's van diengeman was een goed voorbeeld van hoe prima speakers in combinatie met een prima amp toch klote kan klinken. Het gaat altijd om de optelsom, nooit de delen.

Shaggy
1 november 2008, 22:56
Die 2061x kast met CB's van diengeman was een goed voorbeeld van hoe prima speakers in combinatie met een prima amp toch klote kan klinken. Het gaat altijd om de optelsom, nooit de delen.

juist ja !! dat ervaar ik met een framus cab 212 v30 en een blues deville; samen klinkt dit echt nergens naar.

Nellyrocks
3 november 2008, 09:02
Bedankt voor de reacties tot nog toe. Ik ben er alleen nog steeds niet uit wat ik nou moet.

Scheur komt niet uit mijn versterker maar, in volgorde, uit een MIAudio Blueboy deluxe/ Fulltone OCD/ Diamond Fireburst (die gebruikt ik alleen voor leaddingen)/ RC booster.

Ik neig nog steeds naar een H30 met wellicht een aanpassing aan de amp. Als ie iets zachter zou kunnen is dat helemaal geen probleem.

H30 ten opzichte van G12-65? Waarschijnljik ga ik in een 1x12 wel wat aan die 55htz hebben toch?

Mitch
3 november 2008, 11:46
Hm, lastig hoor. Ik heb persoonlijk uitstekende ervaringen met een H30 in een open back 1x12, maar niet met een 65 dus in het aangeven van de exacte verschillen kan ik je niet helpen. Ik weet wel dat die enkele H30met beamblocker een uitstekend ding is dat erg groot en ruim kan klinken.

Nellyrocks
3 november 2008, 12:06
Ik weet wel dat die enkele H30met beamblocker een uitstekend ding is dat erg groot en ruim kan klinken.

En dat wil ik dus ook.