PDA

View Full Version : HSH configuratie voor Fender strat?



iWishmaster
30 oktober 2008, 09:23
Ik merk de laatste tijd dat ik eigenlijk 90% van de tijd mijn S-1 switch aan het staan op het neck-element van mijn fender (ofwel, neck en middle pickup in serie: humbuckerachtig). Dit puur om solo's net wat dikker te laten klinken. Voor mijn clean geluid gebruik ik de middle single coil en voor rythm de brug (een echte humbucker).

Nu dacht ik: dat kan makkelijker. Die hele S-1 switch eruit, nieuwe slagplaat erop en een HSH configuratie erin. Misschien met push-pulls mocht ik ooit terugverlangen naar single coils (toch wel lekker soms).
Nu is mijn vraag: wie heeft hier ervaring mee qua geluid? Ik ben tevreden over het (onversterkte) geluid en de bespeelbaarheid van mijn strat, maar ik wil 'meer'. Ik wil wel dat felle van een beetje strat behouden.
Heeft er iemand tips over wat voor een humbuckers ik zou kunnen gebruiken, en dan voornamelijk in de hals-positie? Of zouden jullie toch eerder voor singlecoil-sized humbuckers gaan?

De muziek die ik speel is vooral classic/hard rock en 80's metal. Uitstapjes naar zwaarder werk als metallica ben ik van plan een andere gitaar voor te kopen, maar het zou leuk zijn als dat ook te pruimen is. De gitaar is een Fender Fat Strat Deluxe (HSS).

frekie
30 oktober 2008, 12:10
Een HB die je enkel schakelt klinkt heel anders dan een single coil. HB bij de nek zou ik niet doen tenzij je jazz wil gaan spelen. Tussenstandjes HB enkel samen met een echte SC kunnen er wel mee door.
Ik heb er jaren over gedaan om er achter te komen waarom een HB bij de brug op een strat niet klinkt. Antwoord: die :sneaky: tremolo veren die je toon opeten. Dus hardtail maken die strat. Of een LC tele kopen en die verbouwen :rockon:

iWishmaster
30 oktober 2008, 12:43
Een HB die je enkel schakelt klinkt heel anders dan een single coil. HB bij de nek zou ik niet doen tenzij je jazz wil gaan spelen. Tussenstandjes HB enkel samen met een echte SC kunnen er wel mee door.
Ik heb er jaren over gedaan om er achter te komen waarom een HB bij de brug op een strat niet klinkt. Antwoord: die :sneaky: tremolo veren die je toon opeten. Dus hardtail maken die strat. Of een LC tele kopen en die verbouwen :rockon:
Humbucker van mijn strat klinkt erg goed, maar ik heb de tremelo dan ook op de body geschroefd en met 5 veren erin strak aangedraaid. Ik wil alleen een humbucker die net ietsje meer rocked als die er stock in zit.

Neck humbucker alleen voor jazz :dontgeti: ?????

Tussenstandjes gebruik ik zeer zelden eigenlijk.

Ace 1.15.19
30 oktober 2008, 12:48
Ik denk dat je dan toch een ander geluid gaat krijgen aangezien die twee single coils niet direct naast elkaar zitten, wat bij een humbucker wel zo is.

iWishmaster
30 oktober 2008, 13:00
Ik denk dat je dan toch een ander geluid gaat krijgen aangezien die twee single coils niet direct naast elkaar zitten, wat bij een humbucker wel zo is.

Klopt, maar dat is niet erg: ik vind eigenlijk stiekum een humbucker in de hals mooier. Maar mn strat is de fijnst spelende gitaar die ik ooit vastgehouden heb en ze verkopen nu eenmaal geen (fender) strats met HSH configuratie.

Ace 1.15.19
30 oktober 2008, 13:04
Heb je nu wel ruimte voor een HB in de neck dan? Misschien zou je het door middel van een andere slagplaat even kunnen proberen. Als dat geluid je dan niet aanspreekt gebruik je gewoon je oude setup.

Maar dan moet je wel investeren in een HB en een slagplaat. Wat voor pickup had je in gedachten?

iWishmaster
30 oktober 2008, 13:11
Heb je nu wel ruimte voor een HB in de neck dan? Misschien zou je het door middel van een andere slagplaat even kunnen proberen. Als dat geluid je dan niet aanspreekt gebruik je gewoon je oude setup.

Maar dan moet je wel investeren in een HB en een slagplaat. Wat voor pickup had je in gedachten?

Dat was ik van plan nog te gaan bekijken (volgens mij heeft mijn strat een swimming pool routing, maar dat weet ik niet zeker).

Ik wil sowieso een nieuwe slagplaat, pots, switch en dergelijke kopen, dat is geen probleem. Wat voor een humbucker weet ik nog niet. Ik heb de Seymour Duncan Tone Wizard (http://www.seymourduncan.com/support/tone-wizard/tonewizard.php?Instrument=Guitar&Type=Hum-Sing-Hum&Music=Rock+Classic&BodyWood=Ash+or+Alder&Fretboard=Rosewood&BridgeType=Standard) gebruikt die iig mijn keus voor de SH-4 JB in de brug bevestigde. Misschien zoiets (http://www.seymourduncan.com/products/electric/stratocaster/cutting-edge/cool_rails_for/) in de neck, of misschien een humbucker (http://http://www.seymourduncan.com/products/electric/humbucker/vintage/59_model_sh1_an/) variant.

Ace 1.15.19
30 oktober 2008, 13:13
Misschien zijn de Tone Zone of de Air Norton van DiMarzio ook wel leuk om naar te kijken dan.